• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek Gdańsk Osowa zmieni się kosztem 24 mln zł

Maciej Naskręt
30 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tak będzie wyglądał przebudowany przystanek Gdańsk Osowa.


Kosztem 24 mln zł na przystanku w Osowie zobacz na mapie Gdańska powstają dwa dwukrawędziowe perony o długości 160 m, wiaty przystankowe oraz przejście podziemne z windami. Będą służyć m.in. pasażerom Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Jak oceniasz nowy przystanek?

Choć prace budowlane jeszcze trwają, gotowa jest już wizualizacja przystanku. Jest on jednym z trzech (razem z Gdynią Karwiny i Gdynią Stadion), jakie powstaną lub zostaną zmodernizowane przy istniejącej linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Jest ona połączona z linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Rębiechowie.

Te trzy przystanki pierwotnie miały powstać dopiero za kilka lat, przy rozbudowie PKM. Ponieważ jednak inwestycja pomorskiego samorządu zdobyła wyższe finansowanie z funduszy unijnych - z 70 do 85 proc. całości - udało się znaleźć pieniądze na budowę przystanków już teraz.

Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy. Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy.
Roboty torowe w Osowej prowadzi spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii 201 Gdynia - Kościerzyna. PKM buduje dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na pociąg z obu stron linii kolejowej. Do dyspozycji pasażerów będą także 4 cztery windy - na każdym z peronów oraz na obu końcach tunelu.

Inwestycja czterokrotnie droższa niż planowano

Według wstępnych wyliczeń inwestycja miała kosztować 6 mln zł. Ostatecznie jednak jej koszt wzrósł do 24 mln zł. Dla porównania przypomnijmy, że pojazdy, które będą jeździć po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztują odpowiednio: dwuczłonowy - 10,701 mln zł, a trójczłonowy - 11,7 mln zł.

Czytaj także: Pierwszy szynobus dla PKM już w Trójmieście

Dlaczego cena tak bardzo wzrosła? Właśnie z powodu budowy tunelu dla pieszych wraz z windami.

- Postęp naszych prac przy przebudowie stacji Gdańsk Osowa uzależniony jest od robót prowadzonych na linii relacji Gdynia - Kościerzyna, które są prowadzone na zlecenie spółki PKP PLK. Zakładamy jednak, że pociągi PKM będą tam zatrzymywały się 1 września - od czasu uruchomienia naszej linii - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Kiedy zakończenie robót?

Władze PKM także z uwagi na prowadzenie inwestycji we współpracy z PKP PLK nie chcą jednoznacznie wskazać terminu zakończenia prac przy przebudowie stacji w Osowej. Obecnie ruch pociągów na trasie między stacją Gdynia Główna - Gdańsk Osowa jest wstrzymany, co umożliwia sprawne wymienianie nawierzchni. Pociągi mają tam powrócić 21 sierpnia.

Po wybudowaniu przystanku PKM ruch pociągów na stacji Gdańsk Osowa będzie odbywać się identycznie, jak na stacji Gdańsk Wrzeszcz - przy zewnętrznych krawędziach obu peronów zatrzymywać się będą pociągi PKM, a przy wewnętrznych pozostałe pociągi regionalne.



Perony będą miały zatem (podobnie jak we Wrzeszczu) charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków kolei metropolitalnej, również w Osowej zastosowane będą wiaty w stylu "czerwonej wstążki", wyróżniające całą linię PKM, jednak nieco zmodyfikowane, ze względu na konieczność dopasowania przystanku Osowa do standardu całej linii 201.

Ponadto przewidziane zostało wybudowanie placu dworcowego, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a projektowanym tunelem prowadzącym do nowych peronów PKM.

Przystanki w Gdyni mają być gotowe do końca 2016 r.

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • Niech się zmienia jak najszybciej teraz czas na przystanki w Gdyni

    Miło patrzeć jak Osowa się rozwija te przystanki się sprawdza będzie można ominąć korki na spacerowej np. Słowackiego na lotnisko szybko i przyjemnie super będzie nie mogę się juz doczekać .....W Gdyni na razie nic nie ma i przez jakiś czas niebedzie ale ma to swoje plusy bardzo szybki dojazd do lotniska bez przystanków z Gdyni głównej świetnie same plusy

    • 9 10

  • strasznie bogato budujemy (3)

    może starczy też na pozłacane klamki ?

    • 18 5

    • bez problemu by starczyło, ale sztuka polega na tym, żeby się za bardzo nie rzucało w oczy...

      • 2 1

    • Ty byś zbudował na pewno taniej

      • 1 2

    • złote klamki ida bokiem ;)

      złote klamki ida bokiem ;)

      • 2 0

  • Gdynia-Stadion przy Stryjskiej/Małokackiej.

    Tylko wtedy PKM do Gdyni ma sens. Korzystać będą mieszkańcy Chwarzna, Witomina, Małego Kacka, Redłowa i Płyty Redłowskiej. I do SKM Redłowo blisko.

    • 7 2

  • A co z PKM na Oksywie?

    Co z PKM na Oksywie. Tam są nowe tory i całkiem niedawno kursowały regularnie pociagi do Kościerzyny.

    • 14 4

  • I puście w końcu komunikację z Gdyni / Sopotu do Ergo Areny

    Puścić 181 do Ergo Areny, a 21 i 31 do Oliwa Pętla Tramwajowa

    • 11 4

  • Osowa?

    A to nie foto z PKP karwiny?

    • 3 4

  • dlaczego az tyle? NIK i CBA do roboty !!!!

    • 18 4

  • Na filmie widać ze chłopaki z farba w aerozolu nie śpią i już zdążyli nabazgrac

    Te swoje goowna. Co

    • 10 0

  • (1)

    "Według wstępnych wyliczeń inwestycja miała kosztować 6 mln zł. Ostatecznie jednak jej koszt wzrósł do 24 mln zł." i tak jest za każdym razem! tak było ze stadionem i właściwie z każdą inwestycją. przystanek za 24 mln??? to powinno kosztować 5 razy mniej. oni znają jednak psychologię ludzi, którzy nie potrafią liczyć i i tak będą zachwyceni - wystarczy przejrzeć tutejsze komentarze. dlatego ludzie trzymający władzę niezmiernie lubią wszelkie inwestycje i przetargi - jest tyle milionów do przytulenia...

    • 15 6

    • To może jeszcze sprawdź czy te 6mln było sensowne

      i co dodano, że koszt się zwiększył.

      • 0 1

  • A dlaczego z 3 przystanków znowu Gdański budują jako 1??A Gdynia na samym końcu ?? (2)

    Gdansk ma już 8 przystanków nowych a Gdynia 000 no i oczywiście teraz buduje się w pierwszej kolejności by było sprawiedliwie przystanek w Gdańsku a te 2 w Gdyni mogą poczekać dobrxe ze mamy dworzec wogole bo kolej Metropolitana by tylko przejechała po Gdyni i to ma być wspólna kolej ??Metropolitana ??Metropoli?tak ale Gdańskiej w 1 kategorii a Gdynia jest pominięta zbędna prawie szok niedowierzanie ...kiedy w Gdyni cis się zbuduje? ?? Juz wierzyć się nieche ze cokolwiek zrobią. ....taka prawda ...

    • 8 12

    • (1)

      Przeczytaj chronologie zdarzeń w PKM. Znajdziesz tam, ze Gdynia była przeciwna temu projektowi i już po rozpoczęciu prac akceptowała stan obecny wobec groźby, że całkiem zostanie pominięta w korzyściach z tego połączenia. Chytry dwa razy traci. Nie udało się rozciągnąć trasy na prawie Babie Doły. Tak wiec Karwiny i Stadion raczej nie zaliczają się do punktów węzłowych na trasie PKM.

      • 10 0

      • Ale mamy kolejkę na kamienna a wy nie

        • 9 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane