• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przystanku SKM Śródmieście

Katarzyna Moritz
19 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Właśnie ogłoszono przetarg na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Jej koszt szacuje się na ok. 80 mln zł. Właśnie ogłoszono przetarg na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście. Jej koszt szacuje się na ok. 80 mln zł.

SKM właśnie ogłasza przetarg na generalnego wykonawcę przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska. Jego budowa ma ruszyć w połowie roku. Już rozpoczęły się prace ziemne i przygotowanie do wycinki 400 drzew.



Na zlecenie SKM firma Skanska rozpoczęła prace związane z przygotowaniem terenu pod budowę przystanku Gdańsk Śródmieście. Ich koszt to ok. 3,4 mln zł. Obecnie trwa wyburzanie muru oporowego w okolicach dawnego centrum handlowego "Gildia" i przesuwanie skarpy przy torach kolejowych. Do połowy roku ma być jeszcze rozebrana kładka dla pieszych przy ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, należy też przełożyć wodociągi i inne istniejące instalacje.

To jednak dopiero wstęp do właściwych prac.

- We wtorek przesłaliśmy do Dziennika Urzędowego wspólnot europejskich informację o przetargu na wyłonienie głównego wykonawcy na prace związane z budową przystanku SKM Śródmieście. Przetarg w dzienniku powinien się ukazać pod koniec tygodnia - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu SKM.

W grudniu przedstawiciele SKM wysłali do skontrolowania dokumentację przetargową do Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Kontrolę przeprowadza się, żeby zawczasu wykryć ewentualne naruszenia, które mogłyby obniżyć wartość dofinansowania unijnego.

Przetarg powinien zostać rozstrzygnięty do końca marca lub początku kwietnia, by najpóźniej od połowy roku mogły ruszyć roboty budowlane. Przystanek ma powstać w ciągu roku i być gotowy w połowie 2014 roku. Koszt prac wstępnie oszacowano na 80 mln zł.

Jakie zadania czekają głównego wykonawcę?

- Przedłużenie o ponad 1 km torów SKM z peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny, budowa przystanku i torów odstawczych tego przystanku - wylicza Głuszek. - Gdy powstanie przystanek, pasażerowie zyskają stację, z której będzie im bliżej do urzędów i do najbardziej popularnej wśród turystów zabytkowej części Gdańska. Dodatkowo, jeśli znajdą się na to pieniądze, dzięki temu przystankowi, SKM-ki wrócą do ruchu co 7,5 min.

Budowa przystanku jest powiązana z zagospodarowaniem Targu Rakowego i Siennegozobacz na mapie Gdańska, a także z budową węzła przesiadkowego na Węźle Unii Europejskiej. Nad przystankiem powstanie ogromna, 2,5-hektarowa płyta sięgająca ul. 3 Maja. Częściowo to właśnie na niej zlokalizowane zostanie warte 800 mln zł centrum handlowo-usługowe Forum Radunia, realizowane wspólnie przez magistrat i holenderskiego dewelopera firmę Multi Corporation.

Jak oceniasz inwestycję na Targu Siennym i Rakowym?

Ponieważ budowa Forum Raduni będzie prowadzona w centrum miasta, ruch ciężarówek na placu i wokół budowy planuje się ograniczyć między godz. 7 a 9 rano.

W związku z tymi inwestycjami niemal na wszystkich drzewach i krzewach w okolicy pojawiły się oznaczenia "do wycięcia". Z opublikowanego właśnie uzgodnienia wydanego przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska wynika, że z terenu zniknie ponad 400 drzew i 700 m kw. krzewów w wieku 10 lat i starszych.

- Przy tego typu inwestycjach, należy się liczyć z wycinką drzew. Te, które zostaną wycięte, to przeważnie małowartościowe klony oraz wiele samosiejek. Zachowane zostaną natomiast pomniki przyrody. To sześć drzew, w tym olbrzymie kasztanowce, które rosną przy kanale Raduni - wyjaśnia Maciej Lorek, dyrektor wydziału środowiska w gdańskim magistracie.

Część drzew jednak wróci na Targ Sienny - pomorski konserwator zabytków zobligował inwestora do zasadzenia w tej okolicy co najmniej 170 nowych drzew liściastych.

Co zmieni się w ramach budowy Forum Radunia?

W pierwszej kolejności powstanie betonowa płyta o powierzchni 2,5 ha, która przykryje wykop, jakim biegną tory kolejowe wzdłuż ul. 3 Maja, oraz tunel pod Huciskiem, którym pobiegnie nowa ulica Podwale Grodzkie. Będzie on łączyć okolice dworca PKP Gdańsk Główny i stację SKM Gdańsk Śródmieście z ulicą Toruńskązobacz na mapie Gdańska. Powstaną też dodatkowe pasy ruchu na wiadukcie w ciągu Armii Krajowej, który w tym miejscuzobacz na mapie Gdańska zmieni się w węzeł komunikacyjny.

Kanał Raduni zostanie przykryty na odcinku 120 m szklanym dachem, który będzie ustawiony na wysokości około 27 metrów.

Zabudowę będą tworzyły komercyjne budynki. Na 36,5 tys. m kw. kwitnąć ma handel, 26 tys. m kw. zająć mają z kolei biura. Obiekty związane z rozrywką, w tym kino, mają zająć ponad 5,5 tys. m kw. powierzchni, a parkingi prawie 28 tys. m kw.

Prace budowlane na Targu Siennym i Rakowym mają potrwać około pięciu lat.

Opinie (120) 4 zablokowane

  • Opinia została zablokowana przez moderatora

  • budyń już się trzęsie na następne 100 000 nagrody . kupi sobie nowego tableta.

    • 4 0

  • przetarg wygra jak zwykle firma adam-owiczblues band II .

    • 2 0

  • A nie lepiej wrócić... (13)

    A nie lepiej wrócić do starej nazwy przystanku,który istniał do lat 60-tych wis a wis Urzędu Wojewódzkiego. Nazwa przedwojenna to Petershagen. po wojnie chyba Piotruszkowo (ale nie jestem pewien).Nazwa pochodziła od narożnika bastionu gdańskich wałów.

    • 27 23

    • Petershagen, czyli Pietraszewo, było bliżej (9)

      Zaroślaka,po drugiej stronie obecnego wiaduktu, w okolicach Urzędu Wojewódzkiego. Ogni był to czołowy dworzec gdański od strony południowej (podobnie,jak dworzec na wysokości Gdańska-Stoczni od strony północnej,do czasu rozebrania gdańskich wałów obronnych). Miejmy nadzieję,że Śródmieściu uda się spełnić tą rolę,aź do powstania stacji Czerwony Most nieco bardziej w kierunku Oruni.

      • 7 6

      • Na pewno nie Pietraszewo. Ta część przedmieścia nazywała się Peterszawa. Była tam tez stacja Peterszawa, na wysokości Zaroślaka, wiec trochę dalej niż planowany przystanek SKM. Wspomniany dworzec, na który wjazd był od strony południowej miasta, przez wyłom w fortyfikacjach, był już na Dolnym Mieście.

        • 1 0

      • (5)

        To nie będzie dworzec czerwony most, tylko dworzec Orunia PKP. Leży na terenach Oruni! Zacznijcie szanować Orunię, odbudowywać i wywalac lumpów, meneli, pijaków na bruk! I dla takich ludzi powinny powstawać kontenery. Tak! Raz zbudujesz i masz w d.pie czy i jak żyją. Obowiązek socjalny będzie spełniony!

        • 9 2

        • Wszystko ładnie,ale Orunia PKP juz jest przy Dworcowej. (4)

          • 8 2

          • (3)

            Orunia SKM głąbie. Oznaczenie PKP jest dla stacji/dworców na których zatrzymują sie pociągi dalekobieżne. W Gdańsku masz takie trzy stacje: Gd Główny PKP, Gd Wrzeszcz PKP i Gd Oliwa PKP.

            • 3 11

            • (2)

              skąd ta agresja od razu?

              • 15 2

              • No z Oruni. (1)

                • 16 2

              • A właśnie że nie. Z Historycznych Łostowic, nie z nowobogackich osiedli w polach

                • 2 2

      • Petershagen po polskiemu znaczyło mniej więcej Biskupia Górka (1)

        Nie żadne Pietraszewo, podciągano to również pod Zaroślak

        • 8 8

        • Biskupia Górka to Bischofsberg

          Co prawda ten sam przystanek kolejowy nosił później taką nazwę, ale nie można mówić,że "To to samo",to dwie zupełnie odmienne nazwy.

          • 10 1

    • chyba budyniowo

      budyń zaczyna lans w kościołach

      • 1 3

    • jak chcesz używać madrych wyrażeń to sprawdź "jak sie to pisze" - Vis-à-vis

      • 6 0

    • Człowieku

      wróć do rzeczywistości

      • 11 10

  • Budyń zaciera rączki

    znowu będzie można przytulić trochę kasiorki, a znajomym porozdawać grunty w dobrej lokalizacji.

    • 5 2

  • .. gierek wybudował im wiadukt, a PO&PiS 25-lat mysla

    jak zrobic nasyp, zwany peronem na 2-tygodnie - wg standardów sławaka nowka

    • 4 3

  • Niestety znowu te przejscia podziemne!!!! Nie bede tam wysiadał, póki nie bedzie przejsc naziemnych (3)

    to skandal! biedni pasażerowie bedą odcięci od tkanki miejskiej, ciemnym przejsciem podziemnym.

    • 5 12

    • wal się

      • 0 1

    • Opsesja redaktora Koprowskiego - bez schodów, wszystko w poziomie (1)

      Najlepiej skierować tłumy z peronu wprost na tory, w poprzek lub wzdłuż po torach - do Centrum Miasta, do urzędów. Spodobało się temu Panu wyjście północne z SKM Zaspa - pełna kolizyjność pieszych i pociagów. Tak trzymać !! Schodów nie budować !!! A te co są wyburzać !!!

      • 5 3

      • jeden i drugi powyzej to idioci:) "opsesja" yeah!:D

        • 4 0

  • Turek, Polak i Niemiec przystępują do przetargu. (1)

    Urzędnik na nieoficjalnych rozmowach pyta się, która oferta ma wygrać, ale łatwo nie będzie, bo musi być oficjalnie najtańsza.
    Turek szybko się wyrwał i krzyczy - ja zrobię za 20mln!
    Niemiec patrzy z pogardą na Turka i mówi, że liczy się jakość i kilkuset letnia gwarancja. W promocji zrobi za 40mln.
    Polak zaciągnął się głęboko szlugiem i mówi - ja zrobię za 80mln. Urzędnik z niedowierzaniem próbuje uratować sytuację i przypomina, że to jest najdroższa oferta i nie ma szans przejść nawet bokiem.
    Polak wyjaśnia - spokojnie, 30mln dla ciebie, 30mln dla mnie, a Turek zrobi za 20.

    • 39 4

    • kto minusuje ten wyborca partii oszustów

      • 5 1

  • Nazwa Cd

    Może być jeszcze wersja PUDDINGTON GÓRKA dla podkreślenia związku z pobliską Biskupią Górką, lub też PUDDIGTON CENTRAL w związku z centralnym położeniem stacji na osi Urząd Miasta - Lastadia (miejsca pracy i zamieszkania Wielkiego Włodarza).

    • 4 1

  • Nazwa stacji

    Aby było tak światowo to może nazwa "PUDDINGTON" rozwiąże sprawę. Nawiązanie Wielkiego Włodarza i słynnej stacji kolejowej w jednej ze światowych metropolii.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane