• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ścieżka na ul. Wita Stwosza. Czy spodoba się rowerzystom?

Maciej Naskręt
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nową organizację ruchu na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego.


Drogowcy wytyczyli pasy dla rowerów w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska i al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Pojawiły się tam także śluzy w czerwonym kolorze przed skrzyżowaniami i odrębna sygnalizacja dla rowerów. Na razie jednak nowa organizacja ruchu rodzi więcej pytań rowerzystów niż przyjemności z jazdy. Czy się przyjmie?



Jak oceniasz nową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Wita Stwosza?

Ulica Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powoli zmieniają oblicze. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił tam wykonanie na obu jezdniach drogi dla rowerów. Natomiast na skrzyżowaniach pojawiły się śluzy i dodatkowe sygnalizacje świetlne wyłącznie dla rowerzystów. Pierwszy splot ulic - przy Uniwersytecie Gdańskim - jest już gotowy. Postanowiliśmy sprawdzić jak odbywa się tam ruch miłośników rowerowych podróży.

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km pochłonie ok. 800 tys. zł. W ramach przedsięwzięcia zostały również zlikwidowane dziury w jezdni, a także wystabilizowane studzienki kanalizacji sanitarnej. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów.

Dwie sygnalizacje, jeden kierunek jazdy, jak jechać?

Na uczestników ruchu czeka wyjątkowa niespodzianka. To nowość na gdańskich drogach - dwie sygnalizacje dla jednego kierunku ruchu. Pierwsza obowiązuje wyłącznie rowerzystów, druga - starsza - przeznaczona jest dla pozostałych uczestników ruchu. Sygnalizację dla rowerzystów można napotkać na słupach w ciągu ul. Wita Stwosza, m.in. przy skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Bażyńskiego, w zminiaturyzowanej wersji.

Co ciekawe, zielone światło dla rowerów zapala się ok. pięć sekund wcześniej niż dla samochodów. Problem w tym, że kierujący autem czasem ruszają przedwcześnie, sugerując się niewłaściwym sygnalizatorem. Może to powodować sytuacje niebezpieczne.

Bez poślizgów na wymalowanych na czerwono pasach

Wielu rowerzystów, ale także i motocyklistów, obawia się o przyczepność w trakcie opadów deszczu podczas pokonywania wymalowanych na czerwono pasów przed i na skrzyżowaniach. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się już na splocie ulic przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Podobne nawierzchnie pojawią się jeszcze na skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Chopina.

Sprawdziliśmy nawierzchnię i - jak się okazuje - są to niesłuszne obawy. Naszym zdaniem nawierzchnia jest bardzo szorstka i przyczepna. Zapewnia ona o wiele lepszą przyczepność niż znajdująca się obok jezdnia asfaltowa, po której jeżdżą auta. Wykonawca w tym miejscu położył farbę, która dodatkowo została "uszorstniona" w celu poprawy właściwości antypoślizgowych.

Rowerzyści nie radzą sobie ze śluzami

Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą. Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą.
Wciąż hasło "rowerowa śluza" dla posiadaczy rowerów brzmi enigmatycznie. Widać to po tym, jak ruch odbywa się na skrzyżowaniu na ul. Bażyńskiego i ul. Wita Stwosza, gdzie tego rodzaju rozwiązanie właśnie wprowadzono. Niestety niewielu rowerzystów wie jak się w tej sytuacji zachować.

Prawidłowo rowerzysta skręcający w lewo na skrzyżowaniu powinien wjechać na śluzę, tzn. ustawić się przed samochodem osobowym na lewym pasie ruchu. Pamiętajmy, że rower na śluzie ma pierwszeństwo przed samochodem. Problemem nie jest sytuacja gdy chcemy skręcić w lewo z ul. Wita Stwosza - sytuacja jest tam w miarę jasna. Wielkim wyzwaniem dla rowerzysty jest za to skręt w lewo z ul. Bażyńskiego, czy to w kierunku Oliwy, czy Wrzeszcza.

Warto przyswoić tę wiedzę, bowiem rozwiązań usprawniających jazdę w Trójmieście będzie coraz więcej. Już niebawem śluzy pojawią się m.in. na wysokości ul. Chopina i ul. Arbahama.

Ograniczenie do 30 km/h i progi zwalniające

Kierowcy omijają progi zwalniające na Wita Stwosza

Kierowców na skrzyżowaniach wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza czeka jeszcze jedna niespodzianka. To ograniczenia ruchu do prędkości 30 km/h. Wprowadzone zostało z uwagi na rowerowe śluzy. Fotoradarów tam na szczęście nie ma, ale mimo wszystko odradzamy szybką jazdę. Miejsce na śluzie może zająć zawsze rowerzysta.

Drogowcy wykonali w okolicach zajezdni tramwajowej także progi zwalniające. Są one ustawione tak, że część kierowców z łatwością omija je wjeżdżając na nowy pas dla rowerów.

Miejsca

Opinie (599) 6 zablokowanych

  • (5)

    Fajny filmik, kobieta na rowerze rozmawia przez komórkę i nagle zjeżdża na chodnik.

    • 22 0

    • (3)

      Pewnie zjechala zatrzymać się na chodniku właśnie po to, żeby spokojnie porozmawiać. Bardzo dobrze zrobiła, to coś, o czym większość kierowców nawet by nie pomyślała.

      • 9 10

      • Wg mnie się po prostu przestarszyła czerwieni i zjechała na chodnik. (2)

        W dalszej części filmu widać, że ta sama rowerzystka czeka na światłach przed przejściem dla pieszych i wcale nie stoi obok roweru, tylko nad nim (w domyśle - z zamiarem przejechania przez przejście, jak tylko zapali się zielone). Wielu rowerzystów po prostu boi się skrzyżowań. Z drugiej strony rower to środek lokomocji, jak żaden inny, którym można, zgodnie z prawem, jeździć zarówno po ulicy, ścieżce rowerowej, jak i chodniku. Oczywiście są ścisłe zasady, kiedy można korzystać z tego czy z tego, ale brak wiedzy (umiejętności), brak spójnej sieci dróg rowerowych, a także brak rozwiązań typu np. płynny zjazd ze ścieżki rowerowej na jezdnię (albo odwrotnie) powodują, że jesteśmy świadkami różnych dziwnych drogowych poczynań cyklistów.

        • 6 0

        • bardziej chodzi o lata polityki "tu walniemy B-9 a rowerzyści pojadą chodnikiem"

          ludzie naprawdę uwierzyli, że ich miejsce jest na chodniku.

          • 2 0

        • Rower jest niezwykłym srodkiem komunikacji

          Bo pozwala się spieszyć (w sensie stać się pieszym) w mgnieniu oka. Dzięki temu możesz wykorzystać światła jako pojad, albo pieszy. To, że wielu z rowerzystów nadużywa tej możliwości i jako "pieszy" jedzie rowerem po chodniku to inna historia.
          Swoją drogą zakaz jazdy przez niektóre przejścia z sygnalizatorami jest bez sensu (w takich punktach, gdzie na zielonym dla pieszego nie ma możliwości przejechania samochodem, tzn gdy nie ma zielonej strzałki). No ale przepis jest przepis (taki sam, jak ten o ograniczeniach prędkości dla kierowców, czyli powszechnie respektowany)

          • 1 0

    • kosmetyczka

      to nie kobieta to kosmetyczka, komentatorka, swoja jazdę na rowerze niech komentuje a nie czyjeś mleko:)

      • 0 0

  • Bez sensu... (2)

    Szkoda że kolejna ulica, będąca nadającą się do normalnej, szybkiej i bezpiecznej jazdy została zniszczona ścieżką rowerową i garbami. Zaczęło się przy ergo arenie, później hynka, polanki. Może czas pomyśleć czy nie wybudować progów na grunwaldzkiej?? Proponuję skrzyżowanie z miszewskiego bo często wypadki były i mniejsza prędkość z pewnością poprawi bezpieczeństwo, a że korki sięgną pruszcza i gdyni to trudno ...przesiądź się pan na rower ;(

    • 33 17

    • Co do szybkiej jazdy po Wita Stwosza- pleciesz bzdury (1)

      Ale w kwestii wstawiania progów gdzie popadnie- zgadzam się częściowo. Położenie ich na ul. Polanki, czy na Gospody to pomyłka i zabieranie się do sprawy bezpieczeństwa ruchu od du.py strony. Trzeba najpierw nauczyć kierowców (ostra akcja kontrolno- mandatowa) jazdy zgodnie z przepisami, wtedy nie będą potrzebne progi gdzie popadnie.

      • 6 2

      • progi jako progi nie mają sensu. Lepsze są wyniesione przejścia

        spełniają swoją funkcję a jednocześnie nie dają się we znaki zawieszeniu.

        • 2 0

  • USZORSTNIONA ?
    Po jakiemu to?

    • 6 3

  • Jak zapali się małe światło zielone dla rowerzystów (1)

    To pierwsze ruszają samochody nie zważając na czerwone światło dużego sygnalizatora. Trzeba coś z tym zrobić, bo będzie nieszczęście.

    • 18 3

    • znaczy, trzeba więcej akcji wyjaśniających

      • 3 2

  • Rowerzysci to typowi Polacy-wiecznie niezadowoleni. (2)

    • 13 18

    • Polacy to typowi Polacy.

      Głosy pod każdym artykułem o infrastrukturze rowerowej pokazują że bez względu na to czym jeździmy potrafimy tylko narzekać i ujadać. Nieliczne głosy pozytywne nikną w powodzi frustracji i malkontenctwa.

      • 5 1

    • naprawdę niezdowoleni

      Tak naprawdę niezadowoleni są przede wszystkim wszyscy stojący w opozycji do rowerzystów. Poruszam się po mieście cały okrągły rok, przestrzegam przepisów aż do przesady, zawsze ustępuję pieszym choć często nie muszę i samochodom dla własnego bezpieczeństwa. Ale to właśnie kierowcy samochodów przeważnie parkują na mojej ścieżce rowerowej bo wygodniej. Mamy z wózkami spacerują po niej bo co, też wygodniej? a tam gdzie jadę chodnikiem a mam do tego prawo bo jest stosowny zakaz jazdy po jezdni opluwają mnie staruszkowie którym właśnie ustąpiłam i się zatrzymałam żeby nie stworzyć zagrożenia. Kierowcy krzyczą wynocha na chodnik, piesi wynocha na ulicę a wszyscy razem tarasują nasze ścieżki... BRAWO.

      • 3 2

  • (1)

    Czas zrobic zakaz przewozu roweru w tramwajach I autobusach maja sciezki to niech jezdza po sciezkach a nie pchaja sie do komunikacji

    • 20 14

    • i w dyby ich i na Sybir !!!!!
      a tak poważnie zamiast poruszać się komunikacją miejską to może spacerek!

      • 2 0

  • Paranoja! (1)

    Na tej ulicy jeździ 10 rowerzystów na godzinę!
    Ale urzędnicy mogą przypisać sobie i przekazać do UE że zrobili kolejne 10 km scieżki rowerowej.
    Pomalowanie farbą jezdni to masakra - będzie ślisko jak pod nosem urzędników!

    • 31 22

    • policzyłeś?

      • 5 1

  • czemu nie postawiono świateł z symbolem roweru? (4)

    Dla rowerów kodeks drogowy przewiduje światła z symbolem roweru, analogicznie jak dla pieszych. Czemu tego nie zastosowano tu?! Byłoby sensownie. Postawienie normalnych światełek z niewidoczną w nocy tabliczką to kryminał. Autor tej bzdury powinien mieć już sprawę karną za sprowadzenie niebezpieczeństwa w ruchu lądowym. Mam nadzieję że redakcja pociągnie temat. Co do kierowców parkujących na trawie - A GDZIE MAJĄ TERAZ PARKOWAĆ?!

    • 37 9

    • tam jest znak roweru (1)

      • 6 2

      • Na pewno jest widoczny po zmroku! Przecież jest namalowany czarną farbą.

        • 3 0

    • tam gdzie można zgodnie z przepisami

      jeżeli nie mam pieniędzy to mogę kraść, bo przecież głodny nie będę chodził

      • 5 3

    • nie masz racji

      znak z symbolem roweru stawia się na przejeździe ścieżki rowerowej przez ulicę, a nie na pasach rowerowych. Ponieważ nie ma w rozporządzeniu (a i prawdopodobnie w ofercie producentów) odpowiedniego oznakowania, posłużono się powtarzaczem sygnału S-1 z tabliczką.

      • 0 0

  • PORAżKA!!!! (1)

    zabrac jednym dac drugim....jak w komunie...zabrali kierowcom pas ruchu a dali rowezystom ktorzy i tak bezczelinie bez swiatel jezdza wszedzie!!!!!!!!!!!!!!

    • 31 15

    • Języka polskiego uczyłeś się korespondencyjne? Zarządaj zwrotu pieniędzy bo coś nie wyszło.

      • 1 2

  • powiększy się na cmentarzu aleja tych co mieli pierszeństwo

    • 17 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane