• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego przetnie Gdańsk na pół

Michał Tusk
13 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne. Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne.

Nie miejska aleja, ale szybka trasa z ekranami dźwiękoszczelnymi i tunelami dla pieszych - tak ma wyglądać po przebudowie ul. Słowackiego. - Nie chcemy drugiego Podwala Przedmiejskiego - mówią mieszkańcy i architekci.



Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego. Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego.
Słowackiego to najbardziej zakorkowana ulica Gdańska - samochody stoją na niej przez cały tydzień, od wczesnego ranka do późnego wieczora.

Przebudowa jednojezdniowej drogi ruszyła pod koniec lat 90. Wtedy zmodernizowano i poszerzono odcinek leśny oraz wybudowano rondo św. Jana de la Salle na Niedźwiedniku, łączące ul. Słowackiego z ul. Potokową. Kolejny etap modernizacji, czyli budowę nowego węzła z obwodnicą, zakończono w 2004 r. Sytuacja kierowców nie zmieniła się jednak ani trochę - nadal stoją w korkach na niezmodernizowanym fragmencie pomiędzy ul. Potokową a al. Grunwaldzką.

Miasto od kilku lat przygotowuje się do poszerzenia także tego odcinka. Dotychczas było wiadomo, że nowa ulica będzie miała inny przebieg niż stara Słowackiego. Pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Chrzanowskiego a nasypem kolejowym wytyczono ją mniej więcej wzdłuż ul. Partyzantów. Tak zadecydowali urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska - instytucji, która przygotowuje plany zagospodarowania przestrzennego miasta. Teraz przyszła pora na projekt budowlany. Od kilku miesięcy wykonuje go Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Dotarliśmy do jednego z pracowników firmy, który przyznał nam, że miasto planuje zbudować autostradę przez środek Wrzeszcza.

- Zamiast wybudowania dwujezdniowej alei, zaplanowano oddzieloną ekranami dźwiękoszczelnymi szybką trasę. Piesi i rowerzyści mają ją przecinać tunelami - mówi pracownik firmy projektowej. Według niego, rozwiązania na nowej Słowackiego są identyczne, jak te, które w PRL zastosowano na Podwalu Przedmiejskim. - Tam również w miejscu, gdzie wcześniej nie było ulicy, wybudowano nową trasę, odciętą od istniejącej tkanki miejskiej. Zamiast przejść dla pieszych - tunele, brak miejsc parkingowych bezpośrednio przy jezdni i pierzejowej zabudowy.

Jak dokładnie wyglądać ma Słowackiego po przebudowie? Od al. Grunwaldzkiej będzie biegła po obecnym przebiegu, oddzielona od zabudowy ekranami dźwiękoszczelnymi. Na wysokości ul. Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska powstanie duże rondo łączące ulice Słowackiego, Chrzanowskiego i Partyzantów.

Dalej nowa trasa przejdzie w obecny przebieg ul. Partyzantów. Tam również drogę od okolicy oddzielą ekrany. Będzie też przejście podziemne dla rowerzystów i pieszych z pochylniami - identycznymi jak na Podwalu Przedmiejskim.

Dalej w stronę obwodnicy trasa będzie stopniowo przybliżać się do obecnego przebiegu ul. Słowackiego, przebiegając nad brzegiem zbiornika retencyjnego. Nie będzie jednak możliwości zatrzymania się nad wodą. Tu również projektanci postanowili, że najlepsza będzie izolacja - drogę od stawu oddzieli wysoka siatka.

- Obowiązują nas przepisy dotyczące ochrony środowiska - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje przygotowania do budowy dolnego odcinka ul. Słowackiego. - Musimy postawić ekrany tam, gdzie natężanie hałasu jest duże. Poza tym musieliśmy wpasować drogę w istniejącą zabudowę.

- To zbrodnia na mieście - mówi z kolei Tomasz Lewski, gdański architekt. - Górny Wrzeszcz czeka los oddzielonego przez Podwale Przedmiejskie od centrum Dolnego Miasta - dodaje.

- Chcę mieć dostęp do ulicy, inaczej mogę zamykać interes - mówi z kolei pan Edward, właściciel jednego z punktów handlowych, mieszkający i pracujący przy ul. Słowackiego.

Dyrektor wydziału architektury UM w Gdańsku Andrzej Duch: - Trzeba wybrać - albo budujemy ulicę, albo budujemy drogę. Różnica jest taka, że ulica jest miejscem, do którego ludzie jadą. Dodajmy, że jadą właśnie drogą. Gdańsk potrzebuje sprawnego połączenia Wrzeszcza z obwodnicą. Oczywiście szczegóły techniczne, lokalizację ekranów dźwiękoszczelnych - temu wszystkiemu można się przyjrzeć.

Budowa dolnego odcinka Słowackiego ma ruszyć na wiosnę przyszłego roku. Inwestycja znalazła się razem z Trasą Sucharskiego na rządowej liście gwarantującej unijne dotacje, choć na razie ciągle gwarantowanych funduszy jest za mało.

800 mln zł ma kosztować przebudowa dolnego odcinka ul. Słowackiego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) 7 zablokowanych

  • Czytajac kolejne banialuki z gdanskiego UM

    o zerowej mozliwosci realizacji, az mi sie przypomina:

    - Taką mam koncepcje!
    - Od koncepcji to jestem tutaj ja, rozumiesz?!

    • 0 0

  • budować

    potem będzie czas na podniety!

    a co z ostatnim odcinkiem WZ???!!!

    • 0 0

  • juz niedlugo.. (2)

    Cos ten architekt z BPBK chyba nie ma zbyt dokladnych informacji. Po pierwsze koncepcji na przebudowe slowackiego/budowe nowej trasy bylo bardzo wiele, dlatego trwa to tak dlugo. Obecna wersja jest juz prawie gotowa czeka sie jeszcze na wszystkie pozwolenia itd itp. Biurokracji nie ma konca. Po drugie porownanie do Podwala jest conajmniej nie trafione, glownie dlatego ze stara nitka slowackiego pozostanie nie zmieniona (od obywatelskiej do starego wału kolejowego) i bedzie pelnic role wewnetrznej ulicy, ktora przy zbiorniku retencyjnym bedzie sie ponownie laczyc z nowa slowackiego (zadnych podzialow w tej strefie nie bedzie, wrecz odwrotnie - po drodze 2 wielkie ronda laczace stara slowackiego z nowa). Natomiast południowa strona (gorna czesc, ul Wspolczesna itd do Partyzantow) bedzie z lekka odzielona, jednakze nie odcieta od reszty Wrzeszcza. Co wiecej gdyby postawic wszedzie przejscia dla pieszych (ktore swoja droga beda w dwoch miejscach) korki by sie minimalnie zmnieszyly i cala inwestycja byla by zbyteczna. Przy budowie takich obiektow robi sie obliczenia dot. ruchu samochodow i pieszych do 50 lat w przod. Tak wiec jesli teraz sie to wydaje zbyteczne (podziemne przejscia i ekrany akustyczne) w przyszlosci na pewno sie sprawdzi i wszyscy beda wdzieczni ze ktos kiedys o tym pomyslal. Nowa trasa Slowackiego musi powstac. Trzymajmy kciuki!

    • 0 0

    • (1)

      Wiesz moze gdzie mozna znalezc szczegolowy projekt tej trasy? Lub chociaz jakis pogladowy rysunek.

      • 0 0

      • http://www.gdapolis.pl/forum/viewtopic.php?&Itemid=0&page=viewtopic&t=190

        • 0 0

  • pytanie retoryczne

    Dlaczego Michał Tusk ma decydować co i gdzie będzie budowane w Gdańsku...?

    • 0 0

  • szybiej rozwijają sie osiedla a nieżeli drogi.... (1)

    i tym sposobem nasza rada miasta gdańska zakorkowała wszystko co sie da w gdansku. zezwolenia na budowe kolejnych osiedli wydała ale nie dopilnowali jak ci ludzie maja z tamtąd wyjechać i problem jest nie tylko na słowackiego katastrofa jes na spacerowej, świerokrzyskiej trakcie św. wojciecha, łódzkiej, kartuskiej itd. wszedzie są korki i o tym wszyscy wiedzą mówią kolejmi radni ale jeszcze nikt nic nie zrobił. bo remont spacerowej to jakaś pomyłka taki remont beż przyszłośći to powinno być dwu pasmowe. kochani radni bieszcie sie do roboty bo społeczństwo którejoś dni was napewno rozliczy.

    • 0 0

    • A nieprawda

      Z Kartuską coś zrobili. Zwęzili ją w dolnym biegu wysepkami.

      • 0 0

  • HEHEHEH ...
    mógł szanowny redaktor dać przynajmniej aktualne zdjęcie ul. Partyzantów....

    • 0 0

  • Gdańsk - TU CI STANIE! (samochód w korku na pół dnia)

    Pomijając imbecylne komentarze fanów Lechii i im podobnych indywiduów, wysławiających pod niebo (domniemany) rozwój Gdańska, przy okazji często naśmiewając się z (nieistniejącego, ich zdaniem) rozwoju miast ościennych:GDAŃSK TO ZABITA DECHAMI PÓŁMILIONOWA WIOCHA PRAKTYCZNIE POZBAWIONA JAKICHKOLWIEK ADEKWATNYCH POŁĄCZEŃ Z RESZTĄ ŚWIATA.Gdańska połączenia to bowiem sieć wąskich, krętych, zdezelowanych do granic możliwości, momentami wyglądających na pozbawione utwardzonej nawierzchni, jednopasmowych wiejskich drożyn, obsadzonych dookoła (nienaruszalnymi! skansen, czy co?!) walącymi się ruderami pamiętającymi czasy świetności Franciszka Józefa - bez pobocza czy chodnika, za to z drzewami (też nie do ruszenia) w skrajni jezdni! - wiecznie zakorkowanych nieruchomymi jak beton zatorami pełnymi koparek, ciężarówek i 25-letnich Golfów z rejestracjami GKA.Słowackiego?Kartuska?Świętokrzyska?Spacerowa?Szersze, lepiej utrzymane drogi mijam jadąc codziennie do pracy pod Tczewem!Nie zapominajmy też o "planowaniu urbanistycznym" które uprawia Paw Ł. Adamowicz i spółka jego koleżków - kilkudziesięciotysięczne (zupełnie nowe, więc nie można zrzucić odpowiedzialności na zaborców!) osiedla na obrzeżach miasta połączone, z opisanymi wcześniej "arteriami", a jakże - POJEDYNCZYMI DROGAMI. Jak TIR stanie w poprzek tej dróżki, to nie to że 10 000 ludzi nie wyruszy do pracy - nawet straż pożarna nie dojedzie....Wydaje się, że jedyna myśl jaka przyświeca juncie rządzącej drogami (i wszystkim innym) w tym mieście to budowanie ich tak, aby zakłócenie ruchu (haha, RUCHU, akurat) w dowolnym miejscu wywoływało maksymalnie katastrofalne skutki w maksymalnie rozległym terenie....Aa, nie, nie jedyna myśl. Przecież pierwsza ich myśl to napchać sobie, rodzinie i znajomkom kabzy pieniędzmi podatników, dzięki ustawionym szemranym przetargom. Zapomniałem :)

    PS:
    Jestem z urodzenia Gdańszczaninem, oraz od kilku lat znów w Gdańsku mieszkam. Serce mi krwawi więc tym obficiej gdy widzę jak moją Małą Ojczyznę gwałcą bez cienia litości sprzedajni bandyci co rozsiedli się na wszystkich szczeblach jej władz...

    • 1 0

  • Gdańsk - TU CI STANIE! (samochód w korku na pół dnia)

    Pomijając imbecylne komentarze fanów Lechii i im podobnych indywiduów, wysławiających pod niebo (domniemany) rozwój Gdańska, przy okazji często naśmiewając się z (nieistniejącego, ich zdaniem) rozwoju miast ościennych:

    GDAŃSK TO ZABITA DECHAMI PÓŁMILIONOWA WIOCHA PRAKTYCZNIE POZBAWIONA JAKICHKOLWIEK ADEKWATNYCH POŁĄCZEŃ Z RESZTĄ ŚWIATA.

    Gdańska połączenia to bowiem sieć wąskich, krętych, zdezelowanych do granic możliwości, momentami wyglądających na pozbawione utwardzonej nawierzchni, jednopasmowych wiejskich drożyn, obsadzonych dookoła (nienaruszalnymi! skansen, czy co?!) walącymi się ruderami pamiętającymi czasy świetności Franciszka Józefa - bez pobocza czy chodnika, za to z drzewami (też nie do ruszenia) w skrajni jezdni! - wiecznie zakorkowanych nieruchomymi jak beton zatorami pełnymi koparek, ciężarówek i 25-letnich Golfów z rejestracjami GKA.

    Słowackiego?

    Kartuska?

    Świętokrzyska?

    Spacerowa?

    Szersze, lepiej utrzymane drogi mijam jadąc przez wsie i przysiółki codziennie do pracy pod Tczewem!

    Nie zapominajmy też o "planowaniu urbanistycznym" które uprawia Paw Ł. Adamowicz i spółka jego koleżków - kilkudziesięciotysięczne (zupełnie nowe, więc nie można zrzucić odpowiedzialności na zaborców!) osiedla na obrzeżach miasta połączone, z opisanymi wcześniej "arteriami", a jakże - POJEDYNCZYMI DROGAMI. Jak TIR stanie w poprzek tej dróżki, to nie to że 10 000 ludzi nie wyruszy do pracy - nawet straż pożarna nie dojedzie....

    Wydaje się, że jedyna myśl jaka przyświeca juncie rządzącej drogami (i wszystkim innym) w tym mieście to budowanie ich tak, aby zakłócenie ruchu (haha, RUCHU, akurat) w dowolnym miejscu wywoływało maksymalnie katastrofalne skutki w maksymalnie rozległym terenie....

    Aa, nie, nie jedyna myśl. Przecież pierwsza ich myśl to napchać sobie, rodzinie i znajomkom kabzy pieniędzmi podatników, dzięki ustawionym szemranym przetargom. Zapomniałem :)

    PS:
    Jestem z urodzenia Gdańszczaninem, oraz od kilku lat znów w Gdańsku mieszkam. Serce mi krwawi więc tym obficiej gdy widzę jak moją Małą Ojczyznę gwałcą bez cienia litości sprzedajni bandyci co rozsiedli się na wszystkich szczeblach jej władz...

    • 0 0

  • Wybudowac na Grunwaldzkiej 10 przejśc podziemnych

    i nie potrzeba przebudowy Slowackiego

    • 0 0

  • zaorajmy ulice i nic tam nie budujmy!

    niech nie bedzie niczego.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane