• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągiem do Warszawy przez Bydgoszcz i Toruń

Michał Tusk
15 maja 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 
Wielki, kolejowy objazd do Warszawy (info.: Igor Nowaczyk). Wielki, kolejowy objazd do Warszawy (info.: Igor Nowaczyk).
Denerwuje Cię ponad czterogodzinna podróż pociągiem z Trójmiasta do stolicy? Już wkrótce możemy jechać o godzinę dłużej. Wszystko przez planowany remont trasy Gdynia - Warszawa.

Zapowiadana od lat modernizacja linii z Gdyni do Warszawy zbliża się dużymi krokami.

- Projekty wykonawcze są na ukończeniu - mówi Katarzyna Gawlik-Tarnowska, rzecznik Polskich Linii Kolejowych. - Przy pomyślnym rozstrzygnięciu przetargów na wybór wykonawców pierwszy etap prac, czyli remont torów na stacji Gdynia Główna i w okolicach Nasielska, rozpocznie się na przełomie lipca i sierpnia.

W ciągu następnych miesięcy remont objąłby większość trasy. Po jego zakończeniu czas jazdy skróci się z obecnych czterech godzin do dwóch i pół w przypadku pociągu "klasycznego", czyli złożonego z lokomotywy osiągającej prędkość 200 km na godzinę i wagonów, oraz do dwóch godzin i 15 minut w przypadku pociągów z tzw. wychylnym pudłem, takich jak włoski pociąg Pendolino.

Pierwotnie prace miały potrwać siedem lat, jednak w związku z Euro 2012 Ministerstwo Transportu postanowiło je przyspieszyć. Plan jest następujący: ponieważ na czas remontu czas podróży i tak by się wydłużyła o kilkadziesiąt minut z powodu zamykania kolejnych odcinków torów, lepiej od razu zamknąć całą trasę i robotę wykonać szybciej.

Pociągi z Trójmiasta do Warszawy mają w tym okresie jeździć przez Bydgoszcz, Toruń i Kutno. Biorąc pod uwagę obecne czasy przejazdu, taka podróż z Gdańska do stolicy trwałaby 5 godzin i 20 minut.

Ostatnio pojawiła się informacja, że objazd zostanie wprowadzony już za trzy miesiące.

- Wątpię, by stało się to tak szybko - mówi Michał Wrzosek, rzecznik Grupy PKP SA. - Obstawiałbym raczej początek przyszłego roku.

Na razie nie ma oficjalnych decyzji, czy wszystkie pociągi zostaną skierowane na zastępczą trasę, czy np. część zostanie zlikwidowana. Po dwóch latach będzie po wszystkim, bo najbardziej zniszczone tory na linii do stolicy zostaną już wyremontowane i pociągi będą już mogły wrócić na starą trasę. Mimo że remont kilku odcinków będzie jeszcze trwał, już wtedy z Gdańska do Warszawy będziemy jechali krócej niż trzy godziny.

Być może kolejowe spółki wprowadzą na czas objazdu tzw. ceny relacyjne, czyli uniezależnione od liczby kilometrów, których będzie o sto więcej. W ten sposób uniknięto by podwyżki cen.
Harmonogram prac na linii Gdynia - Warszawa

Lipiec 2007 - początek remontu torów na stacji Gdynia Główna Osobowa oraz odcinka Nasielsk - Warszawa
Jesień 2007 - początek remontu odcinków Iława - Montowo i Lisewo - Gdańsk
2008 - początek remontu odcinków Nasielsk - Iława, Prabuty - Lisewo i Gdynia Chylonia - Sopot
2009 - zakończenie remontu torów na stacji Gdynia Główna Osobowa i odcinka Lisewo - Gdańsk, rozpoczęcie prac na odcinku Gdańsk - Sopot
2010 - zakończenie remontu odcinków Nasielsk - Warszawa i Iława - Montowo, początek prac na odcinku Montowo - Prabuty
2011 - zakończenie remontu odcinków Nasielsk - Iława, Prabuty - Lisewo i Gdynia Chylonia - Sopot
2012 - zakończenie remontu odcinków Montowo - Prabuty i Gdańsk - Sopot
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (116) ponad 10 zablokowanych

  • Trochę się pogubiłam, o czym wszyscy dyskutujemy? Że przed laty niby było lepiej?

    Marku, nie mam pod ręką mapy, połączeń itp., ale bez wahania rezerwowałabym bilety z Warszawy. Jeszcze niedawno pociąg z Gdańska jechał jako tako do Olsztyna, później zamieniał się w ciuchcię. Z przyjemnością zauważam, że nastąpiły tam zmiany na lepsze. Nic mi nie wiadomo o likwidacji torów na trasie do Augustowa.

    • 0 0

  • naprawde ludzie POwtarzam wam Upamietajcie sie!
    artykuł jest o godzinie dłużej w PKP, a wy tu kuźwa wiece wyborcze robicie:-)
    j.... was POtrzeba odreagowania się? no to na tory i szosy ludu pracujacy stolicy! (województwa) sypcie wały, kopcie transzeje!! rok 2012 stoi u bram!! 2012 ante POrtas!!

    • 0 0

  • Ema

    ..." Z przyjemnością zauważam, że nastąpiły tam zmiany na lepsze "...
    Tzn. co sie zmienilo ?
    Milsza obsluga konduktorska ?

    • 0 0

  • chłopcy piszecie o pkp a tak naprawdę nie wiecie z czym macie do czynienia.

    Tak jak ta cała masa ciemnych tak zwanych polityków z bożej łaski, że o dziennikarzach nie wspomnę. Nie znają się na koleii i nic o niej nie wiedzą! Temat jest poważny bo kolej znika dlatego że państwo nie jest zainteresowane żeby kolej mieć! Powstaje coś kalekiego od samego pomysłu. I to mnie martwi. Zaczynamy budować autostrady po dwa pasy w każdą stronę !!! Ludzie kto tak robi dziś na świecie? Nikt. Zaczynamy, 30 lat za późno remantowaćtory dla prękości 160 na godz. to paranoja świat juz jeżdzi 250 standartowo, a Francuzi? Przecież to jest chore. Czy wszystko co się w końcu zacznie robic musi byc od samego początku uwalone w głupocie???

    • 0 0

  • Marek

    Szybciej jedzie pociąg.

    • 0 0

  • marek, przykro mi jak juz mądrzejszy na temat koleii nie będziesz.

    Sądzisz że to o czym narazie tylko piszą to jest mądre? Myślisz, że to co jest dopiero na etapie planów!! TAK dobrze czytasz ETAP PLANÓW, że to się uda??? A Jak się wszystko będzie zrywać do dechy to dlaczego dla prędkości 160 ??? Napisz Napisz. Oglądałam te plany, te błędy gdzie kable do latarni są układane w projektach w studzienki odprowadzające wodę, gdzie będą likwidowane całe stacje, gdzie wrescie będą okaleczone stacje które pozostaną!!! Człowieku czy takiej koleii nam potrzeba ??? To jak z tą "autoistradą " co ją oddali do uzytku i zaczęli remontować.... To chore przecież

    • 0 0

  • Krolowo mila.

    W temacie kolei siedze zawodowo .
    Co prawda konkretnie w taborze kolejowym , ale tematem linii kolejowych tez sie interesuje .
    Zeby poprowadzic trase na szybsze predkosci , trzeba zmienic luki , czyli zmienic jej profil , o czym zreszta Bolo juz wczesniej wspomnial .
    Nalezy rowniez , co bardzo wazne , zapewnic bezkolizyjnosc (mosty , wiadukty , tunele ).
    Calosc sygnalizacji i sterowania ruchem musi byc do tych predkosci przygotowana .
    ICE np. , ma droge hamowania z predkosci 250 km/h 4 820 m.
    Roznica w cenie trasy do 160 km/h i 250 km/h , czy szybciej , jest przez to znaczna .
    Nie krzycz tak , bo krolowej to nie przystoi .

    • 0 0

  • Pamelo

    działaj na swym kolejowym podwórku byle dobrze i byle sprawnie,
    a noc nasza będzie w TGV z Gdańska do Krakowa w 2,5 godziny...

    • 0 0

  • Marek Napisałeś dużo ciekawych rzeczy należy należy należy, TAK jest teraz okazja żeby to zrobić, królu drugiej już nie będzie,

    i znow obudzimy sie z ręką w nocniczku. A z tą drogą hamowania upss...Polecam strony kolei DB lub po prostu sie przejedź i

    • 0 0

  • bolo ale bez tych naszych betonowych władców kolejowych

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane