• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe dzielnice chcą nowych linii autobusowych

Krzysztof Koprowski
12 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej. Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej.

Niekontrolowany rozwój Gdańska w kierunku przedmieść sprawia, że coraz więcej linii autobusowych wymaga korekt i zmian. W ciągu ostatnich lat, autobusy ponad 10 linii zmieniły trasy, by zatrzymywać się bliżej mieszkańców nowych osiedli.



Czy przy wyborze miejsca zamieszkania bierzesz pod uwagę połączenia komunikacji zbiorowej?

Jeszcze niedawno takie części miasta jak Ujeścisko, Jasień, Matarnia czy Kiełpinek kojarzyły się z dalekimi peryferiami. Dzisiaj to integralne części miasta, choć często z drogami urywającymi się dosłownie w polu. Aby jednak umożliwić dojazd w te rejony miasta, uruchomiono nowe linie autobusowe.

- Na tzw. Południu w ostatnich latach wprowadziliśmy nowe linie: 213 (Jana z Kolna - Olimpijska), 275 (Jana z Kolna - Kampinoska) oraz 156 (Chełm Witosa - Czermińskiego). Dodatkowo linia 155 została wydłużona do pętli Jaworzniaków, zaś 295 na Zakoniczyn. Natomiast linia 113 stanowi połączenie osiedli Cztery Pory Roku oraz Moje Marzenie z Orunią Gościnną. Na os. Moje Marzenie zajeżdża także linia 175 (Maćkowy Mleczarnia - Jana z Kolna) - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jednak zmiany nie skupiły się wyłącznie na dzielnicach południowych. Ciekawym przykładem szybkiej urbanizacji jest ul. Myśliwska. Jeszcze niedawno było to "przedpole" dawnego poligonu wojskowego. Dziś to zespół wielu osiedli mieszkaniowych, które wkrótce połączą się z Jasieniem, a w kontekście najbliższych lat z odległym dziś Kiełpinkiem. Do prowizorycznej pętli, która niedawno wraz z budową kolejnego osiedla zmieniła lokalizację, skierowano linie 127 oraz 166, kończące wcześniej trasę na ul. Bulońskiej.

Zdecydowanie mniejsze zmiany przeprowadzono w Osowie, która jeszcze niedawno była jedną z najdynamiczniej rozwijających się dzielnic. Tu wprowadzono linię 210, która wcześniej kursowała tylko do Portu Lotniczego, zaś teraz jedzie do osowskiego dworca kolejowego.

- Nie zapominamy także o nocnych liniach autobusowych. W ostatnim okresie wydłużyliśmy trasę N2 do ul. Myśliwskiej, zaś N4 jedzie do pętli Jaworzniaków, z zajadami do Zakoniczyna. Niedawno pojawiła się także linia N13 na osiedla Moje Marzenie oraz Cztery Pory Roku - dodaje Zomkowski.

Jednak nie wszyscy są zadowoleni z oferty gdańskiego organizatora komunikacji. Mieszkańcy coraz to bardziej oddalonych od centrum miasta osiedli lub nawet podgdańskich gmin skarżą się na fatalne połączenia.

- Jestem pasażerem linii 256. Mieszkam w Jankowie, szybko rozrastającej się prawie-dzielnicy Gdańska. Czy nie ma możliwości przedłużenia linii w głąb osiedla? Od niektórych domów jest naprawdę daleko do przystanku - od domów przy obwodnicy nawet pół godziny pieszo - pyta nasz czytelnik, pan Dariusz.

Podobne uwagi docierają do nas także od mieszkańców Banina czy Kowal. ZTM przyznaje, że wnioski o zmianę tras czy rozkładów są zgłaszane ok. 10 razy w ciągu miesiąca.

- W przypadku gmin ościennych, to ona powinna wystąpić do nas z wnioskiem o zmianę trasy czy kursowania autobusów. Wynika to z faktu, że musi ona partycypować w kosztach funkcjonowania komunikacji miejskiej na jej obszarze. W ostatnim czasie nie było żadnych wniosków od gmin ościennych dotyczących wydłużenia linii - tłumaczy Zomkowski.

Ponadto o możliwości zmian decydują również parametry techniczne trasy - tj. czy autobus jest w stanie pokonać daną ulicę oraz czy istnieje możliwość utworzenia pętli autobusowej oraz przystanków na trasie. Ważnym aspektem jest także zapotrzebowanie na tabor i... brak protestów mieszkańców, którzy niejednokrotnie nie życzą sobie autobusów pod ich oknami.

Zarząd Transportu Miejskiego nie planuje wprowadzać zmian w układzie tras autobusów do czasu uruchomienia nowej pętli tramwajowej w rejonie ulicy Świętokrzyskiej i al. Havla (przypuszczalnie w kwietniu/maju br.). Część autobusów skończy wówczas trasę w tym miejscu, a zaoszczędzone kilometry być może zostaną wykorzystane na "wzmocnienie" oferty komunikacyjnej dla Południa.

Opinie (346) 3 zablokowane

  • (1)

    szkoda ze nikt nie wspomniał o skróconych trasach np. N5.

    • 3 5

    • hehehe.

      Te "skrócenie" to zastąpienie N5 na części trasy liniami N4 i N13. Słuszne w dodatku: skończyły się dewastacje wozów PKS.

      • 2 0

  • Nie życzę sobie jakichś autobusów pod moimi oknami!

    Sąsiad z osiedla który ma duuuże BMW ale za to mały rozumek... ;)

    • 15 2

  • To niech patałachy kupują mieszkania bliżej centrum (3)

    albo chociaż patrzą jak wygląda komunikacja miejska. Bo później kończy to się tak, że jedna linia objeżdza najpierw 2/3 trójmiasta zanim dojedzie do celu.

    • 8 18

    • A widziałeś pajacu, żeby w centrum pobudowało się tyle osiedli...

      ...żeby wchłonąć tych kilkaset tysięcy ludzi? A może w ramach czynu społecznego przyjmiesz kilka rodzin do swojej klitki i uratujesz ich zbłądzone dusze przed męką zamieszkiwania w ścisłym centrum zamiast 20min drogi dalej?

      • 4 0

    • guzik cie to obchodzi gdzie kto co kupuje,a skoro bierze się pieniądze za mieszkanie to żadna łaska żeby zrobić drogi

      • 4 1

    • np takie Maćkowy - to jest za.du.pie

      poracha, ale mieszkanie tanie jak barszcz - dla biedaków

      • 1 2

  • Osowa jest tak dużą dzielnicą, że powinien w niej kursować autobus wewnętrzny. Dzieci muszą być dowożone do szkoły, bo do najbliższego przystanku mają ponad 1,5 km, a do szkoły 4 km. Urzędnicy zarówno miejscy, jak i ci z kuratorium, do których wielokrotnie zgłaszaliśmy problem, nie mają żadnego rozwiązania ( Pani z ZDiZ powiedziała do mnie " trzeba się było nie przeprowadzać.."). Wielu starszym osobom trudno dotrzeć do " centrum " Osowy, np. na pocztę, do przychodni. Problemy załatwiłby jeden nieduży autobus, który łączyłby tą rozsianą dzielnicę w jedną całość. Ale kogo to w centrum obchodzi..

    • 17 8

  • Niech tutaj kredyciarze na 40 lat teraz nie lamentują (2)

    swoim błotnym bałaganem i brakiem wszystkiego.

    W końcu wiedzieli na co się decydują. Chcieliście tanio - to macie. Więcej nie będzie.

    • 14 28

    • (1)

      Pociesza mnie, że "droga" pod twoją "kamienicą" pełną komunałek z kiblem na klatce (lub podwórzu) różni się od mojej (kredyciarskiej) tym, że jest z mielonych resztek asfaltu - a nie z błota. No, chyba że mieszkasz w falowcu. Wtedy to już "całkiem" "inna" historia :)

      • 6 5

      • Bo tylko to zostało ci na pocieszenie - he,he

        • 4 1

  • Oho, zaczęło się. (2)

    Najpierw wynoszą się na wieś, "bo taniej i bezpieczniej", potem kupują sobie blachosmroda i stoją nim w korkach ponad godzinę w każdą stronę, a gdy okazuje się, że zbiorkomem ponoć wygodniej, każe sobie budować przystanek pod domem. A za wszystko to płacą ci, którzy zamieszkali w pobliżu śródmieścia (podatki płacą takie same, a nie korzystają z tych wielokilometrowych dróg budowanych "wieśniakom" przez miasto), aby dopłacając uniknąć wszystkich ww. niedogodności i przy okazji nie zanieczyszczać tak środowiska. Tych frajerów teraz "właściciele ziemscy" będą golić podatkami lokalnymi, które zamiast rozwijać kulturę i estetykę miasta, będą iść na wylewanie asfaltu i ciągnięcie drutów.

    • 21 27

    • Jakie są zatem twoje postulaty i...

      ...jak rozwiązać tą sytuację? No proszę czekamy i słuchamy. Wykaż się! Masz teraz swoje 5 minut.

      • 3 4

    • TO CHYBA NIE DYSKUJSA O TYM KTO CO MA I ZA ILE

      TYLKO CZYM DOJECHAĆ:)

      • 1 0

  • Nowe dzielnice chcą nowych linii autobusowych (1)

    JA TEŻ CHCE !!!!!!!!!!

    • 12 4

    • To se zbuduj na kredyt

      jeśli cię w ogóle stać...

      • 3 3

  • 113 (1)

    linia 113 to powinna jeździć do pętli tramwajowej chełm a nie na gościnną. Autobus leci wiecznie pusty albo wszyscy muszą się przesiadać na niepołomickiej. A przesiąść się na niepołomickiej gdy dwa autobusy podjeżdżają na raz graniczy z cudem. Ten pierwszy zawsze zamyka drzwi przed nosem i odjeżdża, ale tak jest też w innych miejscach w Gdańsku

    • 11 7

    • Wiecznie pusty? Kiedy?

      • 3 1

  • Banino i Kowale dzielnice Gdańska ?

    Ha, ha, ha !!! Proszę iść do wójta i naciskać, żeby dopłacił do komunikacji organizowanej przez inny samorząd, czyli w tym przypadku miasto Gdańsk.

    • 26 4

  • Osowa !! (4)

    na Owczarnie jezdzi autobus co pół godziny tylko w godz szczytu od poniedziałku do piątku ! trzeba wydłuzyc na pozostałe godziny nie tylko do 17,45 !!!
    no i w soboty i niedziele jak mozna puszczac autobus tylko 4 razy na dobę ! i to tylko do południa - to chociaz w weekendy puscic co godzine ale do wieczora ! jak wrócic z oliwy ?

    • 15 2

    • jak wrócic z oliwy ? (2)

      169/171 + 210. Przesiadka wbrew pozorom nie boli.

      • 1 3

      • (1)

        w weekendy 210 jezdzi co 1 godzine !! przesiadka nie boli gorzej jak trzeba na nia czekac 59 minut !!!!

        • 4 0

        • to jeździj tak, aby czekać górę 29 minut.

          Poza tym: przejdziesz się trochę z buta, to dobrze ci to zrobi.

          • 2 1

    • mn

      na pieszo buraku

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane