• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek Gdańsk Osowa zmieni się kosztem 24 mln zł

Maciej Naskręt
30 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tak będzie wyglądał przebudowany przystanek Gdańsk Osowa.


Kosztem 24 mln zł na przystanku w Osowie zobacz na mapie Gdańska powstają dwa dwukrawędziowe perony o długości 160 m, wiaty przystankowe oraz przejście podziemne z windami. Będą służyć m.in. pasażerom Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Jak oceniasz nowy przystanek?

Choć prace budowlane jeszcze trwają, gotowa jest już wizualizacja przystanku. Jest on jednym z trzech (razem z Gdynią Karwiny i Gdynią Stadion), jakie powstaną lub zostaną zmodernizowane przy istniejącej linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Jest ona połączona z linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Rębiechowie.

Te trzy przystanki pierwotnie miały powstać dopiero za kilka lat, przy rozbudowie PKM. Ponieważ jednak inwestycja pomorskiego samorządu zdobyła wyższe finansowanie z funduszy unijnych - z 70 do 85 proc. całości - udało się znaleźć pieniądze na budowę przystanków już teraz.

Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy. Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy.
Roboty torowe w Osowej prowadzi spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii 201 Gdynia - Kościerzyna. PKM buduje dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na pociąg z obu stron linii kolejowej. Do dyspozycji pasażerów będą także 4 cztery windy - na każdym z peronów oraz na obu końcach tunelu.

Inwestycja czterokrotnie droższa niż planowano

Według wstępnych wyliczeń inwestycja miała kosztować 6 mln zł. Ostatecznie jednak jej koszt wzrósł do 24 mln zł. Dla porównania przypomnijmy, że pojazdy, które będą jeździć po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztują odpowiednio: dwuczłonowy - 10,701 mln zł, a trójczłonowy - 11,7 mln zł.

Czytaj także: Pierwszy szynobus dla PKM już w Trójmieście

Dlaczego cena tak bardzo wzrosła? Właśnie z powodu budowy tunelu dla pieszych wraz z windami.

- Postęp naszych prac przy przebudowie stacji Gdańsk Osowa uzależniony jest od robót prowadzonych na linii relacji Gdynia - Kościerzyna, które są prowadzone na zlecenie spółki PKP PLK. Zakładamy jednak, że pociągi PKM będą tam zatrzymywały się 1 września - od czasu uruchomienia naszej linii - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Kiedy zakończenie robót?

Władze PKM także z uwagi na prowadzenie inwestycji we współpracy z PKP PLK nie chcą jednoznacznie wskazać terminu zakończenia prac przy przebudowie stacji w Osowej. Obecnie ruch pociągów na trasie między stacją Gdynia Główna - Gdańsk Osowa jest wstrzymany, co umożliwia sprawne wymienianie nawierzchni. Pociągi mają tam powrócić 21 sierpnia.

Po wybudowaniu przystanku PKM ruch pociągów na stacji Gdańsk Osowa będzie odbywać się identycznie, jak na stacji Gdańsk Wrzeszcz - przy zewnętrznych krawędziach obu peronów zatrzymywać się będą pociągi PKM, a przy wewnętrznych pozostałe pociągi regionalne.



Perony będą miały zatem (podobnie jak we Wrzeszczu) charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków kolei metropolitalnej, również w Osowej zastosowane będą wiaty w stylu "czerwonej wstążki", wyróżniające całą linię PKM, jednak nieco zmodyfikowane, ze względu na konieczność dopasowania przystanku Osowa do standardu całej linii 201.

Ponadto przewidziane zostało wybudowanie placu dworcowego, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a projektowanym tunelem prowadzącym do nowych peronów PKM.

Przystanki w Gdyni mają być gotowe do końca 2016 r.

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • W Gdańsku będą teraz najdroższe bilety (2)

    Aby swobodnie poruszać się po Gdańsku trzeba obecnie wykupić bilet ZTM + SKM (88 zł + 84 zł). Taniej to wychodzi w obrębie miasta niż bilet metropolitalny, bo interesuje mnie wyłącznie poruszanie się po Gdańsku, a nie Trójmieście). Jak dojdzie PKM, to pewnie wylecą jakieś kursy autobusów, a co za tym idzie za bilet miesięczny na 3 organizatorów transportu miejskiego, trzeba będzie zapłacić jeszcze więcej, pewnie ponad 200 zł, aby jeździć tylko po Gdańsku.

    • 7 5

    • To jedyne czego się obawiam

      Jak najbardziej wyczekuję kiedy to wszystko ruszy bo zamierzam jeździć, ale obawiam się że się włodarze nie dogadają i będziemy płacić 2x za Gdańskie ZTM i za PKM.
      Mam nadzieję, że wyjdzie jakieś kombo ZTM+PKM za 150 na ten przykład dla mnie jest do zaakceptowania.

      • 1 1

    • Raczej tańsze

      po prostu system SKM wydłuży się o kolejne stacje, czyli za 3 zł będę mógł jeździć pomiędzy stacją Gdańsk Osowa i przystankami Żabianka i Lipce.

      • 3 1

  • Ale PiSowicy (3)

    Mówią, że mamy ruinę, zgliszcza i dymiące kratery i że tylko jaruś słoneczko nas "zbawi" !!!! Czy nie, może mam jakąś pomroczność, widzę coś innego niż słyszę ???!!!! ;)))

    • 13 14

    • rzeczywiscie cos niebywalego (1)

      No naprawde niesamowite.wybudowano (w zasadzie odbudowano) PIERWSZA krotka linie kolejowa w kraju po 25 latach od upadku komuny i 8 latach rzadow PO z mega kasa z Unii zalatwiona zreszta jeszcze przez PIS. Dobrze ze kolej powstala ale robienie z tego 8 cudu swiata to gruba przesada. Warto dla porownania zobaczyc jak hiszpania rozwinela kolej po wejsciu do UE. Zreszta kase z UE latwo wydac, jak widze zas jaka jest (w zasadzie nie ma) wizja funkcjonowania komunikacji w oparciu o PKM to smiem twierdzic ze wiekszych partaczy i niekompetentnych ludzi jak w naszym UM, ze swieca szukac.

      • 6 7

      • tak załatwioną przez PiS który był przeciwny wejściu do UE

        ludzie ogarnijcie się

        • 2 4

    • jak trzeba bedzie splacic dlugi po czasach PO, to dopiero bedzie tragedia

      Grecja to bedzie pikus, budowac na kredyt to kazdy potrafi, a PO zaciagnela i poukrywala gigantyczne pieniadze. Teraz sami chca oddac wladze, bo sie wszystko sypie i zaraz runie.

      • 2 2

  • utwardzić drogi w kierunku zachodnim

    Dworzec z miliony a dojazd od strony zachodniej nie zmienił się na niektórych odcinkach od wieków kiedy jeździły konne powozy.

    • 5 2

  • Kompletny brak....

    ...właściwie ustawionych priorytetow.

    • 9 0

  • Gdańsk Osowa jest stacją kolejową

    a nie przystankiem, w dodatku stacją węzłową.

    • 12 2

  • bez sensu te tunele

    Fioła coś ostatnio mają z tymi tunelami. Kiedyś robiło się przejścia przez tory i było dobrze- wygonie, tanio i funkcjonalnie.

    • 12 5

  • Kute twardym butem

    przystanki PKM to architektoniczny horror. Totalne bezguście i wytwór chorego umysłu architekta. Czerwone szkarady na tle pięknej zieleni Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Pasujące ohydą do wysypiska Szadółki a nie europejskiego miasta XXI wieku. Anty -Pritzker 2015 gwarantowany. Powodzenia partacze.

    • 14 8

  • Ja sie pytam?

    A gdzie są opinie 72 uczestnikow ankiety ja sie tylko pytam

    • 2 1

  • ja sie dalej pytam

    Ile w końcu jest tych opini ? Czy ja nie ogarniam ? Czy portal?

    • 2 0

  • W Gdańsku lemingom wszystko sie podoba ale wgdyni to na to samo psy wieszaja

    Kolejka dla mieszkańców koszmar kasa w błoto perony w Gdańsku super 30mln to tanio:)

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane