• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek Gdańsk Osowa zmieni się kosztem 24 mln zł

Maciej Naskręt
30 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tak będzie wyglądał przebudowany przystanek Gdańsk Osowa.


Kosztem 24 mln zł na przystanku w Osowie zobacz na mapie Gdańska powstają dwa dwukrawędziowe perony o długości 160 m, wiaty przystankowe oraz przejście podziemne z windami. Będą służyć m.in. pasażerom Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Jak oceniasz nowy przystanek?

Choć prace budowlane jeszcze trwają, gotowa jest już wizualizacja przystanku. Jest on jednym z trzech (razem z Gdynią Karwiny i Gdynią Stadion), jakie powstaną lub zostaną zmodernizowane przy istniejącej linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Jest ona połączona z linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Rębiechowie.

Te trzy przystanki pierwotnie miały powstać dopiero za kilka lat, przy rozbudowie PKM. Ponieważ jednak inwestycja pomorskiego samorządu zdobyła wyższe finansowanie z funduszy unijnych - z 70 do 85 proc. całości - udało się znaleźć pieniądze na budowę przystanków już teraz.

Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy. Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy.
Roboty torowe w Osowej prowadzi spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii 201 Gdynia - Kościerzyna. PKM buduje dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na pociąg z obu stron linii kolejowej. Do dyspozycji pasażerów będą także 4 cztery windy - na każdym z peronów oraz na obu końcach tunelu.

Inwestycja czterokrotnie droższa niż planowano

Według wstępnych wyliczeń inwestycja miała kosztować 6 mln zł. Ostatecznie jednak jej koszt wzrósł do 24 mln zł. Dla porównania przypomnijmy, że pojazdy, które będą jeździć po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztują odpowiednio: dwuczłonowy - 10,701 mln zł, a trójczłonowy - 11,7 mln zł.

Czytaj także: Pierwszy szynobus dla PKM już w Trójmieście

Dlaczego cena tak bardzo wzrosła? Właśnie z powodu budowy tunelu dla pieszych wraz z windami.

- Postęp naszych prac przy przebudowie stacji Gdańsk Osowa uzależniony jest od robót prowadzonych na linii relacji Gdynia - Kościerzyna, które są prowadzone na zlecenie spółki PKP PLK. Zakładamy jednak, że pociągi PKM będą tam zatrzymywały się 1 września - od czasu uruchomienia naszej linii - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Kiedy zakończenie robót?

Władze PKM także z uwagi na prowadzenie inwestycji we współpracy z PKP PLK nie chcą jednoznacznie wskazać terminu zakończenia prac przy przebudowie stacji w Osowej. Obecnie ruch pociągów na trasie między stacją Gdynia Główna - Gdańsk Osowa jest wstrzymany, co umożliwia sprawne wymienianie nawierzchni. Pociągi mają tam powrócić 21 sierpnia.

Po wybudowaniu przystanku PKM ruch pociągów na stacji Gdańsk Osowa będzie odbywać się identycznie, jak na stacji Gdańsk Wrzeszcz - przy zewnętrznych krawędziach obu peronów zatrzymywać się będą pociągi PKM, a przy wewnętrznych pozostałe pociągi regionalne.



Perony będą miały zatem (podobnie jak we Wrzeszczu) charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków kolei metropolitalnej, również w Osowej zastosowane będą wiaty w stylu "czerwonej wstążki", wyróżniające całą linię PKM, jednak nieco zmodyfikowane, ze względu na konieczność dopasowania przystanku Osowa do standardu całej linii 201.

Ponadto przewidziane zostało wybudowanie placu dworcowego, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a projektowanym tunelem prowadzącym do nowych peronów PKM.

Przystanki w Gdyni mają być gotowe do końca 2016 r.

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • (7)

    Przystanek w polu, wszędzie daleko.

    • 80 60

    • Patrząc z góry wygląda, że jest na środku dzielnicy

      właśnie tam

      • 3 0

    • Ja mam 12min z buta (2)

      1,5km na miękko można się przejść, a jak masz dalej to sobie podjedziesz 269, 210 albo 169 nie musisz fury wystawiać od razu.

      • 20 2

      • i jeszcze rowerem, hulajnogą i na rolkach czy deskorolce - też podjedziesz, da radę. (1)

        • 6 3

        • Najlepiej na rolkach po...

          dziurach na Osowskich ulicach a potem do dentysty po nowe ząbki ;)

          • 1 2

    • Nie płacz, Kaszubskie pendolino to stacja w polu...

      • 5 3

    • Oj tam oj tam...

      Za to niewielka różnica, 6 a 24mln.
      Ten miś jest nasz, przez nas zbudowany i to nie jest nasze ostatnie słowo!

      • 13 5

    • Jak by Ci zrobili pod domem to byś płakał, że głośno

      • 57 6

  • A przystanek i Park§Ride przy Kielnieńskiej???

    Zebrano kilka tysięcy podpisów w tym Osowa, Chwaszczyno,Kacze Buki czyli ludzie z gmin Gdańsk, Żukowo, Gdynia ... i cisza.

    • 4 0

  • Szkoda. (3)

    Jedna z ostatnich w okolicy stacji w starym, nostalgicznym stylu. Wystarczy zmienić/zmodernizować torowisko, odnowić budyneczek jeśli taka potrzeba - za dużo mniejsze pieniądze. A tak będzie nowoczesna betono-blacharnia.
    Szkoda.

    • 104 28

    • tak normalnie? bez łapóweczek? (1)

      • 7 3

      • a dlaczego bez, zaraz? to się nie da przepłacić za odnowienie starego budynku? po prostu szwagier ma hurtownię betonu, a nie zakład renowacji zabytków.

        • 2 1

    • Dwa niezależne perony

      To tam będzie taki ruch, że trzeba wybudować aż dwa perony?
      Pieniądze z Uni (czyli nie nasze), to można szaleć...

      • 9 4

  • strasznie bogato budujemy (3)

    może starczy też na pozłacane klamki ?

    • 18 5

    • złote klamki ida bokiem ;)

      złote klamki ida bokiem ;)

      • 2 0

    • Ty byś zbudował na pewno taniej

      • 1 2

    • bez problemu by starczyło, ale sztuka polega na tym, żeby się za bardzo nie rzucało w oczy...

      • 2 1

  • Komentarze (1)

    Wpadłem tylko poczytać komentarze wiecznie niezadowolonych i narzekających.

    • 4 7

    • 18mln przepłacić

      wiesz co można za tyle wybudować?

      • 3 0

  • Kosztem 24 mln zł Gdańsk -Osowa

    a Gdynia Głowna kosztem 38 mln. :)))

    • 3 1

  • Komentarze

    Komentarzne na tym forum sa cedzone jak pasuje portalowi. A pusty to to jest ten co zdecydowal o imwestycji w formie tunelu za te pieniadze

    • 3 1

  • 3miasto wie jak robić interesy. (2)

    • 24 21

    • Nic z tego nie będzie. Ta linia została deficytowa zanim jeszcze zaczął kursować pierwszy pociąg. (1)

      • 4 5

      • Pisuarowe mendactwo zaklinania rzeczywistosci .!

        wszystko wiedza najlepiej , oczywiscie ze bedzie najgorzej . Czy to masowanie prostaty kurdupla to nie jest juz obciazenie dziedziczne?

        • 5 2

  • Ale PiSowicy (3)

    Mówią, że mamy ruinę, zgliszcza i dymiące kratery i że tylko jaruś słoneczko nas "zbawi" !!!! Czy nie, może mam jakąś pomroczność, widzę coś innego niż słyszę ???!!!! ;)))

    • 13 14

    • jak trzeba bedzie splacic dlugi po czasach PO, to dopiero bedzie tragedia

      Grecja to bedzie pikus, budowac na kredyt to kazdy potrafi, a PO zaciagnela i poukrywala gigantyczne pieniadze. Teraz sami chca oddac wladze, bo sie wszystko sypie i zaraz runie.

      • 2 2

    • rzeczywiscie cos niebywalego (1)

      No naprawde niesamowite.wybudowano (w zasadzie odbudowano) PIERWSZA krotka linie kolejowa w kraju po 25 latach od upadku komuny i 8 latach rzadow PO z mega kasa z Unii zalatwiona zreszta jeszcze przez PIS. Dobrze ze kolej powstala ale robienie z tego 8 cudu swiata to gruba przesada. Warto dla porownania zobaczyc jak hiszpania rozwinela kolej po wejsciu do UE. Zreszta kase z UE latwo wydac, jak widze zas jaka jest (w zasadzie nie ma) wizja funkcjonowania komunikacji w oparciu o PKM to smiem twierdzic ze wiekszych partaczy i niekompetentnych ludzi jak w naszym UM, ze swieca szukac.

      • 6 7

      • tak załatwioną przez PiS który był przeciwny wejściu do UE

        ludzie ogarnijcie się

        • 2 4

  • Polska w ruinie jednym słowem...

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane