• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ścieżka na ul. Wita Stwosza. Czy spodoba się rowerzystom?

Maciej Naskręt
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nową organizację ruchu na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego.


Drogowcy wytyczyli pasy dla rowerów w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska i al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Pojawiły się tam także śluzy w czerwonym kolorze przed skrzyżowaniami i odrębna sygnalizacja dla rowerów. Na razie jednak nowa organizacja ruchu rodzi więcej pytań rowerzystów niż przyjemności z jazdy. Czy się przyjmie?



Jak oceniasz nową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Wita Stwosza?

Ulica Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powoli zmieniają oblicze. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił tam wykonanie na obu jezdniach drogi dla rowerów. Natomiast na skrzyżowaniach pojawiły się śluzy i dodatkowe sygnalizacje świetlne wyłącznie dla rowerzystów. Pierwszy splot ulic - przy Uniwersytecie Gdańskim - jest już gotowy. Postanowiliśmy sprawdzić jak odbywa się tam ruch miłośników rowerowych podróży.

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km pochłonie ok. 800 tys. zł. W ramach przedsięwzięcia zostały również zlikwidowane dziury w jezdni, a także wystabilizowane studzienki kanalizacji sanitarnej. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów.

Dwie sygnalizacje, jeden kierunek jazdy, jak jechać?

Na uczestników ruchu czeka wyjątkowa niespodzianka. To nowość na gdańskich drogach - dwie sygnalizacje dla jednego kierunku ruchu. Pierwsza obowiązuje wyłącznie rowerzystów, druga - starsza - przeznaczona jest dla pozostałych uczestników ruchu. Sygnalizację dla rowerzystów można napotkać na słupach w ciągu ul. Wita Stwosza, m.in. przy skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Bażyńskiego, w zminiaturyzowanej wersji.

Co ciekawe, zielone światło dla rowerów zapala się ok. pięć sekund wcześniej niż dla samochodów. Problem w tym, że kierujący autem czasem ruszają przedwcześnie, sugerując się niewłaściwym sygnalizatorem. Może to powodować sytuacje niebezpieczne.

Bez poślizgów na wymalowanych na czerwono pasach

Wielu rowerzystów, ale także i motocyklistów, obawia się o przyczepność w trakcie opadów deszczu podczas pokonywania wymalowanych na czerwono pasów przed i na skrzyżowaniach. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się już na splocie ulic przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Podobne nawierzchnie pojawią się jeszcze na skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Chopina.

Sprawdziliśmy nawierzchnię i - jak się okazuje - są to niesłuszne obawy. Naszym zdaniem nawierzchnia jest bardzo szorstka i przyczepna. Zapewnia ona o wiele lepszą przyczepność niż znajdująca się obok jezdnia asfaltowa, po której jeżdżą auta. Wykonawca w tym miejscu położył farbę, która dodatkowo została "uszorstniona" w celu poprawy właściwości antypoślizgowych.

Rowerzyści nie radzą sobie ze śluzami

Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą. Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą.
Wciąż hasło "rowerowa śluza" dla posiadaczy rowerów brzmi enigmatycznie. Widać to po tym, jak ruch odbywa się na skrzyżowaniu na ul. Bażyńskiego i ul. Wita Stwosza, gdzie tego rodzaju rozwiązanie właśnie wprowadzono. Niestety niewielu rowerzystów wie jak się w tej sytuacji zachować.

Prawidłowo rowerzysta skręcający w lewo na skrzyżowaniu powinien wjechać na śluzę, tzn. ustawić się przed samochodem osobowym na lewym pasie ruchu. Pamiętajmy, że rower na śluzie ma pierwszeństwo przed samochodem. Problemem nie jest sytuacja gdy chcemy skręcić w lewo z ul. Wita Stwosza - sytuacja jest tam w miarę jasna. Wielkim wyzwaniem dla rowerzysty jest za to skręt w lewo z ul. Bażyńskiego, czy to w kierunku Oliwy, czy Wrzeszcza.

Warto przyswoić tę wiedzę, bowiem rozwiązań usprawniających jazdę w Trójmieście będzie coraz więcej. Już niebawem śluzy pojawią się m.in. na wysokości ul. Chopina i ul. Arbahama.

Ograniczenie do 30 km/h i progi zwalniające

Kierowcy omijają progi zwalniające na Wita Stwosza

Kierowców na skrzyżowaniach wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza czeka jeszcze jedna niespodzianka. To ograniczenia ruchu do prędkości 30 km/h. Wprowadzone zostało z uwagi na rowerowe śluzy. Fotoradarów tam na szczęście nie ma, ale mimo wszystko odradzamy szybką jazdę. Miejsce na śluzie może zająć zawsze rowerzysta.

Drogowcy wykonali w okolicach zajezdni tramwajowej także progi zwalniające. Są one ustawione tak, że część kierowców z łatwością omija je wjeżdżając na nowy pas dla rowerów.

Miejsca

Opinie (599) 6 zablokowanych

  • Gamonie pozostaną gamoniami, takim nikt nie dogodzi.

    Ale żeby nie było to mam rozwiąznie , niech na tym małym zielonym dla bajkerów będzie jeszcze symbol roweru to moze mobilki nie będą robic falstartów.

    • 4 2

  • Hahaha (4)

    Progi zwalniające! To tu rozumiem zostały pogrzebane zasoby finansowe na tą inwestycję. Zamiast poprawić "porządnie" a nie na odwal się nawierzchnię to jeszcze progi wstawiają! Rozumiem że ktoś ma w rodzinie producenta tego badziewia zmniejszającego bezpieczeństwo na drogach i nabijającego kasę serwisom i koncernom naftowym...POLSKA

    • 13 3

    • chyba jednak za wcześnie odstawiłeś tabletki (2)

      dlaczego w Gdańsku progi zwalniające mają zwiększać ryzyko wypadków, gdy stosowane w innych miastach Polski i Europy redukują to ryzyko?

      • 3 5

      • Zaściankowy "odstawiaczu tabletek". Może nie porównuj progów i dziur w naszych jezdniach z innymi miastami Europy, bo jesteś żałosny. Niedobrze się robi każdemu normalnemu jak widzi na tej samej jezdni nowe progi, a stare dziury, po szumnej modernizacji za 800tyś.
        Nie pisz więcej o tabletkach i zacznij myśleć szybko o leczeniu własnym, bo nie da się czytać tych lemingowych wypocin popierających idiotyzm.
        Wszędzie się od progów dawno odchodzi, albo robi długie na tyle, by się mieścił na nich cały samochód średniej klasy. Tylko ty śpisz we wsi!

        • 6 2

      • Odpowiedź

        Ponieważ na świecie są one stosowane w miejscach newralgicznych a nie na całej długości trasy często pomiędzy przejściami i skrzyżowaniami bez ładu i składu. Poza tym i tak większość ludzi prze nie pędzi a próg zmniejsza jedynie i tak słabą przyczepność na naszych koślawych drogach. Wystarczyłoby przewężenie, które swoją budową wymusza zwolnienie (tak jak w Londynie) bez dewastacji pojazdów.

        • 5 2

    • ja omijam progi tak samo jak dziury

      jedno i drugie niszczy zawieszenie samochodu. I nie przemawia do mnie argument o czyjejs trosce o bezpieczenstwo na drodze, gdy na drodze dziura przy dziurze a obok cwaniactwo z urzedu miesjckiego jeszcze doklada garby na drodze.

      • 6 2

  • (2)

    Beznadziejny projekt. Jakby brakowało stref wolnej jazdy i Gdańsk miałby dróg objazdowych w nadmiarze. Robią się zatory z powodu tych wysepek i zabrania jednego pasa kosztem ścieżki rowerowej. Wykonanie lewoskrętu przez kierowcę samochodu powoduje zablokowanie ruchu. Kto to wymyślił?

    • 13 2

    • Nie przesadzaj, tam jest taki mały ruch....nic sie nie zablokuje

      • 1 5

    • w jednym miejscu utrudnia, w innym ułatwia

      więcej rowerów = mniej samochodów = mniej problemów z parkowaniem przy domu i przy celu podróży

      • 2 4

  • nie zauwazylem zmian w kodeksie drogowym panie redaktorze (8)

    jakoby to rowerzysci mieli pierwszenstwo w jakich ... śluzach rowerowych . W którym miejscu z kodeksie jest taki zapis? Prosze go nam wskazac.

    • 16 4

    • bo slepy jestes (4)

      Rowerzysta ma zawsze pierwszeństwo przed samochodem (na drodze o tym samym statusie).
      Śluza to tylko takie ułatwienie żeby rower mógł ustawić się przed.
      Kolega wygrał prawko na jarmarku jakimś?

      • 2 12

      • (1)

        Dla mnie możesz mieć frajerzyno na rowerze pierwszeństwo zawsze. Przed każdym - pieszym, rolkarzem lub ciężarówką. Nawet przed karetką pogotowia lub każdym innym pojazdem uprzywilejowanym. Przed każdym samolotem. Nawet satelita niech ci ustępuje miejsca skoro tak się spieszysz. Pięknie będzie wyglądał na twoim nagrobku napis "tu leży lansiarz w gaciach z lycry co miał pierwszeństwo". Proponuję napis cyrylicą.

        • 12 2

        • koledze widać argumenty się skończyły...szybko

          • 5 4

      • Niestety, ale nie.

        Rowerzysta ma takie same uprawnienia, jak pozostałe pojazdy, z zastrzeżeniami podanymi explicite w ustawie. Zatem na drodze o takim samym statusie rowerzysta nie ma pierwszeństwa i musi ustępować samochodom, tak jak inne pojazdy, jeśli to wynika z przepisów, w szczególności znaków o podporządkowaniu, regule prawej strony itd.

        • 10 1

      • glupoty piszesz

        argumentujesz wypowiedz redaktora, ale wskazacx konkretnego przepisu nie potrafisz. W jakim swietle cie to stawia mądraliński roqwerzysto?

        Jeszcze raz poprosze o wskazanie gdzie jest ten słynny przepis o śluzach i jakoby pierwszenstwie w nich dla innych uczestnikow ruchu?

        • 2 2

    • Nie pierwszeństwo, a jedynie ruszanie przed innymi pojazdami (2)

      Wynika to z
      Art 2 p. 5b
      Art 33 p. 1a
      Art 49 p. 11
      oraz Art 24 p. 12 umożliwiający dojazd do tej śluzy.
      Rezultat jest taki, że będąc z tyłu w korku, przejeżdżam na jego przód, aż do świateł i tam, na czerwonym przemieszczam się w poprzek śluzy, aby na zielonym, jako pierwszy skręcić w lewo.
      Co więcej, jeśli korzystam z Art 16 p 7. to do zakończenia skrętu, w pełni praw blokuję samochodom wyprzedzenie mnie na skrzyżowaniu.

      • 5 1

      • Nie pierwszeństwo, a jedynie prawo do blokowania ruchu innym (1)

        Efekt nowych przepisów jest taki: rowerzysta może omijać prawą stroną samochody stojące grzecznie przed sygnalizatorem, po czym rusza jako pierwszy i blokuje wszystkie te samochody bo nie mają one miejsca by go wyprzedzić. Czyli nie chodzi o usprawnienie jazdy rowerzystom tylko o spowolnienie reszty ruchu do prędkości rowerzysty. To jest niby postęp?

        • 8 3

        • na skrzyżowaniu rower nikogo nie zablokuje

          zacznijmy od tego, że w obecnej sytuacji sygnalizacja daje czas rowerzystom na opuszczenie skrzyżowania, zanim ruszą kierowcy. Po drugie - nie wiem, jak Ty, ale większość kierowców na skrzyżowaniach wyrzuca na luz. Zanim ruszy - rowerzysta przed nim już opuścił skrzyżowanie.

          • 1 3

  • Prosze obciazyc w zwiazku z tym rowerzystow podatkiem takim samym jaki placa kierowcy za utrzymanie drog !!! (10)

    • 15 8

    • jakie to podatki płacisz miszczu kierofnicy (1)

      • 2 3

      • Opinia została zablokowana przez moderatora

    • (2)

      Porównaj proszę koszty zewnętrzne jakie generuje ruch samochodowy i rowerowy.
      Rowerzystom powinno się jeszcze dopłacać.

      • 3 2

      • (1)

        i są miejsca na świecie, gdzie tak się właśnie robi :)
        Przyjeżdżasz rowerem do biura - masz płaconą kilometrówkę.
        Przyjeżdżasz samochodem - ty płacisz za parking.
        Na dłuższą metę to się po prostu kalkuluje.
        Nawet w Polsce są firmy płacące pracownikom za dojeżdżanie rowerami do pracy - wychodzi taniej niż utrzymywać duży parking.

        • 5 2

        • W Lądku Zdroju to nawet dopłacają do zakupu roweru

          Z tym, że nie ma takiego miasta.

          • 3 2

    • I w dodatku proporcjonalnym do wywołanych zniszczeń w nawierzchni (2)

      Ta akcyza byłaby dopisywana do bułek i bananów :)

      • 1 3

      • Rysiek ty zyjesz ? (1)

        • 1 1

        • A dlaczego pytasz?

          1. W zasadzie ludzie po 50 nie żyją już?
          2. Niemożliwe, żebym przeżył jeżdżąc na rowerze przez rondo w Chwaszczynie?
          3. W zasadzie po kontuzji kolana zimą, powinienem wykorkować najpóźniej w marcu?

          • 1 1

    • A gdzie i kiedy go płacisz? (1)

      • 0 2

      • A ty z po czy z policji ?

        • 2 1

  • (5)

    Dlaczego kierowcom zabiera sie czesc jezdni, za ktora placa podatek kosztem rowerzystow ktorzy NIC nie wnosza do skarbu panstwa ?

    • 16 5

    • Płacą (3)

      I kierowcy i rowerzyści płacą podatek vat od swych pojazdów, mniej więcej proporcjonalny do nacisku na oś :)
      I kierowcy i rowerzyści płaca podatek vat do paliwa do swoich pojazdów, z tym, że rowerzyści zostawiają swój w sklepach spożywczych.
      Pewnie chciałbyś żelki energetyczne obłożyć akcyzą?
      No to ja zażądałbym opłaty rejestracyjnej proporcjonalnej do emitowanego NOx, albo do powierzchni jezdni zajmowanej w przeliczeniu na realnego pasażera (gdzie w samochodzie osobowym obłożenie

      • 6 6

      • Rysiek ty zejesz jeszcze ?

        • 2 1

      • argumenty masz głupie jak i reszte wypowiedzi

        do szkoły wracaj na lekcje logiki rysku 50+

        • 1 1

      • Rysiek 50+ to chyba od Biedronia?

        • 1 1

    • bo mieszkasz w Gdańsku

      a tu mysli sie d.upą a nie mózgiem

      • 3 1

  • Sciezka rowerowa na Wita Stwosza

    Czy podoba sie rowerzystom?Ale wszystkim trzem?No moze i sie podoba,ale tysiacom kierowcow samochodow sie NIE PODOBA!!!!!I dlaczego do jasnej cholery nikt nigdy ich nie zapyta,czy podobaja im sie utrudnienia na drodze jakie im sie funduje?

    • 16 8

  • sam jestem rowerzystą (1)

    ale po tym jak ci debile wprowadzili tam swoje nowe "porządki" to ten odcinek pokonuję chodnikiem, mam nadzieję, że ktoś z ZDiZ plus oficer rowerowy pójda za to siedzieć zanim zginie tam jakiś rowerzysta...

    • 17 4

    • mam nadzieję, że ty pierwszy pójdziesz siedzieć

      • 0 4

  • BRAVO BUDYŃ: zrobił śluzę w m-scu gdzie i tak nie ma ruchu

    a jakby pierdyknął taką śluzę na grunwaldzkiej??

    Mógł zastrzelić a tylko pogłaskał po głowie jak tow Stalin

    • 12 1

  • Jezu Maria!? (1)

    A wcześniej Pan Naskręt n forum pisał:"Jezus Maria! Kto wymyślił te czerwone pasy?! Aresztować go za usiłowanie spowodowania śmierci ludzi na jednośladach!!

    Jakim cudem dopuszcza się jeszcze takie pomysły? Kto z nazwiska jest za to odpowiedzialny? "

    A zatem jakie jest Pana stanowisko?
    Najpierw należy sprawdzić, a nie wypisywać bzdur. Czy tu jako wiadomość czy na forum skyscrapercity!

    • 9 1

    • hehehe dobre

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane