• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM kupi dwa fabrycznie nowe pociągi

Krzysztof Koprowski
7 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Jeden pociąg Newag Impuls dla SKM Warszawa kosztował ok. 27 mln zł. Warszawa posiada dziewięć pociągów tego typu z dwóch zamówień. Jeden pociąg Newag Impuls dla SKM Warszawa kosztował ok. 27 mln zł. Warszawa posiada dziewięć pociągów tego typu z dwóch zamówień.

Szybka Kolej Miejska jeszcze w tym miesiącu ogłosi przetarg na dwa zupełnie nowe pociągi, które w przyszłym roku wyjadą na trójmiejskie tory. To wynik porozumienia z bankiem i odroczenia spłaty na zmodernizowane wcześniej pojazdy.



Nowe pociągi SKM powinny przede wszystkim...

Dotychczas tabor SKM składał się wyłącznie ze starych wysłużonych elektrycznych zespołów trakcyjnych, które w ostatnim czasie były masowo modernizowane. Nikt jednak oficjalnie nie mówił o zakupie nowych pociągów, budowanych od podstaw z myślą o ruchu typowo miejskim (modernizowane EZT-y były projektowane w okresie PRL jako pociągi regionalne).

W piątek trójmiejska SKM poinformowała jednak, że do grona zmodernizowanych pociągów dołączą już wkrótce dwa fabrycznie nowe pojazdy.

- O zakupie nowych pociągów myśleliśmy już od dłuższego czasu. Udało nam się dojść do porozumienia z Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie odroczenia spłaty obligacji wyemitowanych na potrzebę modernizacji EZT-ów. Pieniądze te wraz ze środkami przez nas już zgromadzonymi oraz przy dofinansowaniu ze środków unijnych przeznaczymy na zakup dwóch nowych pociągów - informuje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Na razie kolejarze nie chcą ujawniać, o jakiego rzędu kwoty chodzi, ale trzeba się liczyć ze sporym wydatkiem.

Przykładowo, Koleje Wielkopolskie na zakup 22 pociągów Pesa Elf wydały aż 470 mln zł (zamówienie realizowane było w latach 2012-14). SKM Warszawa, zamawiając w 2012 r. trzy pociągi Newag Impuls, płaciła za każdy ok. 27 mln zł.

Dla porównania, modernizacja jednego ze starych pociągów SKM kosztowała między 5,9 a 6,1 mln zł. Różnica w cenie wynika z faktu, że pierwotnie zadanie miały wykonywać zakłady Taboru Szynowego w Opolu, które jednak popadły w tarapaty finansowe i zadanie przejęły kontrolowane przez Pesę Zakłady Naprawy Taboru Kolejowego z Mińska Mazowieckiego. Obecnie wszystkie zakontraktowane pojazdy, zgodnie z umową, znajdują się na stanie SKM-ki.

Trójmiejska spółka kolejowa nie chce na razie też ujawniać, w jaki sposób w nowych pojazdach zostanie wyeliminowany problem dużego odstępu od peronu - czy będzie to odpowiednio skonstruowany pojazd czy może pociąg zostanie wyposażony w wysuwany stopień.

- Będą to z pewnością pociągi typowo miejskie z dużą liczbą drzwi oraz bardzo przestronne - zapowiada Głuszek.

Jeżeli uda się pozyskać dofinansowanie ze środków unijnych na zakup taboru (co jest ponoć już niemal pewne), to nowymi dwoma EZT-ami będziemy podróżowali już pod koniec przyszłego roku. Będą one kursowały na trasie Gdańsk-Wejherowo.

Miejsca

Opinie (271) 4 zablokowane

  • No i dobrze. (17)

    UE (ta jakze straszna) cos dorzuci...ale i tak zaraz znajda sie malkontenci i beda narzekac. Ciesze sie.

    • 157 47

    • dorzuci (6)

      z tych pieniedzy co tam na drzewach rosna. to na pewno nie sa skladki panstw czlonkowskich( w tym PL).

      • 47 23

      • (5)

        nie sa to skladki PL, bo PL jeszcze nie placi skladek do UE. jarek ci wysyla bzdury w smsach. doczytaj gdzies poza portalem PiSu, kiedy i ile PL zacznie placic do unijnej kasy. wroc i przepros.

        • 28 57

        • Zanim odeślesz kogoś do lektury to sam się upewnij (1)

          bo robisz z siebie błazna.Oczywiście,że Polska płaci składki choć nie jest płatnikiem netto (poczytaj co to znaczy , oczywiście poza portalem PISu).
          Inna sprawa to ,że każde pieniądze z UE oznaczają dla nas zadłużenie(tak tak, poczytaj,wiesz gdzie).
          Ale i tak dobrze kiedy te pieniądze będą nam służyły jak w przypadku pociągów, czego nie można powiedzieć o niektórych tzw.inwestycjach , które są i zawsze będą dla nas obciążęniem jak choćby centrum Solidarności(wiem,że wielu tego chce ale nie wiem czy warto się na takie rzeczy zadłużać).
          Pozdrawiam i nie denerwuj się już

          • 41 4

          • to nie sa skladki. sa doczytaj, kaldki dopiero zaczniemy placic.

            • 1 7

        • (2)

          Polska płaci składki cały czas, tyle że jest beneficjentem netto, tzn więcej dostaje niż wpłaca. Problem jest w tym że UE nie współfinansuje a nie finansuje. I jeżeli UE dokłada 70% wartości inwestycji to znaczy że 30% musimy dać od siebie. Tak więc aby wykorzystać 10 mld z UE musimy od siebie dać 4,28 mld. Kasy z UE jest dużo (i chyba nawet za dużo) i potem dziwota że zadłużenie rośnie

          • 21 3

          • (1)

            ale skladki dopiero zaczniemy placic i wtedy placz pisiora bedzie uzasadniony.

            • 1 5

            • nie, cały czas płacimy składki

              • 3 0

    • Re: No i dobrze. (2)

      to są nasze składki które płacimy do unii, która unia przeżuwa, marnuje na urzędników 8%, 2% zostaje rozkradzione, my otrzymujemy z powrotem z wielką pompą marne 90% tego co daliśmy. Natomiast nikt w gazetach nie pisze, że zabierają nam ogromną kwotę te 100%

      • 25 24

      • (1)

        10% prowizji za to ze ktos przypilnuje na co wydajemy nasza kase to malo... gdybysmy nie wysylali tego do brukseli zeby nam wydzielili to proporcje bylyby odwrotne ... 90% by poszlo na pensje i lewe uslugi kolegow a 10% na inwestycje... wiec uwazam ze to super. zreszta i tak jestesmy ciagle krajem ktory wiecej dostaje niz wplaca wiec nie pisz glupot.

        • 27 6

        • Mam propozycję:
          Oddawaj mi co miesiąc swoją wypłatę. Ja Ci będę wydzielał na wydatki (niekoniecznie te, które są dla ciebie najbardziej istotne), biorąc za to drobną, 10% prowizję. Oczywiście nie dostaniesz całości potrzebnej kwoty a tylko np. 70%. Na resztę się zapożyczysz. No i każdy planowany wydatek musisz solidnie udokumentować, czyli ponieść koszty kogoś, kto zrobi za ciebie papierologię.
          Pasuje ci ten układ?

          • 3 2

    • leming cymbale to dzieki nam co kolwiek robia wtym kraju i to dzieki nam własnie te nowe sklady skm!! (2)

      I jak widac taki news przed samymi wyborami! Tak powinni wymienic na nowe wszystkie bo to kasa z naszych podatków na to idzie!Marnuja miliardy naszej kasy wiec stac nas na nowe!Sami wluksusie sie pławią naszym kosztem a nam chca wciskac stary odmalowany złom!!2 pociagi to kiełbasa wyborcza wydaje sie im ze nas przekupia???

      • 6 19

      • STARCZY (1)

        Nie pij więcej ani już nie ćpaj, człowieku, bo zupełnie zidiociejesz.

        • 12 1

        • leming ty sie niepodniecaj bo juz bardziej głupi nie bedziesz wazelina ci uszami wychodzi

          • 0 7

    • przed wyborami PO (1)

      kupi nawet gruszki na wierzbie

      • 10 5

      • i obieca drugą..

        no właśnie... co obieca nam Pierwsza Botoks?

        • 1 0

    • a Niemcy nie mają już jakiegoś złomu na sprzedaż?

      tramwaje i czołgi kupiliśmy , chyba 25 letnie...

      • 1 0

    • niech już te wybory się zaczną

      bo przez te parę dni to PO nam raj obieca

      • 1 0

  • Tylko 2? Powinni kupić 20! (55)

    Tyle w temacie

    • 286 29

    • (21)

      A niby skąd pieniądze na taki zakup?

      • 21 23

      • (10)

        Z budżetu, i tak jest wiecznie dziurawy a tu byłby jakiś pożytek. Wolę nowe SKm niż ECS czy kolejkę na kamienną górę

        • 54 9

        • (9)

          Mam na myśli realne finansowanie a nie fantastykę z podróżami w czasie włącznie. I to tez nie jest takie proste, bo SKM jest osobną spółką do której tez nie można sobie ot tak wpłacić kasy. SKM musiałoby zapewne podnieść kapitał zakładowy aby dodatkowe udziały kupiło miasto czy miasta, a te z kolei by musiały taki wydatek pieniędzy publiczny w jakiś sposób uzasadnić.

          • 11 6

          • (8)

            Niech uzasadnią zbiorkomem na prąd chroniącym środowisko, modnie a w dodatku Unia sypnie kasą.

            • 10 6

            • (7)

              Nie chodzi o zbiorkom tylko konkretne przeznaczenie. Jeżeli stare składy da się zmodernizować za 1/5 ceny nowych to taka pomoc publiczna (o ile by tak zostało to zakwalifikowane) mogłaby nie przejść testu prywatnego inwestora

              • 10 6

              • (6)

                Nie rozumiem prywaty w utrzymywanych z budżetu spółkach

                • 1 5

              • (5)

                Kolego, w ten sposób właśnie kontroluje się budżetowe inwestycje - testem prywatnego inwestora. Tzn sprawdzeniem czy prywatny inwestor kierując się ekonomiczną kalkulacją w coś takiego by się wpakował. W ten sposób się bada zasadność publicznych inwestycji

                • 7 2

              • (4)

                Sądzę, że z tym testem nie byłoby problemu, ponieważ, z jednej strony, SKM-ka najważniejszą część przychodów ma z obsługi aglomeracji miejskiej, a z drugiej strony, obecne składy jej pociągów były projektowane dla obsługi ruchu regionalnego, a teraz są one jedynie przystosowywane do ruchu miejskiego, ze średnim skutkiem. Obecne składy, nawet po modernizacji są za ciężkie, mają zbyt małą ilość drzwi, nie są dostosowane do peronów w Trójmieście itd. To powoduje, że, w porównaniu z nowoczesnymi składami "miejskimi", koszty ich eksploatacji (wynikające z zużycia energii, materiałów eksploatacyjnych), jak i korzyści zewnętrzne, polegające na różnicy w szybkości i standardzie obsługi pasażerów (co też wiąże się z ilością chętnych do korzystania z usług przewozowych), okres zwrotu z inwestycji zakupu nowoczesnego taboru może uzasadniać taką decyzję.
                Ponadto, od początku w strategię SKM sp. z o. o. w Trójmieście jest wpisana taka droga rozwoju i tylko nie była dotąd realizowana, co źle świadczy o zarządzających tą firmą, jak i o nadzorujących, zwłaszcza ze strony samorządów trójmiasta, mających swoich przedstawicieli w radzie nadzorczej tej spółki.

                • 5 1

              • (3)

                Ale zaraz zaraz. mówimy o ocenie inwestycji ze strony dotującego a nie dotowanego. Otrzymywanie dotacji się prawie każdemu opłaca.

                Przecież i tak zakup 10 nowych składów jest planowany na lata 2014-2020, ale wymiana taboru odbywa się stopniowo. Piszesz o oszczędnościach wynikających ze zmiany taboru - a jakiego rzędu to są oszczędności? SKM aby sfinansować modernizację tamtych 21 składów musiała wyemitować obligacje. Samorządy też mają swoje budżety i nie wynajdą od tak po pół miliarda aby się zrzucić na nowy tabor.

                • 5 1

              • (2)

                Znając trochę układy kolejowe, twierdzę, że, o ile nic dodatkowego pozytywnego się nie wydarzy, to plan, o którym wspominasz, prędzej nie będzie zrealizowany, niż będzie.
                Realność jego wykonania zwiększyłoby znacznie większe kapitałowe zaangażowanie samorządów w SKM-ce, przy równoczesnym przejęciu kontroli nad zarządzaniem w tej spółce.
                Samorządy nie muszą wykładać od razu np. miliarda na podniesienie kapitału spółki w celu sfinansowania zakupu nowego taboru, którego realizacja w takiej skali i tak zawsze przebiega w ciągu kilku lat. Poza tym, można skorzystać z dofinansowania unijnego, którego dotychczas kolej nie potrafiła w pełni skonsumować. Istnieją również inne mechanizmy wspomagania inwestycji, jak, wspomniane przez Ciebie, obligacje czy kredyty bankowe.
                Kwoty oszczędności eksploatacyjnych nowego taboru Ci tu nie wyliczę, ale nawet nie są one aż tak istotne. Bardziej istotny jest spodziewany większy przychód spowodowany wygenerowanym większym popytem na usługi przyszłego nowoczesnego SKM, którego nie zapewni wyłącznie nowy tabor, ale również konieczny nowy system sterowania ruchem, zmodernizowane przystanki, nowa jakość obsługi podróżnych, włącznie z wprowadzeniem kompatybilnego całego systemu komunikacji trójmiejskiej.
                Zresztą, ja tu Ameryki nie odkrywam, ponieważ te sprawy zawarte są w, dotychczas nierealizowanej, strategii rozwojowej SKM. A wtedy, kiedy ona powstawała, nie było jeszcze tak korzystnych możliwości finansowania publicznych inwestycji, jak to jest obecnie, po wstąpieniu Polski do UE.

                • 2 0

              • (1)

                Tylko wiesz, obligacje kiedyś trzeba wykupić - i to drożej niż się sprzedało -= a kredyt trzeba spłacić z odsetkami. Uzyskanie takiego kredytowania też nie jest takie proste, bo raz że spółka już teraz jest zadłużona, a dwa że ktoś jeszcze takie kredytowanie musiałby chcieć zapewnić.

                Co do przyciągnięcia nowych podróżnych to wg mnie najbardziej istotna jest częstotliwość a nie klimatyzacja czy inne tego typu sprawy. 2 tygodnie temu byłem pierwszy raz w Londynie i korzystałem z tamtejszego metra. Kilka razy zdarzyło mi się korzystać z niego w godzinach szczytu - takiego tłoku w SKM jeszcze nie widziałem. Ja wsiadłem, ale chłop za mną już nie. Czy ci ludzie korzystaj z metra dlatego że jest komfortowo? Nie, dlatego że podróż metrem idzie bardzo sprawnie, kursy są częste i wygodne przesiadki. I to właśnie - pociągi co 5-10 minut a nie co 15-20 - są w stanie przyciągnąć podróżnych, a nie klimatyzacje i inne bajery. Dlatego aby przyciągnąć nowych ludzi SKM powinna dążyć do powiększenia taboru, a nie zastępowania starych nowymi - te stare powinny przechodzić remonty rewizyjne i ciągle pozostawać w użyciu.

                • 3 0

              • Chyba niezbyt precyzyjnie się wyraziłem, co spowodowało Twoją słuszną uwagę. Pod pojęciem zwiększenia jakości obsługi podróżnych miałem głównie na myśli zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów tak, aby nie trzeba było długo oczekiwać na pociąg. Również dlatego wymieniłem konieczność zainwestowania w nowy system sterowania ruchem.
                Oczywiście, natychmiastowa zamiana wszystkich starych pociągów na mniejszą ilość nowych, pogorszyłaby tę częstotliwość.

                • 2 0

      • leming z twojej głupoty pieniadze!40 milionów rocznie straty samego stadionu!! (3)

        • 9 9

        • o tych 40milionach to usłyszałeś od księdza na sumie? (2)

          • 16 7

          • leming wazeliniarzu do koscioła nie chodze

            • 1 4

          • nie na różnicy POpaprańcu

            • 0 0

      • W Warszawie, Poznaniu i wielu innych miastach jakoś kaa się znalazła (5)

        Niech władze SKM dowiedzą się skąd i też kupią więcej nowych składów

        • 23 6

        • (4)

          Jeżeli stary skład mogą zmodernizować za 6 mln, a nowy mogą kupić za 25 to nie rozumiem po co skm miałaby się tak zadłużac. Przecież to i tak my za to zapłacimy

          • 14 19

          • (3)

            Remontowany nie wytrzyma tyle co nowy. A "zbiorkom" to teraz wszędzie priorytet, wyobrażasz sobie remonty jelczy czy ziu ? Nasze SKM odsłużyło po 40 lat i czas już najstarsze wymieniać

            • 15 5

            • Składy SKM jeżdżą do terminu rewizji a nie "tyle ile wytrzymają". Przykład ziu i jelcza jest zupełnie od czapy, bo to są autobusy i zupełnie inna charakterystyka. Tak jak pisałem, pociągi z założenia mają służyć dziesięciolecia. Tak jak kontenerowce czy samoloty.

              • 11 12

            • nowy nie wytrzyma tyle (1)

              co stary chyba chciałeś chciałeś napisać, tak się teraz produkuje

              • 9 2

              • moo

                ja również nie rozumiem tego zakładania, że nowy = bardziej wytrzymały. stare, porządne pociągi do modernizacji i tyle w temacie. jako regularny pasażer skm-ki jestem zdecydowanie za modernizowaniem składów, a dopiero potem kupowaniem nowych.

                • 4 3

    • Popatrz dobrze myślisz... (31)

      jak rozumiem Ty jak wymieniasz samochód to całej rodzinie jednocześnie kupujesz nowe auta?

      • 19 10

      • tak, jak sie bawia w zycie na godzinie wychowawczej w gimnazjum.

        • 9 1

      • Prywatnie możesz kupić sobie całą flotę (26)

        Za te po\ciągi płaci podatnik i jak najbardziej powinni cały ten skansen wymienić

        • 22 6

        • (24)

          Serio wydaje ci się że kilkudziesięcioletnie pociągi to taki ewenement?

          • 8 8

          • W polsce to norma (6)

            te co jezdzą w skm mają srednio po 30 - 40 lat i pewnie jeszcze z 20 pojezdzą. W europie zachodniej składy wymienia się średnio co 20 lat

            • 5 8

            • (2)

              i co w tym dziwnego? to nie jest norma tylko w polsce

              • 8 6

              • nic dziwnego (1)

                zawsze jest kwestia do czego się porównuję. Są pewnie i kraje gdzie jezdzą 100 letnie pociagi i są szczęśliwi.

                • 5 4

              • A wiesz że w Londynie po niektórych liniach metra jeżdżą pociągi z lat 60 i 70? Wiesz, że w Berlinie jest podobnie a jeszcze 15 lat temu jeździły tam składy z lat 40?

                Tak się po prostu pociągi użytkuje. To nie samochody że co 10 lat trzeba zmieniać flotę.

                • 10 4

            • (1)

              pierdzielisz glupoty. 20 lat to zywotnosc taboru autobusowego. Szynowu musi wytrzymac co najmniej 30 lat, a norma jest 40+.

              • 13 3

              • a ile lat mają aktualne skm?

                do użytku model który jeździ en57 wprowadzali w 1962 r., technicznie i konstrukcyjnie to modele mają ponad 60 lat. Wiekszość składów które jeździ po torach były wyprodukowane w 1976 i najświeższe 1986 r. Czyli mija im te 40 lat. Wiec co złego ze kupują nowe? zwłaszcza ze te pociągi mają mnóstwo wad i nie są przystosowane do ruchu miejskiego.

                • 3 1

            • Co dwadziescia lat? no to ciekawe,bo np. Bombardier projektuje swoje kontrakty na lat 40...

              • 7 0

          • (16)

            Nie ale wszędzie się tabor wymienia, nie koniecznie od razu ale sukcesywnie. Sam byłem w szoku wsiadając w Anglii do pociągu który prawie nie różnił się (wyglądem) od naszej SKM, jechał jednak 120 km/h i był spalinowy (podmiejski). Odległość, mniej więcej Pruszcz-Wejherowo pokonał szybciej niż u nas express, bardzo pozytywnie.
            Jeśli nasz tabor przyspieszą o połowę i wstawią klimę to nie będę marudził

            • 11 3

            • (15)

              a wiesz że zmodernizowane składy SKM mają zupełnie nową jednostkę napędową z większym przyspieszeniem? aby rozwijać takie prędkości to nie tylko skład musi być zdolny do rozwinięcia takiej prędkości, ale także cała infrastruktura.

              i jakie odległości tam były pomiędzy stacjami?

              • 7 4

              • (13)

                Tylko nie zwalaj na odległości, w Trójmieście są naprawdę wystarczające do dużych przyspieszeń. Czas przejazdu z Gdyni do Gdańska to jakaś kpina, nie raz parę ładnych lat wstecz byłem szybciej rowerem.
                A pieniądze zaoszczędzone na remoncie zamiast zakupie i tak zmarnują więc lepiej nowe :P

                • 6 11

              • (10)

                Z Gdańska głównego do Gdyni głównej SKM jedzie 34 minuty. To jest tak źle? Spróbuj w godzinach szczytu w tyle przejechać samochodem.

                Odległości pomiędzy przystankami są wystarczające do dużych przyspieszeń, ale duże przyspieszenie to nie to samo co duża (względnie) prędkość. Przy odległościach pomiędzy przystankami rzędy 1-2 km osiąganie prędkości rzędu 120 km/h absolutnie nie ma racji bytu, bo oprócz osiągnięcia prędkości to trzeba jeszcze wyhamować.

                Co do pieniędzy "zaoszczędzonych" - przepraszam, jakie zaoszczędzone pieniądze? Pieniądze zaoszczędzić możęsz wtedy gdy je masz. SKM i tak się zadużyła aby wykonać modernizację więc to nie jest tak że coś im z tego tytułu zostało.

                • 5 12

              • (8)

                34 minuty jest bardzo źle, podany przez ciebie przykład godzin szczytu jest kolejnym powodem do polepszenia jakości "zbiorkomów"

                Odległość rzędu 1-2 km występuje chyba tylko 3 razy a i tak jest wystarczająca do dużo szybszej jazdy niż obecnie

                I tak je będzie trzeba w końcu wymienić, gdyby dodatkowo przetarg na nowe wygrała Polska firma wszyscy by skorzystali. Co do oszczędzania, komunikacja miejska wszędzie jest nie rentowna a i tak tabor się wymienia

                • 6 6

              • (5)

                Tylko za tą "nierentowność" ktoś i tak musi zapłacić. Mam wrażenie że dla ciebie spółki budżetowe czy też same budżety mają jakąś szkatułę bez dna z której ot tak mogą sobie wyjąć dowolną kwotę. Albo że mogą się zadłużać bez opamiętania. Kolego - ktoś za to płaci. Jeżeli publiczna spółka jest pod kreską to podatnicy będą musieli za to zapłacić. SKM ma obecnie z tego co pamiętam 64 składy. Policz sobie ile kasy by musiała wydać aby wszystkie wymienić na nowe.

                Odległości do 2 km pomiędzy przystankami to praktycznie cały przejazd od Gdańska głownego do Gdyni Cisowej z wyjątkiem odcinka sopot kamienny potok-orłowo gdzie jest bodajże 3 km.

                Oczywiście zbiorkom trzeba rozwijać, ale rozwój musi być przemyślany i uwzględniający realia finansowe i koszt alternatywny, a nie wydawanie miliarda ot tak bo ktoś za punkt honoru uznał fabrycznie nowy tabor.

                • 5 6

              • Nie tylko honor (4)

                DArek Patrzysz tylko na to ze remont starych jest tańszy. Tyle tylko ze to nie rozwiązuje wielu wad obecnych składów. Po pierwsze to są składy budowane na trasy regionalne a nie miejskie, mało drzwi i wejścia niedostosowane do peronów( co chwila ktoś wpada na tory i nic z tym w tych składach nie zrobią). Po za tym w tych składach nie ma klimatyzacji; same składy są ciężkie i nie ma możliwosci włożenia tam dowolnego silnika który będzie energooszczędny i uciągnie skład, nie mówiąc już o możliwości hamowania silnikiem a nie klockami. Nowe składy mają wiele innych rozwiązań poprawiających komfort i bezpieczeństwo podróży jaki i prowadzenia.

                • 6 2

              • (3)

                Drogi panie, skm nie wytrzaśnie miliarda złotych na wymianę składów ot tak. Ten proces będzie rozłożony w czasie. Stare składy mają swoje ograniczenia ale rozwój nie może polegać na postawie "zastaw się a postaw się".

                • 5 3

              • Z całym szacunkiem, (1)

                Ale rozwoj nie może tez polegać na stwierdzeniu nic z tego, bo to za drogie, wiec reanimujmy nie nadające sie do panujących warunków składy, bo to jest uzasadnione biznesowo. Nigdzie na świecie komunikacja zbiorowa nie jest uzasadniona biznesowo i dlatego właśnie jest dotowana. A jej priorytetami powinny być czas i wygoda mieszkańców, by jak najwieksza ich liczba korzystała z usług przewoźnika, zamiast potęgować korki samochodem.

                • 1 1

              • No patrz, nie nadające się do panujących warunków a jednak rocznie obsługujące 40 mln pasażerów. Oczywiście, zawsze może być lepiej, tylko trzeba zastanowić się czy gra jest warta świeczki. Czytając różne wypowiedzi mam wrażenie że dla ludzi miliard w tą czy w tą to praktycznie bez różnicy, tak jakby to była manna z nieba a nie ich właśnie pieniądze.

                Tabor należy wymieniać stopniowo, zastępując najstarsze składy nowymi, a nie nagle na hura

                Natomiast dotowanie komunikacji zbiorowej to czysta głupota, bo przecież to i tak my za to płacimy, a ze względu na sposób finansowania płacimy więcej niż gdybyśmy płacili bezpośrednio. Tylko ludziom się wydaje że jak nie idą do kasy i nie wyjmują fizycznie pieniędzy z portfela to ich to nic nie kosztuje.

                • 3 0

              • Przecież nikt nie wymienia całości

                Jak na razie to chcą kupić 2 nowe składy i dobrze ze zaczeli kupować nowe a nie tylko remontować stare Wyremontowanych jest chyba około 30, pozostaje jeszcze drugie tyle starych, które powinni wymieniać na nowe lub kupić tanie używane ale dostosowane do ruchu podmiejskiego a nie regionalnego. Remontowanie i przebudowa kolejnych kolejek jest bezsensowna z uwagi na wady i kompletne zacofanie techniczne obecnych składów.

                • 2 1

              • za używanie bolszewickich słów typu (tfu) "zbiorkom" powinna być publiczna chłosta (1)

                • 7 3

              • a pubcom nie lepszy - mi się kojarzy z włosami łonowymi

                w Lublinie mówią "komuna"

                a jak byś chciał mówić ty sam?

                • 1 0

              • Chyba bankowych reklam o zaoszczędzaniu nie oglądasz :)))

                • 0 0

              • (1)

                Jasne, byłeś szybciej rowerem. Ze skrzyżowania 10 lutego i Władysława IV (mniej więcej wysokość dworca Gdynia Gł.) na Podwale Grodzkie 1 (na wysokości dworca Gdańsk Gł.) jest 21 km, żeby być szybciej niż SKM musiałbyś mieć średnią ponad 40 km/h. Wystarczy się kilka razy na światłach zatrzymać i już musiałbyś jechać z prędkością 50 km/h. Takimi bajkami to nawet dzieci w przedszkolu nie nabierzesz.

                • 14 0

              • to jest możliwe

                w środku nocy
                gdy wszystkie światła migotają pomarańczowo

                i gdy skm nie jeździ :-)

                • 4 0

              • Wariaci!

                Co to za szaleństwo? Wprowadzić tempo 30 km i już będzie bezpiecznie! Samochodziarze mają jeździć coraz wolniej to i kolej powinna się dostosować !!!!! 30 km na godz. do Warszawy i będzie bezpiecznie!!Albo zlikwidować i zbudować drogę rowerową!

                • 0 3

        • KUSWA !!! co wy za przeproszeniem .... FANZOLICIE !

          sa chyba jeszcze !! - wsród was tacy co pamiętaja poniemieckie "modraki" !! Przecież to NIC INNEGO jak berlińska linia S-bahn - to trójmiejskie połaczenie Gdanska z Wejherowem ( i dalej już do Słupska) ..... parametry te same - osobne torowisko.... odległości pomiędzy stacjami .... ZMIENIONE NAPIECIE !!! ( no chyba nie poto aby było WOLNIEJ !! ??? - przypomnę , że modraki jeździły na 800 V !! - obecnie jest w sieci 3000 V !!! ) TABOR JEST DO BANI !!! - od LAT !!!!!! - ( czyli od unifikacji zasilania !! ) próbowano jakiś czas temu z tym ED .... czy jakoś tam.... I CO ??? !! LIPA !! - teraz są RODZIMI !! producenci ( aż nie do uwierzenia !! ) - co zrobili rzecz porównywalną z tym co jeździ na ten przykład w Holandii - czy Belgii .... o "Dojczach" nie wspomnę....!!
          PESA czy NEWAG - powinne mieć CAŁKOWITE zapotrzebowanie i zamówienia na wymianę !! - nie naprawy bezsensowne - taboru - aż do ostatniego ZŁOMU !! - inaczej BRYNDZA !

          • 4 4

      • leming chcesz porównywac Polska rodzine do złodziejskich POlityków marnujacych nasze podatki? (2)

        stac nas jak przestana przetargi ustawiac

        • 1 6

        • lemingU jak już

          • 5 4

        • Mianownik: kto? co? Leming
          Dopełniacz: kogo? czego? Leminga
          Celownik: komu? czemu? Lemingowi
          Biernik: kogo? co? Leminga
          Miejscownik: o kim? o czym? O lemingu
          Nadrzędnik: z kim? z czym? Z lemingiem
          Wołacz: O! Lemingu!

          • 5 2

    • spokojnie

      i tak podniosą ceny biletów.

      • 0 0

  • Aż dwa!!! (18)

    no rozpustne to SKM! Szaleństwo!

    • 193 18

    • (17)

      Tylko że za takie dwa nowe składy zapłacą tyle ile kosztuje zmodernizowanie z 10 starych składów

      • 15 17

      • (13)

        Tylko że mój 20 letni nissan jest tak niezawodny że chętnie kupił bym taki sam nowy. Niestety nie będą ich produkować i sprzedawać. To samo się tyczy pociągów, tylko produkując nowe napędzisz koniunkturę, gdyby było inaczej wciąż produkowali by legendarnego, niezawodnego mercedesa tzw. beczkę - wierz mi, było by wielu do kupna

        • 6 8

        • najlepiej tego co nie jedzie - 200D

          • 1 1

        • (9)

          Popytem nie napędza się koniunktury bo to podaż jest przyczyną popytu a nie na odwrót.

          • 3 5

          • (8)

            Równie dobrze popyt jest przyczyna podaży, przynajmniej tak teraz uczą. Ale fakt, porządnego towaru juz nie kupisz, czy to samochód, czy telefon czy głupi mebel, chyba że na zamówienie. Ale na zamówienie stać nie licznych więc większość jest skazana na gotową podaż czyli przeważnie Chińskie dziadostwo

            • 4 1

            • (7)

              Popyt nie jest i nie może być przyczyną podaży. Poczytaj o prawie Saya. Krótko mówiąc popyt to jest jakaś potrzeba i środki wystarczające do jej realizacji. A aby mieć środki na jej realizację to najpierw trzeba coś wyprodukować. Bez podaży nie istniałby popyt

              • 3 9

              • (6)

                Ciekawy jestem ilu z minusujących potrafi wytłumaczyć przyczynę powstawania popytu

                • 1 1

              • co bylo pierwsze (5)

                Jajko czy kura...;)

                • 1 1

              • (4)

                To niestety nie jest ten rodzaj zagadki jeżeli zdamy sobie sprawę czym jest tak naprawdę popyt. Popyt to nie jest sama potrzeba, ale także siła nabywcza pozwalająca ją zrealizować. A tej nikt by nigdy nie miał gdyby uprzednio czegoś nie wyprodukował. To tak jak z menelem który chce się napić wina, a nie ma kasy - nie tworzy popytu. Najpierw umyje komuś okna, odprowadzi wózek czy wskaże wolne miejsce na parkingu, dopiero potem tworzy popyt.

                • 2 0

              • (1)

                Popyt można też sztucznie wykreować, np. wmawiając menelowi, że bardziej jest mu potrzebna czarodziejska różdżka :).

                • 1 1

              • to nie kreacja, to ukierunkowanie,

                • 1 0

              • (1)

                To niestety nie jest prawda. Nie trzeba produkować żeby mieć środki (siła nabywcza). Środkiem może być choćby praca, środki można znaleźć (np. drewno, węgiel, ropa), środki w końcu można samemu stworzyć (narzędzia, sztuka). Pomyśl jak to było jak jeszcze biegaliśmy po sawannach i lasach. Najpierw jest popyt.

                • 0 0

              • To co wymieniłeś jest właśnie produkcją, tylko w u nas kojarzy się ona jedynie z przemysłem. Praca także jest produktem, jest usługą którą świadczysz, to jest właśnie podaż. Jak te środki "znajdujesz" to ich oferowanie innym jest właśnie podażą. No i czy tworzenie środków takich jak narzędzia nie jest właśnie podażą? Najpierw musisz coś dać od siebie, potem dopiero tworzysz popyt. I tak to właśnie było jak biegaliśmy po sawannach - najpierw trzeba było coś stworzyć np młotek czy siekierkę, a dopiero potem można było wymienić na skórę bizona. Podaż kreuje popyt, tylko to potwierdziłeś.

                • 0 0

        • kup priusa (1)

          W stanach gdzie sprzedawano je juz dawno temu pierwsza generacja osiąga przebiegi 300/500 tys mil.
          Całkiem ok nie sadzisz?

          • 1 0

          • Bardzo ładne przebiegi, mój nissan dojdzie miliona jeśli go wypiaskuję, niestety jest nieodporny na Polskie zimy ale silnik wciąż pszczółka

            • 3 0

      • niesamowite to moze wszystkim urzedasom bedziemy remontowac auta zamiast kupowac nowe! (2)

        zaoszczedzimy miliardy złotych !!Przykładów mozna było w calej kadencji podawac mnustwo jak urzedasy POlitycy tłumaczyli luksusowe zakupy na koszt państwa dla siebie!

        • 4 4

        • szkoda

          że nikt nie zainwestował w Twoją edukację, analfabeto!

          • 2 2

        • Auta a pociągi to zupełnie co innego.

          • 2 2

  • nie wierze, ze tego doczekałem! :-) (8)

    • 135 4

    • Chociaż to tylko 2, to ja również jestem w CIĘŻKIM szoku... Mogę umierać...

      • 27 1

    • POlitykom grunt sie pali pod nogami im blizej wyborów tym wiecej sa gotowi dla mieszkańców zrobic!

      Ale pamietajcie ze przetarg mozna odwołac ,z byle powodu jak ten pociąg nie bedzie woził ludzi juz tu na miejscu bedzie go widac to niema sie co cieszyc

      • 9 6

    • doczekałeś... (5)

      ....ale zapewne nie zobaczysz ich między Gdańskiem a Gdynią.Te"palanty" na gwałt potrzebują coś co będzie mogło jeździć 160km/h między Tczewem a Gdańskiem by wpisać się pomiędzy"Pendolina"

      • 9 1

      • heh..

        No niestety ale obawiam się, że to co pisze @Ssssss może być powodem tego jakże zaskakującego zakupu..

        • 4 1

      • Tak,tak,SKM InterŻuławy bez zatrzymywania sie bedzie sie scigac z intercity. (3)

        Tam jest potrzebne drugie torowisko, podmiejsko-regionalne, najlepiej do samego Tczewa

        • 6 0

        • ale (2)

          za co SKM-ka ma je wybudować jak ledwo uciułali na dwa ezt-y?

          • 3 1

          • unia da ;) (1)

            • 1 1

            • .....nie pozostaje NIC ! innego .... jak dalej "PLUĆ" !!! na tę U E ...... :D!

              paranoja

              • 2 0

  • Fajnie że będą aż 2 nowe pociągi ale czy problem z dziurą między wagonem a peronem zostanie? (6)

    Ciekawe czy odstęp między peronem a wagonem będzie taki duży jak jest obecnie.

    • 75 6

    • :-)

      Przecież jest napisane że może będzie szerszy skład albo dodatkowy stopień.

      • 3 7

    • (1)

      tyle lat powtarzasz kolejne klasy w gimnazajum i w dalszym ciagu nie rozumiesz co czytasz. zlituj sie.

      • 5 0

      • trolling nudny jesteś

        Za to ty uważasz się za specjalistę w każdej dziedzinie życia, i te Twoje teksty ze każdy kto ma odmienne zdanie niż Twoje to jest w gimnazjum są już po prostu nudne. Abyś mógł napisać ze jestem gimbaza nie użyłem interpunkcji miłego Dnia życzę

        • 0 0

    • moim zdaniem powinni napisać w warunkach przetargu ze odległość pomiędzy peronem a skladem to np.2-3 cm!! (2)

      Koniecznie!!! Kiedyś bylo to możliwe, wiec teraz też można coś takiego zbudować!!! Nie dajcie sobie wyciskać regionalnego szmelcu! Skm niech ma własne pociagi ;-)

      • 4 1

      • 2-3cm (1)

        a ciezko Ci teraz noge postawic? Jedz mniej w maku to schudniesz i dasz rade wskoczyc

        • 1 3

        • A ja myślę, że to tylko "odważny" naćpany

          właśnie się nie boi tej czarnej dziury między peronem a wagonem.
          Słaby dowcip, nim tej przestrzeni dla ryzykantów nie zakryjesz, nie zakryjesz też dziadostwa zarządu SKM

          • 0 0

  • (2)

    to chyba jakaś przedwyborcza podpucha ;) SKM i nowe składy??? No to koniec świata bliski :))

    • 111 11

    • Może jeszcze bez awarii będą jeździć !?
      Wciąż wierzę że częste awarie SKM będą atrakcją turystyczną na miarę falowca !

      • 10 2

    • spokojnie, na razie jest, że SKM ogłosi przetarg a nie kupi ;)
      jak będą jeździć, jak słusznie zauważa studęt, bez awarii to pogadamy :)

      • 0 0

  • Po raz pierwszy od czasów Gierka. (8)

    Muszę wypić za to :)

    • 137 7

    • (5)

      To nie jest nic dziwnego że pierwszy raz od czasów Gierka bo składy kolejowe z założenia mają jeździć dekady

      • 10 8

      • (4)

        A jednak Japan, France, Germany i inni wymieniają.... pomimo że (mniemam) ich są wytrwalsze i szybsze

        • 6 2

        • No bo z czasem trzeba wymienić, ale niektóre składy były jeszcze starsze od naszych. Nie rozumiem tego parcia na nowe składy jeżeli da się zmodernizować stare za ułamek ceny nowego, a ta modernizacja sprowadza się do wymiany praktycznie wszystkiego prócz szkieletu, z jednostką napędową włącznie

          • 4 8

        • (2)

          Twoja znajomość angielskiego powala na kolana. Gratulacje. Oby więcej takich studętów. Nie. Studentów.

          • 3 0

          • (1)

            Wybacz, kiedy w Polsce panowała już demokracja, w szkołach wciąż Rosyjskiego uczyli

            • 0 0

            • Than, why didnt you use russian dude? To polski portal. Mówimy więc po polskiemu. Żeby każdy mógł nas zrozumieć. Zapytałam, dlaczego studęt (nie filologii) nie używał rosyjskiego.

              • 1 0

    • (1)

      Skm na poczatku lat 90 kupila juz 2 nowe sklady !!! ale poszly na zlom :P

      • 5 5

      • historyk jak z koziej d*py traba. nie poszly na zlom, tylko czesciowo posluzyly jako dawcy czesci dla starych EW, a to co zostalo kupily koleje mazowieckie. po modernizacji, jezdza tam do dzisiaj.

        • 8 5

  • klima (12)

    mam nadzieje, że z klimatyzacją... heh

    • 61 8

    • (6)

      a po co, jak sie co 2-3 minuty zatrzymuja i otwieraja wszystkie drzwi, stojac czasem kolejne 1-2 minuty?

      • 9 12

      • (3)

        Natomiast lodówka z jogurtami w markecie jest cały czas otwarta a mimo to działa i chłodzi, dotarło ?

        • 14 5

        • lodowka w markecie nie ma drzwi. nie myl lodowki z zamrazarka.

          • 3 4

        • Ale jakim kosztem, pomyśl o ekologi. Stop klimatyzacji! (1)

          • 3 8

          • Stop ekologom! Jak im tak bardzo zalezy na srodowisku to zamiast przywiazywac sie do drzew powinni sie zastanowic nad swoja niszczycielska dzialalnoscia. Szkodza zarowno ludziom jak i srodowisku. Nowa religie sobie wymyslili. Co ty myslisz, ze 'pomysl o ekologii' to takie nowe 'pan tak powiedzial'?

            • 7 1

      • We wszyskich cywilizowanych krajach klima to standard (1)

        Wyobraź sobie, że u nich też drzwi się często otwierają i jakoś wszystko działa

        • 13 2

        • Czyli jakich, konkretnie. W których byłeś.

          Jeśli nie udokumentujesz biletami, jesteś niewiarygodny!

          • 2 3

    • SKM z klimatyzacja? Faktycznie coś mi się wydaje, ze koniec Świata jest już blisko :)

      • 4 0

    • po kie licho ta klima? Okno!

      Albo za zimno, bo źle zastawiona, albo dmucha nieprzyjemnie, różnica temperatur między wnętrzem i otoczeniem i choroba załatwiona. Lepiej, zdrowiej i ekologicznie po prostu otworzyć okno.

      • 4 3

    • a ja, że z telewizorkami i odświeżaczami powietrza...

      • 0 0

    • (1)

      a ja mam nadzieje ze będą posiadały mosty zwodzone dostosowane do peronów

      • 0 0

      • "telewizorki" i "mosty zwodzone"

        Przecież w niektórych są zamontowane ekrany (taka namiastka TV). Ale odnośnie przestrzeni między schodkami a peronami to jest nadal problem. Czasami to aż strach!

        • 0 0

  • Nareszcie!

    Szkoda jedynie że tak późno.

    • 30 2

  • Równie pstrokate jak stare? (14)

    Ciekawe czy w końcu ktoś zakończy to estetyczne szaleństwo z zestawianiem kanarkowej żółci i sinoniebieskiego... Czasem się zastanawiam czy to już Ukraina ??

    • 53 67

    • no to zmień tabletki

      • 10 9

    • (2)

      nie to Arka.

      • 11 8

      • no tak stara, brudna i śmierdząca (1)

        • 8 7

        • Twoja stara!!!

          • 0 2

    • Wszystko ma być stonowane a każdy facet ma być w garniturze, jakie to żenujące

      • 11 9

    • Komuś przeszkadzają barwy składów z Cisowej? :D (3)

      Jakże ciekawe :P To są oficjalne barwy kolei w naszym województwie już od dość dawna. Dziwne, że nie każdy zdążył się z tym pogodzić. Gust jest rzeczą względną i to nie powinno być decydujące kryterium w sprawie doboru barw. Ważne, żeby wszystkie składy były kojarzone z konkretnym przewoźnikiem. W SKM jest niebiesko-żółty układ, w PR żółto-niebieski (jeśli chodzi o malowanie ze srebrnym pasem oczywiście - wiadomo, że SKM używa także składów w starszym typie malowania, ale bardzo charakterystycznym). I niech to się już nie zmienia :)
      W Innym razie to by była pstrokacizna!

      • 13 5

      • I jak już dowiodłeś, że tak i tylko tak jest dobrze (2)

        to mam małą niespodziankę. Barwy kolei w pomorskim akurat się zmieniają. Poszukaj wymogów co do malowania w dwóch ostatnich przetargach.

        • 2 3

        • prawda niestety na szaro czerwone g...

          • 1 0

        • Ale to są barwy kolei marszałkowskich,. a SKM nie jest "strukowa".

          • 1 0

    • Żółto - niebieskie (1)

      Stare , poniemieckie modraki były żółto-niebieskie ( góra - dół ). I niech tak pozostanie , tak nakazuje tradycja .Nowe składy powinny mieć kurtyny powietrzne przy drzwiach. Klimatyzacja w otwieranych co dwie minuty składach nie zda egzaminu.

      • 10 3

      • brzydkie sa

        Te czerwone na zdjeciu sa fajne.
        Przy okazji odnowy SKM zerwac wreszcie z tymi ochydnymi kolorami z PRL-u...
        Niech beda cieple kolory, kolorowo i nowoczesnie.

        • 2 7

    • (1)

      Żółto-niebieskie to barwy czysto kur******!

      • 11 11

      • Królewskie, masz rację :) po prostu zdarzyła Ci się literówka :D

        • 6 3

    • A co? Fanowi LG nie idzie jeździć w pociągiem w kolorach Arki?

      To zapychaj na piechotę

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane