• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła wycinka 20 tys. drzew na trasie Kolei Metropolitalnej

Maciej Naskręt
18 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Wycinka drzew na nasypie kolejowym wyznaczającym granicę miedzy dzielnicą Strzyża a Oliwa.



Od tygodnia trwa wycinka drzew w pasie, po którym pobiegnie torowisko Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Do końca lutego ma zniknąć stamtąd 20 tys. mniejszych i dużych drzew. W ramach rekompensaty PKM zleci nasadzenie tej samej liczby zieleni na terenie Gdańska. Dodatkowo spółka zapłaci miastu 5,6 mln zł.



Na dawnym nasypie kolejowym wyznaczającym granicę między dzielnicami Strzyża i Oliwa zobacz na mapie Gdańska rozpoczęła się wycinka drzew. Zieleń ustępuje tam linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

- Do wycięcia przeznaczonych jest w sumie 20 tys. drzew, w tym kilkadziesiąt o średnicy nawet metra- mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki Pomorska Kolej Metropolitalnej, która jest inwestorem budowy nowej linii łączącej Wrzeszcz z Osową.

Firma wykonująca wycinkę ma czas do końca kwietnia na przeprowadzenie prac, ale ze względu na rozpoczynający się na początku marca okres lęgowy ptaków wszystkie drzewa powinno już wtedy leżeć na ziemi. Cały miesiąc może potem trwać sortowanie i wywożenie wyciętych drzew, oraz usuwanie korzeni.

W zamian za drzewa ścięte na trasie kolei, spółka PKM będzie musiała zasadzić w Gdańsku 20 tys. nowych drzew. Nowe nasadzenia pojawią się m.in. w Parku Reagana i w parkach przy ul. Wilanowskiej. Dodatkowo, za wycięcie największych drzew, inwestor będzie musiał wpłacić do budżetu Gdańska 5,6 mln zł.

Wyłoniona w przetargu firma PHU Ginter z Chojnic, która prowadzi wycinkę, dostanie za nią 460 tys. zł i będzie mogła zatrzymać dla siebie powalone drzewa. Cena 1 metra przestrzennego drewna (który równa się 0,6 m. sześciennego) wynosi od 95 zł za klon do 130 zł za brzozę lub dąb. Dzięki pieniądzom ze sprzedaży firma pomniejszy koszty.

Tymczasem 18 stycznia w siedzibie PKM zostanie przeprowadzona ustna licytacja niewyciętych drzew stojących w lesie o powierzchni 9-hektarów wzdłuż ul. Słowackiego i ul. Budowlanych. Zwycięzca licytacji będzie musiał uporać się z drzewami do 28 lutego. W miejscu usuniętych drzew będzie wiodła linia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztować ma ok. 760 mln zł (netto), z czego ok. 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w niecałe 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii PKM planowane jest w połowie 2015 roku.

Opinie (181) 5 zablokowanych

  • co dają nam drzewa

    Drzewa w sposób naturalny absorbują CO2, a kiedy są wycinane, cały dwutlenek węgla, który zatrzymały w ciągu życia, jest emitowany do atmosfery. Drzewa redukują zanieczyszczenia pyłowe i gazowe znajdujące się w powietrzu. 100 Drzew usuwa 454 kg zanieczyszczeń rocznie. Na ulicy pozbawionej drzew może być 3 razy więcej zanieczyszczeń pyłowych niż na ulicy zadrzewionej i dziesięciokrotnie więcej niż w pobliskim parku. Drzewa obniżają temperaturę powietrza przez ocienianie i transpirację. EFEKT chłodzący pojedynczego drzewa przyrównuje się do pracy 5 klimatyzatorów przez 20 godzin na dobę. cytuję"Nie przesadza się starych drzew, nie wyrywa się życia z korzeniami i walczy się o każdą jednostkę niezależnie od stanu posiadania...""Kiedy wycięte zostanie ostatnie drzewo, ostatnia rzeka zostanie zatruta i zginie ostatnia ryba, odkryjemy, że nie można jeść pieniędzy." motto Greenpeace

    • 3 5

  • Przejrzałem komentarze do artykułu

    Ścierają się tam poglądy dwóch grup: bezwzględnych zwolenników inwestycji (klakierów UM), niezależnie czy są one potrzebne, czy też nie, oraz osób rozumiejacych podstawy ekonomii oraz doceniajacych rolę przyrody - w szczególności miejskich drzew. Moim zdanie ta wycinka to barbarzyństwo i powrót do średniowiecza (gdzie jest rozwój zrównoważony?). W Gdańsku była możliwość innego połączenia lotniska z centrum miasta. Ale ją odrzucono bez podania przyczyny. To inne rozwiazanie nie wymagałoby trzebieży drzewostanów w takiej ogromnej skali, byłoby tańsze i ekonomiczniejsze. Tymczasem budowa PKM to zniszczenie szeregu siedlisk chronionych organizmów (roślin zwierząt bezkręgowych, grzybów), zmiszczenie bazy pokarmowej dla ptaków drozdowatych, zamknięcie korytarza ekologicznego łaczącego TPK z Parkiem Doliny Jaśkowej. To odebranie mieszkańcom ich drogi komunikacyjnej, miejsca rekreacji, zabaw dzieci, miejsc wspinaczkowych itp.
    Warto zadać sobie pytanie, kto skorzysta na tej inwestycji? Odpowiedź: wszystkiie osoby zatrudnione przy budowie, różni doradcy i krewni królika. Społeczny koszt pokrywać będą mieszkańcy, np. przez kolejne podwyżki podatkówm i biletów komunikacji (SKM, tramwaje, autobusy). Moim zdaniem budowa tej linii kolejowej obecnie to totalny absurd i barbarzyństwo. Jak kto nie wierzy, to niech poczyta opracowania światowej sławy polskiego klimatologa - prof. Macieja Sadowskiego (sadzić drzewa w miastach- nie wycinać!!!).
    Śmieszy mnie pogląd, że drzewa na nasypie kolejowym wyrosły nielegalnie (!?). Panowie kabareciarze: oddychacie tlenem wyprodukowanym m.in. przez te nielegalne drzewa...

    • 4 6

  • ekolog (1)

    szanowni panstwo na obrzezu gdanska duzo absurdow,dzielnica kokoszki mieszkaniowa a od stony zachodniej-skad wieja wiatry i swieze powietrze naplywa z Kaszub postawiona ameryko-trujaca machinepampersowa.Pytam dla kogo skoro dzieci mamy coraz mniej.O kolei to juz nie ma slow przeciez kolej na Osowe jest od wielu lat, w Rebiechowie jest stacja kolejowa od ponad 100 lat itd... ksiazke napisac o absurdach ostatnich 10-leci. JESZCZE to schronisko PROMYK to niewypal -wolontariusze z psami wedruja gdzie sie im podoba,na nic uwagi o chorobach jakie roznosza te psy bez uszanowania wlasnosci i upraw polowych /czyli produkcji zywnosci/

    • 0 5

    • Pieprzysz jak porąbany

      • 1 0

  • po 3 dniach 160 wpisów

    Jak widać projekt cieszy się olbrzymim zainteresowaniem społeczności aglomeracji. Kolejny pomnik?

    • 2 2

  • Nie rozumiem, dlaczego??

    "W zamian za drzewa ścięte na trasie kolei, spółka PKM będzie musiała zasadzić w Gdańsku 20 tys. nowych drzew." Nie rozumiem, dlaczego?? Przecież ta wycinka nie jest "widzimisię" spółki, tylko jednak inwestycją miasta. Czy każdy zleceniobiorca musi płacić karę za wycinkę drzew niezbędną dla realizacji zlecenia miasta? W tym przypadku 5,6 mln złotych? Coś tu chyba jest nie tak.

    • 4 3

  • (1)

    Chciałbym mieć pewność, że ktoś będzie monitorować ile nowych drzew zostanie posadzonych. Powinno też się zasadzić chociaż kilkaset drzew w okolicach ścinki, żeby choć trochę zrekompensować mieszkańcom Strzyży tak wielką stratę.

    • 4 2

    • jaka strata??

      To wszystko są samosiejki i nic to nie ma wspólnego z sensownym planowaniem zieleni w mieście.
      Pod linkiem
      byekuf.republika.pl/kolej/Grunwaldzka-Stwosza-Herder-1929.jpg
      jest zdjęcie tego obszaru z 1929 roku. Proszę spojrzeć jak wyglądała i jaka była uporządkowana zieleń. To co jest teraz to totalny chaos!

      • 1 0

  • rąbac wszystkich tych co są za wycięciem tych 20tys drzew :)

    • 2 4

  • na małej działce w zabudowie szeregowej(230m2)usunąłem trzy krzaczory

    dzikiego bzu.(okolica "zabziona"dokumentnie)Nasadziłem pięć brzóz i pięć sosen czarnych.Mają już ponad 100cm wysokości.Będzie pięknie.

    • 0 3

  • drzewa biedne drzewa

    to jest strasznie przykre że tak niszczona jest natura
    i wiecznie tylko pieniadze są ważne

    nikt mi nie wmowi ze az tyle jest potrzebne do wyciecia
    jakos inne miasta swietnie sobie radzą
    beton u nas wszedzie...

    • 2 4

  • Poraża mnie brak podstawowej wiedzy o funkcjonowaniu organizmu człowieka

    Internauci(Ci zwolennicy budowy PKM) negują fakt, że człowiek oddycha tlenem. Pewnie dowiem się od nich takżę, że Ziemia jest płaska i podparta na 4 słoniach. Gratuluję wiedzy!

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane