• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego przetnie Gdańsk na pół

Michał Tusk
13 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne. Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne.

Nie miejska aleja, ale szybka trasa z ekranami dźwiękoszczelnymi i tunelami dla pieszych - tak ma wyglądać po przebudowie ul. Słowackiego. - Nie chcemy drugiego Podwala Przedmiejskiego - mówią mieszkańcy i architekci.



Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego. Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego.
Słowackiego to najbardziej zakorkowana ulica Gdańska - samochody stoją na niej przez cały tydzień, od wczesnego ranka do późnego wieczora.

Przebudowa jednojezdniowej drogi ruszyła pod koniec lat 90. Wtedy zmodernizowano i poszerzono odcinek leśny oraz wybudowano rondo św. Jana de la Salle na Niedźwiedniku, łączące ul. Słowackiego z ul. Potokową. Kolejny etap modernizacji, czyli budowę nowego węzła z obwodnicą, zakończono w 2004 r. Sytuacja kierowców nie zmieniła się jednak ani trochę - nadal stoją w korkach na niezmodernizowanym fragmencie pomiędzy ul. Potokową a al. Grunwaldzką.

Miasto od kilku lat przygotowuje się do poszerzenia także tego odcinka. Dotychczas było wiadomo, że nowa ulica będzie miała inny przebieg niż stara Słowackiego. Pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Chrzanowskiego a nasypem kolejowym wytyczono ją mniej więcej wzdłuż ul. Partyzantów. Tak zadecydowali urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska - instytucji, która przygotowuje plany zagospodarowania przestrzennego miasta. Teraz przyszła pora na projekt budowlany. Od kilku miesięcy wykonuje go Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Dotarliśmy do jednego z pracowników firmy, który przyznał nam, że miasto planuje zbudować autostradę przez środek Wrzeszcza.

- Zamiast wybudowania dwujezdniowej alei, zaplanowano oddzieloną ekranami dźwiękoszczelnymi szybką trasę. Piesi i rowerzyści mają ją przecinać tunelami - mówi pracownik firmy projektowej. Według niego, rozwiązania na nowej Słowackiego są identyczne, jak te, które w PRL zastosowano na Podwalu Przedmiejskim. - Tam również w miejscu, gdzie wcześniej nie było ulicy, wybudowano nową trasę, odciętą od istniejącej tkanki miejskiej. Zamiast przejść dla pieszych - tunele, brak miejsc parkingowych bezpośrednio przy jezdni i pierzejowej zabudowy.

Jak dokładnie wyglądać ma Słowackiego po przebudowie? Od al. Grunwaldzkiej będzie biegła po obecnym przebiegu, oddzielona od zabudowy ekranami dźwiękoszczelnymi. Na wysokości ul. Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska powstanie duże rondo łączące ulice Słowackiego, Chrzanowskiego i Partyzantów.

Dalej nowa trasa przejdzie w obecny przebieg ul. Partyzantów. Tam również drogę od okolicy oddzielą ekrany. Będzie też przejście podziemne dla rowerzystów i pieszych z pochylniami - identycznymi jak na Podwalu Przedmiejskim.

Dalej w stronę obwodnicy trasa będzie stopniowo przybliżać się do obecnego przebiegu ul. Słowackiego, przebiegając nad brzegiem zbiornika retencyjnego. Nie będzie jednak możliwości zatrzymania się nad wodą. Tu również projektanci postanowili, że najlepsza będzie izolacja - drogę od stawu oddzieli wysoka siatka.

- Obowiązują nas przepisy dotyczące ochrony środowiska - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje przygotowania do budowy dolnego odcinka ul. Słowackiego. - Musimy postawić ekrany tam, gdzie natężanie hałasu jest duże. Poza tym musieliśmy wpasować drogę w istniejącą zabudowę.

- To zbrodnia na mieście - mówi z kolei Tomasz Lewski, gdański architekt. - Górny Wrzeszcz czeka los oddzielonego przez Podwale Przedmiejskie od centrum Dolnego Miasta - dodaje.

- Chcę mieć dostęp do ulicy, inaczej mogę zamykać interes - mówi z kolei pan Edward, właściciel jednego z punktów handlowych, mieszkający i pracujący przy ul. Słowackiego.

Dyrektor wydziału architektury UM w Gdańsku Andrzej Duch: - Trzeba wybrać - albo budujemy ulicę, albo budujemy drogę. Różnica jest taka, że ulica jest miejscem, do którego ludzie jadą. Dodajmy, że jadą właśnie drogą. Gdańsk potrzebuje sprawnego połączenia Wrzeszcza z obwodnicą. Oczywiście szczegóły techniczne, lokalizację ekranów dźwiękoszczelnych - temu wszystkiemu można się przyjrzeć.

Budowa dolnego odcinka Słowackiego ma ruszyć na wiosnę przyszłego roku. Inwestycja znalazła się razem z Trasą Sucharskiego na rządowej liście gwarantującej unijne dotacje, choć na razie ciągle gwarantowanych funduszy jest za mało.

800 mln zł ma kosztować przebudowa dolnego odcinka ul. Słowackiego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) 7 zablokowanych

  • odczepcie się od wrzeszcza

    znów miasto chce unicestwić najpiękniejszą dzielnicę gdańska

    • 0 0

  • Ciekawe za ile lat tak bedzie (2)

    • 0 0

    • już za 4 lata :) zobaczysz

      • 0 0

    • po kolejnych mistrzostwach

      • 0 0

  • 800mln ?

    "800 mln zł ma kosztować przebudowa dolnego odcinka ul. Słowackiego."
    a ile kosztuje budowa Baltic Areny?

    • 0 0

  • a co z kartuska? (2)

    fakt wybudowano nowa trase laczaca chelm i ul kartuska nie daleko auchan ale tam dzien w dzien sa ogromne korki... stoi sie w nick ok 2 godzin.. i jak tu sie nie denerwowac? po wybudowaniu tej trasy mialo niby nie byc korkow.... a jest wprost przeciwnie!!!! jest ich cora wiecej i dluzej sie w nich stoi. ten kto robil projekt ni epomyslal nad wszystkim

    • 0 0

    • trasa (1)

      nie jest skończona jakbyś nie zauważyła...

      • 0 0

      • To prawda. Ale jak by ktoś wcześniej pomyślał, to można było zacząć od węzłów Łostowicka i Karczemki, a nie od czteropasmówki w pole. Lepiej gorzej jechać, niż stać w korku, na gładkim asfalcie.

        • 0 0

  • Nowa Słowackiego....

    I znów pan Adamowicz i Spółka marzą. Wyborcy Platformy łykną kolejne obiecanki. Już nawet nie chce mi się czytać tych bzdur urzędniczych . I mam nadzieje ,że w kolejnych wyborach dojdą do władzy ludzie mądrzy i kompetentni. Skończy się obsadzanie stanowisk ludzi z klucza partyjnego.

    • 0 0

  • Słowackiego ... (1)

    Czy nie lepiej przebudować ul.Kartuską ?. Przecież w chwili obecnej ażeby przejechac Kartuską, powinno sie jechać na Szadułki ażeby nie stać w gigantycznym korku . Ponadto Kartuska to już nie jest droga zaliczająca sie do głównych , tylko WąSKA WIEJSKA DROGA.

    • 0 0

    • i wlasnie dlatego powinni przebudowac slowackiego, bo to GLÓWNA droga:) tj. na lotnisko:)

      • 0 0

  • Droga czy ulica?

    Ulica - ze skrzyżowaniami i przejściami dla pieszych. W tym konkretnym przypadku nie potrzeba tych skrzyżowań wiele. Srebrniki, Reymonta, Zabytkowa Chrzanowskiego i Obywatelska - wszystko. To pierwsze można pominąć bo blisko jest Reymonta ale jeżeli ma to wyglądać tak że wszystkie skrzyżowania z wyjątkiem Chrzanowskiego zostaną skasowane to będzie to świadczyć o tym że znów zwycięża idea gigantomanii i budowania "autostrad" w środku miasta. Horror. Przecież tam ludzie mieszkają. Nie może być tak że ludzie powiedzmy z Róży Ostrowskiej i Lisiego Stoku muszą dojeżdżać do domu przez jakieś dziwne objazdy bo górny taras musi pędzić autostradą do pracy. Ulica służyć będzie wszystkim także tym którzy tam nie mieszkają.

    Przypomina się projekt by trasa WZ przecinała w poprzek Kartuską bez skrzyżowania ani normalnego ani dwupoziomowego. Przecież to jest patologia. Nie wiem na jakim to jest teraz etapie ale miał być tunel w końcu.

    Inny przykład: pierwotny przebieg obwodnicy południowej na Olszynce, która miała być poprowadzona tak, że kilkanaście domów miało być pozostawione poza pierścieniem obwodnicy i w ten sposób aby dojechać do centrum miasta ludzie musieli by jechać przez Przejazdowo pod Gdańskiem i robić dodatkowe 5 - 8 km . To już był chyba rekord. Po spotkaniach z mieszkańcami udało się to zmienić.

    To jest chore myślenie by w miastach budować w poprzek drogi szybkiego ruchu. W miastach muszą być skrzyżowania i gęsta siatka ulic. Obwodnice i WZ wystarczą. Ruch samochodów będzie dzięki temu nie tak szybki ale płynny w miarę dobrze zorganizowna komunikacja miejska.

    Ja MUSZE jechać do pracy samochodem (mieszkam na Olszynce) bo samochodem do Wrzeszcza stojąc czasem w korku mam pół godziny a komunikacją miejską półtorej godziny (nie koloryzuję). Ale gdybym mógł dojechać w 45 minut nawet godzinę to bym zostawił samochód na którego utrzymanie muszę robić. Nie stać mnie po prostu by 3 godziny życia dziennie spędzać w drodze do pracy.

    Budujmy ulice w miastach, które są dla WSZYSTKICH a nie tylko dla wybranych. Równolegle do tego komunikacja sensowna komunikacja miejska i będzie dobrze.

    • 0 0

  • fajnie że postanowili się za to zabrać, bo korki to główna bolączka Gdańska... ale czy to musi być autostrada?

    • 0 0

  • współczuje mieszkańcom słowackiego i partyzantów, ale...

    ...ale to jest jedyne sensowne rozwiązanie. No i kolej metropolitalna, i to jak najszybciej.

    • 0 0

  • Fajnie sie będzie na niej jeździło kolarzówką, nie mogę się doczekać.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane