• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe dzielnice chcą nowych linii autobusowych

Krzysztof Koprowski
12 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej. Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej.

Niekontrolowany rozwój Gdańska w kierunku przedmieść sprawia, że coraz więcej linii autobusowych wymaga korekt i zmian. W ciągu ostatnich lat, autobusy ponad 10 linii zmieniły trasy, by zatrzymywać się bliżej mieszkańców nowych osiedli.



Czy przy wyborze miejsca zamieszkania bierzesz pod uwagę połączenia komunikacji zbiorowej?

Jeszcze niedawno takie części miasta jak Ujeścisko, Jasień, Matarnia czy Kiełpinek kojarzyły się z dalekimi peryferiami. Dzisiaj to integralne części miasta, choć często z drogami urywającymi się dosłownie w polu. Aby jednak umożliwić dojazd w te rejony miasta, uruchomiono nowe linie autobusowe.

- Na tzw. Południu w ostatnich latach wprowadziliśmy nowe linie: 213 (Jana z Kolna - Olimpijska), 275 (Jana z Kolna - Kampinoska) oraz 156 (Chełm Witosa - Czermińskiego). Dodatkowo linia 155 została wydłużona do pętli Jaworzniaków, zaś 295 na Zakoniczyn. Natomiast linia 113 stanowi połączenie osiedli Cztery Pory Roku oraz Moje Marzenie z Orunią Gościnną. Na os. Moje Marzenie zajeżdża także linia 175 (Maćkowy Mleczarnia - Jana z Kolna) - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jednak zmiany nie skupiły się wyłącznie na dzielnicach południowych. Ciekawym przykładem szybkiej urbanizacji jest ul. Myśliwska. Jeszcze niedawno było to "przedpole" dawnego poligonu wojskowego. Dziś to zespół wielu osiedli mieszkaniowych, które wkrótce połączą się z Jasieniem, a w kontekście najbliższych lat z odległym dziś Kiełpinkiem. Do prowizorycznej pętli, która niedawno wraz z budową kolejnego osiedla zmieniła lokalizację, skierowano linie 127 oraz 166, kończące wcześniej trasę na ul. Bulońskiej.

Zdecydowanie mniejsze zmiany przeprowadzono w Osowie, która jeszcze niedawno była jedną z najdynamiczniej rozwijających się dzielnic. Tu wprowadzono linię 210, która wcześniej kursowała tylko do Portu Lotniczego, zaś teraz jedzie do osowskiego dworca kolejowego.

- Nie zapominamy także o nocnych liniach autobusowych. W ostatnim okresie wydłużyliśmy trasę N2 do ul. Myśliwskiej, zaś N4 jedzie do pętli Jaworzniaków, z zajadami do Zakoniczyna. Niedawno pojawiła się także linia N13 na osiedla Moje Marzenie oraz Cztery Pory Roku - dodaje Zomkowski.

Jednak nie wszyscy są zadowoleni z oferty gdańskiego organizatora komunikacji. Mieszkańcy coraz to bardziej oddalonych od centrum miasta osiedli lub nawet podgdańskich gmin skarżą się na fatalne połączenia.

- Jestem pasażerem linii 256. Mieszkam w Jankowie, szybko rozrastającej się prawie-dzielnicy Gdańska. Czy nie ma możliwości przedłużenia linii w głąb osiedla? Od niektórych domów jest naprawdę daleko do przystanku - od domów przy obwodnicy nawet pół godziny pieszo - pyta nasz czytelnik, pan Dariusz.

Podobne uwagi docierają do nas także od mieszkańców Banina czy Kowal. ZTM przyznaje, że wnioski o zmianę tras czy rozkładów są zgłaszane ok. 10 razy w ciągu miesiąca.

- W przypadku gmin ościennych, to ona powinna wystąpić do nas z wnioskiem o zmianę trasy czy kursowania autobusów. Wynika to z faktu, że musi ona partycypować w kosztach funkcjonowania komunikacji miejskiej na jej obszarze. W ostatnim czasie nie było żadnych wniosków od gmin ościennych dotyczących wydłużenia linii - tłumaczy Zomkowski.

Ponadto o możliwości zmian decydują również parametry techniczne trasy - tj. czy autobus jest w stanie pokonać daną ulicę oraz czy istnieje możliwość utworzenia pętli autobusowej oraz przystanków na trasie. Ważnym aspektem jest także zapotrzebowanie na tabor i... brak protestów mieszkańców, którzy niejednokrotnie nie życzą sobie autobusów pod ich oknami.

Zarząd Transportu Miejskiego nie planuje wprowadzać zmian w układzie tras autobusów do czasu uruchomienia nowej pętli tramwajowej w rejonie ulicy Świętokrzyskiej i al. Havla (przypuszczalnie w kwietniu/maju br.). Część autobusów skończy wówczas trasę w tym miejscu, a zaoszczędzone kilometry być może zostaną wykorzystane na "wzmocnienie" oferty komunikacyjnej dla Południa.

Opinie (346) 3 zablokowane

  • Życie na nowym osiedlu jest klawe jak cholera, Egon (14)

    Wstaję o 5 rano aby zdazyc do pracy na godz 7. Godzinę stoje w korku aby dojechac do cywilizacji. Po pracy wracam 1,5 do 2 godz do domu bo znów korki. Zakupy jak zdaze to robie w miescie bo u nas sklepów jeszcze nie ma a tam gdzie ma powstac to jest kurnik póki co (pod oknami). O szkole nie mam co marzyć, o przychodni to juz zupełnie. Kredyt mam na 10-lecia i ciągle zadłuzenie (odsetki) wzrastają. W domu mam same artykuły z żabki lub biedronbki bo nie stać mnie na lepsze artykuły, a kredyt spłacać trzeba. Auto mam słuzbowe w leasingu bo nie stac mnie na prywatne, tylko sąsiedzi o tym nie wiedzą i dobrze, niech zazdroszczą... Boję się że stracę kiedys pracę i kto wtedy spłaci raty??? Normalnie luksus!

    Jak tutaj normalnie żyć?

    • 28 3

    • a masz jakieś rozwiązanie mądralo??? (1)

      • 0 6

      • Skoro odpisujesz to może ty masz?

        Twoja opinia nic nie wnosi. Żenada.

        • 6 0

    • Ja nie zakładam tu nawet rodziny bo za drogo,na dziecko też mnie nie stać więc tu napewno nie będę nic zakładał.To jest Polska

      • 3 1

    • A po co się pakowałaś w ten bajzel? (6)

      Wynajem to plama na honorze, czy co?

      • 6 1

      • Wynajem też dobry,jeszcze nikt od tego nie umarł:)

        • 0 1

      • (4)

        Tak, wynajem - TO MA SENS. Oddawanie kasy za którą mógłbym spłacać kredyt (tak wyszydzany tu przez gołodupców) - kolesiowi co mi swoją norę wynajmuje :) Z której mnie w każdej chwili może wywalić, w której nic po swojemu nie urządzę ani nie wyremontuję.... tak. Super rozwiązanie dla każdego kto nie potrafi myśleć o przyszłości dalszej niż najbliższa wypłata (zasiłku) i któremu nie sprawia różnicy czy mieszka w bajzlu po pokoleniach poprzednich wynajmujących czy we własnoręcznie urządzonym domu.

        TO MA SENS, powtarzam :)

        • 10 1

        • widzisz koleś (3)

          Mieszkam od 7 lat na 65m za 900 zł miesięcznie. Kto ma tak niski kredyt za taki metraż?

          • 0 1

          • (2)

            Super :) Czyli 900 zł co miesiąc w kosmos. I absolutnie nic za to. Ja za kilka stów więcej (po ćwierćwieczu dopiero oczywiście) będę miał mieszkanie. A ty - poczucie dobrze spełnionego wobec właściciela lokalu obowiązku :) No cóż - co tam komu pasuje, jeśli lubisz zasilać kabzę właściciela - zasilaj - mamy wolny kraj - każdy może mieć zboczenie jakie chce i jak chce marnotrawić swoje pieniądze.

            • 1 1

            • (1)

              Tyle kotuś, że ja za mniejszy kredyt kupię za 10 lat jeszcze wiekszy metraż niż teraz, A ty.. No cóż... będziesz płacił odsetki od kredytu wartego 2-3 razy więcej niż mieszkanie...

              • 0 1

              • ach ten minusik

                za ból egzystencjalny towarzyszący odkrywaniu prawdy?

                • 0 0

    • Rozumiem, że ty w wieku 25 lat... (3)

      ...już miałas odłożone 350tysia na nowe mieszkanko? Tiaaa. No i oczywiście pracę też masz taką, której się nie traci? No tak, bo pracę tracą tylko ci, co mają kredyt. Przecież to logiczne.
      Aha, żeby nie było. Pracę mam za jakieś 2,5 średnich krajowych, ale służbówki nie mam. I cholernie nad tym boleję. Przynajmniej mógłbym sobie kupić jakiś fun-car na weekendy, a tak musze się wozić jakims zdroworozsądkowym focusem. Niestety taka rzeczywistość.

      • 4 2

      • (1)

        Nie, miała komunałkę po babci :) Często z babcią w środku. No i teraz takie towarzystwo paluchem pokazuje, ze łzą w oku, na "wstrętnych kredyciarzy." -- bo ich stać! Więc z pewnością ukradli!

        • 4 3

        • Paluchem pokazuje, ze łzą w oku, na "wstrętnych kredyciarzy." -- bo ich stać

          raczej nie stać - stąd ten mega długoterminowy kredyt będący jedną wielką niewiadomą...

          • 0 0

      • Pracę może stracić każdy

        nawet ty, tylko niektórzy nie mają kredytu i nie mają wtedy takiego wielkiego kłopotu.
        A komornik aż się cieszy na niespłacone raty...

        • 0 0

  • Może by tak dodali jakąś linię na przeróbkę? (1)

    Bo przez te opóźnienia i mało linii na tej trasie,stracę lada moment pracę,to już druga moja praca jak stracę ją przez komunikację miejską

    • 3 6

    • truchcikiem do pracy :D

      • 0 1

  • Co z linią 171?

    Autobusy są przepełnione, jeżdżą rzadko. Wydaje się konieczne zwiększenie częstotliwości ich kursowania. Problem polega na tym, że linia przebiega przez 3 gminy i nikt nie chce ponosić dodatkowych kosztów.

    • 4 1

  • PRZECIW!!!Pobudowali się gdzieś na wywiejewach gdzie psy d... szczekają to niech się sami martwią jak dojechać (5)

    ikomunikacja miejska ma się rozwijać w mieście a nie jakiś peryferiach ,niech im tam puszczą furmanke konną to staczy na wsiowate tereny

    • 7 20

    • na furmance sam sobie dojeżdzaj cwaniaku

      • 4 0

    • (2)

      Ale to są peryferie MIASTA, młotku ;) Więc ta komunikacja miejska co ma się rozwijać w mieście ma rozwijać się również TAM.

      Oczywiście jeśli nie będzie się rozwijać, to całe peryferie MIASTA będą dalej w "twoim" centrum - korki swoimi samochodami robić. No, ale oczekiwanie zrozumienia związków przyczynowo-skutkowych, nawet bezpośrednich - to za wiele, prawda?

      • 4 0

      • (1)

        jak peryferia będą się za bardzo panoszyć w centrum itworzyć autami korki to domalujemy wam bus-pasów :P

        • 2 2

        • Akurat przeciw bus-pasom nic nie mam. Chętnie wreszcie przesiadłbym się na SZYBKĄ i sprawną komunikację - tylko że jej nie ma w Gdańsku. Więc - malujcie, skorzystam! I tak korki głównie zasila ludność przysiółków od Malborka po Wejherowo, w porównaniu do której mieszkam praktycznie Pawiowi na kolankach.

          • 0 1

    • niejeden by chciał mieszkać na tych wsiowatych terenach normalnie zazdrość przemawia

      • 3 1

  • A 166 (1)

    powinni wydłużyć do przystanku Sobieszewo most żeby rozlużnić tłok po godzinach pracy i to przydałby się przegubowiec a jest tam niezła zatoczka przed mostem i idealnie autobus by mógł zawrócić

    • 4 1

    • podaj kurs z tym tłokiem, bo w istnienie takiego nie wierzę.

      Ile razy patrzę na sobieszewskie autobusy - czy o 15, czy o 16, czy o 17 - to widzę luzik. Bez porównania z 213 na przykład.

      • 0 1

  • Taki jeden historyk (1)

    uwalnia zawody. Jak grzyby po deszczu powstaną nowe przedsiębiorstwa autobusowe, w ramach konkurencji bilety stanieją do 0,50 zł, mimo ze za litr ON zapłacimy 7,00 zł. Powstaną nowe miejsca pracy, spadnie bezrobocie, do ZUS-u wpłyną składki. Nowe taksówki zawiozą każdego pasażera wszędzie, za cenę biletu autobusowego! Również na nowe dzielnice. Spokojnie ludzie, fachowcy uwalniają, bo to dobrze brzmi. Spokojnie dzielnice, dostaniecie swoje nowe linie.

    • 5 6

    • Na przeróbkę napewno nie...zapomnij

      NAPEWNO

      • 0 0

  • 166 (3)

    Linia 166 KONIECZNIE przez Przeróbkę i Most Wantowy!!!

    • 1 5

    • Po co????? (2)

      • 1 1

      • Po to by można było dojechać do pracy na 6 rano!!! (1)

        zwłaszcza w sobotę i niedzielę

        • 0 0

        • ...kiedy 166 wtedy nie jeździ:-)))

          • 0 0

  • już niedługo, mamy peak oil

    cena benzyny będzie tak wysoka że wszyscy docenią wartość mieszkania w mieście. a nie po otaczających miasto osadach. w Gdańsku jest mnóstwo miejsca pod osiedla mieszkaniowe w miejscach gdzie jest dobra komunikacja. np.dolne zaniedbane miasto. skończy się ten owczy pęd na mieszkanie na "łonie przyrody" i te sznury autek z jedną osobą w srodku.

    • 7 1

  • Jak Gdańsk południe zrobi referendum w sprawie oderwania się od Budyńlandu (6)

    to będzie zdziwienie.
    Po co nam okropny prezydent który o nas nie dba nie chce zbudować szkół naszym dzieciom dróg powodujący stagnację i komplikujący zycie tysiącom?

    Wybierzmy sołtysa a wioskę nazwijmy po prostu Południe i tyle. Natychmiast powstaną drogi szkoły boiska i parki bo kasa zamiast na ECS trafi na ulice po których jeździmy.

    Ba możemy nawet nazywać sie Wygwizdowo nie ma problemu :-)

    • 21 3

    • bo kasa zamiast na ECS trafi na ulice po których jeździmy (1)

      Najpierw tylko się tam zameldujcie, bo was to przerasta:-)))))

      • 1 6

      • Jak się zameldują to na wybory prezydenckie się wybiorą

        i Budyń będzie wylany

        • 2 1

    • w co ty wierzysz... że stać was będzie na drogi i komunikację? z tych marnych podatków? (2)

      • 1 5

      • (1)

        Marne podatki to są w "centrum" -- patologia, dziadki i nieśmiertelni Wietnamczycy w falowcach. Może i na "obrzeżach" mieszkają Bydgoszczanie, ale Bydgoszczanie których stać na kredyty i średnio-gigantyczne nowe beemy pod domem. A nie golf II pod klatkoską na Zaspie....

        • 6 2

        • masz na myśli

          te bemy z 20 letnim stażem???

          • 2 2

    • lepiej księstwo

      ze stolicą w szadółkach

      • 1 2

  • wg. mnie najlepszym rozwiązaniem było by wydłużenie linii autobusowych, ze zmniejszeniem częstotliwości przystanków, nie kiedy ma się wrażenie że autobus nawet dobrze nie wyruszył z jednego przystanka a hamuje na następnym.

    • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane