- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (115 opinii)
- 2 Pozostałości baterii mającej bronić portu (16 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (73 opinie)
- 4 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (21 opinii)
- 5 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (333 opinie)
- 6 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (64 opinie)
Rusza warta 140 mln zł rozbudowa stacji Wrzeszcz
Na torach przed stacją Gdańsk Wrzeszcz stoi skład techniczny. Jego obsługa w najbliższych dniach ma rozpocząć rozbiórkę sieci trakcyjnej nad linią dalekobieżną.
Rozpoczyna się rozbudowa dalekobieżnej części stacji Gdańsk Wrzeszcz. Przybędzie tam nowy peron, przy którym mają zatrzymać się pociągi dalekobieżne i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Wartą 140 mln zł inwestycję finansują Polskie Linie Kolejowe, a wykona ją konsorcjum firm Torpol i Ferocco.
Na stacji we Wrzeszczu powstanie nowy - trzeci - peron, przy którym zatrzymają się pociągi dalekobieżne oraz składy poruszające się po przyszłej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Nowy peron dla pasażerów kolei dalekobieżnej i regionalnej powstanie między budynkiem dworca a istniejącym peronem dla składów dalekobieżnych.
Nowy peron ma mieć 300 metrów długości i 76 cm wysokości. W połowie będzie osłonięty wiatą przystankową. Będzie się można dostać na niego z dwóch stron - schodami z tuneli znajdujących się pod dworcem i od strony ul. Kilińskiego. Nowe windy na pewno ucieszą niepełnosprawnych oraz podróżnych z większym bagażem.
Zmodernizowana zostanie też linia kolejowa. Powstanie kilka dodatkowych rozjazdów i dwa dodatkowe torowiska kolejowe wraz z niezbędną infrastrukturą do kierowania i bezpieczeństwa ruchu. Zmiany na stacji nie obejmują linii kolejowej Szybkiej Kolei Miejskiej.
Nowy peron wraz z torowiskiem do niego przylegającym będzie gotowy w październiku tego roku. Kolejarze wtedy przełożą ruchu pociągów na wybudowany szlak, co umożliwi prowadzenie prac na starym peronie, który ma zyskać podobne parametry krawędzi i wiat.
Inwestycja wiąże się z pewnymi utrudnieniami. 17 lutego zostanie zlikwidowany parking dla samochodów na terenie PKP przy Galerii Bałtyckiej . Kierowcy będą musieli znaleźć sobie nowe miejsca do postoju. Ponadto zostaną nieco przebudowane pawilony znajdujące się obok budynku dworca.
Inwestycja zakłada także odsunięcie w kierunku ul. Dmowskiego muru oporowego przy ul. ks. Józefa Zator-Przytockiego 1 , tak by zapewnić nieco więcej miejsca dla dodatkowego toru na stacji.
- Inwestycja pochłonie 140 mln zł z budżetu państwa. Ogłosiliśmy zamówienie uzupełniające. Stąd inwestycję wykona konsorcjum firm Torpol i Ferocco, które modernizowało szlak kolejowy na odcinku od Oliwy do Pruszcza Gdańskiego. Inwestycja we Wrzeszczu ma być gotowa w połowie 2015 r., czyli zakończy się równocześnie z budową Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - mówi Ewa Symonowicz Ginter.
Jak zatem będą poruszać się we Wrzeszczu pociągi w ruchu dalekobieżnym i regionalnym po zakończeniu modernizacji? Składy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą wjeżdżać na tory po zewnętrznej stronie obu peronów. Natomiast pociągi poruszające się w relacji Gdańsk - Gdynia będą zajmowały dwa tory między nowymi peronami.
Co ważne, pociągi PKM do centrum Gdańska pojadą dalej linią dalekobieżną. Stąd składy wykorzystają m.in. luki w czasie między pociągami poza Trójmiasto.
Materiał archiwalny
Zobacz okolice dworca we Wrzeszczu widziane z żurawia wieżowego. Zdjęcia wykonano w sierpniu ub. roku.
Miejsca
Opinie (146) 4 zablokowane
-
2014-02-11 19:30
rękawy już są (2)
jak na razie wybudowano Górskiemu rękawy z peronu SKM do wznoszonej kolejnej mega świątyni dla lemingów, która powstaje w miejsce malowniczego (i ekologicznego) stawu retencyjnego dla potoku Strzyża. Gdzie byli i gdzie są trójmiejscy ekolodzy?
Ciekaw również jestem, czy budowę tych rękawów finansowano z funduszy europejskich, do których jednak my jako społeczeństwo się dorzucamy. To znaczy robią to w naszym imieniu, nasi wybrańcy, których sami sobie wybieramy ;-)- 6 6
-
2014-02-12 18:02
mogę uspokoić, nie finansowano ich ze środków unijnych
- 1 0
-
2014-02-11 21:25
przejscie finansowal Gorski
dla scislosci
- 2 0
-
2014-02-11 15:34
Mam nadzieję, że dworzec i perony nareszcie jakoś będą wyglądać... (4)
bo póki co, budynek dworca we Wrzeszczu to największy koszmarek z wszystkich budynków kolejowych w Trójmieście.
- 124 3
-
2014-02-12 17:22
hmm
Może ktoś napisze co dokladnie zrobią za 140 mln, bo nie chodzi chyba tylko o dobudowanie jednego peronu i remont starego, plus tory. 140 mln to sporo kasy, remont SKM zabianka to 12 mln czyli prawie 12 razy taniej .z
- 1 0
-
2014-02-11 19:04
nie widzę nic w artykule...
...o nowym dworcu, hmmm
- 6 0
-
2014-02-11 16:34
Daniel to kupi
i będzie pupa blada
- 0 0
-
2014-02-11 15:40
0:13 na filmie
Świetna maszyna, ten skład techniczny. Nawet ma specjalny haczyk na reklamówkę z piwem lub wódeczką dla robotników pracujących przy demontażu trakcji.
:)- 18 5
-
2014-02-12 15:12
(1)
A co z barakiem noszącym nazwę dworca ????
- 5 1
-
2014-02-12 16:46
sobie go pomaluj.
j/w
- 1 2
-
2014-02-12 16:46
SUPER, SUPER !!!
Pięknieje nasza Ojczyzna cała.
- 2 0
-
2014-02-12 11:36
A kiedy odbudują (1)
Linię z Kiełpinka do Kokoszek i dalej zrewitalizuja przez Starą Piłę do Kartuz? Brakuje tylko małego kawałka toru , nasyp istnieje ....
- 5 0
-
2014-02-12 12:24
A po co linia Stara Piła Glińcz
jak będziemy jeździć przez lotnisko?
Kiełpinek Kokoszki tylko w przypadku połaczenia do Kolbud.- 1 0
-
2014-02-12 11:58
Gdynia peronów 5 (pięć), pustki na nich
Na torach dalekobieżnych jeździ teraz 4 razy mniej niż kiedyś pociągów osobowych, towarowych jest oko 3 razy mniej......
pracowałem kiedyś na pkp czyli polskie koleje państwowe, teraz każda lokomotywa, wagony, peron, szyny, trakcja, budynki należy do innej spółki ... I jak ma być dobrze czy tanio?- 2 1
-
2014-02-11 16:53
Gdańsk sie buduje po prostu!!!:) (2)
my nie mamy chorych ambicji i robimy swoje
- 17 4
-
2014-02-11 19:39
taaaa (1)
bo jakakolwiek większa inwestycja w Gdyni to chora ambicja, a w Gdańsku to się po prostu buduje.... moralność Kalego
- 4 6
-
2014-02-12 11:04
Nikt np. nie pisze, że budowa portu promowego w Gdyni to chora ambicja
Gdyby budować to czego jeszcze nie ma, a nie powielać to co już jest byłoby w tej aglomeracji dużo milej.
- 1 1
-
2014-02-11 16:36
No proszę - 140 mln. jedna stacja a w Gdyni utopili ok. 90 mln. na lotnisko i wielka tragedia. (4)
Co to znaczy potęga...
- 17 3
-
2014-02-11 17:57
no tak, ale za te 140 mln nie budują drugiego Wrzeszcza obok, tylko remontują jeden (3)
ten stary
- 8 1
-
2014-02-12 09:34
lotnisko w Kosakowie jest adaptowane, a nie budowane od nowa (1)
- 1 0
-
2014-02-12 10:53
Adaptowane czyli
Nie było budynku do obsługi pasażerów
Nie ma odpowiedniej płyty postojowej dla samolotów
Nie ma odpowiedniego pasa
Nie ma odpowiednich pomocy nawigacyjnych,
Nie ma odpowiedniego dojazdu- 1 1
-
2014-02-11 23:30
A o wmawianiu,
że postawienie obok drugiego nie byłoby konkurencją dla tego starego, już nawet nie wspomnę
- 1 0
-
2014-02-12 10:31
...
Wrzeszcz jest piękny
- 3 2
-
2014-02-12 09:38
Dajcie Szczurkowi te marne 90 baniek.
Bedzie przynajmniej jakas alternatywa dla lotniska w Gdansku. a o Ils-y i przystosowania sie nie martwcie .POtrzebne jest tam zielone swiatlo dla Szczurka.Kto jest za?Linie takie jak WIZZAIR CZYINNE TANIE RAYANERY MOGLY BY MIEC TAM inne kierunki przelotow a w razie niedostepnosci lotniska w Gdansku w ciagu krotkiego czasu mozliwosc ladowania w sasiedztwie.Szczurek wie co robi.
- 2 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.