• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Symboliczne rozpoczęcie budowy mostu w Sobieszewie

Katarzyna Moritz
17 września 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 

Rusza budowa mostu w Sobieszewie.

W sobotę symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty, rozpoczęto budowę nowego zwodzonego mostu na Wyspę Sobieszewską, który ma powstać do końca 2017 roku. Wydarzenie połączyło tego dnia polityków, podkreślających, że ten most jest "bezpartyjny".



Grochówka, baloniki, cukrowa wata i biesiada przy muzyce uatrakcyjniały w sobotę przybyłym mieszkańcom symboliczne rozpoczęcie budowy nowego zwodzonego mostu na Wyspę Sobieszewską. Zanim wbito łopaty w ziemię, zgromadzeni wysłuchali płomiennych przemówień polityków.

Prezydent Paweł Adamowicz, zauważył, że kiedy był podpisywany list intencyjny pomiędzy samorządami oraz ówczesnym wiceministrem Pawłem Orłowskim, nie przyszło tak dużo osób. Nie ukrywał, że most jest potrzebny nie tylko dla wyspy, ale też dlatego, by odbył się na niej 2023 roku ogólnoświatowy zlot Jamboree dla 40 tys. harcerzy ze 160 krajów świata (za rok zapadnie decyzja o lokalizacji).

  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • Nowy most (czerwona linia) będzie przebiegać tuż obok istniejącego mostu pontonowego.
Co istotne, to właśnie to wydarzenie stało się też pretekstem, żeby Gdańsk zaczął się ubiegać o 17 mln zł dofinansowania od rządu. Decyzja o wkładzie finansowym zapadła w maju tego roku. Zwycięzcą rozstrzygniętego niedawno przetargu zostało polsko-czeskie konsorcjum firm Metrostav (lider) wraz z Vistal Gdynia i Vistal Infrastructure, które ma wybudować most za 57,1 mln zł. Miasto zaplanowało na ten cel 71 mln zł.

- Wniosek jest taki, że powinniśmy sobie bardziej wierzyć i ufać, i trzymajmy kciuki żeby ta budowa dobrze poszła. Jak widzicie, chwalę rząd i ministra, mimo że my politycznie jesteśmy po przeciwnej scenie, ale wiadomo - most łączy, bo most jest bezpartyjny - radował się Adamowicz.
Jak będzie wyglądała nowa przeprawa na Wyspę Sobieszewską?

Konstrukcja będzie miała 173 metrów długości, ze skrzydłami 181,5 m. Łączna rozpiętość przęseł zwodzonych to 59,50 m., szerokość ustroju niosącego - 14,92 m. w tym: szerokość jezdni 7 m.; szerokość jednostronnego ciągu pieszego 2 m.; szerokość drogi rowerowej 2,4 m.

  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
  • W sobotę w Sobieszewie ruszyła budowa mostu zwodzonego.
Co istotne dla żeglarzy i wodniaków, światło poziome przęsła żeglownego z uwzględnieniem prowadnic wyniesie 50 metrów, światło pionowe przęseł bez otwierania 4 metry ponad poziom wysokiej wody żeglownej i 5 metry ponad poziom wody średniej. Czas otwierania obu przęseł to 2 minuty.

- Mamy duże szczęście że wygrał wykonawca, który jest specjalistą w tego typu zadaniach. Ma zresztą obecnie duży kontrakt nieopodal, na trasie S7. Posiada także duży potencjał, więc jesteśmy spokojni o jakość i terminowość. Terminy są napięte, ale wykonawca przedstawił nam harmonogram, gwarantujący realizację zadania, oczywiście nie można wykluczyć nagłych zdarzeń. A most, proszę mi wierzyć, będzie naprawdę piękny - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Most przypłynie na barkach

Sama konstrukcja będzie powstawała poza placem budowy. Firma Vistal planuje wydzierżawić teren w okolicy, by wykonywać na nim część prac montażowych. Resztę wykona na terenie swojego zakładu w Gdyni. Ostatecznie konstrukcja zostanie dostarczona drogą morską na miejsce i zamontowana.

- Spektakularny efekt prac zobaczymy w przyszłym roku już poza sezonem turystycznym, by nie stwarzać uciążliwości. Przebudowa układu drogowego też nie powinna przysparzać kłopotów, może jednak nastąpić kilka zamknięć połączonych z objazdem. Jednak niewykluczone, że będzie zamknięty tor wodny na okres montażu hydrauliki na moście - tłumaczy Bartosiewicz.
Wykonawca na budowie w październiku

Robotnicy najpierw będą umacniać ścianką szczelną brzegi po obu stronach Wisły, następnie pojawi się sześć pali, będącymi elementami przyczółków. To wszystko zostanie zrealizowane jeszcze w tym roku.

Nieznany jest jeszcze harmonogram otwierania nowego mostu oraz to, czy będzie to następowało w określonych godzinach czy też na wezwanie telefoniczne. Zostanie to ustalone po rozmowach z różnorodnymi środowiskami związanymi z żeglugą.

Wykonawca ma za zadanie także likwidację istniejącego mostu pontonowego. Nie pójdzie on na żyletki, jednak jeszcze nie są jeszcze znane plany wykorzystania go w przyszłości.

Most pontonowy prowadzi na wyspę od lat 70. XX wieku, użytkowany był pierwotnie w Kiezmarku, do momentu kiedy powstała tam stała przeprawa. O budowę nowego mostu mieszkańcy apelowali od lat. Jenak zanim padły deklaracje budowy, w 2013 roku most pontonowy przeszedł generalny remont. Wymieniono nawierzchnię jezdni i części pieszej i podniesiono nośność z 10 do 30 ton.

Opinie (214) 6 zablokowanych

  • Nie rozbierac (1)

    Nie rozbierajcie starego mostu! Przypnijcie go na pamiątkę gdzieś do brzegu !!

    • 6 3

    • To zaplac za to

      • 2 0

  • niby XXI w.a nadal ronda radzieckie wstawiają (1)

    kiedy nasidrogowcy nauczą się projektować jak trzeba ?

    • 4 9

    • a co mają stawiać, światła? to już lepsze rondo

      • 2 1

  • Musial tak podkreslac ze jest ponadpartyjny? To chyba normalne na swiecie ze niezaleznie od partii buduje sie obiekty typu most... (nie popieram nikogo, mieszkam w los angeles i tu nikogo nie robi kto wygra wybory, most to most)

    • 3 0

  • Szkoda tyle kasy dawac dla wieśniaków

    Jak by nie mogli dalej tym pontonowym jeździć

    • 3 21

  • most jest "bezpartyjny". ??? to dlaczego 90% to POlitycy PO (2)

    • 3 9

    • ten most jest bardziej bezpartyjny niż osoba pełniąca obowiązki głowy państwa

      polityka to m.in. sztuka budowania mostów nad przepaściami uprzedzeń

      • 5 1

    • Bo politycy dobrej zmiany są wszędzie indziej pomimo że nikt ich o to nie prosił

      • 3 0

  • Rzad dołorzył ... (4)

    PiS doszedł do władzy i zaraz inwestycja rusza...Byle takich wiecej ... A za 8 lat rzadów PlatwOrmiasów nie było na to srodków ...Byle takich wiecej inwestycji ... My mieszkancy Mierzei Wislanej czekamy teraz na przekop...

    • 8 18

    • Ta a za pare lat jak pisiory juz wszystko rozdadza kraj zbankrutuje

      • 7 1

    • Abuhahaha propaganda sukcesu, Ty tak na serio? No to chyba bardzo dawno w Gdańsku nie byłeś więc zachowaj dla siebie te wynurzenia mózgowe

      • 4 1

    • co ty pieprzysz mój syn jest konstruktorem tego mostu i żadna w tym zasługa

      Pisu ,lepiej se poczytaj ,a nie chrzań ,zasługą Pisu będzie to ,że rozdają forsę ludziom i kasa będzie pusta ,wtedy mój syn kochany ,inteligentny ,zdolny będzie wiał za granicę bu tu nie będzie życia,a bardzo bym tego jako matka nie chciała.

      • 1 0

    • Coś cię pogięło od kiedy to Pis dał kasę na ten

      most ,to Platforma wynegocjowała z Unii kasę ,miasto dołożyło , a nie zaden Pis.

      • 1 0

  • Budyń (1)

    Juz trenuje podkop z Kurkowej

    • 6 7

    • Hahaha ale się uśmiałem, sam to wymyśliłeś?

      Jaki zabawny tekst.
      Żenada

      • 2 1

  • oczywiście w telewizjadzie kurskiego nic nie było

    banda złodziei która za 3 lata z własnej kieszeni pokryje 300 milionów długów publicznej

    • 6 3

  • Marnować tyle energii,instalować mechanizmy, zatrudniać obsługę dla przepłynięcia (5)

    jakieś łódeczki? Nonsens! Nie prościej złożyć żagiel, by przemieściła się pod mostem? Po co to otwieranie i zamykanie?Jaki to zbędny koszt takiego psu na budę przedsięwzięcia?

    • 2 12

    • czy wiesz ze do 1945 roku wiekszosc mostow w gdansku byla zwodzona ??? (1)

      pogadaj sobie stare zdjęcia będziesz wiedział

      • 2 0

      • a potem przyszłu takie rozsądne towarówki i zaspawały i rozkradły

        • 0 0

    • Martwa wisła to wielki potencjał dla żeglarstwa.

      Polska jest jednym z największych producentów jachtów w Europie a Martwa Wisła ma jeszcze duży potencjał na rozwój tego przemysłu. Jest to spokojny akwen bez zagrożenia powodziowego, od strony Wiślinki nie nadająca się do zamieszkania z wiadomych względów. Świetnie natomiast nadaje się na budowę małych stoczni czy przystani jachtowych. Mamy jeszcze bardzo mało takich miejsc w których możemy sezonować sprzęt. Ostatnio przejeżdżałem przez Błotnik i ku mojemu zaskoczeniu powstała tam całkiem ładna przystań z dużym zapleczem dla jachtów i łodzi. Ze względu na cenę nieruchomości to idealne miejsce na tego typu działalność.

      • 3 0

    • Widziałaś kiedyś jacht morski?

      Ech

      • 1 0

    • prościej położyć żagiel

      ...... a maszt schować do kieszeni? idioto

      • 0 0

  • Dobrze że będzie most. (1)

    Jednak ten cyrk z adamowiczem to żenada

    • 5 7

    • zawiść syneczku ,zawiść , bo ja nie mam forsy ,a on ma ,prawda

      synku.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane