• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pendolino będzie jeździć co godzinę z Trójmiasta do Warszawy

Maciej Naskręt
22 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Wizualizacja Pociągu Pendolino z wychylnym pudłem.



Pociąg Pendolino, który ma zapewnić połączenie Trójmiasta z południem kraju, będzie kursować co godzinę. Część pociągów, które przyjadą ze stolicy, nie skończy biegu w Gdyni, lecz pojedzie do Słupska, Koszalina, a nawet Kołobrzegu.



Pociągi Pendolino można oglądać teraz m.in. na brytyjskich torach.

W połowie stycznia informowaliśmy, że pierwsze pociągi Pendolino firmy Alstom dojadą według rozkładu do Trójmiasta w grudniu 2014 r. Przypomnijmy, że firma PKP Intercity zamówi 20 składów bez wychylnego pudła. Pojazdy mogą mknąć z prędkością nawet 250 km/h. Koszt zamówienia wynosi 400 mln euro. Podróż z Trójmiasta do Warszawy ma trwać 2 godziny i 30 minut. Natomiast do Krakowa i Katowic mamy dojechać w ciągu pięciu godzin.

Część naszych czytelników zastanawiała się, ile dokładnie pociągów pojedzie z Gdańska do stolicy kraju. Postanowiliśmy zapytać o to ministerialnych urzędników.

Czy duża liczba połączeń pociągiem Pendolino to atrakcyjna oferta przewoźnika?

- Docelowo zakładamy, że od rana do wieczora, z Trójmiasta w kierunku Warszawy pojedzie kilkanaście pociągów. Mają one wyruszać na trasę co godzinę. Przejadą one przez stolicę, część z nich dalej pojedzie do Katowic, a pozostałe do Krakowa - mówi Andrzej Massel, podsekretarz stanu, zastępca ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Przypomnijmy, że pod koniec ubiegłego roku Komisja Europejska nie wyraziła zgody, by przejazdy pociągami Pendolino z Trójmiasta do Krakowa i Katowic przez Warszawę były dotowane przez polski budżet. Rząd zgodził się na dofinansowanie zakupu taboru w ramach tzw. pomocy regionalnej, dotacja do zakupu zmalała więc z 50 proc. do 23 proc. Przewozy mogą być teraz dotowane, ale KE zobowiązuje przewoźnika, by nowe składy obsługiwały też pasażerów z innych aglomeracji - nie tylko Trójmiasta, Krakowa, Warszawy i Katowic.

Ministerialni urzędnicy nie chcieli, by nowe pociągi rozjechały się po całej Polsce - do Poznania, Rzeszowa czy Wrocławia. Znaleźli jednak inne rozwiązanie.

- Nic się nie zmienia, jeśli chodzi o główny korytarz kursowania pociągów z Gdyni do Katowic i Krakowa przez Warszawę. Natomiast zgodziliśmy się z Komisją Europejską na takie rozwiązanie, że ostatnie pociągi w ciągu dnia nie zakończą biegu m.in. w Gdyni, lecz pojadą do Słupska, Koszalina, a może i nawet Kołobrzegu. Chodzi o to, by pociąg nie nocował na stacji w Gdyni, a mógł być jeszcze wykorzystany na dalszym odcinku - mówi Andrzej Masel.

Ministerialni urzędnicy odpierają zarzuty niezależnych ekspertów rynku kolejowego. Ci przekonują, że bilety za przejazd Pendolino będą kosztować grubo ponad 200 zł. Właśnie z droższych biletów miała być pokrywana 27-procentowa strata we wcześniej wspomnianym dofinansowaniu.

- Spodziewam się cen, jakie obecnie są w pociągach lepszej kategorii. Jeżeli będzie to 100-150 zł, to w tej cenie wielu pasażerów jest skłonnych pojechać Pendolino. Być może w godzinach szczytu będą to nieco większe kwoty - mówi zastępca ministra.

Opinie (334) ponad 20 zablokowanych

  • 200 zł? (5)

    Nie, dziekuje. 2 tygodnie temu jechałam Polskim Busem do Wawy za 20 zł - oprocz komfortu jazdy i wifi - byla kawa, herbata, rogaliki i lody:-) Mam gdzieś to pendolino za takie pieniądze....

    • 13 0

    • tylko walnac z nudow mozna, jak sie jedzie te 6h prawie! (2)

      • 0 1

      • (1)

        6h to chyba syrenką?

        • 1 0

        • Według rozkładu

          Według rokładu Polskiego Busa trasa z Gdańska do WWy to 5h 45min. Podobnie jak pociągi, tyle, że przez remontem. Czekam na Pendolino, żeby w te 2h, 2h 30min dojechać. Czasami chcę pojechać na dzień, na jakiś event, ale 12h podróży to za dużo jak na taki okres czasu.

          • 0 0

    • :)

      ..ja też przesiadłem się do Busa..podróż szybko mija no i poczęstunek ,wi-fi....

      • 3 0

    • Absolutnie sie z Toba zgadzam. Polski Bus wygrywa!

      Za takie pieniadze to niech Tusk sobie jezdzi. Bedzie nam taniej niz panstwowym jet-em, z naszych podatkow.

      • 2 0

  • tej bandzie z rządu i PO - to uwierzę, jak pojedzie!

    a poki co to jak zwykle - mydlenie oczu i obiecanki cacanki

    • 4 0

  • Zakup pendolino na nasze tory, to jak jeżdżenie bolidem F1 po wiejskiej drodze.

    Przecież te pociągi będą wykorzystywały tylko 50% swojej prędkości. Czyli będziemy mieli super nowoczesny sprzęt na torach z czasów głębokiej PRL.

    • 6 0

  • :)

    ..podrasować EP09 i EU44 i niech sobie śmigają te 4 godziny do Wa-wy jak kiedyś..a nie od razu kupować coś za granicą...po za tym newagowskie etz-y ostatnio na próbach jechały 200 km/h...może by tak kupować w kraju a nie dać zarabiać innym....

    • 1 0

  • s****atata

    • 2 0

  • Poco kupowac Pendolino ktore i tak bendzie jezdzic 160km/h realnie!!!!!!!! (1)

    Ta trasa niepozwala na jazde z wiekrzymi pretkosciami !!!! JUest poprostu za kreta i bez wychlanych pudel pociag wiecej nie pojedzie !!!!!A do Warszaw wystarczylo kupic dobra lokomotywe i dobre wagony i to samo by sie uzyskalo! Piec razy taniej !! Ale jak zwykle ktos wziol niezla kase pod biurkiem i mam propagande sukcesu !!!He HE a nie mowi sie o defraldaci pieniedzy !!! TO TYLKO POLSKA!!!!!!!

    • 7 0

    • A z wychylnym nie zmieści się w skrajni.

      • 0 0

  • Taaa, na pewno ktoś będzie tym jeździł przy takiej częstotliwości...

    I jeszcze przy tych cenach biletów, jak przewidywane... Wróżę ostateczną częstotliwość nie większą niż 3-4 pociągi dziennie. Kaszub, Małopolska, Neptun, może jeszcze Norwid jako drugi poranny z 3miasta - i tyle.

    • 3 0

  • pendolino :-)))

    A ja dzis jechałam pendolino w UK :) trochę głośny odległość 40km pokonał w 30 minut,cena:£13,50 w obie strony z southampton do Bournemouth.

    • 2 2

  • Na łupsk

    • 0 0

  • iii

    to se tusk będzie pedndolił z w-wy do sopot na mecze...

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane