• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza warta 140 mln zł rozbudowa stacji Wrzeszcz

Maciej Naskręt
11 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Na torach przed stacją Gdańsk Wrzeszcz stoi skład techniczny. Jego obsługa w najbliższych dniach ma rozpocząć rozbiórkę sieci trakcyjnej nad linią dalekobieżną.


Rozpoczyna się rozbudowa dalekobieżnej części stacji Gdańsk Wrzeszcz. Przybędzie tam nowy peron, przy którym mają zatrzymać się pociągi dalekobieżne i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wartą 140 mln zł inwestycję finansują Polskie Linie Kolejowe, a wykona ją konsorcjum firm Torpol i Ferocco.



- To na razie jeszcze tylko roboty przygotowawcze, ale faktycznie inwestycję na stacji Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska można uznać za rozpoczętą. Zaczynamy od zdjęcia sieci trakcyjnej na torze czwartym - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na stacji we Wrzeszczu powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między budynkiem dworca a istniejącym peronem dla składów dalekobieżnych.

Nowy peron ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. W połowie będzie osłonięty wiatą przystankową. Będzie się można dostać na niego z dwóch stron - schodami z tuneli znajdujących się pod dworcem i od strony ul. Kilińskiego. Nowe windy na pewno ucieszą niepełnosprawnych oraz podróżnych z większym bagażem.

Zmodernizowana zostanie też linia kolejowa. Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Nowy peron wraz z torowiskiem do niego przylegającym będzie gotowy w październiku tego roku. Kolejarze wtedy przełożą ruchu pociągów na wybudowany szlak, co umożliwi prowadzenie prac na starym peronie, który ma zyskać podobne parametry krawędzi i wiat.

Inwestycja wiąże się z pewnymi utrudnieniami. 17 lutego zostanie zlikwidowany parking dla samochodów na terenie PKP przy Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy będą musieli znaleźć sobie nowe miejsca do postoju. Ponadto zostaną nieco przebudowane pawilony znajdujące się obok budynku dworca.

Inwestycja zakłada także odsunięcie w kierunku ul. Dmowskiego muru oporowego przy ul. ks. Józefa Zator-Przytockiego 1 zobacz na mapie Gdańska, tak by zapewnić nieco więcej miejsca dla dodatkowego toru na stacji.

Jak oceniasz rozbudowę stacji Wrzeszcz?

Co ciekawe, projekt rozbudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz dostarczyła samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, bowiem to jej inwestycja, czyli budowa 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową wymusiła rozbudowę stacji na wysokości ul. Dmowskiego. Inwestorem natomiast jest zarządca infrastruktury - spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Inwestycja pochłonie 140 mln zł z budżetu państwa. Ogłosiliśmy zamówienie uzupełniające. Stąd inwestycję wykona konsorcjum firm Torpol i Ferocco, które modernizowało szlak kolejowy na odcinku od Oliwy do Pruszcza Gdańskiego. Inwestycja we Wrzeszczu ma być gotowa w połowie 2015 r., czyli zakończy się równocześnie z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Ewa Symonowicz Ginter.

Jak zatem będą poruszać się we Wrzeszczu pociągi w ruchu dalekobieżnym i regionalnym po zakończeniu modernizacji? Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami.

Co ważne, pociągi PKM do centrum Gdańska pojadą dalej linią dalekobieżną. Stąd składy wykorzystają m.in. luki w czasie między pociągami poza Trójmiasto.

Materiał archiwalny

Zobacz okolice dworca we Wrzeszczu widziane z żurawia wieżowego. Zdjęcia wykonano w sierpniu ub. roku.

Miejsca

Opinie (146) 4 zablokowane

  • (1)

    TYlko po co tam kolejne centrum handlowe? Miasto przehandlowało browar i w zamian po 20 latach będzie kolejny betonowy klocek.

    • 14 9

    • ono po to żeby zamiast stawu ludzie mieli pracę

      • 2 2

  • (1)

    Dobrze, niech się to straszydło wreszcie zmieni. Mam nadziej, że w końcu ruszy przebudowa dworca PKS. Na dzień dzisiejszy to wioska maksymalna.

    • 15 1

    • Dworzec PKS kupił przecież Górski, jeszcze trochę mieszkań sprzeda i wybuduje tam hotel, sam dworzec ma być pod ziemią

      • 0 1

  • Pozdrowienia dla Pana operatora żurawia;D.

    • 3 1

  • Jak to przetłumaczyć na Polski? (1)

    Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami.

    • 8 5

    • Ja tam wszystko rozumiem. Jeden peron będzie obsługiwał pociągi w kierunku Gdańska Głównego,a drugi w przeciwnym.

      • 1 0

  • Pewnie w Niemczech by to zrobili za 25 milionów ojro

    U nas jeszcze dochodzą do tego łapówy...

    • 4 5

  • No proszę - 140 mln. jedna stacja a w Gdyni utopili ok. 90 mln. na lotnisko i wielka tragedia. (4)

    Co to znaczy potęga...

    • 17 3

    • no tak, ale za te 140 mln nie budują drugiego Wrzeszcza obok, tylko remontują jeden (3)

      ten stary

      • 8 1

      • A o wmawianiu,

        że postawienie obok drugiego nie byłoby konkurencją dla tego starego, już nawet nie wspomnę

        • 1 0

      • lotnisko w Kosakowie jest adaptowane, a nie budowane od nowa (1)

        • 1 0

        • Adaptowane czyli

          Nie było budynku do obsługi pasażerów
          Nie ma odpowiedniej płyty postojowej dla samolotów
          Nie ma odpowiedniego pasa
          Nie ma odpowiednich pomocy nawigacyjnych,
          Nie ma odpowiedniego dojazdu

          • 1 1

  • Za rządów PO (2)

    Gdańsk Wrzeszcz będzie większa i droższa niż Gdynia-Głowna?

    Gratulacje TOWARZYSZE!!!!

    • 10 7

    • We Wrzeszczu stały już bajkowe Wille i Pałace , gdy w Gdyni wieśniacy głodem przymierali.

      Potem napompowali Gdynię sztucznie bo Gdańsk Niemcy zablokowali Polsce a gdy ta przyczyna ustępuje ... no cóż Gdynia już nikogo nie rajcuje.

      • 7 5

    • Dla lubiących znać fakty:

      "W siedzibie PKP Polskich Linii Kolejowych w Warszawie została podpisana umowa na modernizację stacji Gdynia Główna Osobowa. Przedsięwzięcie będzie realizowane w ramach projektu Funduszu Spójności: Modernizacja linii kolejowej E65, odcinek Warszawa Gdynia.

      Wartość zamówienia wynosi 38 092 800 euro, w tym udział Funduszu Spójności stanowi 84% " za transport.gov.pl 12.06.2007

      • 0 0

  • Wrzeszcz to Serce Gdańska.

    Moja rodzina mieszkała w Gdańsku za Adolfa i nigdy by nie przypuszczali , że Gdańsk odrodzi się na taką skalę... Wiślany biznes upadł a Gdańsk idzie do przodu jak w XVI wieku.!

    Powiem wam w tajemnicy , że nadchodzą jeszcze ciekawsze czasy...!

    • 9 5

  • W Gdańsku Głównym PKM , zajmie miejsce SKM , która będzie kończyła bieg na nowej stacji Gdańsk Śródmieście. Jednak mam wątpliwości czy tylko jeden peron na Śródmieściu to wszystko pomieści

    • 4 5

  • Znowu bez schodow ruchomych (3)

    niskie standardy jak na XXl wiek...

    • 9 5

    • jak to, to niemozliwe? (1)

      a chodniki ruchome są czy też ich nie będzie???

      • 3 0

      • nie bedzie

        • 1 1

    • Na zewnątrz ruchome schody to tylko kosztowny bubel!

      Bo schodów ruchomych nie powinno się budować na zewnątrz budynków w takim klimacie jak nasz! A jeśli ktoś mimo to je wykona, to przez pól roku nie działają - jak np. w CH Matarnia.
      Budowa ruchomych schodów na otwartych stacjach lub przystankach byłaby zwykłym marnotrastwem publicznych pieniędzy!!!

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane