• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnica Metropolitalna: jest siedem wariantów. Konsultacje za miesiąc

Maciej Naskręt
18 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta. Kierowcy muszą poczekać co najmniej sześć lat, aby móc podróżować Obwodnicą Metropolitalną i omijać zatłoczoną Obwodnicę Trójmiasta.

Siedem wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej będzie za miesiąc konsultowanych z mieszkańcami. Trasa ma powstać do końca 2016 r. Wtedy też dowiemy się, czy Obwodnica Trójmiasta przejdzie pod zarząd Gdańska i Gdyni.



Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a. Projektanci wstępnie wytyczyli siedem różnych wariantów przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej. Który wariant będzie realizowany, dowiemy się dopiero w połowie 2011 r. Największe szanse ma wariant nr 1a.
Projektanci z poznańskiej spółki Lafarentz opracowali studium sieciowe - wstępne założenia przebiegu dwupasmowej drogi ekspresowej - Obwodnicy Metropolitalnej, nazywanej też Obwodnicą Trójmiasta Bis. W zadaniu, zleconym przez drogowców z gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, projektanci wyłonili siedem wariantów przyszłej drogi, która odciąży dzisiejszą obwodnicę Trójmiasta.

Obwodnica Metropolitalna miałaby zaczynać się (w zależności od wybranego wariantu) w Szemudzie, Koleczkowie lub Chwaszczynie. Droga wiodłaby głównie przez gminę Żukowo. Trasa miałaby kończyć się na Węźle Karczemki lub w splocie Południowej Obwodnicy Gdańska z Obwodnicą Trójmiasta w Straszynie.

Mieszkańcy terenów, przez które pobiegnie OM, przyjmują wszelkie informacje o drodze z obawą. - Nie bardzo wiem, jaka jest moja przyszłość. Jeden z moich sąsiadów zastanawia się, czy jest sens kończyć budowę domu, skoro jeden z wariantów zakłada wybudowanie w naszej miejscowości węzła drogowego. Czy GDDKiA planuje konsultacje społeczne? - pyta pan Jerzy, mieszkaniec Rębiechowa.

- Spotkania z mieszkańcami ruszą w połowie listopada. Informacje odnośnie terminów i miejsc tych spotkań podamy do wiadomości publicznej. Nie szybciej, jak w połowie przyszłego roku, poznają ostateczny przebieg Obwodnicy Metropolitalnej - wyjaśnia Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Który wariant przebiegu Obwodnicy Metropolitalnej jest najlepszy?

Drogowcy z GDDKiA nie chcą na razie wypowiadać się na temat kosztów budowy Obwodnicy Metropolitalnej. Inwestycja na pewno będzie wiązać się z ogromnymi wydatkami, choćby z uwagi na wykup terenów. - Ceny transakcyjne działek budowlanych oraz gruntów inwestycyjnych osiągają w tym rejonie poziom nawet 300 zł za metr kwadratowy. Za dom z działką trzeba zapłacić od 3 tys. do ponad 5 tysięcy złotych za metr kwadratowy, w zależności od stanu technicznego - wyjaśnia Roksana Pachałko-Ciołkowska, rzeczoznawca majątkowy, prezes firmy Emmerson Evaluation North.

W roboczych materiałach, GDDKiA określa OM drogą ekspresową nr S6, tak jak dziś Obwodnicę Trójmiasta. Dlaczego? - Przewidujemy, że minister infrastruktury zdecyduje o zmianie statusu tej drogi. Dotychczasowa ekspresowa S6 Obwodnica Trójmiasta mogłaby zostać zmieniona w drogę główną ruchu przyspieszonego i przekazana w zarządzanie gminom - rzecznik prasowy GDDKiA.

Pod koniec stycznia poznamy treść studium korytarzowego dla OM. Dokument będzie pierwszym opracowaniem, które kompleksowo określi lokalizację pasa pod Obwodnicę Metropolitalną z uwzględnieniem wielu warunków. Studium korytarzowe uściśli przebieg tras - projektanci wykluczą w nim te warianty, które przewidują rozwiązania techniczne nie w pełni bezpieczne, wątpliwe ekonomicznie, najmniej korzystne przyrodniczo i społecznie.

Latem 2011 r. światło dzienne ujrzy kolejne opracowanie - Studium Techniczno - Ekonomiczno - Środowiskowe (STEŚ) - dokument niezbędny do uzyskania decyzji środowiskowej. Drogowcy Z GDDKiA planują, że drogowa inwestycja ma być gotowa do końca 2016 r.

Więcej informacji o Obwodnicy Metropolitalnej znajduje się na stronie Metropolitalna.pl.

Wiele wątpliwości wokół wariantów.

Jeśli GDDKiA zdecyduje się budować Obwodnicę Metropolitalną według wariantu 1a (czerwony) - do węzła w Chwaszczynie - lepszy dojazd do Gdyni zyskają mieszkańcy-kierowcy powiatu kartuskiego. Jednak auta jadące od strony Południowej Obwodnicy Gdańska nie pojadą nową obwodnicą, bowiem będzie ona drogą okrężną. Wybiorą krótszą drogę - Obwodnicę Trójmiasta.

Gdyby GDDKiA przystąpiła do realizacji wariantu 1b (fioletowy), nową drogą nie pojechaliby mieszkańcy powiatu kartuskiego. Wybraliby wtedy istniejącą drogę krajową nr 20. Rozwiązanie dla kierowców jadących Południową Obwodnicą Gdańska w stronę Słupska byłoby idealne.

Najlepszym rozwiązaniem byłoby rozwidlenie dróg w Miszewie w kierunku węzła Koleczkowo i Chwaszczyno. Takiego jednak rozwiązania projektanci nie uwzględnili w żadnym z wariantów.

- Nie zamykamy obecnej drogi krajowej nr 20, więc każdy kierowca indywidualnie będzie decydował, którędy dojedzie do celu podróży. Wariant 1a z Koleczkowa przez Miszewo, Żukowo, Lublewo do Straszyna jest w studium sieciowym wskazany właśnie pod kątem natężeń ruchu i kosztów budowy jako optymalny - wyjaśnia Piotr Michalski.

Miejsca

Opinie (225) ponad 10 zablokowanych

  • Ciocia merkel dala kase na Berlin-St.Petersburg i to est jego odcinek razem z obwodnica pd

    i oto chodzi a nie czy polaczy zukowo srowo czy ine to i owo...

    • 3 1

  • szaaaaa parweniusze!!!!!

    już zaczęli Słowackiego budować!!!! na razie kopary rozniosły co prawda kilka przedwojennych ruder ale szaaaaa!!!!toć osiągnięcie!!!!na kolana chamy jeb...nieroby jak to KAzik mawiał, a co Wy zrobiliście dla Gdańska?????heh???? teraz przyjdzie na karczowanie krzaczorów na trasie metropolitalnej w światłąch reflektorów i kamer tripolis tv...i co wy na to? geby wam zatkało??? a tu się dzieje, kurzy się,że aż strach plebejskie cichopki, już dwie pesy śmigają po krzywych torach,że aż miło i trzesie ,że aż strach a wam nadal mało!!!a ECS niebawem powstanie, na kolana!!!!! i ciągnąć urzędowskie przydatki we wdzięczności!!!marsz na Lastadię wam się marzy, taczki i gilotyny co najmniej...a wy? a wy co zrobiliście dla Gdańska???

    • 4 2

  • nie uwzględniono w planach drogi S6, pokazano kilka wariantow, aby nie zrazić

    wyborców. Typowy trick przedwyborczy. Nie zmienia to jednak faktu, że jeżeli drogi ekspresowe maja być płatnea obwodnica taką być nie może, to bylby to wariant na rozwiązanie problemu ominięcia Trójmiasta szerszym łukiem w drodze na zachód. Oczywiście poprzez S6 za Lębork a potem na zachód , obwodnicę Słupskaa itd., jednak tej drogi nie ma na planie. czy to poważne ? Oceńcie sami .

    • 0 0

  • 2 pasy (1)

    Co to za obwodnica, która ma dwa pasy? %)

    • 2 2

    • a dlaczego obwodnica ne mogla by miec dwoch pasow??? Chociaz mogli by zmienic na A6

      • 0 0

  • Może zamiast robic pitu pitu o tysiącu opcji niech wreszcie zaczną to budować. Jak poczekają jeszcze 10 lat to całe Trójmiasto będzie juz tak zakorokowane, że w Gdańska do Gdyni będzie się jechało 4 godziny.

    • 2 1

  • Projekt jest mało perspektywiczny! (1)

    Jak zwykle projektanci myślą głowami obecnych mieszkańców.
    Trzeba myśleć 20 lat do przodu a wówczas się okaże że:
    - Żukowo to dzielnica Gdańska
    - Miszewo również
    - Koleczkowo i Chwaszczyno a nawet Wejherowo to dzielnice Gdyni
    Więc taka obwodnica powinna przebiegać od Starogardu przez Kartuzy do Krokowej!

    • 5 4

    • Aż tak nie będzie. Pamiętaj, że ostatnie 10 lat rozbudowy nowych osiedli to wynik zacofania z czasów PRL i przyrost zamożności z lat 90'. Takie tempo rozbudowy jest nie do utrzymania.

      • 0 0

  • Czy spółka Lafarenz mogłaby zaprojektować obwodnicę ul. Bulońskiej?

    Wzięli tyle kasy za projekt ile będzie kosztowała budowa Nowej Słowackiego
    więc może dołożą kilka projektów odwodnic do obwodnic i zapchanych dróg osiedlowych.
    A kasę na budowę niech wyłożą deweloperzy: INPRO, HOSSA, POLNORD

    • 3 0

  • A ja bym nie poszerzał zjazdów z obwodnicy do miasta. Temu celowi znacznie lepiej przysłuży się Kolej Metropolitarna a nie wpuszczanie jeszcze większej ilości samochodów do centrum.

    • 2 3

  • 1b, tylko tak

    • 0 3

  • minie 50 lat zanim wpelni powstanie, ile czekalismy na estakade kwiatkowskiego?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane