• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy-stary tramwaj w przedwojennym malowaniu

Krzysztof Koprowski
26 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • W tramwaju zwężono drugie i czwarte drzwi, a ponadto zmieniono sposób ich otwierania.
  • Nowe malowanie po stronie bez drzwi (tramwaj pozostał jednokierunkowy).
  • Tył tramwaju z nowym malowaniem.
  • Kabina motorniczego po modernizacji.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.
  • Wnętrze zmodernizowanego tramwaju.

Zwężone dwie pary drzwi, odnowione wnętrza, a także przedwojenne malowanie - tak prezentuje się pierwszy zmodernizowany ok. 18-letni tramwaj typu NGd99. Miejska spółka GAiT chce w podobny sposób odnowić jeszcze trzy pojazdy tego typu.



Jaką kolorystykę powinny posiadać gdańskie tramwaje?

W ostatnich latach, oprócz zakupu całkowicie nowych tramwajów i używanych pojazdów z Niemiec, Gdańsk postanowił zmodernizować tramwaje zakupione w latach 90. od chorzowskiego Konstala (przejętego następnie przez francuski koncern Alstom).

Wśród nich są cztery pojazdy Alstom Konstal NGd99. Ich konstrukcja bazuje w dużej mierze na doświadczeniach chorzowskiego producenta w budowie pierwszych polskich tramwajów niskopodłogowych - w tym także dla Gdańska pojazdów 114Na z 1997 r.

Choć polscy inżynierowie mieli znaczący wkład w projekt NGd99, a tramwaje te nie były nigdy eksploatowane w Niemczech, spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła pomalować je w kremowo-niebieskie barwy z czasów Wolnego Miasta Gdańska i zarazem innych miast niemieckich (kremowe tramwaje można było spotkać przed wojną m.in. w Berlinie, Szczecinie czy Wrocławiu).

Dlaczego więc zdecydowano się na takie malowanie?

- Po wprowadzeniu do ruchu kremowego tramwaju Grassa, spotkaliśmy się z bardzo dużym odzewem ze strony mieszkańców. Gdańszczanom, miłośnikom komunikacji miejskiej, ale też i turystom, bardzo spodobało się nowe malowanie. Dlatego postanowiliśmy zrobić eksperyment i przemalować modernizowane obecnie tramwaje NGd99 w podobny sposób - wyjaśnia Maciej Lisicki, prezes GAiT. - Jeżeli pomysł się przyjmie, być może zastanowimy się wspólnie z włodarzami, czy nie zmienić barw gdańskim tramwajom. Oczywiście odbywałoby się to etapami przy okazji modernizacji pojazdów.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2012 r.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2014 r.
  • Tramwaj NGd99 o nr bocznym 1002 w 2015 r. - odstawiony na boczny tor na Zajezdni Wrzeszcz.
Węższe drzwi, czyli dłuższa wymiana pasażerów

O ile jednak ocena malowania jest kwestią estetyki, to zastosowane przy modernizacji rozwiązania techniczne mogą już budzić bardzo sprecyzowane wątpliwości. GAiT zdecydował się zwęzić o połowę dwie z łącznie pięciu par drzwi dla pasażerów (z czego ostatnie fabrycznie są równie wąskie), skutkiem czego dłużej potrwa wchodzenie i wychodzenie z tramwaju na przystankach.

Co więcej, zmieniono mechanizm drzwi ze stosowanego w nowoczesnych pojazdach systemu odskokowo-przesuwnego (taką konstrukcję spotkamy w Bombardierach czy Pesach) na rzecz wolniejszych drzwi odkładanych na zewnątrz, które wymagają od pasażerów na przystanku odsunięcia się od pojazdu podczas ich otwierania (tego typu drzwi spotkać można m.in. w środkowym członie Dortmundów oraz Kasselczyków).

- Przed modernizacją, na przystankach na łuku drzwi otwierały się na wózki tramwaju, co niszczyło płat drzwi i układ ich napędu. Do takich sytuacji dochodziło m.in. na pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska. Ponieważ drzwi są węższe, problem ten nie będzie już występował [całkowicie zlikwidowano płaty drzwi otwierające się na wózki - dop. red.] - wyjaśnia Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
  • Najnowszy fabrycznie nowy gdański tramwaj, czyli Pesa Jazz Duo w kremowo-czerwonych barwach.
  • Tramwaj typu N8C, którego patronem jest Guenter Grass, podczas rozładunku.
  • Konstal 114Na z 1997 r., choć przeszedł w 2013 r. kompleksową modernizacją wraz z wymianą czoła, otrzymał współczesne malowanie.
Wszystkie zmodernizowane tramwaje do końca lipca

W ramach modernizacji dokonano również wymiany elektroniki napędu, sterowania i okablowania. We wnętrzu zainstalowano nowe oświetlenie oraz siedziska. Pojawiło się miejsce do przewożenia roweru, a informacje dla pasażerów zostały opisane także w języku Braille'a. Pojazd został wyposażony w defibrylator, a motorniczowie otrzymali zmodernizowaną kabinę z nowym pulpitem.

Koszt kompleksowego remontu jednego tramwaju NGd99 to 1 mln 760 tys. zł. Obecnie w Gdańsku znajduje się pierwszy z czterech pojazdów (o numerze bocznym 1002), które przejdą modernizację. Wielkopolski Modertrans, zwycięzca przetargu i zarazem jedyny oferent, będzie musiał pozostałe tramwaje dostarczyć do Gdańska najpóźniej do końca lipca br.

Gdańskie barwy tramwajów

Pierwsze tramwaje w Gdańsku były malowane w odcieniach brązu. Do dzisiaj został zachowany wagon z 1873 r., który był zaprzęgany jeszcze do koni.

W latach 20. XX wieku, czyli po ok. 25 latach od elektryfikacji tramwajów, zaczęto stosować kremowo-niebieskie malowanie. Obecnie według tego wzoru pomalowane są historyczne pojazdy Bergmann oraz Ring. Do tego wzorca w luźny sposób nawiązuje też wspomniany w tekście tramwaj poświęcony Guenterowi Grassowi, który został wyprodukowany przez niemiecką firmę Duewag w 1981 r.

W okresie II wojny światowej eksploatowano kilka tramwajów konstrukcji wojennej przypuszczalnie w kolorze zielonym. Stały się one następnie pierwowzorem dla powojennej polskiej produkcji Konstali N.

Po wojnie w polskich miastach dominowały kremowo-czerwone pojazdy komunikacji miejskiej. Jednak nie wszędzie wzorzec ten się przyjął. Wrocław i Kraków swoje tramwaje malowały na kremowo-niebiesko, zaś Poznań stosował połączenie kremowego z zielonym.

W Gdańsku po 1945 r. tramwaje były kremowo-czerwone, ale eksperymentowano także z dominującym kolorem kremowym i niewielkimi pasami czerwonego w nawiązaniu do okresu WMG. Ten schemat odtworzono na zabytkowym tramwaju Konstal 102Na.

Obecnie obowiązujący kremowo-czerwony wzorzec, w którym kolory te się przeplatają, można uznać za pewnego rodzaju kompromisowe połączenie historii komunikacji miejskiej z czerwoną barwą obecną w gdańskim herbie oraz ceglanej architekturze najważniejszych zabytków.

Czytaj też: Jak tramwaje opanowały przedwojenny Gdańsk? oraz Gdańskie tramwaje: od wojny do nowoczesności

Materiał archiwalny

Konstal N w malowaniu z lat 50.

Materiał archiwalny

Tramwaj Ring w malowaniu z okresu Wolnego Miasta Gdańska.

Miejsca

Opinie (176) ponad 20 zablokowanych

  • wąskie drzwi to nie problem.Problemem jest stanie paseżeròw (1)

    w tych drzwiach innych pasażeròw uniemożliwiających wyjście i wejście do tramwaju.

    • 11 2

    • Niestety stanie w drzwiach to stan umysłu i nic na to się nie poradzi. Może gdyby w głośnikach systematycznie poza nazwą kolejnego przystanku rozbrzmiewało "proszę przesunąć się w głąb tramwaju i nie zastawiać wejść " lub proszę ustąpić wózkowi miejsce w zatoczce z opuszczanymi siedzeniami" to coś by się zmieniło?

      • 2 0

  • Dluzsza wymiana pasazerow

    Jest sposob. Nie wsiadac I nie wysiadac,I problem z glowy

    • 7 1

  • licze na to

    Ale my jako pasażerowie możemy chyba liczyć na to ze częstość awarii tego nowego wypasionego tramwaju będzie taka sama jak dotychczas? Inaczej będziemy mocno zawiedzeni

    • 4 0

  • przeciwko przywracaniu niemieckiej kolorystyki (5)

    1) czerwony kolor lepiej pasuje do historycznego koloru Śródmieścia, i herbu miasta.
    2) obecna kolorystyka lepiej odróżnia się od kolorystyki gdyńskiej.
    3) myślę że dobrze byłoby również (a może i przede wszystkim) w warstwie symbolicznej dystansować się od kolorystyki używanej w narodowo-socjalistycznym, niemieckim mieście Freie Stadt Danzig.

    • 33 28

    • sprostowanie (3)

      WMG narodowo-socjalistyczne bylo tylko w latach 33-45.Gdynia równierz byla narodowo-socjalistyczna przez kilka lat .Bardzo słaby argument."Czerwony kolor lepiej pasuje do herbu miasta" albo ładnie z nim kontrastuje,kolejny slaby argument.I kolejny slaby argument. Kolorystyka narodowo socjalistyczna , a co to takiego w odniesieniu do koloru tramwajow . Nedza prosze Pana lub Pani :-(((((((((( W

      • 12 11

      • Sprostowanie sprostowania (2)

        Freie stadt danzig był przez całe swoje istnienie tylko niemiecki. Przez całe jego istnienie język niemiecki był językiem urzędowym, będącym językiem ojczystym ponad 95% mieszkańców.

        konstytucja freie stadt danzig została wprowadzona już na początku, w 1920 roku, i była narodowo-socjalistyczna. Proszę ją sobie przeczytać ze zrozumieniem, szczególnie te artykuły które mówią o możliwości demokratycznego przegłosowania prywatnej własności.

        gdynia była okupowana przez narodowych-socjalistów niemieckich w czasie wojny. Freie stadt danzig był niemiecki w czasie pokoju.

        "również" pisze się przez zet z kropką.

        • 6 5

        • (1)

          Narodowo-socjalistyczna konstytucja od lat 20tych ???? Wracaj do książek.

          • 7 2

          • w odpowiedzi na chamski komentarz

            Tak.

            • 1 2

    • Czerwony kolor pasuje do PRL i jego sojusznika na wschodzie.

      • 3 2

  • szkoda, że u nas w Gdyni nikt nie inwestuje w komunikację.... (1)

    • 11 2

    • A macie jakas?

      Pozyczyc wam troche na tramwaje?

      • 5 1

  • Zobaczcie co mu z drzwiami zrobiono!!! (1)

    Drzwi były podobne jak w Bombardierach, Swingach czy Jazzach, a teraz są takie same jak w poniemieckich czy wagonie 114Na (ten niskopodłogowy co krążył kiedyś tylko na 12). Przecież to wstyd! Alstom powinien zażądać odszkodowania bo zastąpiono fajne drzwi (w których wystarczyło tylko zamontować czujnik, aby jak się zatrzymały jak miały przeszkodę) to zrobiono przestarzały model, który otwiera się jeszcze dłużej niż poprzednie.

    Czy to GAiT czy ZKM beton został ten sam. Czyli wstyd i jeszcze raz wstyd. Po cholerę te drzwi ruszaliście?

    • 22 0

    • Masz rację. Nie spodziewałem się takiego debilizmu ze strony modertransu, żeby zastąpić najlepszy typ drzwi gorszymi. Najlepiej na przykładzie konstala 114na widać że ten typ drzwi jest bardziej wadliwy. Ale oczywiście chodzi o kasę.

      • 2 0

  • My tez bysmy chcieli przemalowac tramwaje (1)

    Ale nie mamy nawet kasy na farbe di suwnicy, skad wy tam w Gdansku macie na tyle fajnych rzeczy?

    • 9 2

    • z kredytòw unijnych,ale pierwsz spłata raty za 20 lat także nie ma co sie martwić.

      • 4 3

  • Barwy takie sobie...

    O ile w przypadku historycznych, przedwojennych wozów jakoś to wygląda, o tyle obecnie lepiej pasuje czerwono-kremowe. Nawet ten Konstal 102Na w malowaniu kremowym z czerwonymi pasami jest ładniejszy od kremowych z paskami niebieskimi. Nie rozpędzał bym się z przemalowywaniem reszty tramwajów i zamawianiem nowych w barwach z okresu WMG.

    • 16 6

  • Halo mamy 2017rok Gdańsk leży w Polsce (3)

    Już wystarczy tych tramwajów nazwanych imieniem morderców z niemieckiej nazistowskiej partii socjalistycznej czy malowań odwołujących się do czasów krótkiego okresu gdy Gdańsk zawłaszczyli sobie Niemieccy naziści.
    Panie Adamowicz sprawdzałem kilka razy jestem Polakiem i oczekluję od Pana i Pana podwładnych stosownego zachowania. Ordery lenina popiersia ssmanów itp hece proszę sobie wieszać w domu choć i to jest karalne zgodnie z prawem zarówno europejskim jak i polskim.

    Przerabianie drzwi na węższe w tramwaju to jest naukowy dowód na istnienie ujemnego IQ. VIVAT IDIOCI!

    Jak chcecie zrobić coś ciekawego to wypośćcie w sezonie na trasę tramwaj konny po pętli wokół tego betonowego szkaradztwa którego budowę wspieracie zapewne nie bez powodu jak się wkrtótce okaże gdy ktoś was wsypie.

    • 37 28

    • ale Pan Adamowicz nie jest do końca polakiem

      I co mu zrobisz?podpalisz mieszkanie ;-)

      • 3 4

    • :-(

      "Malowań odwołujących się do czasów krótkiego okresu gdy Gdańsk zawłaszczyli sobie Niemieccy naziści."Przed tym okresem tramwaje tez tak byly malowane.Przekreslając historię Gdanska przed rokiem 1945 , przekreslamy rowniez historie polonii gdanskiej .Wszyscy ci oszalali z nienawiści pieniacze często o tym zapominaja,żal mi was.:-(

      • 10 3

    • jakbym słuchał rasowego komunisty z PZPR z lat 60-tych

      • 3 2

  • Ależ fajnie, ale gdzie są zakłady pracy?

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane