• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Obwodnice sposobem na odciążenie ulic?

Krzysztof Koprowski
19 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r. Pierwsza droga szybkiego ruchu w Trójmieście, czyli zachodnia obwodnica, powstawała w latach 1973-2001 (w 2007 przedłużono do autostrady A1). Nz. Węzeł Karczemki w 1975 r.

Planowanie miasta to praca, która właściwie nie ma końca. Kilka dni temu w Domu Technika zaprezentowano powojenne wizje obwodnic Gdańska, zarówno istniejących, jak i planowanych.



Jak należy walczyć z korkami na ulicach?

Obwodnica często utożsamiana jest z szybką, bezkolizyjną arterią do łatwego przemieszczania się z dala od centrum miasta. Należy jednak pamiętać, że takim słowem niejednokrotnie określa się też ulice kolizyjne, lecz prowadzone w taki sposób, by zachęcić do ich wyboru zamiast węższych dróg nieprzystosowanych do dużego ruchu aut.

Pierwsza powojenna droga omijająca istniejącą wówczas tkankę miasta (a raczej ruiny) pojawiła się w tzw. planie zespołu portowo-miejskiego GD, opracowanym w latach 1946-48. W kierunkach rozwoju zaznaczono drogę łączącą od zachodniej strony Gdańsk z Gdynią. W tym samym planie zawarto również "arterię szybką" w formie współcześnie kontrowersyjnej Drogi Czerwonej.

W kolejnych latach doprecyzowano przebieg wielu dróg, które dzisiaj funkcjonują lub planuje się ich inny przebieg. Przykładowo Droga Zielona, stanowiąca domknięcie ramy drogowej Gdańska od północy miała przebiegać nie przy dzisiejszej hali Ergo Arena, a doliną ul. Reja w Sopocie. Trasa W-Z miała natomiast łączyć się z południową obwodnicą Śródmieścia przez tereny Olszynki.

- Obwodnice Gdańska przeszły ewolucje w minionym okresie w kierunku obniżki klas oraz "wypychania" tras w korytarze trudniejsze realizacyjnie na rzecz odstąpienia komunikacyjnych rezerw terenowych dla innych rodzajów zagospodarowania terenu - zwraca uwagę Jan Bogusławski, prezes Pomorskiej Rady Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT.

Największy spadek klas na tle głównych dróg Gdańska przeszła ulica Nowa Wałowa. W studium kierunków z 1973 r. posiadała ona status drogi "pospiesznej" z prędkością projektową 70 km/h, by w 1989 r. stać się w planach "inną ważną ulicą", a ostatecznie realizowana jest jako droga zbiorcza (niższą klasą są jeszcze drogi lokalne i dojazdowe).

Jedynymi drogami, które zrealizowano praktycznie w takim wymiarze, jak zaplanowano są obwodnice: zachodnia oraz południowa. Obie drogi w 1948 r. określano jako "autodrogi", ale w każdym kolejnym planie projektowano je jako ekspresowe i w takiej formie ostatecznie zostały zrealizowane.

Bogusławski zwraca uwagę na problemy, które utrudniają racjonalne zaplanowanie przebiegu nowych dróg i rozwoju innych form transportu - W planowaniu, programowaniu, projektowaniu i rozbudowie systemu transportowego Gdańska widać wyraźnie brak centrum planistyczno-programowego dla całego regionu obejmującego wszystkie podsystemy transportu. Właściwie brak jest w ogóle polityki transportowej, a to co się dzieje jest wypadkową starań poszczególnych grup interesów.

Nie oznacza jednak, że mamy do czynienia z całkowitym brakiem wizji, bo szkielet układu drogowego został zapisany w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, a ponadto zabezpieczone są te rezerwy terenowe dla przyszłych dróg.

To, co zdaniem naukowców obecnie dławi cały układ drogowy Gdańska to położenie Śródmieścia w taki sposób, że krzyżuje się tutaj ruch niemal ze wszystkich kierunków miasta i aglomeracji. - Badania przeprowadzone w 2009 r. pokazują, że z 410 tys. podróży zewnętrznych na dobę przez Śródmieście realizowanych jest 112 tys., z czego 80 tys. w formie podróży tranzytowych, a 32 tys. do lub z Śródmieścia - informuje Maciej Berendt, specjalista w zakresie transportu i komunikacji, właściciel Biura Inżynierii Komunikacyjnej.

Nie lepiej wyglądają te dane w przypadku podróży wewnątrzmiejskich. Na 275 tys. w ciągu doby, 36 tys. to tranzyt przez Śródmieście, a 59 tys. do lub z tego obszaru. Największy ruch generują obszary południowo-zachodnie, Wrzeszcz i na zachód od Wrzeszcza oraz Dolny Taras.

- Gdyby udało się doprowadzić do likwidacji relacji przechodzących przez Śródmieście, spowodowałoby to ponad 50-procentowy spadek udziału Śródmieścia w podróżach w mieście - dodaje Berendt.

Maciej Berendt przedstawił też autorską koncepcję tego, jak mógłby wyglądać docelowy układ drogowy Gdańska. Opiera się on zasadniczo na zapisach studium. Największą obwodnicę - tzw. ramę komunikacyjną tworzyć mają: zachodnia obwodnica zobacz na mapie Gdańska - południowa obwodnica zobacz na mapie Gdańska - Trasa Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - tunel pod Martwą Wisłą zobacz na mapie Gdańska - Droga Zielona zobacz na mapie Gdańska - Nowa Spacerowa zobacz na mapie Gdańska.

Druga rama miałaby się opierać na wschodnim fragmencie na Drodze Zielonej, tunelu pod M. Wisłą, Trasie Sucharskiego oraz Trasie Słowackiego od Drogi Zielonej do ul. Potokowej, a następnie przez Górny Taras aż do ul. Świętokrzyskiej. Poszerzona Świętokrzyska, Małomiejska i Podmiejska od tzw. Mostu Czerwonego zobacz na mapie Gdańska miałaby być prowadzona przez teren Olszynki do Trasy Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska.

Rama "śródmiejska" miałaby się składać natomiast z: Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska - Wałów Jagiellońskich zobacz na mapie Gdańska - Okopowej zobacz na mapie Gdańska - Podwala Przedmiejskiego zobacz na mapie Gdańska - Nowej Wałowej.

- Obecnie studium przewiduje obwiednie Śródmieścia, którego klasa nie pozwala na "zdjęcie" i "przeniesienie" ruchu z Podwala Przedmiejskiego na tzw. Nową Sandomierską. Do tego dochodzi problem Traktu Św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska między Węzłem UE a Nową Sandomierską. Błędne jest też założenie jednopoziomowego przecięcia torów kolejowych między Nową Sandomierską a Trasą Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska - uważa Berendt.

Nie zabrakło oczywiście głosów sprzeciwu wobec realizowanej wizji ul. Nowej Wałowej. Obecny na spotkaniu przedstawiciel inicjatywy społecznej "Nie dla burzenia Stoczni Gdańskiej", Janusz Chilicki (startujący bezskutecznie w wyborach samorządowych do Rady Miasta w 2010 r. z ramienia KW Sojuszu Lewicy Demokratycznej) zwrócił uwagę na jej antymiejski charakter.

- Tu chodzi o ulicę w mieście, centrum miasta. Nie może być doktrynalnego prymatu samochodu w takim miejscu. Nowa Wałowa w swojej formie odcina Śródmieście od wody. W Toronto popełniono niegdyś taki sam błąd, ale naprawiono go budując estakady. Jesteśmy za tym, aby wyprowadzać ruch. Chcemy też, by miasto udoskonalało komunikację miejską - mówi Chilicki.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Miejsca

  • NOT Gdańsk, Rajska 6

Opinie (183) 2 zablokowane

  • POPADAŁO I ZAMKNIĘTA. POLSKA ŻECZYWISTOŚĆ. (3)

    • 5 12

    • polskie CO? (1)

      co to jest Żeczywistość? oj baranie baranie

      • 7 1

      • Jesteś "nierzyczliwy" ;)

        • 2 0

    • Na zachodzie przy mniejszym śniegu zamykają drogi.

      WIęc to nie tylko polska rzeczywistość.

      • 1 0

  • Wystarczy dołożyć po jednym pasie do istniejącej obwodnicy zamiast budować arterie na Kaszubach. (2)

    Tym bardziej, że autochtoni z Żukowa, Miszewa i okolic sami nie mogą się dogadać czy chcą Obwodnicy Metropolitalnej. Po co uszczęśliwiać ich na siłę ? Niech to dalej będzie skansen. Dróg o większym znaczeniu niż lokalne tam nie potrzeba.

    • 12 0

    • Nie wystarczy, bo obecnie tereny wokół pierwszej obwodnicy same nabrały charakteru miejskiego. (1)

      A poza tym węzły nie wyrobią. Nie da się wszędzie pobudować Karczemek.

      • 2 4

      • Ale kto skorzysta z OMT

        Osoby mieszkające na Kaszubach dojadą do Gdańska zapewne drogami lokalnymi
        - po co dojeżdżać do węzła na obwodnicy i nadkładać drogi. Osoby chcące skrócić drogę do Wejherowa pojadą starą obwodnicą - więc po co i dla kogo OMT. Czy są jakieś analizy jej wykorzystania ?
        Sens miałaby obwodnica gdyby łączyła obwodnicę południową z Wejherowem - a to co nam zaprojektowano to jakiś gniot.

        • 1 1

  • Stawiać na tramwaje i nowe PESY !!! Więcej Pesy!!!

    • 7 0

  • zaorać Grunwaldzką, poco w takim grajdołku tyle ulic

    • 2 3

  • coz tego jak jest obwodnica a dzis i tak TIRy zapodawały Al. Zwycięstwa, (1)

    napakowane kontenerami.. a policji to jak trzeba to nie ma, nie?

    • 7 1

    • może dlatego

      że obwodnica była zakorkowana a potem zamknięta, stąd te TIRy ;)

      • 1 0

  • przede wszystkim powiem wam, że dzisiaj obwodnicą jechalem do pracy ( 28 km) (1)

    przez 3 godziny i 40 minut . I tyle w tym temacie. Droga jest zaprojektowana fatalnie. Ma za duże przewyższenia. Wydawać by sie mogło, że po latach komunizmu przebije się wyzsza świadomość a tu nic Trasa Kwiatkowskiego te same przewyższenia ( bez pojęcia) , węzeł Karczemki trochę lepszy ale kto mi wytłumaczy dlaczego nie ma trzeciego pasa od Słowackiego az po zjazd w Karczemkach ? Jest 150-200 przewężenia do 2 pasów a potem aż 5 . Po co ? Tu właśnie potrzeba 3 z niezależnym pasem dla samochodóww, które jadą tylko ze Słwoackiego na Kartuską a rozjazd do Centrum handlowego wystarczyłoby rozwidlenie 100 m bezoposrednio przed skrętem ( wielu kierowców grzecznie jedzie prawym pasem a potem gwałtownie skręca w lewo, bo spostrzega, że ten pas wyprowadza ich w maliny. Po co jest ten 3 pas dla szybkich wozów, skoro skutecznie zakorkiją je samochody wwłączające się od strony rzeszcza i Złotej Karczmy ? Może zacząć się 200 m dalej .
    Jeżli do tego dodać kolizyjne właczanie się na Spacerową , Słowackiego a w Chwarznie mimo iz jest po przeróbce bezkolizyjne do Gdyni to i tak są światła i zielona strzałka. Najbardziej debilna mysl drogowa . NA Spacerowej przed zjazdem do centrum handlowego specjalnie nie zrobiono zjazdu wcześniej, aby zachowac kolizyjne włączanie się do ruchu, przez co samochody oczekujące na zjazd do Oliwy blokują pas obwodnicy stwarzając olbrzymie niebezpieczeństwo dla pozostałych uczestników szybkiego ruchu. Krótko mówiąc : tępota umysłowa inzynierów GDDKiA, przez którą cierpia każdego dnia tysiace mieszkańców naszego regionu

    • 6 2

    • Ja tylko apropos Chwarzna.

      Owszem, do Gdyni skręca się na prawy pas, podczas gdy od Wiczlina jadą lewym. Tylko że w myśl przepisów jest tam dozwolony skręt w dowolny z 2 pasów. Nikt normalny nie skręci od razu an lewy, ale debili w kraju nie brakuje. Stąd konieczne są światła i strzałka. Ewentualnie można było odseparować obie jezdnie, ale zaraz jakiś idiota by przyrąbał w taką barierę na śliskim i się pluł...

      • 0 0

  • OBWODNICA? (1)

    3 godziny z Chyloni na Chwarzno

    • 3 0

    • W takich warunkach lepiej jechać miastem, niż ekspresówką...

      Anglia ma hiper autostrady, a jak spadł w zeszłym tygodniu śnieg, to tak samo na nich stali, jak wy pod Chwarznem...

      • 3 0

  • zdjęcie nr 1

    szok to 1 sze zdjęcie....
    jaki ruch ile osiedli i lasów przy obwodnicy...
    jaka zmiana na przestrzeni 40lat...

    • 0 0

  • OPAT będzie zbędny jak powstanie Trasa Kaszubska, czyli odcinek S6 do Lęborka

    Natężenie ruchu na odcinku od Gdyni do Redy i Wejrowa znacznie się zmniejszy.

    • 4 0

  • Mieszkańcy Trójmiasta! Nie słuchajcie tych głupców skandujących o OPAT!!!

    Byłem mieszkańcem Trójmiasta, a od 5 lat jestem mieszkańcem Małego Trójmiasta :) Wiem doskonale jak sprawy się tu mają! W zeszłym roku w okolicach maja oddano nam tu do użytku Małą Obwodnicę (ul. Cegielniana i Leśna, zainteresowanych zachęcam do poznania jej trasy i o poczytania info w necie o tej drodze). Jest to ciąg komunikacyjny równoległy do krajowej "szóstki", wystarczy 5 metrów zjechać w bok z głównej i już jedziemy nowiutką i PUSTĄ!!! drogą!!! ale nie... to nie wystarczy rumsko-redskim - wyszczekanym, leniwym ignorantom!!! W 2012r., odkąd jest ta droga nie było zakorkowania krajówki w SEZONIE!!! w tym problematycznym miejscu!!! a jeśli takowy się zdarzył, to nie przez turystów, a przez tych miejscowych leni, którym ciężko jest ułatwić sobie i innym życie i skorzystać ze świetnej, nowej obwodnicy. Droga już istniała, ale to woli się nachlać niż poczytać, że powstała nowa droga... co o niej pisały media, gdy już można było z niej korzystać... cytuję: "Na szczęście jest już alternatywa - budowa nowego ciągu komunikacyjnego z Redy do Rumi, równoległego do drogi krajowej jest na ukończeniu i w razie korków można już spokojnie z niej korzystać. Na razie droga jest niemal pusta - jeździ nią niewielu kierowców, bo mało kto o niej wie." ...a potem hołota wejdzie na forum i szczeka o OPAT! OPAT JAK SOBIE NARYSUJECIE, TO GO BĘDZIECIE OGLĄDAĆ! Tej drogi już nie będzie, bo nie ma ona najmniejszego sensu! z******się jeden z drugim i korek zrobi na drodze, bo nie skorzysta z nowej obwodnicy, bo on chce jechać główną, bo mu się to należy, bo "on je kaszub" poza tym... to nowe, równiutkie bezkorkowe, to musi być diabelskie! Śmiechu warte... ale takie mają tu podejście... średniowiecze połączone z lenistwem... skandal!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane