• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niesamowite maszyny: suwnice w DCT

Jakub Gilewicz
3 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 


Każda z nich waży tysiąc ton, jest wysoka na 70 metrów i obsługuje największe statki na świecie. W Deepwater Container Terminal Gdańsk zobacz na mapie Gdańska pracuje ich pięć. To potężne suwnice STS, które miesięcznie przeładowują około 100 tys. TEU.



Czy kiedykolwiek widziałe(a)ś na żywo suwnice portowe?

- Jeden TEU, czyli jeden kontener 20-stopowy. To jest podstawowa miara przeładunkowa, którą stosują terminale na całym świecie - wyjaśnia Marcin Kamola, kierownik ds. rozwoju biznesu DCT Gdańsk.

Obecnie tutejszy terminal ma roczną zdolność przeładunkową rzędu 1,5 miliona TEU. Na wynik, poza ludźmi, pracuje kilkadziesiąt maszyn. Wśród nich największą rolę odgrywają suwnice nabrzeżowe STS (ship to shore) klasy post-Panamax, które mogą obsługiwać największe statki kontenerowe na świecie.

- Suwnica tego typu ma zasięg 98 metrów, z czego 52 to wysięg nad wodę, a pozostałe 46 nad ląd - wylicza Adrian Bucholc, operator-instruktor.

Na co dzień steruje maszyną, która waży tysiąc ton i mierzy 70 metrów wysokości. W czasie pracy, za pomocą paneli sterowniczych, wydaje suwnicy polecenia.

W przypadku załadunku, pod konstrukcję suwnicy regularnie podjeżdżają ciągniki IMV z kontenerami na naczepach. Za pomocą chwytni suwnica łapie kontener, podnosi do góry, a następnie transportuje pod wysięgnikiem w odpowiednie miejsce statku. W przypadku rozładunku, kontener wędruje ze statku na ląd. Mimo że praca bywa monotonna, wymaga sporej koncentracji. - Trzeba przede wszystkim uważać, aby nie postrącać kontenerów i aby nie uszkodzić poszczególnych elementów statku. Cały czas głowa musi pracować - przyznaje operator.

Nieocenione w pracy są także różne napędy maszyny. Jak wylicza koordynator sprzętu STS, pierwszym z nich jest napęd wciągarki umożliwiający podnoszenie i opuszczanie kontenerów, a drugi to napęd wózka, dzięki któremu kontenery przemieszczają się wzdłuż wysięgnika.

- Z kolei trzeci to napęd bramy, który pozwala na przemieszczanie całej suwnicy. Czwarty umożliwia składanie i podnoszenie części zwodzonej wysięgnika, a piąty - dodatkowy element - to tak zwany układ ukosowania. Pozwala on chwytni kontenerowej odpowiednio ustawić się względem położenia statku, aby rozładunek i załadunek przebiegał płynnie - wyjaśnia Andrzej Tararuj, koordynator sprzętu STS.

Wśród kontenerów przeważają 20- i 40-stopowe. W przeładunku potężnym maszynom pomagają mniejsze suwnice placowe, które umieszczają kontenery dostarczone przez ciągniki na placu składowym bądź załadowują naczepy. A tam, gdzie nie docierają suwnice placowe, działają reachstacker'y, czyli mobilne żurawie do stertowania, które układają kontenery jeden na drugim lub przenoszą na naczepy. Z reguły maszyny pracujące w DCT mają do obsłużenia kilka statków tygodniowo.

- Zawijają do nas wielkie statki o pojemności 18 tys. lub 15 tys. TEU, mniejsze jednostki z Ameryki Środkowej, a ponadto obsługujemy siedem do ośmiu statków feederowych (dowozowych), które pływają w rejonie Morza Bałtyckiego - wylicza Marcin Kamola.

Obecnie DCT Gdańsk przygotowuje się do budowy drugiego terminalu zobacz na mapie Gdańska, o czym możesz przeczytać w artykule Kończą się przygotowania do budowy DCT II. Inwestycja ruszy jeszcze w tym roku. W planach także zakup kolejnych suwnic. Będą miały jeszcze dłuższe wysięgniki i jeszcze większą wysokość niż obecnie pracujące w DCT.

Mimo że waży tyle co stado ponad 40 afrykańskich słoni pracuje z dokładnością do setnych części milimetra. Zobacz w akcji obrabiarkę karuzelową Energomontażu-Północ Gdynia.

Ma moc 720 czajników elektrycznych, mierzy ponad 115 metrów, a w ciągu godziny może przerzucać tysiące ton węgla. Zobacz potężną ładowarko-zwałowarkę w Porcie Północnym.

Miejsca

Opinie (102) 5 zablokowanych

  • świete slowa byly operatorku (1)

    Nowoczesny oboz pracy.korzystaja z braku alternatywy.Ludzie zasowaja bijac kolejne rekordy przeladunkow a w nagrodę slysza ze ,,maja pasa zaciskac bo wykonali jedynie 120% planu,, .Jedyna nadzieja ze coraz więcej ludzi ma dość a strajk wisi w powietrzu.Szkoda ze trójmiasto pl nie napisze o kontrolach z pipu i o tym jak sa tam ludzie oszukiwani.Pracuja za kase z niższych stanowisk często jezdza po 5 ,6 albo i więcej godzin bez przerwy po nocach.nawet wody nie chcą dac bo oszczedzaja.

    • 33 5

    • po strajku w bct jakies 100 osob polecialo.. dajcie spokoj

      • 0 0

  • zaciskanie pasa

    Po występie pana prezesa na kwartalnym czuje się oszukany dwa lata temu wykonaliśmy 100 procent większy obrót, mamy taki obrót który zakładali dopiero w 2020 roku a on mówi o zaciskaniu pasa!!! Niestety do niewielu to trafia bo dalej zapierdziela, widocznie pochwała od dyrektora wystarcza.

    • 25 1

  • Zarobki??? (1)

    Napisze ktoś ile zarabia kierowca w DCT????

    • 5 1

    • Taki mamy klimat

      Za pracę w niedzielę, święta i w nocy ok 220 netto. Po kilkunastu miesiącach ciężkiej pracy jak dobrze pójdzie max 2500 netto.

      • 9 1

  • Dzieki za info chciałem wracać do polski i sprobowac pracy ale ja mam tyle w tydzień dokładnie co wy w miesiąc a ile godzin tygodniowo pracujecie???

    • 6 0

  • Suwnice? (5)

    Podniecacie sie tak tymi suwnicami, a prawda jest taka, ze są za niskie do obsługi największych Maersk-ów oraz nie sięgają kilku ostatnich rzędów kontenerów. Dlatego każdy Triple-E jak i jednostki z poprzedniej serii musza byc obracane, aby je wyladowac.

    • 16 1

    • napisz wiecej szczegółów bo ciekawe (4)

      • 3 0

      • STS (3)

        Tu nie ma co pisać kiedy projektowanio i wybudowano DCT nie było jeszcze nawet w planach tak wielkich statków oceanicznych 18 TEU. Więc i suwnice STS były wyprodukowane pod mniejsze jednostki bo nie było takiej potrzeby aby były większe. Obecnie DCT znakomicie daje sobie radę obecnym sprzętem. W chwili obecnej takiego oceanika DCT obraca ok godziny. Na nowym terminalu T2 będą wyższe i o dłuższym zasięgu STS.

        • 6 4

        • hmmm, no ale pomimo tego, że obrót trwa to godzinę...

          ...bliskość slotów do nabrzeża częściowo zrekompensuje stracony czas, czy tak? kontener nie musi pokonywać tak długiej drogi

          • 3 3

        • (1)

          Tak sie sklada kolego, ze Np. Emma Maersk została oddana do użytku we wrześniu 2006r, a terminal DCT w październiku 2007, wiec piszesz kocopoly bez pojecia.

          • 3 2

          • Emma

            Obecnie Emma nie jest już największym statkiem jaki obecnie zawijają do DCT. A projekt i budowa statku trwa dużo krócej niż budowa terminalu i zamowienie choćby suwnic u producenta. I nie czepiaj się dokładnych dat oddania statków, termianala, sprzętu bo raczej coś tam slyszałeś że w kościele dzwoni ale nie wiesz w którym.

            • 2 3

  • (3)

    To ile konkretnie tam zarobi taki operator tej największej suwnicy ? I za jaką pracę, ile godzin, jakie przerwy itp. Może ktoś to opisać ?

    • 2 5

    • po politologii nie przyjmują tak więc sorry gregory.

      • 3 1

    • miliony hehe (1)

      najwyzsza stawka jaka można zarabiać w dct to 3200zl netto!!! operator sownicy o ktorje mowa wyrozniajacy się wzorowa absencja,dlugim stażem i musi zap.... az dym leci bo w przeciwnym wypadku to 2800zl

      • 6 0

      • w DCT mozna zarabiac wiecej

        tylko trzeba miec kolege/kolezanke gdzies u góry ;)

        • 0 0

  • Kiedyś to ludzie śledzili z uwagą ruch statków w portach

    Na wieść, że na redzie stoi statek z pomarańczami, ludzie wiedzieli, że to idą albo Święta Bożonarodzeniowe, albo Święta Wielkanocne.

    • 9 2

  • kolega pytasz ile kierowca zarobi ojj rozstarzal kwotowy jak z rosyjskiej katiuszy na poczatku i nie wiadomo do kiedy bo nie placa za stanowiska mozesz zarobic 2,0 jak i 2,5 na wiecej nie licz bo Ci z 7letnim stazem zarabiaja wiecej a jak slyszałeś mamy w ich mniemaniu (wzrost przeładunków i zarobionych pieniazkow) KRYZYS ALEEE BOO tak nie mozna myslec ze jest dobrze bo zaraz moze byc kryzys i trzeba zaciskac pasa juz teraz...oczywiscie normy wykreowali statystyki napotkasz nawet w WuCecie wiec nie ma zadnej motywacji dla ludzi bo tylko kary wpisy do akt, dział Bhp niedlugo w ilosci osob dogodni dzial techniczny wiec nawet tam sie nie pchaj moze za pare lat jak wysadza na bocznice cała dyrekcje zacznie isc w dobra strone choc...watpie Poslkie mniemanie jest takie Mamy stos ludzi z CV ktorzy czekaja by wejsc na Pana miejsce...Pamietajcie Polak Polakowi Wilkiem!

    • 15 1

  • panie Jakubie takie sownice sa na calym swicie od dawna w kazdym porcie przeladowujacym kontenery

    • 8 0

  • Tylko czemu te suwnice są takie krótkie że w sobotę trzeba obracac statek aby rozładować kontenery z drugiej burty

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane