• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego przetnie Gdańsk na pół

Michał Tusk
13 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne. Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne.

Nie miejska aleja, ale szybka trasa z ekranami dźwiękoszczelnymi i tunelami dla pieszych - tak ma wyglądać po przebudowie ul. Słowackiego. - Nie chcemy drugiego Podwala Przedmiejskiego - mówią mieszkańcy i architekci.



Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego. Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego.
Słowackiego to najbardziej zakorkowana ulica Gdańska - samochody stoją na niej przez cały tydzień, od wczesnego ranka do późnego wieczora.

Przebudowa jednojezdniowej drogi ruszyła pod koniec lat 90. Wtedy zmodernizowano i poszerzono odcinek leśny oraz wybudowano rondo św. Jana de la Salle na Niedźwiedniku, łączące ul. Słowackiego z ul. Potokową. Kolejny etap modernizacji, czyli budowę nowego węzła z obwodnicą, zakończono w 2004 r. Sytuacja kierowców nie zmieniła się jednak ani trochę - nadal stoją w korkach na niezmodernizowanym fragmencie pomiędzy ul. Potokową a al. Grunwaldzką.

Miasto od kilku lat przygotowuje się do poszerzenia także tego odcinka. Dotychczas było wiadomo, że nowa ulica będzie miała inny przebieg niż stara Słowackiego. Pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Chrzanowskiego a nasypem kolejowym wytyczono ją mniej więcej wzdłuż ul. Partyzantów. Tak zadecydowali urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska - instytucji, która przygotowuje plany zagospodarowania przestrzennego miasta. Teraz przyszła pora na projekt budowlany. Od kilku miesięcy wykonuje go Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Dotarliśmy do jednego z pracowników firmy, który przyznał nam, że miasto planuje zbudować autostradę przez środek Wrzeszcza.

- Zamiast wybudowania dwujezdniowej alei, zaplanowano oddzieloną ekranami dźwiękoszczelnymi szybką trasę. Piesi i rowerzyści mają ją przecinać tunelami - mówi pracownik firmy projektowej. Według niego, rozwiązania na nowej Słowackiego są identyczne, jak te, które w PRL zastosowano na Podwalu Przedmiejskim. - Tam również w miejscu, gdzie wcześniej nie było ulicy, wybudowano nową trasę, odciętą od istniejącej tkanki miejskiej. Zamiast przejść dla pieszych - tunele, brak miejsc parkingowych bezpośrednio przy jezdni i pierzejowej zabudowy.

Jak dokładnie wyglądać ma Słowackiego po przebudowie? Od al. Grunwaldzkiej będzie biegła po obecnym przebiegu, oddzielona od zabudowy ekranami dźwiękoszczelnymi. Na wysokości ul. Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska powstanie duże rondo łączące ulice Słowackiego, Chrzanowskiego i Partyzantów.

Dalej nowa trasa przejdzie w obecny przebieg ul. Partyzantów. Tam również drogę od okolicy oddzielą ekrany. Będzie też przejście podziemne dla rowerzystów i pieszych z pochylniami - identycznymi jak na Podwalu Przedmiejskim.

Dalej w stronę obwodnicy trasa będzie stopniowo przybliżać się do obecnego przebiegu ul. Słowackiego, przebiegając nad brzegiem zbiornika retencyjnego. Nie będzie jednak możliwości zatrzymania się nad wodą. Tu również projektanci postanowili, że najlepsza będzie izolacja - drogę od stawu oddzieli wysoka siatka.

- Obowiązują nas przepisy dotyczące ochrony środowiska - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje przygotowania do budowy dolnego odcinka ul. Słowackiego. - Musimy postawić ekrany tam, gdzie natężanie hałasu jest duże. Poza tym musieliśmy wpasować drogę w istniejącą zabudowę.

- To zbrodnia na mieście - mówi z kolei Tomasz Lewski, gdański architekt. - Górny Wrzeszcz czeka los oddzielonego przez Podwale Przedmiejskie od centrum Dolnego Miasta - dodaje.

- Chcę mieć dostęp do ulicy, inaczej mogę zamykać interes - mówi z kolei pan Edward, właściciel jednego z punktów handlowych, mieszkający i pracujący przy ul. Słowackiego.

Dyrektor wydziału architektury UM w Gdańsku Andrzej Duch: - Trzeba wybrać - albo budujemy ulicę, albo budujemy drogę. Różnica jest taka, że ulica jest miejscem, do którego ludzie jadą. Dodajmy, że jadą właśnie drogą. Gdańsk potrzebuje sprawnego połączenia Wrzeszcza z obwodnicą. Oczywiście szczegóły techniczne, lokalizację ekranów dźwiękoszczelnych - temu wszystkiemu można się przyjrzeć.

Budowa dolnego odcinka Słowackiego ma ruszyć na wiosnę przyszłego roku. Inwestycja znalazła się razem z Trasą Sucharskiego na rządowej liście gwarantującej unijne dotacje, choć na razie ciągle gwarantowanych funduszy jest za mało.

800 mln zł ma kosztować przebudowa dolnego odcinka ul. Słowackiego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) 7 zablokowanych

  • a możeby tak wzorować się na Sopocie?

    wykopmy tunel pod Słowackiego. Górna część w stronę Wrzeszcza, a dołem na lotnisko, ... albo na odwrót .. egal. Jak sie zepniemy to na Euro 2012 damy radę. Proponuję do łopat zatrudnić złodziejaszków itp. szkodliwych gałganów w ramach odbywania kary. Tym sposobem przy okazji zmniejszymy przestępczość.

    • 0 0

  • ?

    a co z ulica Kartuska?! tam jest isty obłed

    • 0 0

  • szkoda.. (1)

    bo ja myslałem że zrobią tak jak Kartuską - po jednym pasku , takie fajne wysepki , pasek wydzielony do skrętu w lewo do dwóch garaży , ciągnący się ze 100 metrów. Pewnie jakaś firma znajomego notabla z urzędu nie zarobi..

    • 0 0

    • widocznie na slowackiego nie mieszka nikt, kto by miał odpowiednie kontakty...:D

      • 0 0

  • Niech...

    ...puszczą Nową Słowackiego tunelem! A co? Jak szaleć, to szaleć! Miliard w te, dwa w tamte... ;]

    • 0 0

  • Tusk pisz co chcesz tylko nie o gdansku i ulicach bo nie wyrobie...

    zanim doczytałem do końca, doszedłem do wniosku że ten artykuł musiał pisac michał tusk. poznałem po kompletnym braku znajomości gdańskich ulic, jak jakis czas temu napisał jak objechać korek to boki zrywac tka trasa że nigdzie by sie nie dojechało , a teraz proszę bardzo podwale oddziela centrum od dolnego miasta. brawo!!!!!

    • 0 0

  • a ja mam dosyć stania w korkach na Słowackiego! od tylu lat mówi się o przebudowie Słowackiego i jest mi już naprawdę obojętne jak to zrobią, byleby zrobili!

    • 1 0

  • budować nie gadać (1)

    Jest coś co nazywa się pro publico bono - Gdańsk jest dużym miastem, rozwija się stąd potrzebna lepsza infrastruktura. Tak to już jest: duże miasto-dużo samochodów, dużo dużych ulic... Jak ktoś lubi ciszę to zapraszamy do lasu, na wieś, do mniejszego miasta...
    Proszę się przejechać po Europie i sobie porównać.

    • 1 0

    • w Europie przestrzega się norm hałasu, a u nas nie

      • 0 0

  • Zaczyna się kampania medialna

    Pan Tusk (Michał) ma szajbę na punkcie kolei metropolitalnej i teraz zaczyna się medialny ostrzał konkurencyjnych inwestycji z listy kluczowych projektów ogłoszonej niedawno przez MRR (chyba...). Chodzi o to, że unijne dofinansowanie jest zapewnione dla każdej inwestycji (tram na Nową Łódzką, SKM do Śródmieścia, Trasa Słowackiego i TKM) ale nie będzie pieniędzy po stronie miasta, tak więc kiedy przyjdzie do realizacji zaczną się wzajemnie "pożerać".

    Wniosek: za wczasu trzeba zacząć ludziom sączyć propagandę w stylu autostrada przetnie Wrzeszcz na pół, wrócą Niemcy i zgnią miliony. Nie zdziwię się, kiedy za jakiś czas pojawi się artukuł w stylu, że Pan Henio z ulicy Łódzkiej będzie miał utrudniony dojazd do sklepiku z wiaderkami, więc tramwaj na Łostowice jest niepotrzebny i dla porównania dołożyć fotkę jak linia tramwajowa podzieliła Zaspę na 2 części. Oczywiście za czasów PRL.....

    • 0 0

  • Swoją drogą...

    Swoją drogą teaz widać, że trasa Nowa Abrahama nie byłaby tak bez sensu, bo odciążyłaby Słowaka na odcinku od nasypu do ul. Grunwaldzkiej, bedąc jednocześnie skrótem do Oliwy....

    Ale w gazetach napisali inaczej...

    • 0 0

  • spoko angela merkel wam wybuduje wszystko juz niedlugo

    W gdansku niemiec zabiera naszym domy NAWET KIBLE jak osetyncy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane