- 1 Jak zniszczono Rady Dzielnic w Gdyni (62 opinie)
- 2 Lądowanie w Poznaniu przez nocny Duathlon (65 opinii)
- 3 PKP chce oddać Gdyni tunel. Szansa na zmiany w centrum (115 opinii)
- 4 Wybudują chodnik w miejscu prowizorki (48 opinii)
- 5 Pozostałości baterii mającej bronić portu (65 opinii)
- 6 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (135 opinii)
Ostatnie chwile miejskich autobusów
W ciągu roku nawet kilkanaście miejskich autobusów trafia na złom. W kilka dni, z kompletnego autobusu zostaje sam szkielet, z którego wcześniej wymontowuje się kasowniki, akumulator czy nadające się do użytku koła. Sprawdziliśmy, jak to wygląda w praktyce.
- Autobusy pracowały u nas ok. 20 lat. Przejechały średnio ok. 1,4 mln km. Każdy z tych autobusów, które już trafiły na złomowisko, albo za chwilę tam trafią, ma poważną usterkę, której naprawienie przewyższa wartość całego pojazdu. Zgodnie z ustawą o recyklingu pojazdów trafiają więc na złom. Autobusy pochodzą z końca lat 90. Są już wysłużone, co nie znaczy, że nie można wykorzystać znajdujących się w nich części. Jeśli się do tego nadają, do ponownego użytku trafiają kasowniki, elementy systemu informacji pasażerskiej, opony czy akumulator. Jeśli zachodzi taka potrzeba, zdejmowane są też pokrowce - opowiada Wojciech Kamiński, kierownik techniczny zajezdni autobusowej GAiT.
Nieopodal złomowca, w zajezdni autobusowej przy Hallera oczekują na utylizację dwa kolejne pojazdy. W jednym zepsuty silnik, którego nie da się już naprawić. Tuż obok drugi - po wypadku, ze skasowaną maską i zbitą przednią szybą.
- One też wkrótce trafią na złom. Rocznie oddajemy tam ok. 14-16 pojazdów. W ich miejsce pojawiają oczywiście nowe sztuki. 11 kwietnia odbieramy dwa nowe mercedesy Citaro, a obecnie przygotowujemy się do jednego z największych przetargów w ostatnich latach i nabycia 46 nowych pojazdów. Ich zakup planowany jest na przyszły rok - dodaje Wojciech Kamiński.
Jak mówi nam jeden z pracowników, nawet 80 proc. części nie nadaje się do przetworzenia czy ponownego wykorzystania. Najczęściej to drewno, szkło i tworzywa sztuczne. Pojazd najpierw jest rozbierany na czynniki pierwsze, a pozostała rama cięta na mniejsze części, a następnie utylizowana. Choć więc jego masa i gabaryty w porównaniu do auta osobowego wydają się ponadprzeciętne, to kompletny autobus trafiający na złom wart jest zaledwie kilkaset złotych.
W Gdyni problem ze złomowaniem miejskich autobusów jest nieco inny. W mieście komunikacja miejska obsługiwana jest przez siedmiu przewoźników zarówno z Gdyni, jak i Żukowa czy Świętochłowic. Także utylizowanie pojazdów odbywa się w złomowcach w różnych częściach Pomorza i całego kraju.
Miejsca
Opinie (153) 1 zablokowana
-
2017-04-09 19:04
Można było do Gdyni oddać. Tam gorsze złomy do tej pory jeżdżą
- 11 3
-
2017-04-09 19:24
To dosyć ciekawe, że u nas już się złomuje autobusy z końca lat 90...
Podczas gdy w niektórych innych miastach naszego kraju lub w PKSach można jeszcze spotkać w służbie autobusy z pierwszej połowy lat 90 i starsze, z końca lat 80. Np. w Częstochowie jeszcze Ikarusy jeżdżą.
Nie mówić już o prywatnych przewoźnikach w Polsce jeżdżących na Setrach z przełomu lat 80/90 i nieco młodszych.- 21 0
-
2017-04-09 19:55
Zepsuł się silnik i na złom? to nie można silnika wymienić samego? (2)
Coś mi się wierzyć nie chce, że silnik będzie droższy niż cały autobus wraz z silnikiem oczywiście wbudowanym! absurd?
- 13 3
-
2017-04-09 23:17
Nie koniecznie
Wystarczy mała kolizja naruszająca szkielet, obejrzyj jeszcze raz film, przyjrzyj się w jakim stanie jest rama, sama korozja.
- 3 1
-
2017-04-12 02:05
a samochod to tylko silnik?
w wielu autach silnik to jest czesc ktora sluzy do konca
a psuje sie cos innego
np rdzewieje rama
sypie zawieszenie i uklad hamulcowy- 1 0
-
2017-04-09 20:02
czy nr boczny 2016 to nie pierwszy z pierwszych neoplanów? (1)
2015 to był chyba jeszcze mercedes?
- 8 0
-
2017-04-09 22:14
Dokładnie tak.
Podobno jeden Neoplan zostanie jako zabytek - 2024 albo 2021, bo tylko te jeszcze jeżdżą.
- 4 0
-
2017-04-09 20:12
pamiętajmy !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Po każdym czyli co najmniej po jednej sztuce typu autobusu i tramwaju powinno być restaurowane i sprawne aby służył jako nasza historia przyszłym pokoleniom.
Kiedyś był projekt aby stworzyć w jednej z zabytkowych hal po ZNTK na Przeróbce muzeum transportu i tam umieszczać zabytki komunikacji. Ale nowa władza nie była już tak przekonana do tego pomysłu i mamy to co mamy czyli bryndze.- 14 1
-
2017-04-09 20:22
cwaniactwo tez tutaj jest
niby Panie z zkm czy to z Gdyni czy z Gdanska chwala sie ze takie normy spalania czy takie juz sa i ze jest nowoczesny tabor ktory temu podola....a ja sie pytam.czemu klamiecie??wystarczy przy starcie autobusu zobaczyc jak autobus ktory jest niby to prawie nowy a z rury wydechowej leca spaliny i to widac czyli?? wyciety filtr czastek stalych lub \i katalizator bo juz zapchany byl to po co kupiwac jak mozna wyciac i wstawic kawalek rurki nie.jawne oglupianie ludzi..niby to dlaczego nie zakupia gazowych??bo sa drozsze niby.ale przynajmniej by nie kopcily a tutaj nie dosc ze kopca to jeszcze prezesi z umiechem na twarzy mowia ze normy spalania maja....i co z tego skoro nie ma najczescie tych dwoch wyzej wymienionych czesci??
- 11 3
-
2017-04-09 20:29
A co tam Mercedesy, Many, Solarisy (1)
Dawać mi starego poczciwego czerwonego Ikarusa z falbankowanymi drzwiami przez które zresztą kiedyś wyleciałem na przystanek gdy sie o nie oparłem i one się samoistnie otworzyły :P
- 15 2
-
2017-04-10 06:55
Teraz to są same porządne autobusy
Gdy ostatnio chciałam wbiec do takiego z fotokomórką to noga weszła a reszta ciała odbiła się od zamykających się drzwi. Byle jak do takiego autobusu nie wejdziesz. Klasa!
- 8 0
-
2017-04-09 20:42
Gdyby je wystawiono na portalu
Moze by zeszly w dobrej cenie.
- 13 0
-
2017-04-09 20:54
(1)
Takie autobusy ida za sensowne pieniadze do krajow afrykanskich. No ale przeciez to za pubnliczne pieniadze to lepiej zezlomowac.
- 9 1
-
2017-04-12 02:07
hahaha
ida do afryki owszem
do biednych krajow ktore chca je za darmo i jeszcze trzeba im transport oplacic
nikt takich starych nie kupuje szczegolnie takich do ktorych juz nawet czesci nie robia- 0 0
-
2017-04-09 21:31
taki ich los...
Smutny widok, ale widać jak są wyeksploatowane i co ciekawe taki przebieg? moim zdaniem raczej jest wyższy, podobnie kasowali ikarusy, jelcze, ciekawe kiedy będą kasować najstarsze solarisy...
- 4 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.