• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ścieżka na ul. Wita Stwosza. Czy spodoba się rowerzystom?

Maciej Naskręt
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nową organizację ruchu na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego.


Drogowcy wytyczyli pasy dla rowerów w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska i al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Pojawiły się tam także śluzy w czerwonym kolorze przed skrzyżowaniami i odrębna sygnalizacja dla rowerów. Na razie jednak nowa organizacja ruchu rodzi więcej pytań rowerzystów niż przyjemności z jazdy. Czy się przyjmie?



Jak oceniasz nową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Wita Stwosza?

Ulica Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powoli zmieniają oblicze. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił tam wykonanie na obu jezdniach drogi dla rowerów. Natomiast na skrzyżowaniach pojawiły się śluzy i dodatkowe sygnalizacje świetlne wyłącznie dla rowerzystów. Pierwszy splot ulic - przy Uniwersytecie Gdańskim - jest już gotowy. Postanowiliśmy sprawdzić jak odbywa się tam ruch miłośników rowerowych podróży.

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km pochłonie ok. 800 tys. zł. W ramach przedsięwzięcia zostały również zlikwidowane dziury w jezdni, a także wystabilizowane studzienki kanalizacji sanitarnej. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów.

Dwie sygnalizacje, jeden kierunek jazdy, jak jechać?

Na uczestników ruchu czeka wyjątkowa niespodzianka. To nowość na gdańskich drogach - dwie sygnalizacje dla jednego kierunku ruchu. Pierwsza obowiązuje wyłącznie rowerzystów, druga - starsza - przeznaczona jest dla pozostałych uczestników ruchu. Sygnalizację dla rowerzystów można napotkać na słupach w ciągu ul. Wita Stwosza, m.in. przy skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Bażyńskiego, w zminiaturyzowanej wersji.

Co ciekawe, zielone światło dla rowerów zapala się ok. pięć sekund wcześniej niż dla samochodów. Problem w tym, że kierujący autem czasem ruszają przedwcześnie, sugerując się niewłaściwym sygnalizatorem. Może to powodować sytuacje niebezpieczne.

Bez poślizgów na wymalowanych na czerwono pasach

Wielu rowerzystów, ale także i motocyklistów, obawia się o przyczepność w trakcie opadów deszczu podczas pokonywania wymalowanych na czerwono pasów przed i na skrzyżowaniach. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się już na splocie ulic przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Podobne nawierzchnie pojawią się jeszcze na skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Chopina.

Sprawdziliśmy nawierzchnię i - jak się okazuje - są to niesłuszne obawy. Naszym zdaniem nawierzchnia jest bardzo szorstka i przyczepna. Zapewnia ona o wiele lepszą przyczepność niż znajdująca się obok jezdnia asfaltowa, po której jeżdżą auta. Wykonawca w tym miejscu położył farbę, która dodatkowo została "uszorstniona" w celu poprawy właściwości antypoślizgowych.

Rowerzyści nie radzą sobie ze śluzami

Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą. Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą.
Wciąż hasło "rowerowa śluza" dla posiadaczy rowerów brzmi enigmatycznie. Widać to po tym, jak ruch odbywa się na skrzyżowaniu na ul. Bażyńskiego i ul. Wita Stwosza, gdzie tego rodzaju rozwiązanie właśnie wprowadzono. Niestety niewielu rowerzystów wie jak się w tej sytuacji zachować.

Prawidłowo rowerzysta skręcający w lewo na skrzyżowaniu powinien wjechać na śluzę, tzn. ustawić się przed samochodem osobowym na lewym pasie ruchu. Pamiętajmy, że rower na śluzie ma pierwszeństwo przed samochodem. Problemem nie jest sytuacja gdy chcemy skręcić w lewo z ul. Wita Stwosza - sytuacja jest tam w miarę jasna. Wielkim wyzwaniem dla rowerzysty jest za to skręt w lewo z ul. Bażyńskiego, czy to w kierunku Oliwy, czy Wrzeszcza.

Warto przyswoić tę wiedzę, bowiem rozwiązań usprawniających jazdę w Trójmieście będzie coraz więcej. Już niebawem śluzy pojawią się m.in. na wysokości ul. Chopina i ul. Arbahama.

Ograniczenie do 30 km/h i progi zwalniające

Kierowcy omijają progi zwalniające na Wita Stwosza

Kierowców na skrzyżowaniach wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza czeka jeszcze jedna niespodzianka. To ograniczenia ruchu do prędkości 30 km/h. Wprowadzone zostało z uwagi na rowerowe śluzy. Fotoradarów tam na szczęście nie ma, ale mimo wszystko odradzamy szybką jazdę. Miejsce na śluzie może zająć zawsze rowerzysta.

Drogowcy wykonali w okolicach zajezdni tramwajowej także progi zwalniające. Są one ustawione tak, że część kierowców z łatwością omija je wjeżdżając na nowy pas dla rowerów.

Miejsca

Opinie (599) 6 zablokowanych

  • masakra ... (3)

    projektował to idiota w porozumieniu z innym idiotą który ten pomysł zaakceptował ...

    • 23 8

    • tak to jest jak tworzy się stanowisko oficera rowerowego (2)

      który musi się wykazać przed rowerzystami a innych ma serdecznie gdzieś. Potem dostajemy takie potworki jak ta ścieżka czy ta przed sądem na Nowych Ogrodach albo kombinacje przy węźle Kliniczna

      • 5 5

      • bubel przy sądzie na Nowych Ogrodach (1)

        został zrobiony wbrew opinii oficera rowerowego, tylko by stworzyć pas do skrętu w Kurkową, zabierając przestrzeń niezmotoryzowanym. Jak cię źółć zaślepia, przejedź się rowerem lub wybierz na spacer. Przechodząc przez Wita Stwosza będziesz się czuł bezpiecznie - ruch tam się już uspokaja. To się nazywa strategia win-win. Wszyscy korzystają, nie wszyscy potrafią pojąć sens zmian.

        • 1 2

        • Win - win?

          Na czerwonym świetle na skrzyżowaniu z Derdowskiego robi się po południu korek samochodowy prawie aż do drugiego przystanku. Mieszkańcy budynków przy śluzach nie uspokajają się widząc przez okno wielkie czerwone plamy.

          • 4 0

  • Ta "przebudowa" nie ma sensu. (9)

    Lepiej było z jednej jezdni zrobić dwukierunkową drogę dla aut a z drugiej ścieżkę rowerową, byłoby płynniej i bezpieczniej !!!

    • 9 14

    • heheh (2)

      co za pomysł kretyński, a dojazdy do posesji po stronie tej rzekomej drodze dla rowerów to jakbyś przez tory wykonał?

      • 3 1

      • (1)

        przy prawej nitce (od strony Centrum) jest tak mało posesji że jeden czy dwa przejazdy przez tory byłyby tańsze niż ten potworek

        • 0 5

        • z czasem coś wybudują to będziesz płakał że dojazdu nie ma bo rowerzyści

          • 3 0

    • Jest za wąska. (5)

      Na diabła to w ogóle było robić.Trzeba było popatrzeć jak jest w Niemczech a nie jakiś idiota wymyślił.

      • 1 5

      • chyba nie byłeś w Niemczech (4)

        w Danii robią to jeszcze lepiej: tak jak na Wita Stwosza

        • 1 0

        • (3)

          na Wita Stwosza trzeba bylo zrobic kontrpasy-to mialoby sens i byloby bezpieczne-obecne rozwiazanie to niestety BUBEL

          • 2 3

          • (2)

            czy ty w ogóle wiesz co to jest kontrapas i kiedy się go stosuje? To co napisałeś to jakaś totalna bzdura.

            • 2 0

            • (1)

              Tak wiem i uwazam,ze w naszych warunkach byloby to o wiele lepsze rozwiazanie.Ping-pong.Sam piszesz bzdury.

              • 0 2

              • ech. oświecę Cię. kontrapas to pas do jazdy pod prąd

                czyli przy torach tramwajowych miałbyś pasy rowerowe na środku.

                • 0 0

  • przy

    • 0 0

  • Uporzejmi rowerzyści (15)

    Przedwczoraj rano znalazłem na przedniej szybie naklejkę. Przepraszam z góry za cytat. "Kierowco dostajesz małego Ku..sa za złe parkowanie". Na okrągłej naklejce były że tak powiem duże owłosione genitalia. NIe wiem co poeta miał na myśli. Na pewno nie pomyślał o małych dzieciach, które na to patrzyły. NIe pomysłał też o kierowcach. Ścieżka w całości działa od kilku dni. Jesteśmy w trakcie podpisywania umowy dzierżawy parkingu dla mieszkańców wspólnoty. Tam gdzie do tej pory parkowaliśmy ok. 10-15 samochodów pojawiły się razem 4 miejsca w zatokach postojowych. PArkowałem w nich "grzecznie mój samochód. Przy samym chodniku. Przez ten czas już dwa razy miałem uszkodzony przez przechodniów samochód. Raz drzwi były do wymiany tak były kopnięte. Sam jeżdżę również rowerem i wiem jakie mogą byc kłopoty z kierowcami ale jeśli takie cudowne dziecko pedałów, które przykleja K-sy na szybach kierowców ma tyle odwagi to niech się zgłosi osobiście. WYstarczy najpierw poprosic a od karania są sądy a nie pedałujące jednostki czy grupy. Powodzenia rowerzyści na pewno za takie miłe gesty z waszej strony kierowcy Was polubią i w nagrodę będą kosic po ścieżkach.

    • 28 9

    • fajnie się zdzierały (2)

      kupiłem na allegro dodatkowe 600 naklejek za 40 zł

      • 1 6

      • (1)

        Rób tak dalej. Jak najczęściej. Dzięki takich chamskim działaniom coraz większej ilości ludzi otwierają się oczy i wreszcie widzą, że powstała nowa, roszczeniowa chamska banda na rowerach. I coraz więcej osób domaga się ukrócenia jawnej bezczelności chamów w lycrach.

        • 14 10

        • równie dobrze takie naklejki mogą naklejać piesi, którzy muszą przeciskać się bokiem na chodniku

          • 4 1

    • To kara za zbrodnię dokonania innego wyboru niż narzucony przez tę mafię. (3)

      Za mało zamordyzmu doznał nasz lud, widać.

      • 4 6

      • Nie (2)

        To kara za olewanie porządku prawnego i zasad współżycia społecznego. Rowerzyści samowolnie i "na dziko" zajęli pas ruchu? Nie. Więc ludzie parkujący tam samochody robią to bezprawnie.

        • 4 6

        • (1)

          Od karania są odpowiednie służby a nie samosądy. Mam nadzieje ze kiedyś złapię za rękę takiego asa, sam wezwę Policje, zapłacę ten mandat, a TY zapłacisz za uszkodzenie mienia znacznej wartości.

          • 6 2

          • Ja? Czemu ja?

            Chętnie przykleiłbym ci na czole KK za durne teksty. Aczkolwiek nie robię takich rzeczy. Miałem na myśli tylko to że jestem w stanie zrozumieć frustrację pieszych i rowerzystów, spychanych na trawniki przez tępych kierowców traktujących drogi rowerowe i chodniki jak prywatne parkingi.

            • 0 1

    • małego kut*sa?? (3)

      ja tam kupuję największe..
      co więcej - naklejam łajzom parkującym na ścieżkach, podobnie jak idiotom którzy blokują chodnik (gdy jestem pieszym), ale też ostatnim sklonowanym owcom co blokują inne auta na parkingu..
      zasłużyłeś - dostałeś..

      nie ma się co obrażać i nikt Cie nie będzie o nic prosił..
      albo jeździsz (stajesz) zgodnie z przepisami, albo nie i jesteś za to ukarany.
      a karny k-tas to i tak tylko lekki prztyczek w nos..

      • 6 7

      • wykręcony wentyl boli bardziej (1)

        przekonał się o tym znajomy notorycznie zastawiający chodnik.

        • 1 1

        • za co minus?

          nie ja go wykręcałem :) ale miałem ubaw, gdy stał z pompką. Więcej tego nie powtórzył.

          • 1 0

      • naklejanie na cudzej wlasnosci jest bezprawne

        Nagrywac i zglaszac na policje jako uszkodzenie mienia

        • 1 1

    • Ładne tlumaczenie.

      Z tego co Pan napisał wynika: "łamię przepisy bo mam ważny powód". Żadne to wytłumaczenie. Karne nalepki nie mają na celu bezpośredniego ukarania osób łamiących przepisy. Mają sprawić żeby te osoby się nad swoim postępowaniem zastanowiły.

      • 10 4

    • takie naklejki naklejają inni kierowcy, którzy podszywają się pod amatorów porządku

      • 0 0

    • no moze mam cie jeszcze poprosic bys tak zaparkowal by innym nie przeszkadzac?

      ty chyba cie pogieło do reszty!!! albo parkujesz z głowa albo zdzieraj naklejki do bólu

      • 3 1

    • ciesz się ze tylko naklejka, a nie ziarno dla głodnych ptaszków na masce ;)

      • 0 0

  • (2)

    Czy ktoś zauważył że ostatnio cicho o " rowerowej masie kretynicznej"??? Formuła się wypaliła i zero zainteresowania. Tak tez będzie z obecną "nowomodą rowerową". Idea się wypali, zostanie kilku obcisłogacich oszołomów a reszcie podatników wielomilionowe i nikomu niepotrzebne inwestycje.

    • 18 15

    • znowu ten bełkot pod kradzionym nickiem?

      Sprawdź koszty wielopoziomowych skrzyżowań i spróbuj powiedzieć, że na nich nie będzie korków za 10 lat, chociaż zdarzają się już teraz : powodują je często goście, którzy nawet na kilkaset metrów do sklepu bujają się samochodem.

      • 2 3

    • Gd

      Przeczytaj swoją wypowiedz jeszcze raz i zastanów się nad swoim idiotyzmem.....

      • 0 0

  • Podoba mi się podejście niektórych kierowców (3)

    "Jeżdżę szybko, ale bezpiecznie". Przejechanie kilkukilometrowego odcinka ulicy z prędkością 40km/h zamiast 70 spowoduje, że na miejsce przyjedziecie ze 2 minuty później. Więcej tracicie na światłach dzidując od skrzyżowania do skrzyżowania i stając na każdym czerwonym. Ale rozumiem, wasz wzrok i wyobraźnia sięga jedynie do zderzaka pojazdu, za którym jedziecie.

    • 15 4

    • Podoba mi się podejście niektórych rowerzystów. (2)

      "Jeżdżę szybko ale bezpiecznie". Zatrzymanie się w jakimkolwiek punkcie trasy uważa za dyshonor i "obrazę majestatu". Nie obowiązują go czerwone światła na skrzyżowaniach, zakaz jazdy ulicą jeżeli obok jest ścieżka rowerowa a na chodniku wszyscy mają jaśnie panu usuwać się z drogi bo mistrz w lycrach własnie bije swój rekord prędkości. Ale rozumiem, wzrok i wyobraźnia rowerzysty sięga jedynie do kierownicy wypasionego rowerka na którym jedzie.

      • 7 7

      • kradniesz nicki dalej? (1)

        to ma krótkie nogi. Przestań przeginać.

        • 0 2

        • ale on ma racje ;)

          Tak jest z Panami w lycrach

          • 4 1

  • Przestałem jeździć Wita Stwosza bo już się nie da. (1)

    Dwa razy ruszyłem za wcześnie.Progi,ograniczenie prędkości itd.Najlepiej jakby całkiem wyłączono ją z ruchu dla samochodów bo i tak wszyscy przestaną tam jeździć.Wywalić 800tyś żeby jakiś pociotek zarobił a nam utrudnić życie.

    • 22 9

    • Aaa, bo właśnie o to chodzi urzędnikom, byś przestał jeździć samochodem. Byś wygrał nagrodę za dojazdy rowerem do pracy, a samochodu używał tylko w weekendy, z całą rodziną i sąsiadami do spółki. Co się będziesz wozić?

      Kup rower elektryczny, koszt ok. 3000, pomóż żółtej rasie zbyć swój genialny produkt i masz spokój. Auto sprzedaj teraz, bo na wiosnę już nikt nie kupi - całe miasto będzie już na rowerach.

      • 2 4

  • Nieprzemyślana inwestycja (6)

    Brak przygotowania do takiego ruchu kierowców samochodów, jak również rowerzystów. Do takich skrzyżowań nie jesteśmy przyzwyczajeni i budzą one dużą grozę w szczególności w sytuacjach kiedy samochód skręcający w przecina pas rowerowy, z którego za zwyczaj z duża prędkością wjeżdzają rowerzyści z przekonaniem, że oni mają tylko i wyłącznie pierwszeństwo. Właśnie takie sytuacje stwarzają duże zagrożenie, a do tego spowalniacze postawione na drodze, fatalne rozwiązanie. Każdy i tak ominie jak będzie chciał natomiast droga jest tak podziurawiona miejscami i nawet te niby łatania miejscami nic nie dają. Nieprawidłowe zakończenia pasów, nagle pas zwężąjący dla aut pokrywa się z pasem jezdym dla rowerów. Np. skrzyżowanie wojska polskiego z chopina.
    Pytanie : po co wydawać pieniądze na ścieżkę rowerową w tym miejscu? Kiedy tak naprawdę jest tam niewielki ruch rowerowy? Można się domyślić, że chodzi o dotacje i układy, miasto - ug.
    Nie można mówić o utrudnianiu życia, gdyż na zachodzi jest to normalne, tylko tam jest inna mentalność, np .Holandia, natomiast u nas, wiadomo kiedyś trzeba się przyzwyczaić, przede wszyskim jeżeli chodzi o modę na zdrowe środowisko,ale nie wszystko naraz, powinno to odbywać się stopniowo, bo ludzie zgłupieją, plus do tego powinny być akcję informacyjne, aby powoli przyzwyczajać ludzi do takich sytuacji i uczyć odpowiedniego zachowania, nie tylko kierowców "czterech kółek", ale i jednośladowców.
    !

    • 20 8

    • przestań jeździć samochodem jak cie to przeraża i przerasta

      • 7 5

    • (3)

      To co proponujesz lepiej nie wprowadzajmy takich skrzyżowań bo część kierowców nie będzie umiała tamtędy jeździć. Chore podejście...

      • 6 2

      • masz rację (2)

        zauważ, że wybrano na takie rozwiązanie mało uczęszczaną ulicę. Jaki jest cel? przyzwyczajenie kierowców i przekonanie rowerzystów, że da się dzielić drogę z samochodem. Że da się skręcić w prostopadłą ulicę bez wpychania się na przejście dla pieszych.

        • 0 0

        • (1)

          Jest dokładnie tak jak mówisz, rozwiązanie prowadzone aby kierowcy jak i rowerzyści przywykli do takowego poprowadzenia ścieżek. Jeżeli tańszym kosztem da radę wprowadzić dodatkowe ścieżki to czemu tego nie uczynić. Tym bardziej, że droga w tej części miasta jest na tyle szeroka na takie rozwiązanie, a zarazem jest zbyt wąska aby swobodnie jechały tamtędy 2 auta.

          • 1 0

          • jedna uwaga

            nie używaj określenia "ścieżki". W jezdni masz pasy ruchu. Pasy zgodnie z przepisami mogą być wyłącznie jednokierunkowe. Używając słowa "ścieżka" sugerujesz, że są one oddzielone od jezdni i mogłyby być dwukierunkowe. Podobny problem jest z kontrapasami - są traktowane przez nieświadomych użytkowników jak dwukierunkowe ścieżki. Jest to najkrótsza droga na urazówkę.

            • 3 0

    • Ciekawe na jakiej uczelni studiujesz?

      idź na kurs zarządzania zmianą i nie pleć farmazonów o różnicach kulturowych.

      • 0 3

  • Dzięki za info

    Ten artykuł, to ostrzeżenie, żeby tam już samochodem nie jeździć, bo rower cię wyprzedzi a ty do Oliwy zajedziesz po 10min.

    • 8 7

  • Pas rowerowy na Wita Stwosza i Wojska Polskiego ma znikomy sens praktyczny.
    W dodatku jest (przyjemniej wczoraj był) tylko do ulicy Derdowskiego, a nie do Opata Jacka. Co ciekawe w pełni nowy asfalt jest tylko na fragmencie, gdzie nie ma wyznaczonego (do wczoraj) pasa rowerowego, a jest jedynie strefa 30.
    W Oliwie nowy pas nie ma połącznia z istniejącymi ścieżkami( ani z tą przy Parku, ani z Grunwaldzką wymaga jazdy po ulicy Derdowskiego lub brukową Obr. Westerplatte). Brak połączenia Bażyńskiego/Kołobrzeska do ulicy Chłopskiej.
    Ewidentnie na kilku odcinkach brak zatoczek parkingowych, co powoduje i będzie powodowało konflikty i konieczność omijania źle parkujących samochodów.
    Progi spowalniające wszędzie, tylko nie przy szkołach (przystanek Tetmajera)
    Niska, jakość zasmarkanych asfaltem dziur, zapadnięte studzienki, wykruszony w kilku miejscach asfalt, przełomy na wysokości dawnej stołówki UG dopełnia obraz inwestycji

    • 24 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane