• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy-stary tramwaj w przedwojennym malowaniu

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • W tramwaju zwężono drugie i czwarte drzwi, a ponadto zmieniono sposób ich otwierania.
  • Nowe malowanie po stronie bez drzwi (tramwaj pozostał jednokierunkowy).
  • Tył tramwaju z nowym malowaniem.
  • Kabina motorniczego po modernizacji.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.

Zwężone dwie pary drzwi, odnowione wnętrza, a także przedwojenne malowanie - tak prezentuje się pierwszy zmodernizowany ok. 18-letni tramwaj typu NGd99. Miejska spółka GAiT chce w podobny sposób odnowić jeszcze trzy pojazdy tego typu.



Jaką kolorystykę powinny posiadać gdańskie tramwaje?

W ostatnich latach, oprócz zakupu całkowicie nowych tramwajów i używanych pojazdów z Niemiec, Gdańsk postanowił zmodernizować tramwaje zakupione w latach 90. od chorzowskiego Konstala (przejętego następnie przez francuski koncern Alstom).

Wśród nich są cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99. Ich konstrukcja bazuje w dużej mierze na doświadczeniach chorzowskiego producenta w budowie pierwszych polskich tramwajów niskopodłogowych - w tym także dla Gdańska pojazdów 114Na z 1997 r.

Choć polscy inżynierowie mieli znaczący wkład w projekt NGd99, a tramwaje te nie były nigdy eksploatowane w Niemczech, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła pomalować je w kremowo-niebieskie barwy z czasów Wolnego Miasta Gdańska i zarazem innych miast niemieckich (kremowe tramwaje można było spotkać przed wojną m.in. w Berlinie, Szczecinie czy Wrocławiu).

Dlaczego więc zdecydowano się na takie malowanie?

- Po wprowadzeniu do ruchu kremowego tramwaju Grassa, spotkaliśmy się z bardzo dużym odzewem ze strony mieszkańców. Gdańszczanom, miłośnikom komunikacji miejskiej, ale też i turystom, bardzo spodobało się nowe malowanie. Dlatego postanowiliśmy zrobić eksperyment i przemalować modernizowane obecnie tramwaje NGd99 w podobny sposób - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Jeżeli pomysł się przyjmie, być może zastanowimy się wspólnie z włodarzami, czy nie zmienić barw gdańskim tramwajom. Oczywiście odbywałoby się to etapami przy okazji modernizacji pojazdów.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2012 r.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2014 r.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2015 r. - odstawiony na boczny tor na Zajezdni Wrzeszcz.
Węższe drzwi, czyli dłuższa wymiana pasażerów

O ile jednak ocena malowania jest kwestią estetyki, to zastosowane przy modernizacji rozwiązania techniczne mogą już budzić bardzo sprecyzowane wątpliwości. GAiT zdecydował się zwęzić o połowę dwie z łącznie pięciu par drzwi dla pasażerów (z czego ostatnie fabrycznie są równie wąskie), skutkiem czego dłużej potrwa wchodzenie i wychodzenie z tramwaju na przystankach.

Co więcej, zmieniono mechanizm drzwi ze stosowanego w nowoczesnych pojazdach systemu odskokowo-przesuwnego (taką konstrukcję spotkamy w Bombardierach czy Pesach) na rzecz wolniejszych drzwi odkładanych na zewnątrz, które wymagają od pasażerów na przystanku odsunięcia się od pojazdu podczas ich otwierania (tego typu drzwi spotkać można m.in. w środkowym członie Dortmundów oraz Kasselczyków).

- Przed modernizacją, na przystankach na łuku drzwi otwierały się na wózki tramwaju, co niszczyło płat drzwi i układ ich napędu. Do takich sytuacji dochodziło m.in. na pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Ponieważ drzwi są węższe, problem ten nie będzie już występował [całkowicie zlikwidowano płaty drzwi otwierające się na wózki - dop. red.] - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
  • Najnowszy fabrycznie nowy gdański tramwaj, czyli Pesa Jazz Duo w kremowo-czerwonych barwach.
  • Tramwaj typu N8C, którego patronem jest Guenter Grass, podczas rozładunku.
  • Konstal 114Na z 1997 r., choć przeszedł w 2013 r. kompleksową modernizacją wraz z wymianą czoła, otrzymał współczesne malowanie.
Wszystkie zmodernizowane tramwaje do końca lipca

W ramach modernizacji dokonano również wymiany elektroniki napędu, sterowania i okablowania. We wnętrzu zainstalowano nowe oświetlenie oraz siedziska. Pojawiło się miejsce do przewożenia roweru, a informacje dla pasażerów zostały opisane także w języku Braille'a. Pojazd został wyposażony w defibrylator, a motorniczowie otrzymali zmodernizowaną kabinę z nowym pulpitem.

Koszt kompleksowego remontu jednego tramwaju NGd99 to 1 mln 760 tys. zł. Obecnie w Gdańsku znajduje się pierwszy z czterech pojazdów (o numerze bocznym 1002), które przejdą modernizację. Wielkopolski Modertrans, zwycięzca przetargu i zarazem jedyny oferent, będzie musiał pozostałe tramwaje dostarczyć do Gdańska najpóźniej do końca lipca br.

Gdańskie barwy tramwajów

Pierwsze tramwaje w Gdańsku były malowane w odcieniach brązu. Do dzisiaj został zachowany wagon z 1873 r., który był zaprzęgany jeszcze do koni.

W latach 20. XX wieku, czyli po ok. 25 latach od elektryfikacji tramwajów, zaczęto stosować kremowo-niebieskie malowanie. Obecnie według tego wzoru pomalowane są historyczne pojazdy Bergmann oraz Ring. Do tego wzorca w luźny sposób nawiązuje też wspomniany w tekście tramwaj poświęcony Guenterowi Grassowi, który został wyprodukowany przez niemiecką firmę Duewag w 1981 r.

W okresie II wojny światowej eksploatowano kilka tramwajów konstrukcji wojennej przypuszczalnie w kolorze zielonym. Stały się one następnie pierwowzorem dla powojennej polskiej produkcji Konstali N.

Po wojnie w polskich miastach dominowały kremowo-czerwone pojazdy komunikacji miejskiej. Jednak nie wszędzie wzorzec ten się przyjął. Wrocław i Kraków swoje tramwaje malowały na kremowo-niebiesko, zaś Poznań stosował połączenie kremowego z zielonym.

W Gdańsku po 1945 r. tramwaje były kremowo-czerwone, ale eksperymentowano także z dominującym kolorem kremowym i niewielkimi pasami czerwonego w nawiązaniu do okresu WMG. Ten schemat odtworzono na zabytkowym tramwaju Konstal 102Na.

Obecnie obowiązujący kremowo-czerwony wzorzec, w którym kolory te się przeplatają, można uznać za pewnego rodzaju kompromisowe połączenie historii komunikacji miejskiej z czerwoną barwą obecną w gdańskim herbie oraz ceglanej architekturze najważniejszych zabytków.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Materiał archiwalny

Konstal N w malowaniu z lat 50.

Materiał archiwalny

Tramwaj Ring w malowaniu z okresu Wolnego Miasta Gdańska.

Miejsca

Opinie (176) ponad 20 zablokowanych

  • Super a w niedziele i swieta flagi z Hakenkrojcem i budyń będzie zadowolony

    przypominam że w wolnym mieście przed wojną walczyli POLACY o POLSKOŚĆ..a hitlerowcy (taki nieznany gatunek niemca ) z poparciem większości obywateli WM szykanowali ich. No ale jak ktoś wyznaje zasady dumy z dziadka z wermachtu..(sam miałem dziadka w wermachcie ale się tym nie chwalił i jak tylko była okazja uciekł do Armii Andersa..) to będzie promował flagę WM ,granice WM, i barwy tramwajów WM..

    • 17 10

  • czy przedzialy (2)

    nur fur deutsche tez beda czescia tej zmiany?

    • 12 10

    • specjalne przedziały (1)

      dla takich przypałów jak ty!

      • 1 1

      • Dla takich szkopów z dziadkami z wermachtu i SS jak ty

        • 0 2

  • Kolor (1)

    Tramwaje gdańskie przed wojną były czarno-białe :)

    • 8 1

    • no właśnie, na zdjęciach z tamtego okresu dokładnie widać ;)

      • 3 0

  • (1)

    Obojetnie ile by drzwi nie bylo,to Gdanski narod jest delikatnie mowiac szarpniety-jak nie wsiada pierwszymi,gora drugimi dzwiami to nie przezyja-z tylu miejsca siedzace,a przod zawsze na glonojada jedzie.

    • 3 2

    • "gdański naród" to w dużej mierze niedawne słoiki

      jak na wiosce się wsiada do PKS pierwszymi drzwiami, to myślą, że do tram też.

      • 1 1

  • W obecnym malowaniu tramwaj jest dobrze widoczny. Kolorystyka z okresu Wolnego Miasta Gdańska była dobra na mały ruch samochodowy i pieszy. W pochmurny dzień będzie zlewać się z otoczeniem

    • 10 4

  • budyń odejdź!!!!!!!!!!!!!!

    zamiast kupić od np. Pessy to kupują kilka rodzajów pojazdów zupełnie brak logiki..., kto to będzie serwisował????

    • 6 5

  • Przed modernizacją, na przystankach na łuku drzwi otwierały się na wózki tramwaju, co niszczyło płat drzwi i układ ich napędu.

    zlikwidować drzwi, po co składać z kilku tramwajów jeden niby nowy a w zasadzie starszy

    • 3 0

  • Przerabianie drzwi na węższe w tramwaju to jest naukowy dowód na istnienie ujemnego IQ

    podoba mi się ten komentarz

    • 12 1

  • Przed modernizacją tramwaj miał lepsze drzwi i światła ledowe do jazdy dziennej. To ma być modernizacja? Jeszcze nim nie jechałem ale na pierwszy rzut oka to tak średnio.

    • 4 0

  • Kombinują

    Sami nie wiedzą już jaki kolor wymyślić.........kolor nie zmieni awaryjności tych tramwajów.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane