Fakty i opinie

Rosną szanse na tramwaj z południowych dzielnic przez Wrzeszcz na Zaspę

Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej.
Skrzyżowanie ul. Miszewskiego i ul. Do Studzienki z al. Grunwaldzką - tu przetną się szyny z ul. Nowej Politechnicznej z obecną trasą tramwajową w ciągu al. Grunwaldzkiej. fot. Maciej Kosycarz/KFP

Rosną szanse na budowę trasy tramwajowej, która połączyłaby dzielnice południowe, obrzeża Moreny, kampus Politechniki Gdańskiej, Wrzeszcz i Zaspę. Urzędnicy wpisują ją na listę inwestycji do zrealizowania w latach 2014 - 2020 r.



Chodzi o projekt tzw. ul. Nowej Politechnicznej, która byłaby elementem połączenia między Placem Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska z tzw. ul. Nową Bulońską Północną zobacz na mapie Gdańska (jest to przedłużenie ul. Bulońskiej w kierunku ul. Kartuskiej).

- Trasa tramwajowa wzdłuż ul. Nowej Politechnicznej stanowiłaby połączenie północnego i północno-zachodniego fragmentu gdańskiej sieci tramwajowej z planowanym południowym układem sieci (Nowa Warszawska, Nowa Bulońska, Jabłoniowa, Os. Świętokrzyskie) z pominięciem Śródmieścia. Takie połączenie byłoby bardzo chętnie używane przez pasażerów. Nasze badania wskazują, że około 40 proc. mieszkańców dzielnic południowych podróżuje w kierunku Wrzeszcza i dalej z pominięciem Śródmieścia - zwraca uwagę Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.

Choć budowę takiej linii tramwajowej planowano już po wojnie, gdy odsunięto od ulicy zabudowę ul. Miszewskiego, to w ostatnich latach całkowicie zniknęła ona z miejskich planów. Owszem, urbaniści brali pod uwagę budowę Nowej Politechnicznej z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku, ale bez torowiska. Teraz to jednak się zmieniło.

- Wstępne analizy potwierdzają, że istnieje fizyczna możliwość budowy takiej trasy tramwajowej. Uzasadnienie dla niej wykazują również analizy obciążenia ruchem pasażerskim - zarówno na całej długości, jak i przy ewentualnej rezygnacji ze skomplikowanej budowy odcinka między Placem Komorowskiego a al. Grunwaldzką - mówi Karolina Rospęk-Aszyk z zespołu komunikacji Biura Rozwoju Gdańskiej.

Dlaczego budowa tego odcinka miałaby być trudniejsza, niż innych? Oczywiście z braku miejsca: w gęstą zabudowę tej dzielnicy trudno byłoby wcisnąć szeroką arterię z tramwajem. Choć pierwotnie w latach powojennych dopuszczano zburzenie całej wschodniej pierzei ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska (tu też celowo odsunięto od ulicy akademiki zobacz na mapie Gdańska oraz obecny budynek Tristaru zobacz na mapie Gdańska), to teraz budynki mają zostać nietknięte.

- Na tym odcinku nie da się zmieścić torowiska tramwajowego wraz z drogą o przekroju 2x2, a ponadto trudnością jest utworzenie lewoskrętów. Jeśli dojdzie do budowy tej trasy, to reorganizacja ruchu obejmie całą okolicę, zaś torowisko zostanie wykonane kosztem ruchu samochodów - dodaje Rospęk - Aszyk.

Jeszcze większą trudność stwarza przebudowa skrzyżowania ul. Do Studzienki i Miszewskiego z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, gdyż tu również nie planuje się żadnych wyburzeń. Planiści mówią wprost: to będzie jeszcze trudniejsze skrzyżowanie dla kierowców niż obecnie, szczególnie gdy powstaną rozjazdy torowe we wszystkich relacjach.

Na jakim odcinku ul. Nowej Politechnicznej powinna powstać linia tramwajowa?

na całej długości, gdyż stanowi to świetnie połączenie wielu dzielnic i dodatkowo kampusu Politechniki Gdańskiej 78%
wyłącznie między Placem Komorowskiego i al. Grunwaldzką, aby mieszkańcy Zaspy zyskali łatwy dojazd do Wrzeszcza 6%
na całej długości z wyjątkiem odcinka wzdłuż ul. Wyspiańskiego i Miszewskiego, gdzie utrudniłoby to ruch aut 16%
zakończona Łącznie głosów: 1090
Dalszy przebieg samej ulicy jak i tramwaju to poszerzona ul. Do Studzienki kosztem wszystkich zabudowań po wschodniej stronie zobacz na mapie Gdańska (eksponując tym samym budynki PG), a następnie równolegle do ul. Sobieskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Schuberta zobacz na mapie Gdańska. Dalsza rezerwa terenowa jest doskonale widoczna na zdjęciach satelitarnych i obejmuje fragment pod istniejącą estakadą w ciągu ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z również planowaną ul. Nową Bulońską zobacz na mapie Gdańska.

- Podczas prac nad projektem ul. Nowej Bulońskiej weźmiemy pod uwagę skrzyżowanie torów tramwajowych w kierunku ul. Nowej Politechnicznej, tak by nie rozkopywać później ponownie nawierzchni ulicy - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za projektowanie przedłużenia ul. Bulońskiej.

W analizach komunikacyjnych założono budowę dziewięciu przystanków tramwajowych przy ul. Nowej Politechnicznej: Plac Komorowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon skrzyżowania z ul. Białą (Drogą Czerwoną) zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z al. Grunwaldzką (po stronie ul. Do Studzienki) zobacz na mapie Gdańska, rejon akademików PG zobacz na mapie Gdańska, Park Królewskiej Doliny zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z tzw. ul. Nową Medyków zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowanie z ul. Wagnera zobacz na mapie Gdańska, rejon Gdańskiego Parku Naukowo - Technologicznego im. Hilarego Koprowskiego zobacz na mapie Gdańska, rejon sądu rejonowego Gdańsk - Północ zobacz na mapie Gdańska. To jednak tylko wstępne założenia, które na pewno jeszcze ulegną zmianie.

Kiedy mogłaby powstać ul. Nowa Politechniczna? - Droga ta została wymieniona jako jedna z przyszłych inwestycji w piśmie do Ministra Transportu Budownictwa i Gospodarki Morskiej dotyczącym planowanych inwestycji na lata 2014-2020 przy wsparciu ze środków unijnych w tzw. Priorytecie II. W 2014 r. planuje się zlecenie wykonania koncepcji dla tej arterii - informuje Magdalena Kuczyńska z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Wstępny, szacunkowy koszt budowy całej drogi wraz z linią tramwajową wynosi ok. 320 mln zł.

Bez wątpienia szybciej powstanie ul. Nowa Bulońska. DRMG zakłada przygotowanie jej koncepcji wiosną przyszłego roku, a samego projektu do końca 2013 r. Dzięki temu miasto będzie mogło sfinansować jej budowę z unijnego budżetu na lata 2014 - 2020. Jej wstępny, szacunkowy koszt dla tramwaju wraz z węzłem - pętlą tramwajowo - autobusową w rejonie skrzyżowania z ul. (Nową) Warszawską i (Nową) Jabłoniową zobacz na mapie Gdańska to ok. 263 mln zł.

Opinie (302) 5 zablokowanych

  • Super! (24)

    Jedna z lepszych informacji! Oby tylko faktycznie doszło do tej budowy.
    Dzięki Chris za poprawienie humoru z rańca :)

    • 340 47

    • Słuchaj ty w to wierzysz ?????????????????????????????????????????? (5)

      ostatnie lukrowanie przekracza granice rozsądku :-)

      Wierchuszka parti rządzącej ma pierdziela jak stą d do aresztu śledczego i się zaczyna lukrowanie.

      Ja prędzej uwierzę w różowe smoki spełniające zyczenia grzecznych dzieci niż w obietnice PO i Pawła Adamowicza.
      Choć musdzę przyznać ze Adamowiczowi to w sumie wierzę bo jak zapowiada podwyżki to zawsze je wprowadza!

      • 42 49

      • Tylko w Radiu Maryja są jedyne wiarygodne informacje (4)

        a tam wyraźnie mówią, że Polska upada i tylko PIS ją może uratować

        • 41 16

        • (3)

          Gospodarczo? Jesteśmy dnem. 50% budżetu Państwa to podatki z paliwa...

          • 15 15

          • A jak jest w innych krajach? (2)

            • 6 5

            • no to powiedz nam jak jest (1)

              bo sam jestem ciekaw
              a nie mogę znaleźć

              • 3 2

              • Skarbnica mądrości

                Są rzeczy na niebie i ziemi, których nie można znaleźć w Googlach...

                • 6 0

    • raczej science fiction - estakada nad Grunwaldzką aż do Waryńskiego i co ? nad czy pod torami kolejowymi ? (14)

      i jeszcze po drodze ma być skrzyżowanie z "drogą czerwoną" :D

      • 13 13

      • żadna estakada. (9)

        powinna być miejska ulica i tory w jezdni. A dokładniej: między pl. komorowskiego a Grunwaldzką - tory w jezdni w świetle aktualnych pasów ruchu, dalej- od Grunwaldzkiej na suchanino nowa aleja 2x2 +tory, ale oczywiście nie autostrada z ekranami, tylko aleja z obustronną pierzeją budynków i usługami w parterach. Skrzyżowanie Miszewskiego/Grunwaldzka/Do Studzienki przebudowane na reprezentacyjny plac. I mamy Nowy Wrzeszcz.

        • 24 1

        • A ja do tego zrobiłbym to tak (3)

          między placem Komorowskiego i skrzyżowaniem Miszewskiego Grunwaldzka - aleja pieszych (wyłączeniu ruchu samochodowego przynajmniej od wiaduktu kolejowego do placu Komorowskiego), zachowanie budynków wzdłuż Miszewskiego z funkcją usługową (knajpki itp) - tory tramwajowe na tym odcinku w chodniku - w efekcie długi deptak (ciąg pieszy) z usługami

          • 14 6

          • z knajpki prosto pod tramwaj

            • 6 4

          • (1)

            jasne i tramwaj miedzy pieszymi - to dopiero byłaby jatka

            • 2 6

            • w wielu miejscach to funkcjonuje

              tylko w Polsce się nie da?

              • 6 1

        • ten wariant mamy od opery do Hallera - podoba się ? (1)

          • 5 3

          • tak:)

            • 2 3

        • Tramwaj będzie w korkach stał?

          Jechałeś tam kiedyś w rano albo po południu?

          • 8 0

        • tory w jezdni są głośne

          a tam i tak auta hałasują

          • 3 0

        • ja bym puścił

          ruch od wiaduktu do placu komorowskiego po wyspiańskiego, a w stronę grunwaldzkiej po waryńskiego i kawałek po białej- przyszła trasa czerwona- można tam od razu duże skrzyżowanie zrobić. wiadomo, że mieszkańcy będą protestowac, ale to mniejsza krzywda dla ogółu mieszkanców tej okolicy, mniej uszkodzeń budynków, krótsze remonty i lepszy docelowy układ drogowy.

          • 5 5

      • i tyle (3)

        gdzie masz, i Wy mu plusujący, napisane, że będzie estakada? ... nie wierze

        • 2 2

        • nikt nie napisał i pewnie być może nie planuje, ale zastanowienia wymaga kwestia: (2)

          jaki wpływ na płynnosć ruchu będzie się miało przecięcie Grunwaldzkiej linią tramwajową na wysokości Miszewskiego (kolizyjne) ?

          • 3 1

          • gdyby budować

            estakadę na tym skrzyżowaniu, to raczej w ciągu grunwaldzkiej- łatwiej i wi,ększy ruch. a jeszcze lepiej wybudować tunel zaczynający się przy kortach, a wychodzacy koło galerii bałtyckiej:)

            • 4 1

          • płynność ruchu nie będzie potrzebna

            i tak do tego czasu miasto się zupełnie zakorkuje.

            • 0 0

    • A czy będzie tam 3 pętla dla tramwaju dwukierunkowego?

      Adamowicz Paweł mistrz strategicznego myślenia o ionwestycjach miejskich.
      Dzięki niemu zbudowano dwie pętle tramwajowe dla tramwajów dwukierunkowych i dodatkowe przystanki tramwajowe tak aby tramwaj nie musiał wjerzdzać na petlę :-).
      Przebiegły inwestor normalnie.

      Dlaczego o tym TVN nie grzmi ???

      • 1 3

    • Bo Wrzeszcz to centrum Gdanska!

      • 6 2

    • Zakopać linię tramwajową we Wrzeszczu

      A nie zabawa półśrodkami: najgorsze skrzyżowanie w Trójmieście jeszcze z tramwajami... Przystanek pod drogą i węzeł przesiadkowy, a nie "pełna koniczynka".

      • 1 2

  • No i super ! (19)

    Gdańsk naprawdę się rozwija, a wszyscy którzy twierdzą inaczej są albo ślepi albo sfrustrowani.

    • 248 71

    • tak rozwija się spalarnia odpadów koelgi wałęsy która truje nie tylko westerplatte ale wywozi trucizny do zwirowni (4)

      ale wywozi trucizny do zwirowni poza Gdańskiem.

      Rozwija się kumoterstwo i patologiczna wręcz plaga urzędników.

      • 27 25

      • (3)

        To jest skutek wywalczenia, naszej kochanej styropianowej demokracji.

        • 8 5

        • demokrację (2)

          miałeś zawsze nawet za komuny!
          towarzysze kto jest za? wszyscy dzielnie podnoszą ręce,a przewodniczący dodaje, to jesteśmy jedno głośni i zrobimy tak jak towarzysz nam nakazał.

          • 10 2

          • Ileż to ONI musieli zmienić żeby się nic nie zmieniło (1)

            • 5 3

            • już 23 lata nad tym pracują i jeszcze do końca im to nie wychodzi

              • 5 5

    • Się rozwija na kredyt (4)

      A żeby spłacić kredyt, trzeba będzie podnieść wszystkie możliwe opłaty. Szykujcie kasę bo to my będziemy płacili za te inwestycje

      • 11 11

      • oszalałeś za gotówkę płacić? (3)

        pokaż mi miasto które płaci z gotówki za inwestycje infrastrukturalne?

        • 8 2

        • a wiesz (2)

          co to jest pokrycie finansowe???

          • 2 2

          • Pokrycie finansowe jest wtedy gdy kryjesz Panią za gotówkę.

            • 3 0

          • właśnie o kredycie chiałem napisać

            ostatnia kwota sprzed paru miesięcy jaką pamiętam to 1,1mld zł długów samego Gdańska... aby spłacać lichwiarskie odsetki od tej kwoty podwyższyli ceny czynszów... ale nie tylko tak nas łupią, uzasadnianie podwyżki cen biletów wzrostem cen ropy jest śmieszne, bo większość transportu pokrywa tramwaj... wungiel raczej dużo nie zdrożał

            • 0 0

    • Rozwój może być szybki lub wolny (2)

      W Gdańsku jest bardzo wolny, pojedź do Gdyni i zobacz jak się rozwinęła. Mnie tam nie było przez kilka lat i byłem w szoku jak ostatnio jechałem tam. Po za tym dużo pieniędzy jest marnowanych lub są robione inwestycje, które nie są potrzebne mieszkańcom jak np. ECS.

      • 9 27

      • hahahahaaaaa

        to w tej Gdyni musiałeś ostatni raz być krótko po wojnie

        • 14 0

      • Bez porównania

        Mądry i spostrzegawczy panie kolego Gdyby na tak małym terenie jaki zajmuje Gdynia umiejscowić wszystkie ostatnie inwestycje Gdańska to trzeba by chyba tam piętro dorobić to normalne że w dużo mniejszym mieście o wiele łatwiej zobaczyć inwestycje. ale myślę że najlepiej byłoby dla Ciebie przeczytać i zsumować łączną długość odcinków wyremontowanych/wybudowanych w ostatnich latach w Gdyni i Gdańsku i zauważyłbyś różnicę tak czy inaczej bardzo dobrze niech trójmiasto się rozwija zarówno Gdańsk, Sopot jak i Gdynia. Bo w tym jest siła i potęga trójmiasta że składają się na nie 3 zróżnicowane i zupełnie inne miasta ;] Pozdrawiam zza Kałuży Bałtyckiej AHOJ!

        • 8 1

    • rozwija sie kosztem zamrożenia płac (2)

      większości szaraków zatrudnianych przez miasto. Co to za rozwój, skoro lada moment jako pracownik miejski zacznę się kwalifikować do objęcia opieką społeczną?

      • 2 1

      • do biedronki idz robić (1)

        • 5 1

        • jeśli to dla ciebie śmieszne

          to jesteś żałosny.

          • 1 3

    • Przyjedź na Rębowo i zobacz ten rozwój (1)

      Przyjedź na Rębowo i zobacz ten rozwój, smród , jeden autobus na dwie-trzy godziny, bo nie każdy zajedzie cześć jedzie na Otomin od razu, i błoto po kolana, albo przeprawa przez potok i brodzenie w błocie po kolana . To zobaczysz rozwinięty Gdańsk. Powstało tu trzy ogromne osiedlam w tej okolicy i budują dalej. Aha i z miasta trzeba wrócić najpóźniej o 20 tej, a w zimę o 15 tej , latarni tu nie ma.

      • 1 4

      • kupiłeś za małe pieniądze mieszkanie i chcesz wygód jak w centrum?

        wyborca PiS czy co?

        • 7 1

    • zgadzam się. miałam wątpliwą przyjemność przebywać w ostatni weekend w Łodzi - po kilkukrotnym przejechaniu się tamtejszymi tramwajami NIGDY złego słowa nie powiem na gdańską komunikację. W porównaniu do innych miast polskich w Gdańsku widać ogromny rozwój i nowoczesność. Tylko tak dalej!

      • 4 0

  • i o to chodzi (2)

    a nie jakaś "droga czerwona"...

    • 131 28

    • I o to chodzi, ze w koncu ktos pomyslal

      ze transport publiczny powinien miec pierwszenstwo przed samochodowym.Cieszy wiec fakt rezygnacji z ulicy 2x2 kosztem zachowania zabudowy oraz miejsca na torowisko.W koncu europejskie myslenie!

      • 27 6

    • TAK dla białej

      NIE dla czerwonej

      • 15 11

  • (6)

    Najpierw to niech ceny biletów zmniejszą.

    • 82 57

    • jak ludzie przestaną jeździc na gapę, będą większe wpływy z biletów to będzie można obnizyć ceny

      • 3 10

    • Nie "zmniejszą", tylko "obniżą", chyba że chcesz

      zmniejszenia czcionki, którą zapisano cenę na biletach.

      Jak chce się nowych inwestycji w infrastrukturę transportową, to jakoś trzeba ją sfinansować. I tak dla osób z górnego tarasu ceny biletów miesięcznych są superkonkurencyjne wobec kosztów dojazdu własnym samochodem (o czasie dojazdu nie wspominając, bo w TriStarze OIDP komunikacja masowa ma mieć fory).

      • 1 2

    • A ja tu sie cieszyłem na wiadomośc

      Rozwiałeś moją naiwną radość. Faktycznie, bilety są pieruńsko drogie

      • 2 1

    • ceny biletow

      i kuszetki w tramwajach może jeszcze????

      • 0 4

    • polecam pojechac za granicę i zobaczyć ile kosztuja ceny biletow!! Mamy piekne nowe autbusy i tramwaje a ceny biletów są duzo duzo niższe!!

      • 2 3

    • za drogo za drogo

      to sobie rower kup palancie

      • 1 3

  • cieszę się, że dożyłem dnia... (41)

    ...gdy miejski planista w Gdańsku powiedział, że warto ograniczyć ruch samochodowy, by ułatwić ruch tramwajowy. Możliwe, że za kilka-kilkanaście lat, jazda samochodem po mieście będzie czymś tak źle postrzeganym, jak dziś palenie papierosów ;)

    • 255 93

    • (3)

      Choćbyś nie wiem ile postów tutaj napisał Drogę Czerwoną i tak zbudujemy.

      • 24 18

      • podpisz się gościu - znajdziemy cię :)

        • 9 12

      • Droga Czerwona (1)

        To powinno być marzeniem każdego mieszkańca trójmiasta! Alternatywa dla jedynej trasy przelotowej przez Trójmiasto.

        • 8 8

        • alternatywą dla tej trasy jest SKM

          a jeszcze lepiej bike and SKM

          • 6 3

    • (17)

      do tego nie jest potrzebny planista tylko niższe ceny biletów i przyzwoity komfort jazdy a na to się nie zanosi

      • 24 6

      • Jasne 88 złotych za bilet na linie zwykłe w granicach Gdańska (11)

        ważny we wszystkie dni tygodnia to majątek.
        Ciekawe ile wydajesz średnio miesięcznie na samochód(ubezpieczenie,paliwo,naprawy)

        • 38 9

        • (6)

          zalezy od trasy- czesto wyjdzie taniej samochodem
          a i tak wiekszosc ludzi posiada samochod wiec ubezpieczenie i naprawdy(przynajmniej czesc) beda kosztem stalym a nie zmiennym zaleznym od podrozowania danym srodkiem transportu
          jezeli wszyscy by przeszli na komunikacje to by nie dalo sie nigdy wejsc i by jezdzily jeszcze gorzej niz teraz

          • 15 13

          • taniej :) (5)

            księgowy pierwsza klasa

            • 9 6

            • (4)

              oczywiście,że taniej. a w dodatku jest się niezależnym. poza tym tramwajem czy autobusem nie dotrzesz wszędzie. tramwaje i tak są super, bo nie stoją w korkach, ale jak mam do wyboru jazdę autobusem w godzinach szczytu w korku albo samochodem to zawsze wybiorę samochód. i zdania nie zmienię.

              • 16 8

              • tak, widze takich twierdzących ,że są niezależni... (3)

                którzy co piatek gniją pół godziny w samochodzie na Starym Mieście żeby tylko z niego wyjechać....

                O kalkulacji ekonomicznej to już nawet szkoda pisać, widać wyraźnie, ze naród mamy głupi, zakompleksiony i nawet liczyć nie potrafiący...

                • 15 9

              • zakompleksiony, bo porusza sie samochodem? :) (1)

                A może nie głupi tylko ceniący swój czas? Sory ale komunikacja pod względem szybkości poruszania się i komfortu nie jest żadną alternatywą dla samochodu. Szkoda życia na stanie w zatłoczonym tramwaju

                • 13 12

              • no co ty bredzisz?

                Zanim wyjedziesz spod Madisona samochodem, to ja spokojnie dojdę pieszo na przystanek na dworcu i jescze pół drogi na Orunię Górną zrobię.

                Od zawsze wiadomo, że motoryzacja zaciemnia mózg. Teraz jeszcze widzę, że zmienia poczucie czasu...

                • 5 3

              • i tak jestem szybciej w domu niż przy skorzystaniu z komunikacji miejskiej

                • 5 7

        • (3)

          jeździmy w 2 osoby 8km w jedna stronę - to wychodzi 300km miesięcznie i jakieś 25l paliwa, nawet licząc po 6zł za litr to autem taniej. A samochód tak jak większość posiadam i będę posiadał niezależnie od dojazdów do pracy.

          • 15 3

          • No to bedziesz jak więszkszość już zakilka lat (1)

            jechał godzinę te osiem kilometrów.
            Patrząc jak mniejszość mija cię tramwajem.

            • 16 13

            • na razie trasę z Chełmu na Narwicką pokonuje w 15min. więc mam duża rezerwę czasową

              • 9 2

          • kalkulacje paliwowe

            przez pierwsze 5km samochód spala od 50 do 250% więcej, więc te kalkulacje, że palisz średnio w takim trybie 8,33L są baaaaaardzo optymistyczne, chyba że jakiś malutki silnik albo hybryda - na pewno nic konwencjonalnego z silnikiem większym niż 1,2L

            • 0 0

      • Kur... wszystkie autobusy niskopodłogowe, większość tramwajów wymieniona, przypadki tramwaju/autobusu zawalonego po dach sporadyczne, a ten mówi, że komfort jest nieprzyzwoity. Sorki, drugiego samochodu w tramwaju nikt Ci nie zrobi...

        • 37 9

      • Problemem nie jest cena ZTM, to ta jest znośna o ile kupuje się bilety okresowe. (2)

        Problemem jest niemożność dogadania się przewoźników, brak jakiejś wyraźnie promocji na bilety łączone (ZTM + SKM) na krótkich trasach. Np. jak bym dojeżdżam 4 przystanki autobusem i 3 SKM'ką to już wychodzi całkiem drogo, w porównaniu do osoby korzystającej z jednego organizatora komunikacji na dłuższej trasie.

        Drugim problemem, który na szczęście obchodzą tramwaje i planowana PKM są korki w jakich stają autobusy, przez co podróż nimi trwa nawet dłużej niż samochodem, gdyż ten nie zatrzymuje się co chwila. Dlatego tak bardzo cieszy mnie budowa jakichkolwiek torów.

        I problem najważniejszy. Wraz z budową PKM i torowisk tramwajowych na ich końcach powinny powstawać duże parkingi, bezpłatne dla osób posiadających bilety okresowe.
        Czemu? By jadąc z słabo skomunikowanych przemieści czy wiosek dojeżdżając do przystanku zostawiali tam samochód i dalej jechali komunikacją miejską. Tak to działa w NYC czy Londynie i się sprawdza. Bo nie da się dobrze skomunikować całego regionu, a brak możliwości wygodnej przesiadki sprawi, że komunikacja miejska będzie świecić pustkami a drogi będą zakorkowane przez osoby dojeżdżające do pracy, jak w LA.

        • 23 0

        • ale (1)

          po co miasto ma budować parkingi???
          jak od razu na nim nie zarobi(mentalność i chciwość polaków by jak największą chochlą brać)a na zwrot i zarobek z ów parkingu by musieli czekać kilka lat.
          po co to budować jak teraz się patrzy na kieszeń a nie na przyszłość( porównanie do komuny, które teraz plany są realizowane słowackiego,linie tramwajowe chełm i morene jak i te linie przecinające)

          • 0 5

          • Po to by oszczędzić gdzie indziej.

            Na zużyciu dróg w centrum, można by zresztą wtedy wprowadzić opłaty za wjazd, teraz pomysł byłby bez sensu z racji braku infrastruktury. Zmniejszenie ruchu wpłynie korzystnie na jakość powietrza itd. Idąc twoim tokiem rozumowania poco budować drogi, skoro nie zarabia się na nich?

            Zyskiem z inwestycji niekoniecznie muszą być pieniądze. A przynajmniej nie bezpośrednio. Np. poprawienie infrastruktury komunikacyjnej miasta, sprawa i popularna komunikacja miejska itd. polepszają warunki życia mieszkańców, a to prowadzi do inwestycji prywatnych, wzrostu wartości ziemi, mieszkań itd. więc miasto czerpie z tego bardzo wymierne wyniki, mimo że sam parking jest deficytowy.

            • 0 0

      • hejterom nasze stanowcze NIE

        w wielu relacjach nowy tabor tramwajowy już teraz daje szanse wygodnej jazdy

        • 8 6

    • Tramwaj - scisk, pijacy, agresywne dresy i babcie walczace o miejsce (2)

      Widać jestes jednym z tych smierdzieli ktorych trzeba omijac w tramwaju z daleka zeby sie nie pozygac. Chcesz jezdzic tramwajem to jezdzij jak cie na auto nie stac, ale nie wal takich glupkowatych tekstow

      • 18 33

      • To jak pan pachniś będzie stał w korku to niech nie jęczy.

        Stać cię to stój.

        • 11 8

      • Problem smrodu zaniknął odkąd jeździsz samochodem.

        • 20 7

    • papierosy na przystankach (2)

      Nie wiem czy papierosy są tak źle postrzegane, bo ostatnio coraz częściej, a wręcz nagminnie widzę mnóstwo osób palących na przystankach tramwajowych i autobusowych mimo zakazu. I żadne służby na to nie reagują

      • 20 5

      • A wpływa to na play budowy... jak?

        • 5 3

      • kapus?

        czesc kapus!

        • 1 2

    • Tu nie chodzi o ograniczenie ruchu aut (3)

      ale o to żeby komunikacja zbiorowa miała większy priorytet. Wszystkim będzie lepiej również tym co jeżdżą autami jak więcej ludzi wybierze komunikacje miejską.

      • 16 1

      • nie zapominaj o rowerach (2)

        • 3 8

        • Tak (1)

          Rowery też są ważne, chociaż szkoda, że rowerzyści nie potrafią uszanować kierowców zmotoryzowanych. Dzisiaj rano wjeżdżałem w podwórko na grunwaldzkiej i przeciąć musiałem ścieżkę. Wjechałem na nią i chciałem przepuścić dziadka który się zatrzymał na chwile i w tym czasie jakiś rowerzysta nadjechał i nie mógł przejechać i uderzył pięścią w moje auto - mimo że swobodnie mógł mnie wyminąć chodnikiem. Oczywiście nie jest to reguła ale zdarzają się tacy - podobnie jak z pieszymi i kierowcami.

          • 19 1

          • niestety promocja dobrych zachowań rowerzystom przydałaby się najbardziej. Zapominają ze kiedyś będą mieli po 60 lat

            • 13 1

    • Czemu warto ograniczyć ruch samochodowy?

      Korzystając z komunikacji zbiorowej zamiast samochodu dziennie tracę 40 minut, co w miesiącu daje ponad 13 godzin! Sory, ale wolę ten czas wykorzystać w inny sposób niż stanie w zatłoczonym tramwaju.
      A finansowo wcale tak dużo nie dokładam. To, że inni zazdroszczą to nie powód do tego, aby wszystkim zakazywać poruszania się samochodem. Zwłaszcza, że tankując paliwo odprowadzam znacznie większe podatki niż ludzie poruszający się komunikacją zbiorową.

      • 12 11

    • To się chyba nie uda (4)

      Nie wiem, czy gdzieś na Świecie udało się skutecznie przegonić ludzi z samochodów do tramwajów. Amerykanie ,jako naród praktyczny, przestali nawet próbować to robić i inwestują w budowę dróg i parkingów w centrach miast. W takim Chicago na przykład można łatwo dojechać samochodem i zaparkować w centrum.

      • 3 12

      • To akurat bzdura. (1)

        Ponieważ amerykanie zaczęli odwrotną politykę i przywracają linie tramwajowe. Ograniczają również ruch samochodów w miastach - w końcu zrozumieli, że to droga do nikąd. Patrz np.: wyłączone najważniejsze kawałki Broadway w NY z ruchu.

        • 10 0

        • likwidacja linii tramwajowych w USA to modelowy przykład wrogiego przejęcia

          "inwestycja" koncernów paliwowych

          • 4 0

      • Nie byłeś NIGDZIE w cywilizowanej Europie (1)

        Tam - w Berlinie, Londynie, Paryżu - na wjeżdżajacego do miasta patrzy się jak na niedorozwiniętego.

        • 7 4

        • Tak, ale mając tak rozwiniętą sieć komunikacyjną, zaludnienie, wielkość to się opłaca. Gdańsk to wielka wioska z jedną drogą w te a drugą w tamte. Śmieszy mnie porównywanie Gdańska do wielkich miast z dziesiątkami linii metra i kolejami podmiejskimi. Ja do pracy nie jadę z jakiegoś zadupia znajdującego się 40km od centrum tylko 10km, dojazd samochodem zajmuje mi góra 20min a tramwajem? Ostatni jedzie 22:37 a ja pracę kończę o 23:00 ... Wybór mam jeden lub drugi jazda autobusem nocnym i powrót z pracy nad ranem.

          • 1 1

    • pala tylko ludzie z charakterem!

      a mieczaki pisza glupawe posty nie majac nawet odwagi zeby sie podpisac!

      • 3 5

    • Puknij się w głowe...

      • 1 2

    • Pajac...

      To , ze Ciebie nie stac na samochod, nie oznacza, ze masz prawo zakazywac innym jazdy...

      Samochod jest najlepsza forma komunikacji. Zadne tramwaje, pociagi czy autobusy nie zalatwia sprawy.

      Nikt normalny nie zrezygnuje DOBROWOLNIE z jazdy samochodem, zeby jezdzic komunikacja miejska - bo to jest zawsze mniej wygodne...

      • 0 0

  • Tramwaje w całym Trójmieście (9)

    Linie tramwajowe przebiegają niezależnie od systemu ulic, dzięki czemu nie stoją w ulicznych korkach, zwłaszcza w godzinach szczytu płynnie pokonują trasę.

    • 120 23

    • (3)

      już więcej ludzi nie da się wepchać do tramwajów - a stoją w korkach tak samo tylko na szynach - zobacz rano co się dzieje przy dworcu

      • 18 11

      • (1)

        bo część linii w godzinach szczytu powinni skierować na 3 maja

        • 23 1

        • Proponowane rozwiązanie właśnie rozwiąże problem.

          Będzie można sporą część ruchu z przekierować tamtędy,gdyż lwia część osób kieruje się do Wrzeszcza właśnie. Czy to z Moreny czy Siedlec, a po odpowiednim połączeniu i trochę nadłożona co prawda droga z Chełmu może o dziwo okazać się szybsza.

          • 14 0

      • Samochody do garażu...

        ...głupi jesteś w mieście tylko komunikacja tramwajowa.

        • 4 8

    • Wszystko fajnie, tylko, że przystanki sa co 500 metrów... (2)

      ...i taki tramwaj nawet nie zdąży sie rozpędzić, a już musi się znów zatrzymywać. I potem trasa z Zaspy do Centrum trwa ponad 20 minut.

      • 8 1

      • Tramwaje jak żółwie

        Niestety, obecnie dużo szybciej jadę z Wrzeszcza do pętli przy Świętokrzyskiej rowerem niż tramwajem. Teraz jest fajnie ale zimą będzie niefajnie.

        • 8 1

      • niby długo a ile taniej od auta

        tramwaj tylko bilet
        samochód paliwo i parkometr

        • 4 3

    • Moze i płynnie, ale baardzo wolno (1)

      Samochodem stojąc w korku dojeżdżam w podobnym czasie, jak tramwajem (oczywiście identyczna trasa). Z taką prędkością poruszania się tramwajów nikt nie namówi mnie do korzystania z komunikacji miejskiej.

      • 7 4

      • Była szansa na szybki tramwaj na Havla, niestety.... wyszło jak zwykle, ta ekipa Adamowiczów zwyczajnie nie potrafi.

        • 2 1

  • Nie no, znakomita wiadomość. (8)

    Jeszcze bardziej skomplikować jedno z najgorszych skrzyżowań w trójmieście? Pomysł wspaniały!

    • 64 151

    • Kiedy tam jechałeś (3)

      Po zmianie sygnalizacji świetlnej skrzyżowanie przestało straszyć.Pomysł ok tylko ciekawe skąd wezmą na to kasę jak budżet miasta jest pusty jak bęben przez poronione pomysły Budynia.

      • 23 9

      • które pomysły konkretnie? (1)

        Trasa Słowackiego?
        Tunel pod Martwą Wisłą?

        ECS nie jest budowane z budżetu miasta. Nie wiem jak MIIWŚ

        • 9 6

        • muszę Ci rozczarować-zarówno ECS jak i to śmieszne muzeum ciągnie pieniądze od miasta i to ogromne.

          • 8 5

      • Codziennie jeżdżę.

        I nadal uważam, że skręty z Miszewskiego w Al. Zwycięstwa, jak i z Do Studzienki w Grunwaldzką w stronę Oliwy są niebezpieczne i wymagają, żeby mieć oczy dookoła głowy.

        • 11 3

    • mehehe (3)

      jak nie umiesz poruszać się po "trudnych" skrzyżowaniach to nie jeździj samochodem bo widocznie to nie dla Ciebie...

      BTW dobry kierowca poradzi sobie w każdych warunkach i na każdym skrzyżowaniu

      i jak widzę ludzi którzy skręcają np. w lewo i ustawiają się na skrzyżowaniu w sznurek zamiast na zamek to mnie krew zalewa

      • 17 17

      • na zamek (1)

        czyli jak?

        • 1 5

        • na Malbork,znaczy

          • 23 0

      • ale to nie wina skręcających, tylko tumanów co nie wpuszczają, bo nie wiedzą co to jazda na zamek

        • 6 0

  • Rewelacja! (3)

    Byłoby to super rozwiązanie!

    Szkoda tylko, że nie pomyślano wcześniej o tramwaju na nowej Słowackiego, przynajmniej z Wrzeszcza na Zaspę, teraz mógłby powstawać razem z drogą.

    • 113 7

    • Jeżeli to rozwiązanie wejdzie w życie to w zasadzie stałby się zbędny. (1)

      To tylko kawałek dalej.

      • 0 4

      • to będzie dopiero planowane a do realizacji daleka droga a Słowackiego robiliśmy teraz. Na Miszewskiego to pod obecnym wiaduktem kolejowym tramwaj się nie zmieści tam koszt będzie dużo wyższy niż budowa w szczerym polu bo najpierw trzeba będzie wszystko zniszczyć. Obawiam się, ze będzie tak jak z Nowa Wałową co maiła być oddana w 2011roku.

        • 5 0

    • zgadza się,

      zwłaszcza, ze tramwaj wzdłuż słowackiego, a potem kościuszki spinałby trzy istniejące i na tym odcinku równoległe linie...ale ten też dużo dobrego przyniesie.

      • 3 0

  • super., jedak po przecyztaniu słowa "urzędnicy" straciłem humor (1)

    bo będzie długo (stracimy czas i pieniądz stojąc w korkach), drogo (podniosą podatki) i źle (kolejne remonty niedługo po oddaniu).

    nie mniej jednak pomysł warty uwagi

    • 25 26

    • niemniej!

      • 6 0

  • (10)

    A może najpierw wyremontować całą trasę na Stogi? Czy może ma się rozlecieć?

    • 117 27

    • ma sie rozleciec! (1)

      • 13 7

      • ona się rozlecie

        razem z tym waszym budyniem

        • 5 5

    • Przecież trwa przetarg. (1)

      Więc remont się odbędzie.

      • 7 5

      • Tak. Może za dwa lata. Remont całych DWÓCH kilometrów. Kiedy remontu wymaga torowisko począszy od Armii Krajowej do Stogów Plaży. Teraz.

        • 0 0

    • po co tam tramwaj, zabic te stogi dechami (2)

      • 5 10

      • W czoło się puknij.. (1)

        .. czemu ludzie mieszkający na Stogach czy Przeróbce są gorsi? Bo mają tam mieszkanie? No sorry!

        • 10 1

        • Tak.

          • 2 4

    • najwyraźniej czekają aż się rozsypie

      potem umyją i wytrą ręce i powiedzą. trudno chcieliśmy ale nie wyszło. my z wyspy Stogi powinniśmy ogłosić niepodległość od Budyniowa i wziąć sprawy w swoje ręce. pamiętajcie Budyniowo porzuciło wyspę Stogi i Dolne Miasto

      • 4 1

    • remont trasy na Stogi

      nie, z czasem zamknąć. Na Orunię (Dolną) też kiedyś był tramwaj... Walczcie o swoje bo niestety część dzielnic jest spychana na dalszy plan

      • 12 0

    • A co to te Stogi???

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.