• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ostatnie chwile miejskich autobusów

Maciej Korolczuk
9 kwietnia 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

W ciągu roku nawet kilkanaście miejskich autobusów trafia na złom. W kilka dni, z kompletnego autobusu zostaje sam szkielet, z którego wcześniej wymontowuje się kasowniki, akumulator czy nadające się do użytku koła. Sprawdziliśmy, jak to wygląda w praktyce.



Jak oceniasz stan pojazdów komunikacji miejskiej w Trójmieście?

Środowe przedpołudnie. Złomowiec Panta na Uczniowskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Kilka dni wcześniej odstawiono tam kilka autobusów, które, po wstępnych pracach rozbiórkowych, pojazd komunikacji miejskiej przypominają już w zasadzie tylko kolorem karoserii. Wokół pełno części, szkła, resztek płynów eksploatacyjnych, uszczelek, zaworów, śrub, łożysk czy plastikowych siedzisk.

- Autobusy pracowały u nas ok. 20 lat. Przejechały średnio ok. 1,4 mln km. Każdy z tych autobusów, które już trafiły na złomowisko, albo za chwilę tam trafią, ma poważną usterkę, której naprawienie przewyższa wartość całego pojazdu. Zgodnie z ustawą o recyklingu pojazdów trafiają więc na złom. Autobusy pochodzą z końca lat 90. Są już wysłużone, co nie znaczy, że nie można wykorzystać znajdujących się w nich części. Jeśli się do tego nadają, do ponownego użytku trafiają kasowniki, elementy systemu informacji pasażerskiej, opony czy akumulator. Jeśli zachodzi taka potrzeba, zdejmowane są też pokrowce - opowiada Wojciech Kamiński, kierownik techniczny zajezdni autobusowej GAiT.
Nieopodal złomowca, w zajezdni autobusowej przy Hallera zobacz na mapie Gdańska oczekują na utylizację dwa kolejne pojazdy. W jednym zepsuty silnik, którego nie da się już naprawić. Tuż obok drugi - po wypadku, ze skasowaną maską i zbitą przednią szybą.

- One też wkrótce trafią na złom. Rocznie oddajemy tam ok. 14-16 pojazdów. W ich miejsce pojawiają oczywiście nowe sztuki. 11 kwietnia odbieramy dwa nowe mercedesy Citaro, a obecnie przygotowujemy się do jednego z największych przetargów w ostatnich latach i nabycia 46 nowych pojazdów. Ich zakup planowany jest na przyszły rok - dodaje Wojciech Kamiński.
Jak mówi nam jeden z pracowników, nawet 80 proc. części nie nadaje się do przetworzenia czy ponownego wykorzystania. Najczęściej to drewno, szkło i tworzywa sztuczne. Pojazd najpierw jest rozbierany na czynniki pierwsze, a pozostała rama cięta na mniejsze części, a następnie utylizowana. Choć więc jego masa i gabaryty w porównaniu do auta osobowego wydają się ponadprzeciętne, to kompletny autobus trafiający na złom wart jest zaledwie kilkaset złotych.

W Gdyni problem ze złomowaniem miejskich autobusów jest nieco inny. W mieście komunikacja miejska obsługiwana jest przez siedmiu przewoźników zarówno z Gdyni, jak i Żukowa czy Świętochłowic. Także utylizowanie pojazdów odbywa się w złomowcach w różnych częściach Pomorza i całego kraju.

  • Jeszcze kilka tygodni temu te autobusy woziły w Gdańsku pasażerów.
  • Średnio na złom trafia kilkanaście autobusów w ciągu roku.
  • Po wydaniu zaświadczenia o utylizacji autobus jest wyrejestrowywany z ewidencji pojazdów.
  • Pojazd trafia na złom, gdy jego naprawa staje się finansowo nieuzasadniona.
  • Po kilku dniach z autobusu zostają tylko koła i część podwozia.

Miejsca

Opinie (153) 1 zablokowana

  • Można było do Gdyni oddać. Tam gorsze złomy do tej pory jeżdżą

    • 11 3

  • To dosyć ciekawe, że u nas już się złomuje autobusy z końca lat 90...

    Podczas gdy w niektórych innych miastach naszego kraju lub w PKSach można jeszcze spotkać w służbie autobusy z pierwszej połowy lat 90 i starsze, z końca lat 80. Np. w Częstochowie jeszcze Ikarusy jeżdżą.

    Nie mówić już o prywatnych przewoźnikach w Polsce jeżdżących na Setrach z przełomu lat 80/90 i nieco młodszych.

    • 21 0

  • Zepsuł się silnik i na złom? to nie można silnika wymienić samego? (2)

    Coś mi się wierzyć nie chce, że silnik będzie droższy niż cały autobus wraz z silnikiem oczywiście wbudowanym! absurd?

    • 13 3

    • Nie koniecznie

      Wystarczy mała kolizja naruszająca szkielet, obejrzyj jeszcze raz film, przyjrzyj się w jakim stanie jest rama, sama korozja.

      • 3 1

    • a samochod to tylko silnik?

      w wielu autach silnik to jest czesc ktora sluzy do konca
      a psuje sie cos innego
      np rdzewieje rama
      sypie zawieszenie i uklad hamulcowy

      • 1 0

  • czy nr boczny 2016 to nie pierwszy z pierwszych neoplanów? (1)

    2015 to był chyba jeszcze mercedes?

    • 8 0

    • Dokładnie tak.

      Podobno jeden Neoplan zostanie jako zabytek - 2024 albo 2021, bo tylko te jeszcze jeżdżą.

      • 4 0

  • pamiętajmy !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    Po każdym czyli co najmniej po jednej sztuce typu autobusu i tramwaju powinno być restaurowane i sprawne aby służył jako nasza historia przyszłym pokoleniom.
    Kiedyś był projekt aby stworzyć w jednej z zabytkowych hal po ZNTK na Przeróbce muzeum transportu i tam umieszczać zabytki komunikacji. Ale nowa władza nie była już tak przekonana do tego pomysłu i mamy to co mamy czyli bryndze.

    • 14 1

  • cwaniactwo tez tutaj jest

    niby Panie z zkm czy to z Gdyni czy z Gdanska chwala sie ze takie normy spalania czy takie juz sa i ze jest nowoczesny tabor ktory temu podola....a ja sie pytam.czemu klamiecie??wystarczy przy starcie autobusu zobaczyc jak autobus ktory jest niby to prawie nowy a z rury wydechowej leca spaliny i to widac czyli?? wyciety filtr czastek stalych lub \i katalizator bo juz zapchany byl to po co kupiwac jak mozna wyciac i wstawic kawalek rurki nie.jawne oglupianie ludzi..niby to dlaczego nie zakupia gazowych??bo sa drozsze niby.ale przynajmniej by nie kopcily a tutaj nie dosc ze kopca to jeszcze prezesi z umiechem na twarzy mowia ze normy spalania maja....i co z tego skoro nie ma najczescie tych dwoch wyzej wymienionych czesci??

    • 11 3

  • A co tam Mercedesy, Many, Solarisy (1)

    Dawać mi starego poczciwego czerwonego Ikarusa z falbankowanymi drzwiami przez które zresztą kiedyś wyleciałem na przystanek gdy sie o nie oparłem i one się samoistnie otworzyły :P

    • 15 2

    • Teraz to są same porządne autobusy

      Gdy ostatnio chciałam wbiec do takiego z fotokomórką to noga weszła a reszta ciała odbiła się od zamykających się drzwi. Byle jak do takiego autobusu nie wejdziesz. Klasa!

      • 8 0

  • Gdyby je wystawiono na portalu

    Moze by zeszly w dobrej cenie.

    • 13 0

  • (1)

    Takie autobusy ida za sensowne pieniadze do krajow afrykanskich. No ale przeciez to za pubnliczne pieniadze to lepiej zezlomowac.

    • 9 1

    • hahaha

      ida do afryki owszem
      do biednych krajow ktore chca je za darmo i jeszcze trzeba im transport oplacic
      nikt takich starych nie kupuje szczegolnie takich do ktorych juz nawet czesci nie robia

      • 0 0

  • taki ich los...

    Smutny widok, ale widać jak są wyeksploatowane i co ciekawe taki przebieg? moim zdaniem raczej jest wyższy, podobnie kasowali ikarusy, jelcze, ciekawe kiedy będą kasować najstarsze solarisy...

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane