• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe dzielnice chcą nowych linii autobusowych

Krzysztof Koprowski
12 marca 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej. Jeszcze kilka lat temu linia 127 kończyła trasę na ul. Bulońskiej. Teraz dojeżdża do licznych nowych osiedli wzdłuż ul. Myśliwskiej.

Niekontrolowany rozwój Gdańska w kierunku przedmieść sprawia, że coraz więcej linii autobusowych wymaga korekt i zmian. W ciągu ostatnich lat, autobusy ponad 10 linii zmieniły trasy, by zatrzymywać się bliżej mieszkańców nowych osiedli.



Czy przy wyborze miejsca zamieszkania bierzesz pod uwagę połączenia komunikacji zbiorowej?

Jeszcze niedawno takie części miasta jak Ujeścisko, Jasień, Matarnia czy Kiełpinek kojarzyły się z dalekimi peryferiami. Dzisiaj to integralne części miasta, choć często z drogami urywającymi się dosłownie w polu. Aby jednak umożliwić dojazd w te rejony miasta, uruchomiono nowe linie autobusowe.

- Na tzw. Południu w ostatnich latach wprowadziliśmy nowe linie: 213 (Jana z Kolna - Olimpijska), 275 (Jana z Kolna - Kampinoska) oraz 156 (Chełm Witosa - Czermińskiego). Dodatkowo linia 155 została wydłużona do pętli Jaworzniaków, zaś 295 na Zakoniczyn. Natomiast linia 113 stanowi połączenie osiedli Cztery Pory Roku oraz Moje Marzenie z Orunią Gościnną. Na os. Moje Marzenie zajeżdża także linia 175 (Maćkowy Mleczarnia - Jana z Kolna) - wylicza Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Jednak zmiany nie skupiły się wyłącznie na dzielnicach południowych. Ciekawym przykładem szybkiej urbanizacji jest ul. Myśliwska. Jeszcze niedawno było to "przedpole" dawnego poligonu wojskowego. Dziś to zespół wielu osiedli mieszkaniowych, które wkrótce połączą się z Jasieniem, a w kontekście najbliższych lat z odległym dziś Kiełpinkiem. Do prowizorycznej pętli, która niedawno wraz z budową kolejnego osiedla zmieniła lokalizację, skierowano linie 127 oraz 166, kończące wcześniej trasę na ul. Bulońskiej.

Zdecydowanie mniejsze zmiany przeprowadzono w Osowie, która jeszcze niedawno była jedną z najdynamiczniej rozwijających się dzielnic. Tu wprowadzono linię 210, która wcześniej kursowała tylko do Portu Lotniczego, zaś teraz jedzie do osowskiego dworca kolejowego.

- Nie zapominamy także o nocnych liniach autobusowych. W ostatnim okresie wydłużyliśmy trasę N2 do ul. Myśliwskiej, zaś N4 jedzie do pętli Jaworzniaków, z zajadami do Zakoniczyna. Niedawno pojawiła się także linia N13 na osiedla Moje Marzenie oraz Cztery Pory Roku - dodaje Zomkowski.

Jednak nie wszyscy są zadowoleni z oferty gdańskiego organizatora komunikacji. Mieszkańcy coraz to bardziej oddalonych od centrum miasta osiedli lub nawet podgdańskich gmin skarżą się na fatalne połączenia.

- Jestem pasażerem linii 256. Mieszkam w Jankowie, szybko rozrastającej się prawie-dzielnicy Gdańska. Czy nie ma możliwości przedłużenia linii w głąb osiedla? Od niektórych domów jest naprawdę daleko do przystanku - od domów przy obwodnicy nawet pół godziny pieszo - pyta nasz czytelnik, pan Dariusz.

Podobne uwagi docierają do nas także od mieszkańców Banina czy Kowal. ZTM przyznaje, że wnioski o zmianę tras czy rozkładów są zgłaszane ok. 10 razy w ciągu miesiąca.

- W przypadku gmin ościennych, to ona powinna wystąpić do nas z wnioskiem o zmianę trasy czy kursowania autobusów. Wynika to z faktu, że musi ona partycypować w kosztach funkcjonowania komunikacji miejskiej na jej obszarze. W ostatnim czasie nie było żadnych wniosków od gmin ościennych dotyczących wydłużenia linii - tłumaczy Zomkowski.

Ponadto o możliwości zmian decydują również parametry techniczne trasy - tj. czy autobus jest w stanie pokonać daną ulicę oraz czy istnieje możliwość utworzenia pętli autobusowej oraz przystanków na trasie. Ważnym aspektem jest także zapotrzebowanie na tabor i... brak protestów mieszkańców, którzy niejednokrotnie nie życzą sobie autobusów pod ich oknami.

Zarząd Transportu Miejskiego nie planuje wprowadzać zmian w układzie tras autobusów do czasu uruchomienia nowej pętli tramwajowej w rejonie ulicy Świętokrzyskiej i al. Havla (przypuszczalnie w kwietniu/maju br.). Część autobusów skończy wówczas trasę w tym miejscu, a zaoszczędzone kilometry być może zostaną wykorzystane na "wzmocnienie" oferty komunikacyjnej dla Południa.

Opinie (346) 3 zablokowane

  • a propos 174 i szadolek

    ktos wczesniej mowil ze on jezdzi czesciej niz 127 i nie jest zapchany?? g**** prawda! co godzine odjazd, co 2 godzine z zajazdem na czerminskiego, zawsze zapruty jak kwasniewski w trakcie choroby filipinskiej...i zawsze opozniony.
    a 156? owszem, dobra linia, jak juz sie przedrze z przyst. Wilanowska za skrzyzowanie to kilka minut bez scisku i dociera do konca trasy. szkoda tylko,ze w weekend nie kursuje

    ps. a i prosze ztm gdansk o rozpatrzenie mozliwosci uruchomienia przystanku przy rondzie przy ulicy czerminskiego (tam gdzie zawracaja autobusy linii 156, 174 i 574) niechby przystanek byl na zadanie. przydalby sie

    • 7 0

  • KAŻDY deweloper powinien być zobowiązany! do parcytypowania
    w kosztach powstania komunikacji w bliskich okolicach budowanych przezeń
    budynków mieszkalnych.
    A nie tylko wybudować osiedle, gdzie, jak Ktoś tu kiedyś celnie ujął
    wiatr ma swoją pętle....
    A jak już linia autobudowa jest, to autobus jeździ raz na wieki, wieków...

    • 9 0

  • pruszczanka

    autobusy żeby częsciej jezdziły, paskudny dojazd mamy

    • 4 1

  • ile zawiści frustratow i hamstwa tylko dlatego,ze ktoś kupil mieszkanie na tzw Poudniu (2)

    Pewnie to wyborcy PO:).Na poludniu mieszka juz 39 tys mieszkancow Gdańska i z kazdym rokiem bedzie wiecej,to sa fakty,A na koniec dodam,ze nigdy juz bym nie wrocil do Wrzeszcza:wody podgrzewanej w junkersie,piecow na prad,wysokiego czynszu i funduszu remontowego,szarości kamienic,zuli i menelow,wiecznie zakorkowanych ulic z brakiem miejsc parkingowych pod blokiem.
    Pozdrawiam z dalekiego Poludnia

    • 22 3

    • ok

      Skoro jest ci tak tam dobrze na południu to po co wam komunikacja z miastem?

      • 1 6

    • Hamstwa???? :)))

      Pozdrawiam przedmówcę i zachęcam do korzystania ze słownika zamiast pisania komentarzy :)

      • 0 0

  • co to jest to południe??????

    a tak wogóle to południe jest na zachodzie bo na południu jest św. SWojciech, lipce, Maćkowy, część Oruni a nawet cała bo jest na południe od Centrum

    • 3 1

  • Pan Kwasniewski zaprół sie

    z Panem Głódziem tyle, ze ten drugio ma mocniejszy łeb

    • 2 1

  • linia 264 (1)

    ma "SUPER STRASE" prawie identyczna jak 164 ale 164 jedzie na ujescisko kończąc na jasieniu, a może by tak 264 wydłużyć do kiełpina? tam na koncowym 168, i jest pentla i wsyscy tego chcą, i autobus napewno bedzie rentowny Wrzeszcz-Kiełpono Górne

    • 7 2

    • ŻADEN autobus nie jest i NIE BĘDZIE rentowny.

      40% kosztów pokrywają bilety, resztę - miasto. A im więcej linii, tym dopłata większa...

      • 2 0

  • N13

    Kompletna beznadzieja! Dlaczego linia jedzie okrężnie przez Chełm zamiast jechać poprostu przez ul.Małomiejską.

    • 2 3

  • chory jest system

    Który dodatkowo dzieli ludzi (z centrum i z przedmieścia). Miasto sprzedaje grunty i tymi pieniędzmi łata dziury w budrzecie zamiast inwestować je w tamte tereny

    • 7 2

  • Na południu kryzys i protesty , wolę na północy

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane