• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przystanku SKM Śródmieście

Katarzyna Moritz
19 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Właśnie ogłoszono przetarg na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Jej koszt szacuje się na ok. 80 mln zł. Właśnie ogłoszono przetarg na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Jej koszt szacuje się na ok. 80 mln zł.

SKM właśnie ogłasza przetarg na generalnego wykonawcę przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa ma ruszyć w połowie roku. Już rozpoczęły się prace ziemne i przygotowanie do wycinki 400 drzew.



Na zlecenie SKM firma Skanska rozpoczęła prace związane z przygotowaniem terenu pod budowę przystanku Gdańsk Śródmieście. Ich koszt to ok. 3,4 mln zł. Obecnie trwa wyburzanie muru oporowego w okolicach dawnego centrum handlowego "Gildia" i przesuwanie skarpy przy torach kolejowych. Do połowy roku ma być jeszcze rozebrana kładka dla pieszych przy ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, należy też przełożyć wodociągi i inne istniejące instalacje.

To jednak dopiero wstęp do właściwych prac.

- We wtorek przesłaliśmy do Dziennika Urzędowego wspólnot europejskich informację o przetargu na wyłonienie głównego wykonawcy na prace związane z budową przystanku SKM Śródmieście. Przetarg w dzienniku powinien się ukazać pod koniec tygodnia - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

W grudniu przedstawiciele SKM wysłali do skontrolowania dokumentację przetargową do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Kontrolę przeprowadza się, żeby zawczasu wykryć ewentualne naruszenia, które mogłyby obniżyć wartość dofinansowania unijnego.

Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty do końca marca lub początku kwietnia, by najpóźniej od połowy roku mogły ruszyć roboty budowlane. Przystanek ma powstać w ciągu roku i być gotowy w połowie 2014 roku. Koszt prac wstępnie oszacowano na 80 mln zł.

Jakie zadania czekają głównego wykonawcę?

- Przedłużenie o ponad 1 km torów SKM z peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny, budowa przystanku i torów odstawczych tego przystanku - wylicza Głuszek. - Gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min.

Budowa przystanku jest powiązana z zagospodarowaniem Targu Rakowego i Siennegozobacz na mapie Gdańska, a także z budową węzła przesiadkowego na Węźle Unii Europejskiej. Nad przystankiem powstanie ogromna, 2,5-hektarowa płyta sięgająca ul. 3 Maja. Częściowo to właśnie na niej zlokalizowane zostanie warte 800 mln zł centrum handlowo-usługowe Forum Radunia, realizowane wspólnie przez magistrat i holenderskiego dewelopera firmę Multi Corporation.

Jak oceniasz inwestycję na Targu Siennym i Rakowym?

Ponieważ budowa Forum Raduni będzie prowadzona w centrum miasta, ruch ciężarówek na placu i wokół budowy planuje się ograniczyć między godz. 7 a 9 rano.

W związku z tymi inwestycjami niemal na wszystkich drzewach i krzewach w okolicy pojawiły się oznaczenia "do wycięcia". Z opublikowanego właśnie uzgodnienia wydanego przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wynika, że z terenu zniknie ponad 400 drzew i 700 m kw. krzewów w wieku 10 lat i starszych.

- Przy tego typu inwestycjach, należy się liczyć z wycinką drzew. Te, które zostaną wycięte, to przeważnie małowartościowe klony oraz wiele samosiejek. Zachowane zostaną natomiast pomniki przyrody. To sześć drzew, w tym olbrzymie kasztanowce, które rosną przy kanale Raduni - wyjaśnia Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska w gdańskim magistracie.

Część drzew jednak wróci na Targ Sienny - pomorski konserwator zabytków zobligował inwestora do zasadzenia w tej okolicy co najmniej 170 nowych drzew liściastych.

Co zmieni się w ramach budowy Forum Radunia?

W pierwszej kolejności powstanie betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja, oraz tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie. Będzie on łączyć okolice dworca PKP Gdańsk Główny i stację SKM Gdańsk Śródmieście z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Powstaną też dodatkowe pasy ruchu na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Kanał Raduni zostanie przykryty na odcinku 120 m szklanym dachem, który będzie ustawiony na wysokości około 27 metrów.

Zabudowę będą tworzyły komercyjne budynki. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają z kolei biura. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw.

Prace budowlane na Targu Siennym i Rakowym mają potrwać około pięciu lat.

Opinie (120) 4 zablokowane

  • Marzy mi się regularnie kursująca,czysta,nowoczesna SKM od Lęborka po Tczew,a kto wie,może nawet i Elbląg i Starogard (4)

    ...wtedy dopiero będziemy metropolią.

    Na razie niech chociaż do Pruszcza dojedzie,bo żal patrzeć,jak tamtejszy dworzec marnieje.

    • 26 8

    • Może jeszcze do Smętowa? (1)

      a może jeszcze inne pipidówy?
      SKM jak sam skrót wskazuje znaczy Kolej Miejska a nie Wiejska

      • 8 14

      • Widzisz,i właśnie takie myślenie należy zmienić -

        'M' może też oznaczać "metropolitalna"... nie tylko z nazwy,jak PKM... Ale prawdziwie łącząca motory regionu - Gdańsk i Gdynię - z nieodległymi organizmami miejskimi liczącymi po kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców - pracujących, uczących się, handlujących, bawiących... Ale niestaty u nas niektórzy faktytcznie mają mentalność,jak w Czadzie - myślą tylko w ramach własnej zagrody

        • 13 4

    • po paryż i moskwę!:) jak prawdziwa kolej miejska!

      • 3 2

    • Ja to widze inaczej

      Linia S1: Rumia-Gdansk Srodmiescie (docelowo Pruszcz, ale to jeszcze dlugo:)) - sklady z wejsciem na 960 mm pgs
      Linia S2: PKM ktorej budowa sie niebawem rozpocznie
      S3(R1): Slupsk - Gdynia - sklady regionalne
      S4(R2): Gdansk - Tczew (Elblag) - tez regionalne
      ew. S3 i S4 polaczyc w jedna ale na terenie trojmiasta kursujaca po torach dalekobieznych.

      • 2 1

  • Budimex Bubel (1)

    mój faworyt!

    A jak ty obstawiasz?

    • 4 1

    • wroński

      Spółka jawna albo cywilną albo jeszcze inna.

      • 0 0

  • Turek, Polak i Niemiec przystępują do przetargu. (1)

    Urzędnik na nieoficjalnych rozmowach pyta się, która oferta ma wygrać, ale łatwo nie będzie, bo musi być oficjalnie najtańsza.
    Turek szybko się wyrwał i krzyczy - ja zrobię za 20mln!
    Niemiec patrzy z pogardą na Turka i mówi, że liczy się jakość i kilkuset letnia gwarancja. W promocji zrobi za 40mln.
    Polak zaciągnął się głęboko szlugiem i mówi - ja zrobię za 80mln. Urzędnik z niedowierzaniem próbuje uratować sytuację i przypomina, że to jest najdroższa oferta i nie ma szans przejść nawet bokiem.
    Polak wyjaśnia - spokojnie, 30mln dla ciebie, 30mln dla mnie, a Turek zrobi za 20.

    • 39 4

    • kto minusuje ten wyborca partii oszustów

      • 5 1

  • tylko drzew żal (1)

    mimo że nie są to jakieś okazy to uśniecie tylu drzew w centrum miasta, gdzie i tak jest ich mało, zrobi z tego miejsca pustynię. A co gdy Holendrzy się wycofają?

    • 10 11

    • Jakie tam drzewa, nic wartego uwagi

      zwykłe drzewo opałowe najgorszej jakości, nieprzycinane, chore rosnące gdzie popadnie i brzydkie.

      • 6 3

  • brawo.czekalismy 20 lat .

    Prezydencie wszystko ładnie ale te "szpetne dziury w srodku miasta" to porażka TWOJA a dla Nas wszystkich rozczarowanie...

    • 10 4

  • To jakiś żart?

    dopiero przetarg? Przecież wszystko miało być gotowe za rok.

    • 9 3

  • Ale fajnie już za 25 lat będzie przystanek

    i to pod warunkiem że unia da nam pieniądze, bo inaczej Gdańsk zadłużony na 100 lat przez Budynia nigdy nic sam nie wybuduje!!!
    PS. Takich dziur w drogach nie było nawet za komuny hue hue hue

    • 16 8

  • Gdańsk Biskupia Górka! (1)

    tylko ta nazwa!

    • 11 4

    • Prawda

      Nazwa historyczna.

      • 6 3

  • Niestety znowu te przejscia podziemne!!!! Nie bede tam wysiadał, póki nie bedzie przejsc naziemnych (3)

    to skandal! biedni pasażerowie bedą odcięci od tkanki miejskiej, ciemnym przejsciem podziemnym.

    • 5 12

    • Opsesja redaktora Koprowskiego - bez schodów, wszystko w poziomie (1)

      Najlepiej skierować tłumy z peronu wprost na tory, w poprzek lub wzdłuż po torach - do Centrum Miasta, do urzędów. Spodobało się temu Panu wyjście północne z SKM Zaspa - pełna kolizyjność pieszych i pociagów. Tak trzymać !! Schodów nie budować !!! A te co są wyburzać !!!

      • 5 3

      • jeden i drugi powyzej to idioci:) "opsesja" yeah!:D

        • 4 0

    • wal się

      • 0 1

  • Proponuję nazwę przystanku: Gdańsk Budyniowo

    bo przy UM w Gdańsku powstaje:)

    • 8 12

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane