• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego przetnie Gdańsk na pół

Michał Tusk
13 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne. Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne.

Nie miejska aleja, ale szybka trasa z ekranami dźwiękoszczelnymi i tunelami dla pieszych - tak ma wyglądać po przebudowie ul. Słowackiego. - Nie chcemy drugiego Podwala Przedmiejskiego - mówią mieszkańcy i architekci.



Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego. Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego.
Słowackiego to najbardziej zakorkowana ulica Gdańska - samochody stoją na niej przez cały tydzień, od wczesnego ranka do późnego wieczora.

Przebudowa jednojezdniowej drogi ruszyła pod koniec lat 90. Wtedy zmodernizowano i poszerzono odcinek leśny oraz wybudowano rondo św. Jana de la Salle na Niedźwiedniku, łączące ul. Słowackiego z ul. Potokową. Kolejny etap modernizacji, czyli budowę nowego węzła z obwodnicą, zakończono w 2004 r. Sytuacja kierowców nie zmieniła się jednak ani trochę - nadal stoją w korkach na niezmodernizowanym fragmencie pomiędzy ul. Potokową a al. Grunwaldzką.

Miasto od kilku lat przygotowuje się do poszerzenia także tego odcinka. Dotychczas było wiadomo, że nowa ulica będzie miała inny przebieg niż stara Słowackiego. Pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Chrzanowskiego a nasypem kolejowym wytyczono ją mniej więcej wzdłuż ul. Partyzantów. Tak zadecydowali urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska - instytucji, która przygotowuje plany zagospodarowania przestrzennego miasta. Teraz przyszła pora na projekt budowlany. Od kilku miesięcy wykonuje go Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Dotarliśmy do jednego z pracowników firmy, który przyznał nam, że miasto planuje zbudować autostradę przez środek Wrzeszcza.

- Zamiast wybudowania dwujezdniowej alei, zaplanowano oddzieloną ekranami dźwiękoszczelnymi szybką trasę. Piesi i rowerzyści mają ją przecinać tunelami - mówi pracownik firmy projektowej. Według niego, rozwiązania na nowej Słowackiego są identyczne, jak te, które w PRL zastosowano na Podwalu Przedmiejskim. - Tam również w miejscu, gdzie wcześniej nie było ulicy, wybudowano nową trasę, odciętą od istniejącej tkanki miejskiej. Zamiast przejść dla pieszych - tunele, brak miejsc parkingowych bezpośrednio przy jezdni i pierzejowej zabudowy.

Jak dokładnie wyglądać ma Słowackiego po przebudowie? Od al. Grunwaldzkiej będzie biegła po obecnym przebiegu, oddzielona od zabudowy ekranami dźwiękoszczelnymi. Na wysokości ul. Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska powstanie duże rondo łączące ulice Słowackiego, Chrzanowskiego i Partyzantów.

Dalej nowa trasa przejdzie w obecny przebieg ul. Partyzantów. Tam również drogę od okolicy oddzielą ekrany. Będzie też przejście podziemne dla rowerzystów i pieszych z pochylniami - identycznymi jak na Podwalu Przedmiejskim.

Dalej w stronę obwodnicy trasa będzie stopniowo przybliżać się do obecnego przebiegu ul. Słowackiego, przebiegając nad brzegiem zbiornika retencyjnego. Nie będzie jednak możliwości zatrzymania się nad wodą. Tu również projektanci postanowili, że najlepsza będzie izolacja - drogę od stawu oddzieli wysoka siatka.

- Obowiązują nas przepisy dotyczące ochrony środowiska - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje przygotowania do budowy dolnego odcinka ul. Słowackiego. - Musimy postawić ekrany tam, gdzie natężanie hałasu jest duże. Poza tym musieliśmy wpasować drogę w istniejącą zabudowę.

- To zbrodnia na mieście - mówi z kolei Tomasz Lewski, gdański architekt. - Górny Wrzeszcz czeka los oddzielonego przez Podwale Przedmiejskie od centrum Dolnego Miasta - dodaje.

- Chcę mieć dostęp do ulicy, inaczej mogę zamykać interes - mówi z kolei pan Edward, właściciel jednego z punktów handlowych, mieszkający i pracujący przy ul. Słowackiego.

Dyrektor wydziału architektury UM w Gdańsku Andrzej Duch: - Trzeba wybrać - albo budujemy ulicę, albo budujemy drogę. Różnica jest taka, że ulica jest miejscem, do którego ludzie jadą. Dodajmy, że jadą właśnie drogą. Gdańsk potrzebuje sprawnego połączenia Wrzeszcza z obwodnicą. Oczywiście szczegóły techniczne, lokalizację ekranów dźwiękoszczelnych - temu wszystkiemu można się przyjrzeć.

Budowa dolnego odcinka Słowackiego ma ruszyć na wiosnę przyszłego roku. Inwestycja znalazła się razem z Trasą Sucharskiego na rządowej liście gwarantującej unijne dotacje, choć na razie ciągle gwarantowanych funduszy jest za mało.

800 mln zł ma kosztować przebudowa dolnego odcinka ul. Słowackiego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) 7 zablokowanych

  • To nie żadna zbrodnia na mieście !!!!

    To nie żadna zbronia na mieście, a to co mówi pan Tomasz Lewski, to stek bzdur !!!!

    Jeśli ta ulica nie powstanie to port lotniczy nie będzie miał prawa się rozwijać, a cały wrzeszcz, morena, niedźwiednik, matarnia, banino. miszewo, zaspa, przymorze, brzeźno zostaną pozbawione komunikacyjnego porządku.

    Zawsze ktoś musi powiedzieć, że jemu to nie odpowiada, ze sie nie podoba, ale liczy się dobro ogółu i rozwój, który jest nieunikniony w 3mieście.

    Kto nie idzie do przodu, a stoi w miejscu ten się cofa !!

    Pozdrawiam

    P.

    • 0 0

  • Nareszcie coś drgneło !!!

    Budować !!! i nie przejmować sie tubylacami czy sklepikarzami.

    • 0 0

  • Korki nie tylko tu

    Ja natomiast radziłabym się przyjrzeć ul. Kartuskiej, bo Słowackiego jest zakorkowana na odcinku od Grunwaldzkiej do Niedzwiednika. Natomiast Kartuska zakorkowana jest cała. Od rana do nocy. Bo w nocy przy przychodni Jasień, przy zjezdzie z Armii Krajowej (tego przedłużonego odcinka) przy Auchan są również włączone światła. Zamiast włączyć pulsacyjne pomarańczowe wieczorem. Ktoś kto wymyślił podporządkowanie Kartuskiej to chyba nigdy tamtędy nie jechał. Życzę władzom miasta jazdę tą ulicą choć przez tydzien.
    Wszystkiego najgorszego

    • 0 0

  • Robcie Kartuską

    Przychylam się do opini mieszkanki Kaliny. Jeżdzę codziennie z i do pracy. Dojazd z Gdańska do Kokoszek zajmuje 1,5 godziny a nawet 2. W autobusach klimatyzacji nie włączają, bo oszczędzają, a są "aż" 4 maluteńkie okienka na długi przegubowy autobus. Za to pan kierowca ma u siebie w kabinie okno otwarte na rozcierz. My pasażerowie możemy po prostu mdlęć z duchoty, przecież to nikogo nie obchodzi.

    • 0 0

  • Słowackiego to pikuś

    Słowackiego to pikuś przy Kartuskiej. Życze również włodarzom miasta pojezdzenia autobusami 161, 167, 168. Nigdy nie są o czasie, bo korki są tak olbrzymie, że potrafia wypaść 4 autobusy. Zaznaczam wypaść a nie spóżnic się. Potem jak juz się wejdzie do zatłoczonego autobusu to jedzie się nim do Kaliny 1,5 godziny. Generalnie Gdańsk jest bardzo nieprzejezdny.

    • 0 0

  • NGP (1)

    Może ściągnąć specjalistów z jakiegoś innego kraju, żeby rozwiązali ten Nierozwiązywalny Gdański Problem? Bo inaczej pan Tusk Michał będzie pisał artykuły rozważając za i przeciw przez następne 25-lecie.

    • 0 0

    • ... chyba że problem ma byc nierozwiązany, bo pieniadze potrzebne sa na co innego: hale, stadiony i centra praw człowieka w Europie

      • 0 0

  • a kiedy to wreszcie zbudują>

    • 0 0

  • fajnie że remontują ale do d że będa ekrany, poczuję się izolowana :/

    przeprowadzę się chyba

    • 0 0

  • nie robcie tego!!! co za durny pomysl z kolejna przelotowka przez centrum... tym razem wrzeszcza?!... po 2 pasy w kazda strone normalna ludzka ulica ze skrzyzowaniami i przejsciami

    • 1 2

  • w koncu!!!

    Mam nadzieje ze dojdzie do skutku bo te plany siegaja kilku lat, czasz najwyzszy za to sie zabrac

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane