• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni dzielnic walczą o zmiany w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
26 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linia 269 ma szansę być wydłużona do osiedla Kukawka, części Osowej położonej na zachód od torów kolejowych do Gdyni. Linia 269 ma szansę być wydłużona do osiedla Kukawka, części Osowej położonej na zachód od torów kolejowych do Gdyni.

Rady gdańskich dzielnic starają się poprawiać komunikację miejską na terenie swoich jednostek. W Osowej trwają przymiarki do zmiany przebiegu linii 269, w Oliwie i na Przymorzu Małym radni chcą nowej linii, a we Wrzeszczu Górnym, Brętowie i na Pieckach-Migowie powrotu zmodyfikowanej linii 142.



Kontaktowałeś(aś) się kiedyś ze swoją radą dzielnicy?

Linia 269 funkcjonuje jako typowe połączenie wewnątrzdzielnicowe Osowej. Pokonanie całej trasy z pętli do pętli zajmuje zaledwie 19 minut. Linia jednak cieszy się sporym zainteresowaniem, ponieważ jej trasa przebiega wzdłuż głównych placówek edukacyjnych i handlowych, a samo jej uruchomienie to inicjatywa Rady Dzielnicy Osowa.

Teraz ta sama rada, choć już w kolejnej kadencji, stara się, by linia 269 dotarła na osiedle Kukawka zobacz na mapie Gdańska. Kilka dni temu dokonano przejazdu technicznego celem sprawdzenia infrastruktury dla uruchomienia autobusów.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej znajdziesz na stronie komunikacja.trojmiasto.pl

- Sprawdziliśmy, jak od strony technicznej wyglądałaby obsługa komunikacyjna tej części dzielnicy. Teraz opracowujemy szczegółową opinię, która trafi zarówno do Rady Dzielnicy Osowa, jak i Zarządu Dróg i Zieleni, będącego zarządcą drogi. Dalsze czynności będą zależeć m.in. od tego, jak szybko uda się wykonać niezbędne zmiany w zakresie infrastruktury drogowej - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
O co konkretnie chodzi?

- Niektóre ulice będzie trzeba delikatnie poszerzyć, by autobusy mogły się wyminąć, ale myślę, że te techniczne problemy będą rozwiązane - wyjaśnia Stanisław Krzemiński, zastępca przewodniczącego Rady Dzielnicy Osowa.
Czytaj też: Przystanek niezgody w Nowym Porcie

Propozycja Rady Dzielnicy Oliwa dla przebiegu nowej linii autobusowej. Propozycja Rady Dzielnicy Oliwa dla przebiegu nowej linii autobusowej.
Niestety inne dzielnice na taką przychylność urzędników nie mogą na razie liczyć.

Z inicjatywą uruchomienia nowej linii wystąpiły właśnie rady dzielnic Oliwy i Przymorza Małego. Linia o dość skomplikowanym przebiegu miałaby ułatwić dojazd do przystanku SKM Przymorze-Uniwersytet zobacz na mapie Gdańska, biurowców w rejonie ul. Arkońskiej zobacz na mapie Gdańska, Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska czy Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu zobacz na mapie Gdańska.

- Przebieg linii był konsultowany z Zarządem Dzielnicy Przymorze Małe, którego mieszkańcy uzyskaliby połączenie wewnątrzdzielnicowe. Natomiast w naszej dzielnicy mieszkańcy ul. Czyżewskiego mieliby dzięki temu drugą dzienną linię - dodaje Mikołaj Sobczak, radny dzielnicy Oliwa.
Linia 142 zlikwidowana została w momencie uruchomienia tramwaju na Morenę (Piecki-Migowo). Radni chcą jej powrotu w nieco zmienionym przebiegu. Linia 142 zlikwidowana została w momencie uruchomienia tramwaju na Morenę (Piecki-Migowo). Radni chcą jej powrotu w nieco zmienionym przebiegu.
Nieco inne postulaty przyświecają natomiast radnym Wrzeszcza Górnego, Brętowa oraz Piecek-Migowa, którzy chcą powrotu linii 142, zlikwidowanej w momencie uruchomienia trasy tramwajowej do PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańskaskrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska.

- Proponujemy nieco zmodyfikowaną trasę przez Suchanino, tak by nie dublować się z trasą tramwajową. Od momentu uruchomienia tramwaju na Piecki-Migowo, mieszkańcy rejonu ul. Słowackiego cały czas apelują do nas o przywrócenie bezpośredniego połączenia autobusowego do centrum miasta - informuje Arkadiusz Kowalina, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Mieszkańcom Piecek-Migowa linia 142 zapewni natomiast lepszy dojazd do Wrzeszcza.

- Po uruchomieniu tramwaju ograniczono kursowanie linii 129 i 127. Natomiast linia 227 ma bardzo długą trasę i często łapie opóźnienia - dodaje Przemysław Malak, zastępca przewodniczącego Zarządu Dzielnicy Piecki-Migowo.
Czytaj też: Autobusy z Karczemek wrócą do centrum
Plakat promujący zbieranie podpisów pod petycją o uruchomienie linii 142. Dodatkowo w niedzielę podpisy będą zbierane przed kościołami. Plakat promujący zbieranie podpisów pod petycją o uruchomienie linii 142. Dodatkowo w niedzielę podpisy będą zbierane przed kościołami.

Rady zbierają także podpisy pod petycją o przywrócenie linii 142 przez Suchanino.

Do piątku swoje poparcie wyrazić można w kilku miejscach na terenie Piecek-Migowa (patrz plakat). W niedzielę dodatkowo planuje się zbierać podpisy przed kościołami przy ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska, Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

- Na ten moment mamy ponad 1,4 tys. podpisów. Chcemy je przekazać zastępcy prezydenta, panu Piotrowi Grzelakowi. Liczymy też na spotkanie z zastępcą dyrektora ZTM, panem Sebastianem Zomkowskim - mówi Malak.
Już teraz wiadomo, że szanse na większe zmiany w układzie komunikacyjnym są niewielkie. ZTM gotów jest wprowadzać je jedynie kosztem cięcia kursów innych linii.

- Propozycje nowych tras linii rad dzielnicy traktujemy jako ciekawe pomysły modyfikacji istniejącej siatki połączeń. W pierwszej kolejności trzeba jednak wykonać dokładną analizę zapotrzebowania na transport w danej relacji i zbadać, czy wielkość popytu uzasadnia skierowanie autobusów z innych linii do obsługi nowych - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.
W opinii ZTM, uruchomienie linii 142 w wariancie proponowanym przez rady dzielnic może skutkować niekorzystnymi zmianami dla pasażerów na liniach 210 oraz 167.

Propozycja linii Oliwy i Przymorza Małego ma jeszcze mniejsze szanse na realizację. Zdaniem ZTM, "uruchomienie nowej linii mogłoby nastąpić jedynie kosztem redukcji oferty na innych liniach w obrębie tych dzielnic (...) Takie działania mogłyby być niezgodne z faktycznymi potrzebami przewozowymi."

Czytaj też: Nie ma szans na autobusy miejskie na obwodnicy

Miejsca

Opinie (179)

  • po wprowadzeniu linii tramwajowych , zlikwidowaniu autobusu 142 i zastąpienie autobusu 183 autobusem 184 który obwozi pasażerów po Morenie czas dojazdu do pracy wydłużył się 15-20 minut. nie o to chyba chodziło żeby utrudnić ludziom dojazd do pracy

    • 18 5

  • (3)

    Komunikacja miejska w Gdańsku to jakaś porażka... zwłaszcza jest chodzi o dzielnice południowe

    • 18 8

    • które się rozbudowują cały czas

      • 3 1

    • Przeprowadź się

      do centrum (dzielnic niepołudniowych)

      • 1 2

    • Nikt nie kazał ci mieszkać na wsi.

      • 0 0

  • Może wreszcie tramwaj 5 pojedzie do Oliwy!! (4)

    Komu przeszkadzało, że stary tramwaj nr 15 jeździł do Oliwy??
    Nowe wcale nie znaczy lepsze!!. Tramwaj nr 5 jadąc do Oliwy znacznie odciążyłby tłok na trasie Strzyża-Oliwa a pracownicy i studenci UG mogliby w całości - nie jak śledzie- dojechać do pracy i na zajęcia, a jest takich osób parę tysięcy!!
    Szefostwo ZTM nie jeździ tramwajami ani autobusami czego dowód dają ustawiając tak rozkłady jazdy żeby pasażerom się "nie nudziło i było im wygodnie"!!

    • 20 5

    • bardzo fajna propozycja.

      to, co się dzieje na trasie wrzeszcz-ug to jakaś masakra w godzinach szczytu.
      fajnie byłoby to rozładować.

      • 3 3

    • bo musisz przesiąść się na pkm czy tego nie rozumiesz jasne jak premia w kieszeni urzedasa

      • 1 3

    • gdzie 5 zmieścisz na pętli w Oliwie? (1)

      dawna 15 owszem kończyła w Oliwie ale dawniej nie przejeżdżało tam tyle linii. Teraz w Oliwie kończy 2 i 12 plus przejeżdża 11 i 6 ( dawniej to 12 jechało na Zaspę). Gdzie ty zmieścisz tam kolejną linię? Na odcinku Strzyża - Oliwa jeżdżą trzy linie -6,11,12. To mało?

      • 4 4

      • No i skąd się weźmie dodatkowe tramwaje?

        Rano z zajezdni wypycha się wszystko, co ma koła....

        • 5 2

  • z Gdyni do ERGOARENY w Gdansku (1)

    marzy mi się bezpośrednie połączenie autobusem pospiesznym z Gdynia-Sopot-Gdańsk ErgoArena

    • 5 3

    • Leć do Ratka :D.

      • 1 1

  • (1)

    Brakuje taboru .

    • 3 0

    • to po co kolejne inwestycje komunikacyjne, mierzcie siły na zamiary

      • 3 2

  • (2)

    Proponujemy nieco zmodyfikowaną trasę przez Suchanino, tak by nie dublować się z trasą tramwajową. Od momentu uruchomienia tramwaju na Piecki-Migowo, mieszkańcy rejonu ul. Słowackiego cały czas apelują do nas o przywrócenie bezpośredniego połączenia autobusowego do centrum miasta - informuje Arkadiusz Kowalina, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny.

    To jest sensowna propozycja modyfikacji - w przeciwieństwie do obecnego kształtu linii autobusowych 161, 167 oraz 267, który nie respektuje założenia polityki transportowej Miasta Gdańska polegającego na minimalizacji dublowania tras autobusowych oraz tramwajowych.

    • 5 11

    • Majstrowanie przy linii 167 już raz nie wyszło na dobre i teraz jest OK.

      • 6 0

    • usunąć autobusy z Grunwaldzkiej?

      Wałów Jagiellońskich, Nowych Ogrodów, Rakoczego - bo dublują linię tramwajową? Gdzie jest linia tramwajowa do Jasienia i Kokoszek, którą dublują autobusy 161, 167 i 267? Trochę umiaru i logiki w wypowiedziach!!!

      • 6 2

  • ,,,

    Bo to co zrobiono z komunikacją w gdańsku to jedna masakra !!! Urzędasy wysiądźcie ze swoich aut i chociaż przez jeden tydzień korzystajcie z tego gniota komunikacyjnego który sami wymyśliliście i mieszkańcom gdańska obłożonym wysokimi daninami łaskawie zafundowaliście ! Może wtedy otworzycie wasze zaropiałe oczka ! Już szukam mieszkania w gdyni wolę tu zostawić swoje pieniądze niż w chorym mieście gdańsk płacąc haracz za wszystkie debilizmy gdańskich urzędasów ! A miało być tak ładnie pięknie i w ogóle ! Gów......

    • 12 7

  • połączyć linie 129 i 136 w jedną

    • 1 11

  • A co ta banda oszustów z ZTM-u powie na temat dzielnicy Karczemki i Kiełpinek takie plany były wielkie uruchomienia lini 161 i co nikt nic w ztm na ten temat niewie nagle

    • 7 5

  • Bigos spadł z nieba

    Może P.T. REDAKCJA napisze relację z Mrzezina, bo w jakimś sensie dotyczyć może ona gdyńskiej firmy SpaceForest.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane