• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Nowa organizacja ruchu autobusów w centrum Gdańska to błąd"

Monika Lewicka
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności. W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności.

Zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku, polegające na wpuszczeniu w wąskie ulice Heweliusza i Rybaki kilkunastu autobusów na godzinę w ramach tzw. pętli ulicznej po likwidacji pętli przy ul. Jana z Kolna są absurdalne - uważa nasza czytelniczka, pani Monika Lewicka.



Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska. Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska.
W sobotę rano weszły w życie zmiany w komunikacji autobusowej na terenie śródmieścia Gdańska. Wiążą się one z likwidacją pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, która musi ustąpić miejsca parkingowi budowanemu na potrzeby pobliskiego biurowca.

Czytaj więcej o tych zmianach: Parking dla biurowca w miejsce pętli autobusowej

W tej sprawie napisała do nas pani Monika Lewicka, która bardzo krytycznie ocenia sposób wprowadzenia zmian w komunikacji i sposób informowania o nich.

Oto jej list:

Które rozwiązanie jest rozsądniejsze?

Informacja o nowej trasie autobusów sześciu linii została podana zaledwie kilkanaście godzin, przed wejściem z życie zmian. Dlaczego? Chyba po to, by uniknąć protestów mieszkańców, została wprowadzona metodą partyzancką, po cichu i po raz pierwszy pojawiła się w piątek, dzień przed ich wejściem w życie.

Ulica Heweliusza jest wyjątkowo wąska i nawet zmieszczenie się na niej dwóch większych aut osobowych bywa problemem, zwłaszcza że na jej poboczu zawsze parkują samochody osobowe, a niekiedy i autokary z turystami z hotelu Hevelius. Włączenie się z niej do ruchu w ulicę Łagiewniki w godzinach szczytu jest wyjątkowo utrudnione, a więc zator od kilku do kilkunastu pustych i całkowicie zbędnych w tej okolicy autobusów będzie emitował horrendalne ilości spalin oraz nieznośny hałas. Będzie to miało miejsce przynajmniej przez kilka godzin dziennie, na odcinku od poczynając od skrzyżowania z Wałową po skrzyżowanie z Łagiewnikami i na samych Łagiewnikach podczas manewrów skrętu i prób "wbicia się" kilkadziesiąt metrów dalej znowu przez korek od strony Stolarskiej w ulicę Rybaki (wyjątkowo ostry skręt w wąską zastawioną płotem budowy uliczkę). Ulica ta już jest obciążona ruchem autokarów turystycznych z hotelu Mercury, które włączając się w korku do ruchu emitują spore ilości spalin i generują hałas.
 
Osoby podejmujące decyzję w tej sprawie nie były chyba na miejscu i nie zweryfikowały stanu faktycznego (szerokości ulic, kąta skrętów, stanu ulic, wysokiego płotu otaczającego plac budowy i ograniczającego widoczność i przede wszystkim obciążenia ruchem skrzyżowania Heweliusza/ Łagiewniki w godzinach szczytu).

Czy ten pomysł został skonsultowany z SANEPID-em (emisja spalin i hałasu stojących w korku autobusów) oraz z Inspekcją Transportu Drogowego (przystosowanie ulicy do takiego ruchu oraz aspekty ochrony środowiska związane z emisją spalin)?

Decyzja jest tym bardziej absurdalna, że działania te są kompletnie zbędne i nieuzasadnione ani ekonomicznie ani logistycznie. Połowa z 13 autobusów wjeżdżających w ulicę Wałową będzie jechać pustą, niezamieszkaną za skrzyżowaniem z Rybakami i stosunkowo szeroką ulicą Wałową, do końcowej pętli w pobliżu budowy Muzeum II Wojny Światowej. Kolejne sześć linii (ze średnią częstotliwością 2-3 kursów na godzinę, a więc około 15 autobusów na godzinę, średnio jeden co 4 minuty) z kompletnie niezrozumiałych przyczyn na wysokości ulicy Rybaki Górne ma skręcać z Wałowej w wąską i kompletnie do tego nieprzystosowaną ulicę Heweliusza, a następnie nawracając na ulicy Łagiewniki kilkadziesiąt metrów dalej z powrotem w jeszcze węższą ulicę Rybaki (co oznacza manewr dwóch ostrych zakrętów dla kilkunastometrowych przegubowych autobusów na wąskich, gęsto zamieszkanych uliczkach, całkowicie zakorkowanych w godzinach szczytu).

Skoro potrzeby dewelopera budującego Trytona w jakiś dziwny sposób wymusiły na Urzędzie Miejskim przekazanie gruntu z pętlą na Jana z Kolna, to wypadałoby, aby te interesy nie odbywały się przynajmniej kosztem mieszkańców Starego Miasta, a wypracowane rozwiązania były racjonalne.

Autobusy linii, które zostały skierowane na nieprzystosowane do tego ulice Starego Miasta od przystanku Dworzec PKP jeżdżą zazwyczaj puste. Jeśli już trzeba było zlikwidować pętlę przy ul. Jana z Kolna to jedynym sensownym rozwiązaniem byłoby skrócenie większości tych linii do tego przystanku (z nawrotem koło Zieleniaka), a nie wpuszczanie zbędnych linii autobusowych do całkowicie do tego nieprzystosowanego obszaru mieszkalnego na Starym Mieście.

Sześć linii autobusowych (praktycznie pustych od dworca PKP) jeżdżących do końcowego przystanku na Wałowej w zupełności wystarczy okolicznym mieszkańcom i dublowanie ich z kolejnymi sześcioma nie ma żadnego sensu, przede wszystkim ekonomicznego.

Przedmiotowe linie można albo skrócić do przystanku Dworzec PKP z ewentualną przesiadką dla nielicznych (średnio 2-3 osoby w autobusie) zainteresowanych do którejś z sześciu linii jadących na Wałową albo puścić więcej linii do końcowego przystanku na Wałowej bez absurdalnych objazdów wąskimi i krętymi uliczkami Starego Miasta.

Puste autobusy jeżdżące okrężną trasą generują niepotrzebne koszty (paliwo, koszty osobowe - kierowca, koszty "wożenia powietrza", koszty stania w niepotrzebnych korkach pustych autobusów i opóźnień w kursowaniu powodujących niezadowolenie pasażerów i rezygnację z usług ZTM na rzecz własnych samochodów osobowych), które obciążają budżet zadłużonego miasta, a więc pośrednio wszystkich jego mieszkańców. Dodając do tego koszty społeczne w postaci nieuniknionych w tej sytuacji protestów mieszkańców, bilans jest wyjątkowo ujemny. Zysku nie ma żadnego, a straty będą niepowetowane, zarówno te finansowe, jak i przede wszystkim społeczne.
Monika Lewicka

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (287) 8 zablokowanych

  • Widmo Węzeł Kliniczna

    Wszystkie autobusy zamiast "po nowemu" powinny do czasu otwarcia linii tramwajowej do Nowego Portu przez ul. Marynarki Polskiej dojeżdżać do przystanku "Mostostal" a tramwaje powinny zostać wycofane (oprócz porannego szczytu) z odcinka pomiędzy przystankami "Twarda" a "Mostostal" na rzecz zaproponowanych przeze mnie autobusów. Po ponownym uruchomieniu tramwajów do Nowego Portu przez ul. Marynarki Polskiej pętla miejsce pętli "Jana z Kolna" powinien zająć "Węzeł Kliniczna". Ruch tramwajowy wówczas widziałbym tak: Tramwaj nr 8 i 10 bez zmian, 7 w dni robocze szczytowy, w weekendy i święta przez cały dzień oraz wtedy gdy nie kursuje 7 uruchomienie TRAMWAJOWEJ LINII OKÓLNEJ skomunikowanej z przyjeżdżającymi tam od strony dworca kolejowego autobusami na trasie Węzeł Kliniczna-Nowy Port-Brzeźno-Mickiewicza-Zaspa-Pomorska-Oliwa-Wrzeszcz-Kliniczna Szpital-Węzeł Kliniczna.

    • 1 12

  • dużo wolnego miejsca jest.. (2)

    przy Bramie Oliwskiej,doskonałe miejsce na postój autobusów

    • 15 1

    • (1)

      A koncerty gdzie ???

      • 4 9

      • Koncerty na stadiony.

        A mało stadionów ???Tam i tak nic się nie dzieje.

        • 7 2

  • Z sanepidem:)

    • 2 0

  • Wszystko wskazyje na to, że budyń zwariował. (2)

    Od wielu tygodni trwa festiwal psucia w miarę już sprawnej komunikacji miejskiej. Łączenie linii, zmiana tras, likwidacja placu końcowego Wałowa a teraz Jana z Kolna to powolny demontaż komunikacji zbiorowej.A w planie likwidacja pętli w Oliwie. Dodatkowo bezpłatne wożenie rowerów w coraz bardziej zatłoczonych autobusach to zaczyna być paranoja. Ciekawe co za debil to wszystko wymyśla. Rowery tak , ale z biletem za 10 zł i tylko wtedy jeśli nie ma tłoku i nie ma wózków. Jeśli rower jeździ za friko to dlaczego ludzie mają płacić. Jeden rower zajmuje powierzchnię 3 pasażerów.

    • 36 4

    • W przypadku kolizji (1)

      rower w autobusie jest niebezpieczny.

      • 5 0

      • A może przyczyną specjalnych względów dla rowerów

        są pedały.

        • 6 1

  • komunikacja (1)

    To jakaś paranoja !!!!!!
    Wyrazy współczucia dla mieszkańców ul. Rybaki, przecież te stare domy za parę miesięcy same się rozpadną, więc niech urzędnicy zaczną już szukać lokum dla mieszkańców
    tej ulicy !

    • 21 1

    • Tam jest kilkaset kursów dziennie obecnie,

      bo każdy autobus wraca przecież tą samą trasą obok budynków na Rybakach 11 i 12-13robiąc pętlę.
      A autobusy te przejeżdżają ludziom 3 metry od okien na parterze. To normalnie się w głowie nie mieści.

      • 12 0

  • BEZEDURA (7)

    Do wszystkich malkontentów : jeszcze niedawno tramwaje jeździły po Długiej , Ogarnej a autobusy szalały po Targu Węglowym . Obecna zmiana wygląda jednak dziwnie . Miasto oddaje pętlę autobusową prywatnemu inwestorowi jednocześnie rozpieprzając kompletnie komunikację i układ drogowy w centrum .Jak dla mnie to sprawa śmierdzi CBA lub CBŚ . Druga sprawa to traktowanie pracowników ZKM . Po zmianie nie ma toalet ( jak ktoś nazywa TOI TOI toaletą to współczuję głupoty ) Jak można zatrudniać kobiety za kółko a potem pakować je do TOI TOIa . Zimą , przy -10,-15 st. C usiąść w tym dziadostwie...Szał . Nowy parking mógł mieć na poziomie 0 pętlę . Na tym zyskaliby pasażerowie - dach nad głową . Ale nie : lepiej niech plebs moknie , a kasa od prywaciarza gdzieś leży .

    • 40 0

    • popieram (1)

      jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze - dlatego zostało to wprowadzone "tylnymi drzwiami" - żeby przepchnąć sprawę i wziąć prowizję. Gawiedż się popyszczy na takich forach jak to i sprawa ucichnie.

      • 12 1

      • Oj uwierz mi. Nie ucichnie.

        Tym razem Budyń nadepnął na niewłaściwy odcisk :-)

        • 14 0

    • (2)

      Z drugiej strony ciekawi mnie fakt , gdzie obrońcy pracowników , czyli cudni związkowcy z ZKM ?

      • 14 0

      • Też mnie to zastanawia.

        Może trzeba pchnąć linka do związku zawodowego, bo chłopaki zaspali?

        • 9 0

      • Całują Prezesa w d...ę

        • 11 0

    • Jeszcze nie dawno na Kowale czy Kokoszki jeździło się PKSem i jaki ma to związek?

      • 0 0

    • Tramwaje jeżdziły ale były to tramwaje konne

      Później jeżdziły tramwaje ale budynki były nowe odbudowane

      • 2 0

  • wioleta (1)

    A czy ktos zorganizowal przyzwoity kibelek dla kierowcow .Chyba tyle im przysluguje a nie pod drzewkiem

    • 16 1

    • Toi Toi przy słupku przystankowym czyli puszczam bąka a na przystanku pasażerowie mówią Na zdrowie !

      • 8 0

  • ZKM a nie ZTM (2)

    jak ZKM układał rozkłady i organizował ruch, takich szopek nie było ! Teraz trzeba płacić dodatkowo za ten twór ( ZTM ) oraz za dodatkową Centrale Ruchu w ZTM. Niech ktoś wymieni choć jeszcze jedno miasto w Polsce co ma DWIE Centrale Ruchu ?

    • 20 3

    • Ale to ZKM ma ludzi i tabor.

      Jeśli ZKM się postawi, to ZTM będzie sobie mógł co najwyżej popłakać w kąciku.
      Gdzie poza tym wasi związkowcy? Śpią?

      • 8 2

    • Warszawa.

      • 0 0

  • "Czy ten pomysł został skonsultowany z SANEPID-em" (1)

    Myślę, że powinien być jeszcze skonsultowany z Państwową Inspekcją Pracy, Strażą Pożarną i Strażą Rybacką :). Przepraszam, może i całość wywodów jest słuszna, ale ten argument mnie rozłożył.

    • 5 9

    • A o pomiarach

      Poziomu stężenia zanieczyszczeń powietrza dopuszczalnego pyłu zawieszonego pm10 oraz benzo(a)pirenu, słyszałeś? Ktoś te pomiary robi ;-)

      proponuję też przeczytać treść uchwały rady miasta gdańska nr xliv/1253/09 z 30.12.2009r. - programu ochrony środowiska przed hałasem dla miasta gdańska, zwłaszcza w zakresie realizacji punktu zmian w organizacji ruchu na ulicach przebiegających przez tereny zabudowy mieszkaniowej, w tym przede wszystkim eliminowanie (...) ruchu pojazdów uciążliwych.

      czy tworzenie pętli autobusowej pod oknami wielorodzinnych budynków mieszkalnych w tak trudnym układzie nieprzystosowanych ulic lokalnych wpisuje się w ten program?

      • 9 1

  • dsds (2)

    co sanepid czy ITD ma do tego, kobieto do garow anie glupoty wypisujesz.

    • 5 16

    • No to podaj jakie właściwe są służby w tej sprawie.

      Chętnie się wszyscy dowiemy, bo chyba ktoś musi opiniować i wydawać pozwolenia na takie hucpy.

      A może trzech panów w gabinecie przy kawce kreśli swoje bezmyślne wizje palcem po planie miasta?

      • 9 1

    • sanepid???

      sanepid ma tu wiele do powiedzenia- otóż kierowca załatwia swoje potrzeby w toi toi... rąk nie umyje -bo gdzie??? sprzedaje bilet brudnymi rękoma a potem ty bierzesz taki bilet ,kasujesz i wcinasz np.drożdżówke... smacznego

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane