• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza warta 140 mln zł rozbudowa stacji Wrzeszcz

Maciej Naskręt
11 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Na torach przed stacją Gdańsk Wrzeszcz stoi skład techniczny. Jego obsługa w najbliższych dniach ma rozpocząć rozbiórkę sieci trakcyjnej nad linią dalekobieżną.


Rozpoczyna się rozbudowa dalekobieżnej części stacji Gdańsk Wrzeszcz. Przybędzie tam nowy peron, przy którym mają zatrzymać się pociągi dalekobieżne i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wartą 140 mln zł inwestycję finansują Polskie Linie Kolejowe, a wykona ją konsorcjum firm Torpol i Ferocco.



- To na razie jeszcze tylko roboty przygotowawcze, ale faktycznie inwestycję na stacji Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska można uznać za rozpoczętą. Zaczynamy od zdjęcia sieci trakcyjnej na torze czwartym - mówi Ewa Symonowicz-Ginter, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału Centrum Realizacji Inwestycji w spółce PKP Polskie Linie Kolejowe.

Na stacji we Wrzeszczu powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między budynkiem dworca a istniejącym peronem dla składów dalekobieżnych.

Nowy peron ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. W połowie będzie osłonięty wiatą przystankową. Będzie się można dostać na niego z dwóch stron - schodami z tuneli znajdujących się pod dworcem i od strony ul. Kilińskiego. Nowe windy na pewno ucieszą niepełnosprawnych oraz podróżnych z większym bagażem.

Zmodernizowana zostanie też linia kolejowa. Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.

Nowy peron wraz z torowiskiem do niego przylegającym będzie gotowy w październiku tego roku. Kolejarze wtedy przełożą ruchu pociągów na wybudowany szlak, co umożliwi prowadzenie prac na starym peronie, który ma zyskać podobne parametry krawędzi i wiat.

Inwestycja wiąże się z pewnymi utrudnieniami. 17 lutego zostanie zlikwidowany parking dla samochodów na terenie PKP przy Galerii Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska. Kierowcy będą musieli znaleźć sobie nowe miejsca do postoju. Ponadto zostaną nieco przebudowane pawilony znajdujące się obok budynku dworca.

Inwestycja zakłada także odsunięcie w kierunku ul. Dmowskiego muru oporowego przy ul. ks. Józefa Zator-Przytockiego 1 zobacz na mapie Gdańska, tak by zapewnić nieco więcej miejsca dla dodatkowego toru na stacji.

Jak oceniasz rozbudowę stacji Wrzeszcz?

Co ciekawe, projekt rozbudowy stacji Gdańsk Wrzeszcz dostarczyła samorządowa spółka Pomorska Kolej Metropolitalna, bowiem to jej inwestycja, czyli budowa 18-kilometrowej linii między Wrzeszczem a Osową wymusiła rozbudowę stacji na wysokości ul. Dmowskiego. Inwestorem natomiast jest zarządca infrastruktury - spółka PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Inwestycja pochłonie 140 mln zł z budżetu państwa. Ogłosiliśmy zamówienie uzupełniające. Stąd inwestycję wykona konsorcjum firm Torpol i Ferocco, które modernizowało szlak kolejowy na odcinku od Oliwy do Pruszcza Gdańskiego. Inwestycja we Wrzeszczu ma być gotowa w połowie 2015 r., czyli zakończy się równocześnie z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Ewa Symonowicz Ginter.

Jak zatem będą poruszać się we Wrzeszczu pociągi w ruchu dalekobieżnym i regionalnym po zakończeniu modernizacji? Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami.

Co ważne, pociągi PKM do centrum Gdańska pojadą dalej linią dalekobieżną. Stąd składy wykorzystają m.in. luki w czasie między pociągami poza Trójmiasto.

Materiał archiwalny

Zobacz okolice dworca we Wrzeszczu widziane z żurawia wieżowego. Zdjęcia wykonano w sierpniu ub. roku.

Miejsca

Opinie (146) 4 zablokowane

  • rękawy już są (2)

    jak na razie wybudowano Górskiemu rękawy z peronu SKM do wznoszonej kolejnej mega świątyni dla lemingów, która powstaje w miejsce malowniczego (i ekologicznego) stawu retencyjnego dla potoku Strzyża. Gdzie byli i gdzie są trójmiejscy ekolodzy?
    Ciekaw również jestem, czy budowę tych rękawów finansowano z funduszy europejskich, do których jednak my jako społeczeństwo się dorzucamy. To znaczy robią to w naszym imieniu, nasi wybrańcy, których sami sobie wybieramy ;-)

    • 6 6

    • mogę uspokoić, nie finansowano ich ze środków unijnych

      • 1 0

    • przejscie finansowal Gorski

      dla scislosci

      • 2 0

  • Mam nadzieję, że dworzec i perony nareszcie jakoś będą wyglądać... (4)

    bo póki co, budynek dworca we Wrzeszczu to największy koszmarek z wszystkich budynków kolejowych w Trójmieście.

    • 124 3

    • hmm

      Może ktoś napisze co dokladnie zrobią za 140 mln, bo nie chodzi chyba tylko o dobudowanie jednego peronu i remont starego, plus tory. 140 mln to sporo kasy, remont SKM zabianka to 12 mln czyli prawie 12 razy taniej .z

      • 1 0

    • nie widzę nic w artykule...

      ...o nowym dworcu, hmmm

      • 6 0

    • Daniel to kupi

      i będzie pupa blada

      • 0 0

    • 0:13 na filmie

      Świetna maszyna, ten skład techniczny. Nawet ma specjalny haczyk na reklamówkę z piwem lub wódeczką dla robotników pracujących przy demontażu trakcji.

      :)

      • 18 5

  • (1)

    A co z barakiem noszącym nazwę dworca ????

    • 5 1

    • sobie go pomaluj.

      j/w

      • 1 2

  • SUPER, SUPER !!!

    Pięknieje nasza Ojczyzna cała.

    • 2 0

  • A kiedy odbudują (1)

    Linię z Kiełpinka do Kokoszek i dalej zrewitalizuja przez Starą Piłę do Kartuz? Brakuje tylko małego kawałka toru , nasyp istnieje ....

    • 5 0

    • A po co linia Stara Piła Glińcz

      jak będziemy jeździć przez lotnisko?
      Kiełpinek Kokoszki tylko w przypadku połaczenia do Kolbud.

      • 1 0

  • Gdynia peronów 5 (pięć), pustki na nich

    Na torach dalekobieżnych jeździ teraz 4 razy mniej niż kiedyś pociągów osobowych, towarowych jest oko 3 razy mniej......
    pracowałem kiedyś na pkp czyli polskie koleje państwowe, teraz każda lokomotywa, wagony, peron, szyny, trakcja, budynki należy do innej spółki ... I jak ma być dobrze czy tanio?

    • 2 1

  • Gdańsk sie buduje po prostu!!!:) (2)

    my nie mamy chorych ambicji i robimy swoje

    • 17 4

    • taaaa (1)

      bo jakakolwiek większa inwestycja w Gdyni to chora ambicja, a w Gdańsku to się po prostu buduje.... moralność Kalego

      • 4 6

      • Nikt np. nie pisze, że budowa portu promowego w Gdyni to chora ambicja

        Gdyby budować to czego jeszcze nie ma, a nie powielać to co już jest byłoby w tej aglomeracji dużo milej.

        • 1 1

  • No proszę - 140 mln. jedna stacja a w Gdyni utopili ok. 90 mln. na lotnisko i wielka tragedia. (4)

    Co to znaczy potęga...

    • 17 3

    • no tak, ale za te 140 mln nie budują drugiego Wrzeszcza obok, tylko remontują jeden (3)

      ten stary

      • 8 1

      • lotnisko w Kosakowie jest adaptowane, a nie budowane od nowa (1)

        • 1 0

        • Adaptowane czyli

          Nie było budynku do obsługi pasażerów
          Nie ma odpowiedniej płyty postojowej dla samolotów
          Nie ma odpowiedniego pasa
          Nie ma odpowiednich pomocy nawigacyjnych,
          Nie ma odpowiedniego dojazdu

          • 1 1

      • A o wmawianiu,

        że postawienie obok drugiego nie byłoby konkurencją dla tego starego, już nawet nie wspomnę

        • 1 0

  • ...

    Wrzeszcz jest piękny

    • 3 2

  • Dajcie Szczurkowi te marne 90 baniek.

    Bedzie przynajmniej jakas alternatywa dla lotniska w Gdansku. a o Ils-y i przystosowania sie nie martwcie .POtrzebne jest tam zielone swiatlo dla Szczurka.Kto jest za?Linie takie jak WIZZAIR CZYINNE TANIE RAYANERY MOGLY BY MIEC TAM inne kierunki przelotow a w razie niedostepnosci lotniska w Gdansku w ciagu krotkiego czasu mozliwosc ladowania w sasiedztwie.Szczurek wie co robi.

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane