• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przystanku SKM Śródmieście

Katarzyna Moritz
19 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Właśnie ogłoszono przetarg na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Jej koszt szacuje się na ok. 80 mln zł. Właśnie ogłoszono przetarg na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Jej koszt szacuje się na ok. 80 mln zł.

SKM właśnie ogłasza przetarg na generalnego wykonawcę przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa ma ruszyć w połowie roku. Już rozpoczęły się prace ziemne i przygotowanie do wycinki 400 drzew.



Na zlecenie SKM firma Skanska rozpoczęła prace związane z przygotowaniem terenu pod budowę przystanku Gdańsk Śródmieście. Ich koszt to ok. 3,4 mln zł. Obecnie trwa wyburzanie muru oporowego w okolicach dawnego centrum handlowego "Gildia" i przesuwanie skarpy przy torach kolejowych. Do połowy roku ma być jeszcze rozebrana kładka dla pieszych przy ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, należy też przełożyć wodociągi i inne istniejące instalacje.

To jednak dopiero wstęp do właściwych prac.

- We wtorek przesłaliśmy do Dziennika Urzędowego wspólnot europejskich informację o przetargu na wyłonienie głównego wykonawcy na prace związane z budową przystanku SKM Śródmieście. Przetarg w dzienniku powinien się ukazać pod koniec tygodnia - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

W grudniu przedstawiciele SKM wysłali do skontrolowania dokumentację przetargową do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Kontrolę przeprowadza się, żeby zawczasu wykryć ewentualne naruszenia, które mogłyby obniżyć wartość dofinansowania unijnego.

Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty do końca marca lub początku kwietnia, by najpóźniej od połowy roku mogły ruszyć roboty budowlane. Przystanek ma powstać w ciągu roku i być gotowy w połowie 2014 roku. Koszt prac wstępnie oszacowano na 80 mln zł.

Jakie zadania czekają głównego wykonawcę?

- Przedłużenie o ponad 1 km torów SKM z peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny, budowa przystanku i torów odstawczych tego przystanku - wylicza Głuszek. - Gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min.

Budowa przystanku jest powiązana z zagospodarowaniem Targu Rakowego i Siennegozobacz na mapie Gdańska, a także z budową węzła przesiadkowego na Węźle Unii Europejskiej. Nad przystankiem powstanie ogromna, 2,5-hektarowa płyta sięgająca ul. 3 Maja. Częściowo to właśnie na niej zlokalizowane zostanie warte 800 mln zł centrum handlowo-usługowe Forum Radunia, realizowane wspólnie przez magistrat i holenderskiego dewelopera firmę Multi Corporation.

Jak oceniasz inwestycję na Targu Siennym i Rakowym?

Ponieważ budowa Forum Raduni będzie prowadzona w centrum miasta, ruch ciężarówek na placu i wokół budowy planuje się ograniczyć między godz. 7 a 9 rano.

W związku z tymi inwestycjami niemal na wszystkich drzewach i krzewach w okolicy pojawiły się oznaczenia "do wycięcia". Z opublikowanego właśnie uzgodnienia wydanego przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wynika, że z terenu zniknie ponad 400 drzew i 700 m kw. krzewów w wieku 10 lat i starszych.

- Przy tego typu inwestycjach, należy się liczyć z wycinką drzew. Te, które zostaną wycięte, to przeważnie małowartościowe klony oraz wiele samosiejek. Zachowane zostaną natomiast pomniki przyrody. To sześć drzew, w tym olbrzymie kasztanowce, które rosną przy kanale Raduni - wyjaśnia Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska w gdańskim magistracie.

Część drzew jednak wróci na Targ Sienny - pomorski konserwator zabytków zobligował inwestora do zasadzenia w tej okolicy co najmniej 170 nowych drzew liściastych.

Co zmieni się w ramach budowy Forum Radunia?

W pierwszej kolejności powstanie betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja, oraz tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie. Będzie on łączyć okolice dworca PKP Gdańsk Główny i stację SKM Gdańsk Śródmieście z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Powstaną też dodatkowe pasy ruchu na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Kanał Raduni zostanie przykryty na odcinku 120 m szklanym dachem, który będzie ustawiony na wysokości około 27 metrów.

Zabudowę będą tworzyły komercyjne budynki. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają z kolei biura. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw.

Prace budowlane na Targu Siennym i Rakowym mają potrwać około pięciu lat.

Opinie (120) 4 zablokowane

  • "Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min". co to za bzdura- co ma piernik do wiatraka?! Według obietnic z 2008 roku SKM-ki miały niezależnie od przystanku jeździć co 3 minuty. vide Co 7,5 minut jeździły przed remontem Wrzeszcza i tylko na czas tego remontu !

    • 12 2

  • Jakie tam Gdańsk Śródmieście.... Biskupia Górka tam był przystanek kolejowy , albo (7)

    przedtem - Petershagen, mam zdjęcia i rozkład PKP.

    Pamiętam jak przenosili tory bliżej Radunii , klawisz strzelił i zabił więźnia , podobno za papierosy...

    1969r ?

    • 4 4

    • (1)

      Biskupia Górka to był taki przystanek ale dalej w stronę Oruni na wysokości dawnego Getezanu a potem tam było Technikum Mechaniczne.

      • 5 0

      • Nie do końca tam

        mam fotkę , stacja jest na wysokości wylotu ul Toruńskiej = podnóże Biskupiej, ponadto , stacja powojenna nosiła nazwę Biskupia Górka.

        • 3 0

    • masz racje, jechałem wagonem towarowym (bydlęcym) z ławkami w poprzek wagonu. (3)

      bylo rok 1956. stacja (przystanek ) Biskupia Górka.
      ale ta nazwa chyba dzisiaj nie pasuje.
      "sławiła by sławoja " biskupa niejakiego....

      • 8 1

      • To nazwa historyczna, w średniowieczu tereny Biskupiej należały do Biskupów z Włocławka. (2)

        Sławoj urzęduje na Orunii :p

        • 6 5

        • Chyba na Lipcach. (1)

          Nie obrażaj Oruni ;)

          • 4 1

          • Ty weź ty pomyśl gdzie są Lipce! Flaszka mieszka na Starych Szkotach, ul. Brzegi.

            • 5 0

    • i co w związku z tym ?

      • 2 1

  • To nie wiedziałeś co to znaszy S K M ???

    S(y)f
    K(i)ła
    M(o)giła

    Brudno, nieregularnie, tłoczno, przestarzale ...

    • 10 5

  • W podłych czasach komuny SKM latało co 6 , 12 i co 24 minuty. (6)

    z przerwą od 1.15 do 4 rano.

    Nie licząc złodziei od śpiących pijaków / stoczniowców z reguły, nawiasem mówiąc, było bezpiecznie.

    Bilety 2 i 4 zł , tramwajowe 1 zł autobusowe 1.50zł

    • 9 7

    • co to ma wspólnego z dzisiejszymi czasami?

      • 5 5

    • Tak i było (1)

      Był nawet taki okres że w niedziele, w sezonie jeździło co 6 minut,
      tylko z drobną różnicą - po ulicach na Grunwaldzkiej od Gdańska do Sopotu a i do Gdyni hulał wiatr,
      syrenka, warszawa, trampek się trafił, "ogórek" jako 101 śmigał,
      było

      • 5 3

      • tęsknisz???

        jedź na Białoruś...

        • 5 4

    • W podłych czasach komuny

      w kolejce SKM do Nowego Portu drzwi się nie zamykały,tylu stoczniowców jechało z pracy a w drugą stonę portowców.
      A teraz to by nawet na drezynę pasażerów się nie uzbierało.
      Takie czasy.

      • 7 2

    • tak było w czasach gdy zasilanie było 700V,tak jak w Niemczech, ...zestawy U-ban z Berlina

      gdy Komuna przeszła na 3000V- wszystko zostało przewrócone do góry nogami. to lata 1971-972

      • 5 0

    • tedy jo, powiadam wam, w podlych czasach komuny byly 2 samochody na krzyz

      wiec wszyscy mieszkancy trojmiasta musieli korzystac z komunikacji zbiorowej hmmm moze dlatego tak bylo?;)))

      • 6 1

  • Dzisiaj Robotnicza i 3-Maja niestety zaniedbana....

    Takie życie.

    • 4 2

  • 2 opinie:

    -Zamiast PKM i SKM, niech będzie jedna grupa (PKM mi bardziej pasuję, ale to nieważne).

    -Musi być bezpośrednie połączenie między Gdańskiem Głównym i lotniskiem.

    • 6 1

  • Jest taki profil na NK: Obejrzyj w nim galerię - zobacz przystanek dawny.

    Klikaj w wyszukiwarce: Gdańsk- Biskupia Góra - okolice Zapraszamy!

    • 3 1

  • Przybłedy zawsze będą za prowincją a nie za METROPOLIĄ... (2)

    • 8 2

    • Co ty wiesz o metropoliach? (1)

      Metropolią jest Nowy Jork i Londyn. Trójmiasto to zadupie. Piękne ale zadupie. Po pólnocy z Gdańska do Gdyni dojedziesz tylko taksówką. Jak raz na rok jedzie SKM w nocy to piszą o tym gazety, a ty tu o metropoli. Żałosne.

      • 4 1

      • Gdyby nie był żałosny to by wiedział, że metropolie budują właśnie

        przybłędy...

        • 1 2

  • tylko drzew szkoda

    reszta ok.

    • 5 1

  • Z Przystanku Petershagen wyjeżdżali Gdańscy Żydzi , którzy woleli wyjechać póki czas... (2)

    Natomiast niecała setka dzieci żydowskiego pochodzenia, którym postawiono pomnik przy KFC na dworcu głównym w Gdańsku, wyjechała autobusami do Malborka a dopiero stamtąd koleją pojechała dalej, w świat.

    • 2 1

    • Kawałek dalej, przy dawnym dworcu głównym , przy Toruńskiej, lecz bliżej Petershagen. (1)

      Była stacja kolejki wąskotorowej - Gdańsk, stamtąd odkrytymi wagonikami ,takimi malutkimi ,wożono ludzi do Stutthofu...

      Później , obok ,pochowano ponad 500 Niemców z zalanego schronu / obecnie U 7

      wet za wet chciałoby się rzec...

      • 3 1

      • dsvd na prezia!

        więcej takich tekstów, pls!

        Historia opowiadana przez jej świadków lub fascynatów jest taka sexy! Szkoda że moja mamuśka ma Alzheimera, była z niej kiedyś Mata Hari polskiego podziemia, miała historie przy których James Bond wymięka, i prawdziwe... z teraz to roślinka, robi pod siebie, nie mówi...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane