- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (26 opinii)
- 2 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (36 opinii)
- 3 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (275 opinii)
- 4 Partyzantka roślinna okiem przyrodnika (56 opinii)
- 5 Pod prąd uciekał przed policją (266 opinii)
- 6 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (892 opinie)
Nowy-stary tramwaj w przedwojennym malowaniu
Zwężone dwie pary drzwi, odnowione wnętrza, a także przedwojenne malowanie - tak prezentuje się pierwszy zmodernizowany ok. 18-letni tramwaj typu NGd99. Miejska spółka GAiT chce w podobny sposób odnowić jeszcze trzy pojazdy tego typu.
Wśród nich są cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99. Ich konstrukcja bazuje w dużej mierze na doświadczeniach chorzowskiego producenta w budowie pierwszych polskich tramwajów niskopodłogowych - w tym także dla Gdańska pojazdów 114Na z 1997 r.
Choć polscy inżynierowie mieli znaczący wkład w projekt NGd99, a tramwaje te nie były nigdy eksploatowane w Niemczech, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła pomalować je w kremowo-niebieskie barwy z czasów Wolnego Miasta Gdańska i zarazem innych miast niemieckich (kremowe tramwaje można było spotkać przed wojną m.in. w Berlinie, Szczecinie czy Wrocławiu).
Dlaczego więc zdecydowano się na takie malowanie?
- Po wprowadzeniu do ruchu kremowego tramwaju Grassa, spotkaliśmy się z bardzo dużym odzewem ze strony mieszkańców. Gdańszczanom, miłośnikom komunikacji miejskiej, ale też i turystom, bardzo spodobało się nowe malowanie. Dlatego postanowiliśmy zrobić eksperyment i przemalować modernizowane obecnie tramwaje NGd99 w podobny sposób - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Jeżeli pomysł się przyjmie, być może zastanowimy się wspólnie z włodarzami, czy nie zmienić barw gdańskim tramwajom. Oczywiście odbywałoby się to etapami przy okazji modernizacji pojazdów.
Węższe drzwi, czyli dłuższa wymiana pasażerów
O ile jednak ocena malowania jest kwestią estetyki, to zastosowane przy modernizacji rozwiązania techniczne mogą już budzić bardzo sprecyzowane wątpliwości. GAiT zdecydował się zwęzić o połowę dwie z łącznie pięciu par drzwi dla pasażerów (z czego ostatnie fabrycznie są równie wąskie), skutkiem czego dłużej potrwa wchodzenie i wychodzenie z tramwaju na przystankach.
Co więcej, zmieniono mechanizm drzwi ze stosowanego w nowoczesnych pojazdach systemu odskokowo-przesuwnego (taką konstrukcję spotkamy w Bombardierach czy Pesach) na rzecz wolniejszych drzwi odkładanych na zewnątrz, które wymagają od pasażerów na przystanku odsunięcia się od pojazdu podczas ich otwierania (tego typu drzwi spotkać można m.in. w środkowym członie Dortmundów oraz Kasselczyków).
- Przed modernizacją, na przystankach na łuku drzwi otwierały się na wózki tramwaju, co niszczyło płat drzwi i układ ich napędu. Do takich sytuacji dochodziło m.in. na pętli w Oliwie . Ponieważ drzwi są węższe, problem ten nie będzie już występował [całkowicie zlikwidowano płaty drzwi otwierające się na wózki - dop. red.] - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie zmodernizowane tramwaje do końca lipca
W ramach modernizacji dokonano również wymiany elektroniki napędu, sterowania i okablowania. We wnętrzu zainstalowano nowe oświetlenie oraz siedziska. Pojawiło się miejsce do przewożenia roweru, a informacje dla pasażerów zostały opisane także w języku Braille'a. Pojazd został wyposażony w defibrylator, a motorniczowie otrzymali zmodernizowaną kabinę z nowym pulpitem.
Koszt kompleksowego remontu jednego tramwaju NGd99 to 1 mln 760 tys. zł. Obecnie w Gdańsku znajduje się pierwszy z czterech pojazdów (o numerze bocznym 1002), które przejdą modernizację. Wielkopolski Modertrans, zwycięzca przetargu i zarazem jedyny oferent, będzie musiał pozostałe tramwaje dostarczyć do Gdańska najpóźniej do końca lipca br.
W latach 20. XX wieku, czyli po ok. 25 latach od elektryfikacji tramwajów, zaczęto stosować kremowo-niebieskie malowanie. Obecnie według tego wzoru pomalowane są historyczne pojazdy Bergmann oraz Ring. Do tego wzorca w luźny sposób nawiązuje też wspomniany w tekście tramwaj poświęcony Guenterowi Grassowi, który został wyprodukowany przez niemiecką firmę Duewag w 1981 r.
W okresie II wojny światowej eksploatowano kilka tramwajów konstrukcji wojennej przypuszczalnie w kolorze zielonym. Stały się one następnie pierwowzorem dla powojennej polskiej produkcji Konstali N.
Po wojnie w polskich miastach dominowały kremowo-czerwone pojazdy komunikacji miejskiej. Jednak nie wszędzie wzorzec ten się przyjął. Wrocław i Kraków swoje tramwaje malowały na kremowo-niebiesko, zaś Poznań stosował połączenie kremowego z zielonym.
W Gdańsku po 1945 r. tramwaje były kremowo-czerwone, ale eksperymentowano także z dominującym kolorem kremowym i niewielkimi pasami czerwonego w nawiązaniu do okresu WMG. Ten schemat odtworzono na zabytkowym tramwaju Konstal 102Na.
Obecnie obowiązujący kremowo-czerwony wzorzec, w którym kolory te się przeplatają, można uznać za pewnego rodzaju kompromisowe połączenie historii komunikacji miejskiej z czerwoną barwą obecną w gdańskim herbie oraz ceglanej architekturze najważniejszych zabytków.
Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności
Materiał archiwalny
Konstal N w malowaniu z lat 50.
Materiał archiwalny
Tramwaj Ring w malowaniu z okresu Wolnego Miasta Gdańska.
Miejsca
Opinie (176) ponad 20 zablokowanych
-
2017-04-26 14:01
Super a w niedziele i swieta flagi z Hakenkrojcem i budyń będzie zadowolony
przypominam że w wolnym mieście przed wojną walczyli POLACY o POLSKOŚĆ..a hitlerowcy (taki nieznany gatunek niemca ) z poparciem większości obywateli WM szykanowali ich. No ale jak ktoś wyznaje zasady dumy z dziadka z wermachtu..(sam miałem dziadka w wermachcie ale się tym nie chwalił i jak tylko była okazja uciekł do Armii Andersa..) to będzie promował flagę WM ,granice WM, i barwy tramwajów WM..
- 17 10
-
2017-04-26 14:26
czy przedzialy (2)
nur fur deutsche tez beda czescia tej zmiany?
- 12 10
-
2017-04-26 18:17
specjalne przedziały (1)
dla takich przypałów jak ty!
- 1 1
-
2017-04-26 23:03
Dla takich szkopów z dziadkami z wermachtu i SS jak ty
- 0 2
-
2017-04-26 14:32
Kolor (1)
Tramwaje gdańskie przed wojną były czarno-białe :)
- 8 1
-
2017-04-26 14:48
no właśnie, na zdjęciach z tamtego okresu dokładnie widać ;)
- 3 0
-
2017-04-26 14:36
(1)
Obojetnie ile by drzwi nie bylo,to Gdanski narod jest delikatnie mowiac szarpniety-jak nie wsiada pierwszymi,gora drugimi dzwiami to nie przezyja-z tylu miejsca siedzace,a przod zawsze na glonojada jedzie.
- 3 2
-
2017-04-26 14:49
"gdański naród" to w dużej mierze niedawne słoiki
jak na wiosce się wsiada do PKS pierwszymi drzwiami, to myślą, że do tram też.
- 1 1
-
2017-04-26 15:45
W obecnym malowaniu tramwaj jest dobrze widoczny. Kolorystyka z okresu Wolnego Miasta Gdańska była dobra na mały ruch samochodowy i pieszy. W pochmurny dzień będzie zlewać się z otoczeniem
- 10 4
-
2017-04-26 16:36
budyń odejdź!!!!!!!!!!!!!!
zamiast kupić od np. Pessy to kupują kilka rodzajów pojazdów zupełnie brak logiki..., kto to będzie serwisował????
- 6 5
-
2017-04-26 16:44
Przed modernizacją, na przystankach na łuku drzwi otwierały się na wózki tramwaju, co niszczyło płat drzwi i układ ich napędu.
zlikwidować drzwi, po co składać z kilku tramwajów jeden niby nowy a w zasadzie starszy- 3 0
-
2017-04-26 16:48
Przerabianie drzwi na węższe w tramwaju to jest naukowy dowód na istnienie ujemnego IQ
podoba mi się ten komentarz- 12 1
-
2017-04-26 16:48
Przed modernizacją tramwaj miał lepsze drzwi i światła ledowe do jazdy dziennej. To ma być modernizacja? Jeszcze nim nie jechałem ale na pierwszy rzut oka to tak średnio.
- 4 0
-
2017-04-26 16:57
Kombinują
Sami nie wiedzą już jaki kolor wymyślić.........kolor nie zmieni awaryjności tych tramwajów.
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.