• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Które drogi rowerowe są najpotrzebniejsze? Podpowiedz urzędnikom

Krzysztof Koprowski
24 października 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek. Droga rowerowa, a dokładnie pasy w jezdni, wzdłuż ul. Kołobrzeskiej to zdaniem urzędników najpilniejsza inwestycja dla miłośników dwóch kółek.

Które trasy i w jakiej kolejności powinny powstać, by po Gdańsku lepiej jeździło się rowerem? Urzędnicy do końca października czekają na uwagi do dokumentu "strategii realizacji Systemu Tras Rowerowych".



Jaką preferujesz formę dróg rowerowych?

Projekt Systemu Tras Rowerowych (w skrócie STeR) nie jest niczym nowym. Już dwa lata temu opracowano studium STeR, zaś teraz prace są kontynuowane w ramach "strategii realizacji STeR".

Czym zatem różnią się od siebie te dwa dokumenty opracowane przez Biuro Rozwoju Gdańska przy współudziale Referatu Mobilności Aktywnej, Wydziału Programów Rozwojowych oraz Zarządu Dróg i Zieleni?

- Podstawowym celem strategii jest wskazanie optymalnej kolejności realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR, aby dać wskazówki dla przygotowania projektów rozbudowy elementów systemu oraz podstawę do ubiegana się o środki zewnętrzne na ich realizację. Strategia ma też wskazać optymalną, z punktu widzenia systemu tras rowerowych, kolejność realizacji brakujących elementów systemu ustalonego w STeR - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, gdański oficer rowerowy.

Zdaniem urzędników pięć najpilniejszych i najważniejszych projektów tras rowerowych to: ul. Kołobrzeska zobacz na mapie Gdańska od al. Rzeczypospolitej do al. Grunwaldzkiej (w formie pasów rowerowych w jezdni), ul. Nowa Politechniczna (pisaliśmy o tej drodze w ub. r.) od al. Grunwaldzkiej do ul. Myśliwskiej (ruch dopuszczony po jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska od ul. Nowe Ogrody do al. Armii Krajowej (pasy rowerowe w jezdni oraz wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa), Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska od Biskupiej Górki do Parku Oruńskiego (wydzielona droga rowerowa dwukierunkowa) oraz ul. Bulońska zobacz na mapie Gdańska od ul. Rakoczego do ul. Myśliwskiej (dwie wydzielone drogi rowerowe dwukierunkowe).

Oczywiście na pięciu drogach nie kończą się plany, bo projekt zakłada realizację ich aż 40, w tym, oprócz Nowej Politechnicznej, kilka innych wzdłuż długo wyczekiwanych ulic - m.in. Nowej Wałowej czy Nowej Warszawskiej. Nie oznacza to jednak, że tylko z powodu potrzeb komunikacji rowerowej rozpocznie się budowa tych dróg dla aut czy komunikacji tramwajowej. Studium realizacji określa jedynie priorytety działań i ma być pewną wskazówką dla innych jednostek miasta odpowiedzialnych za inwestycje.

Niestety, STeR nie może też wymuszać działań na innych państwowych podmiotach takich, jak Polskie Linie Kolejowe, które przymierzają się do remontu mostu kolejowego do Portu Północnego. To właśnie w tym rejonie STeR wskazuje potrzebę budowę drogi dla pokonania Martwej Wisły.

- Faktyczna realizacja tej trasy rowerowej dla tego miejsca może polegać na rozbudowie istniejącego mostu wantowego, realizacji nowej konstrukcji mostowej bądź realizacji w ciągu projektowanego nowego mostu kolejowego. Każde z powyższych rozwiązań jest jednak bardzo kosztowne - mówi Kitliński i jednocześnie rozwiewa nadzieje na ostatnią z możliwości - Jako że miasto nie jest inwestorem i właścicielem infrastruktury kolejowej, nie ma wpływu na decyzje w zakresie projektu nowego mostu i nie może wyegzekwować zwiększenia kosztu budowy przeprawy kolejowej celem budowy drogi rowerowej.

Oprócz dróg rowerowych, dokument zawiera też kształt miejsc parkingowych oraz ich docelową liczbę. Przykładowo dla dworca głównego planuje się minimum 750 miejsc rowerowych, dla powstającego przystanku SKM Śródmieście oraz planowanego węzła Most Czerwony - po min. 1 tys. miejsc, zaś dla dworca kolejowego we Wrzeszczu - minimum 500 miejsc.

Spore liczby widnieją także przy obiektach naukowo-dydaktycznych. Aż 7 tys. miejsc powinno powstać w obrębie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego w Oliwie oraz ponad 8 tys. na terenie kampusu Politechniki Gdańskiej. Parkingi przewidziano również przy budynkach instytucji kulturalnych i placówkach muzealnych, a także bibliotekach.

- Wymiary oraz pojemności parkingów obowiązują już dzisiaj przy planowaniu i projektowaniu oraz organizacji ruchu rowerowego na drogach publicznych, nad którymi zarząd sprawuje prezydent miasta. Ponadto wskaźniki minimalnej liczby rowerowych miejsc parkingowych dla nowych inwestycji są od kwietnia 2012 r. standardowo wpisywane do wszystkich planów miejscowych i są wiążące dla inwestycji realizowanych w oparciu o te plany - uzupełnia oficer rowerowy.

Urzędnicy czekają na uwagi
Dokument Strategia Realizacji Systemu Tras Rowerowych jest ogólnodostępna na stronach Biura Rozwoju Gdańska (zakładka Wyłożenia projektów planów, dyskusje publiczne). Do końca października jest ona wyłożona do publicznego wglądu, gdyż urzędnicy czekają na uwagi mieszkańców. Te można wnosić w wygodny sposób, bo oprócz tradycyjnej listownej formy, przewidziano też drogę elektroniczną (na adres brg@brg.gda.pl) oraz ustnie do protokołu.

Miejsca

Opinie (469) 6 zablokowanych

  • zaorać te drogi rowerowe (5)

    po co budować drogi rowerowe jak tuman jedzie asfaltem i utrudnia ruch samochodom, natomiast po drugiej stronie ulicy jest piękna, nowa, NIE UŻYWANA ścieżka dla rowerów?

    • 11 14

    • (3)

      "po drugiej stronie"
      Czyli jeśli nie ma znaku zakazu, ma jak najbardziej prawo jechać po tej, po której jedzie.
      Do czasu, aż nie wybudują drogi rowerowej po obu stronach.

      • 10 9

      • (2)

        a tak konkretniej, który ?

        • 3 1

        • (1)

          art 33 PORD.
          tu masz wyjaśnienie:
          ibikekrakow.com/2012/09/27/czy-rowerzysta-ma-obowiazek-jechac-ddr-po-lewej-stronie/

          • 4 0

          • swoją drogą zdumiewa mnie jak wielu ludzi kupuje prawko na bazarze

            czy nie bezpieczniej było by te bazary pozamykać? to groźniejsze niż heroina i dopalacze razem wzięte, powoduje więcej trupów

            Tusku: skończ nielegalny handel prawkami!

            • 4 1

    • Nie używana ? Na jakiej podstawie to twierdzisz ? Stałeś przy niej cały

      dzień ? Bo tylko to daje podstawę do takiego twierdzenia.

      • 0 1

  • Przede wszystkim trzeba połatać dziury

    Połaczyć ścieżkę na Jaśkowej Dolinie z Grunwaldzką. Zrobić kontrapas na Dmowskiego, żeby moża było dojechać do dworca we Wrzeszczu. Zrobić rozsądne połączenie drogi wzdłuż 3 maja z trasą wzdłuż Raduni, zrobić te kilka metrów na Hallera koło Towarowej i trubadurów, gdzie znika ścieżka. No i przywrócić przejście i zrobić przejazd rowerowy przed Manhattanem. Fajnie byłoby zrobić Grunwaldzką całą po jednej stronie, czyli od Lewoniewskich do Derdowskiego po stronie morza.

    • 7 0

  • Jaśkowa Dolina

    Odcinek od ul. Sienkiewicza do al. Grunwaldzkiej!!!

    • 7 0

  • Z Jasiena na Chełm wdłuż trasy WZ oraz z Jasienia do Gdańska

    Wybudowanie trasy WZ bez trasy rowerowej to porażka! Z Jasienia do Gdańska trasa jest fragmentaryczna, a jazda rowerem Kartuską to kiepski pomysł.
    Tak swoją drogą z Jasienia na Chełm nie ma właściwie nawet połączenia autobusowego :(

    • 13 1

  • dlaczego mostu wantowego nie zbudowano od razu z drogą rowerową??? (4)

    • 16 2

    • 2. dlaczego tunel pod Martwą Wisłą nie będzie dla rowerów?

      i dlaczego jego przepustowość zgodnie z założeniami wyczerpie się w 2040roku

      • 8 4

    • bo dla ruchu 3 rowerów na godzinę nie opłaca się wydawać milionów

      • 3 13

    • Dlatego, że wtedy rządziła inna ekipa, która nie miała na celu zmuszania mieszkańców do poruszania się wyłącznie rowerami, bo na to jest wyłącznie kasa z unii.

      • 1 6

    • po prostu koszt budowy okazał się wyższy niż w projekcie,

      trzeba było coś obciąć

      • 1 0

  • kontrapas na Cystersów, proszę! (1)

    i ostro ścignąć autobusy stojące
    na zakazie na przeciw Katedry

    • 7 3

    • Cystersów ma 100m? 150? Za tanio, nikt przy niej nie napcha kieszeni. Więc chodnikowi rowerzyści będą tam dalej straszyć pieszych. A samochody będą straszyć jezdniowców. Do czasu czołówki i trupa. Nic się nie da zrobić. Lepiej milczeć, bo jeszcze ONI postawią tam posterunek i będą karać nie tylko autokary z niemieckimi emerytami, ale także nas.

      • 2 0

  • A jak już budować to:

    1. najpierw sieć dróg głównych/magistralnych.
    2. później tych mniej ważnych zlewających ruch na magistrale z większych obszarów - dzielnic/osiedli.
    3. a na koniec małe połączenia lokalne/wewnątrzosiedlowe.

    w gdańsku zaś buduje się na zasadzie tym rzucimy kawałek, tamtym pociągniemy fragmencik, tu zrobimy, bo jest łatwo, a tam nie bo będzie trudniej i jest tak, że po osiedlu można jeździć ścieżkami, ale na główną drogę wydostać się nie można, bo zabrakło kilkuset metrów, itp, itd ...

    • 4 2

  • ...a może, w końcu zrobicie chodnik dla ludzi na ul.Budowlanych??? (1)

    by ludzie nie musieli po ulicy chodzić, po której jeździ mnóstwo samochodów,autobusy i tir za tirem!!!!

    • 7 3

    • nie !!!

      bo nie

      • 0 2

  • (1)

    czasw skończyc z terrorem debili na rowerach , na chodniku pieszy musi mieć pierwszeństwo i tyle w temacie

    • 9 6

    • A ty jesteś frajerem że chodzisz z buta. Czemu obrażasz ludzi g...ju

      wyzywając ich od debili.

      • 2 2

  • Najpierw sprzątać i łatać te istniejące

    szczeglnie po Budimexie np na Marynarki Polskiej

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane