• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto wyda 1,5 mln zł na odtworzenie pętli na Jana z Kolna

Krzysztof Koprowski
20 maja 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Pętla już jako plac postojowy powstanie na terenie tuż obok parkingu wielopoziomowego. Pętla już jako plac postojowy powstanie na terenie tuż obok parkingu wielopoziomowego.

Jeszcze w tym roku autobusy wrócą na odbudowaną pętlę przy ul. Jana z Kolna zobacz na mapie Gdańska. Koszt odbudowy pętli tuż obok miejsca, w którym działała ona przez kilkadziesiąt lat, wyniesie ponad 1,5 mln zł.



Czy na odtworzonej pętli (placu postojowym) powinien powstać także przystanek dla pasażerów?

Przypomnijmy, pętla przy ul. Jana z Kolna funkcjonowała do sierpnia 2013 r. Potem na jej terenie powstał ogólnodostępny parking wielopoziomowy, który pozwolił deweloperowi pobliskiego biurowca Tryton na rezygnację z kosztownej budowy miejsc parkingowych w kubaturze budynku.

Na parkingu rzadko kiedy wypełniona jest chociaż jedna z sześciu kondygnacji, ponieważ właściciele aut nie są skorzy do płacenia za postój.

Z kolei brak pętli sprawia, że kierowcy autobusów muszą korzystać z zaplecza socjalnego w kontenerze na prowizorycznie wykonanym placu postojowym przy ul. Giełguda.

Dlatego też miasto zdecydowało o (od)budowie pętli w formie placu postojowego, czyli miejsca, gdzie nie będzie można wsiadać i wysiadać z autobusów. Przystankami początkowymi i końcowymi pozostaną te w rejonie ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska.

Tak wyglądała pętla autobusowa Jana z Kolna przed jej likwidacją. Tak wyglądała pętla autobusowa Jana z Kolna przed jej likwidacją.
W przetargu na roboty budowlane wystartowało pięć firm. Kryterium wyboru oferty stanowiła cena (90 proc.) i okres gwarancji (10 proc.). Ponieważ wszyscy oferenci zaproponowali maksymalny, pięcioletni okres gwarancji, wybór oparty został tylko o kryterium ceny.

Najkorzystniejszą ofertę złożyła firma MTM z Gdyni - 1 550 841,09 zł.

- Umowa z wybranym wykonawcą została podpisana 13 maja. Przekazanie placu budowy odbędzie się w piątek, 20 maja. Planowany termin realizacji to koniec października br. - zapowiada Ewa Parafjanowicz-Potuczko z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, jednostki miasta odpowiedzialnej za realizację tego przedsięwzięcia.
Lokalizacja starej i nowej pętli oraz placu postojowego przy ul. Giełguda. Lokalizacja starej i nowej pętli oraz placu postojowego przy ul. Giełguda.
Dlaczego nie było można pozostawić obecnego placu postojowego przy ul. Giełguda zobacz na mapie Gdańska i rozbudować tam zaplecze sanitarne dla kierowców?

- Plac dla autobusów w tym miejscu był rozwiązaniem, które pozwoliło na likwidację postojów technicznych wzdłuż Traktu Konnego zobacz na mapie Gdańska i polepszenia warunków socjalnych kierowców. Aby mógł tam funkcjonować na stałe, niezbędne byłoby przełożenie biegnącego przez cały plac ciepłociągu, co jest bardzo kosztowne. Nie mamy obecnie wiedzy dotyczącej dalszej przyszłości tego terenu - wyjaśnia Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Lista ofert złożonych w przetargu na "budowę pętli autobusowej z miejscami odstawczymi dla autobusów i budynkiem obsługującym pętlę oraz przebudową zjazdu z ul. Jana z Kolna w Gdańsku" (ceny brutto):
Firma Budowlano-Drogowa MTM SA - 1 550 841,09 zł
WPDR Gravel Sp. z o.o. - 1 580 496,38 zł
Skanska SA - 1 627 954 20 zł
Eurovia Polska SA - 1 759 179,10 zł
Konsorcjum Pol-Dróg Warszawa sp. z o.o. (lider) oraz Pol-Dróg Gdańsk sp. z o.o. - 1 872 847,40 zł

Plac postojowy przy ul. Giełguda uruchomiony został pod koniec 2014 r.

Zobacz, jak prezentuje się biurowiec Tryton naprzeciwko Placu Solidarności

Miejsca

Opinie (144) 1 zablokowana

  • Kierowcy nieskorzy do placenia za parkowanie

    Nie dziwi mnie fakt ze malo jest chetnych do placenia za parking. Majac dwudziestoletniego Golfa, ktremu progi zaczynaja juz odpadac tez nie bylbym sklonny do placenia za parking bo nawet jak mi zarekwiruja ten zabytek to go po prostu oleje.

    • 2 3

  • Ręce opadają kiedy patrzę na działania urzędników. Marnotrawstwo społecznych - naszych pieniędzy, indolencja, buta!!! Ręce opadają. Dziadostwo

    • 8 0

  • Zlodzieje

    • 4 0

  • Kompromitacja (1)

    Deweloperzy robią sobie co chcą z naszym miastem; tragedia Wyspy Spichrzów (monstrualna skala zabudowy, dwupoziomowa Stągiewna, rozebrany Woli Łeb, zwężona Motława, kładki), Kino Neptun bez badań, tragedia Bastionu Wałowa, tragedia apartamentów na Grząskiej, przeskalowany Hilton pożerający basztę i naplucie w twarz mieszkańcom likwidując wszystkie zajezdnie autobusowe (muzeum II WŚ i potworny pusty parking dla biednego inwestora od Trytona). A my cierpimy; autobusy na chodnikach albo klepisku przy garnizonowym, gdzie wyjazd to mordęga. Twierdza Wisłoujście się rozpada, nie ma jak dojechać, prom na Wiśle zawieszony, bo po co tam chodzić... Tramwaje wodne to żart. Najstarsza zajezdnia tramwajowa czeka na ostateczny rozpad w Oliwie, itd. itd.
    Ludzie obudźcie się z tej propagandy progresu, bo jest dokładnie odwrotnie!!

    • 10 1

    • 100 % racji!!!

      Święta prawda! Ludzie ten czlowiek bardzo dobrze to opisal w kilku zdaniach. Koniec z rzadami budyniowej kliki w Gdansku. Nie zapominajcie o tym przy kolejnych wyborach.

      • 0 0

  • Szkoda, że nie pomyślano o połączeniu parkingu i pętli

    Na świecie jest to normalną rzeczą, że pętle autobusowe są na dolnej części parkingu samochodowego. W ten sposób nie marnuje się miejsca na pętle autobusowe. Wystarczyło aby pierwszy poziom podwyższyć na tyle aby swobodnie mogły tam poruszać się autobusy.

    Dzięki takiej zmianie zarówno pętla mogłaby być większa, jak i sam parking.

    • 3 0

  • Niegospodarność

    • 1 0

  • Adamowicz i kolesie dosyc tego

    • 2 0

  • Ale przekręt

    • 0 0

  • podwyżka ceny biletów!

    no i wyszlo szydło z worka

    • 0 1

  • Jestem ciekawy czy budowniczy pętli dostali pozwolenie na wycinkę drzew ( już zaczętą) które się znajdują na terenie pętli. Paradoksem jest to iż wydział komunikacji, oraz odpowiednie władze zajmujące się budową pętli NIE WIEDZĄ CZY PASAŻEROWIE BĘDĄ MOGLI TAM WSIADAĆ I WYSIADAĆ. Gdziekolwiek się zadzwoni, nikt nic nie wie, ale ogrodzenie już stoi. Pytam się kto jest za to odpowiedzialny? Miasto zwiększy mieszkańcom okolicznych domów zadymienie spalinami, zwiększy się hałas i nawet nie można będzie korzystać z usług ZKM. Jeszcze jedna bardzo ważna sprawa, niejednokrotnie było mierzone natężenie hałasu na Jana z Kolna 26-31. Osobiście panowie obsługujący aparaturę mierzącą natężenie hałasu kiwali znacząco głowami na pytania jakie są wyniki pomiarów. Pytam się na czyje zlecenie były robione te pomiary i dlaczego nie zostały upublicznione?Mam nadzieje że autor tego artykułu wdroży się głębiej w te zagadnienia i napiszę jeszcze jakiś ciekawy artykuł.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane