• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Są sterty piachu, będzie tramwaj

Natalia Burczyk, Anna Mozołowska
13 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Tory układane są już zarówno na Chełmie... Tory układane są już zarówno na Chełmie...
...jak i na dole trasy, czyli przy węźle Unii Europejskiej. ...jak i na dole trasy, czyli przy węźle Unii Europejskiej.
Dziś morze błota, za kilka miesięcy pętla tramwajowa. Dziś morze błota, za kilka miesięcy pętla tramwajowa.

Zanim ponad pół roku temu na al. Armii Krajowej w Gdańsku pojawiły się pierwsze koparki i spychacze, mieszkańcy Chełmu nie zdawali sobie chyba sprawy, że przez najbliższe miesiące elementem osiedlowego krajobrazu staną się gigantyczne sterty piachu, rozkopana al. Sikorskiego i ubrani na jaskrawokolorowe kamizelki robotnicy. Na szczęście pomału stają się nim także tory powstającej linii tramwajowej.



Na całej długości budowanej trasy - czyli od węzła Unii Europejskiej aż po skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Witosa - są już ustawione wysokie słupy mocujące przyszłą trakcję tramwajową.

Pierwsze tory pojawiły się na Chełmie ok. dwóch tygodni temu. Zanim pokryją one resztę trasy, w specjalne wykopy trzeba wysypać ok. 60-70-centymetrową warstwę piasku, który następnie zostanie ubity przez tzw. zagęszczacze. Na przygotowane w ten sposób podłoże wysypie się 20 cm tłucznia, który także zostanie ubity.

- Po wykonaniu tych czynności teren jest już gotowy do ułożenia betonowych podkładów, będących podstawą do ułożenia szyn kolejowych. - tłumaczy jeden z pracowników firmy drogowej MTM, wykonującej część robót. - Na szyny jeszcze raz wysypuje się tłuczeń, a potem plaser ustawia tor w poziomie i pionie.

Wzdłuż alei Armii Krajowej dwaj robotnicy zabezpieczają jeden z dwóch wiaduktów. Chronią go przed uszkodzeniami - szpachlują, myją i malują. Twierdzą, że potrwa to nawet do dwóch i pół miesiąca. Po drugiej stronie mostu trwa praca nad zabezpieczeniami tymczasowymi, które mają dbać o bezpieczeństwo pieszych.

Przez ostatnie kilka dni, przy stale padającym deszczu, prace były dodatkowo utrudnione i co za tym idzie, spowolnione. Na terenie planowanej pętli, przy skrzyżowaniu ulic Witosa i Sikorskiego, robotnicy starali się zaprowadzić porządek pośród morza błota powstałego z kolosalnych gór piachu. Rury wodociągowe skręcane ręcznie przez robotników były montowane do rozkopanych rowów. Koparki natomiast wyrównywały teren i starannie mierzyły wymiary do mających powstać tu niedługo torów tramwajowych.

Kolejnym krokiem w pracach budowlanych jest montowanie drenażu, który zbiera gromadzącą się wodę i odprowadza ją na bezpieczną odległość.

Do ukończenia inwestycji zostało sześć miesięcy. Inżynierowie i robotnicy zapewniają jednak, że spokojnie zdążą z pracami do końca listopada.

Linia tramwajowa na Chełm w liczbach:

- 5,8 km torów (dwie linie po 2,9 km)
- budowa przystanków tramwajowych na wysokości ulic: Pohulanka, Odrzańska, Chałubińskiego i Witosa z bezkolizyjnym dojściem do peronów
- wykonanie dojść do przystanków, wind, remont schodów
- budowa sieci trakcyjnej z 76 nowymi słupami
- przebudowa i uzupełnienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Armii Krajowej - 3-go Maja, Sikorskiego - Chałubińskiego i Sikorskiego - Witosa,
- budowa systemu zdalnego sterowania i nadzoru
- budowa stacji prostownikowej wraz z budynkiem, wyposażeniem i automatyką.
- całkowity koszt: 60, 8 mln zł
Natalia Burczyk, Anna Mozołowska

Opinie (54) 9 zablokowanych

  • no właśnie

    Tramwaj na tym odcinku przewiezie rocznie ponad 3 mln pasazerów. Babie Doły obsłużą góra 0,5 mln. Odpowiedz sobie sam.

    • 0 0

  • I do przodu...

    Fajnie, ze budują i to widać. ;-) Mam nadzieję, że szybko powstaną plany i ruszy budowa linii tramwajowej na Morenę. Top by z pewnością znacznie odciązyło ruch w mieście. Praktycznie miejsce jest tylko problem ze skrzyżowaniem z Kartuską, ale w związku z rozbudową Armii Krajowej ruch tam zmaleje i ew. utrudnienia związane z przebudową zniosłoby się lepiej.

    Ciekawe jakie linie będa jeździły na Chełm. Najlepiej byłoby wydłuzyć 2-kę i 6-tkę, choc oznaczałoby to przystosowanie taboru na tych liniach do wiadomych wzniesień.

    Pozdrawiam!

    • 0 0

  • No i proszę! takie dwie rezolutne dziennikarki zrobiły fajny tekst, po rozpoznaniu tematu u źródła tj na budowie. Piasek się zagęszcza (warstwami zresztą)a nie ubija. A jak szyny się układa do poziomu jeżeli na Chełm jest pod górkę?

    • 0 0

  • ta linia na chełm to wyrzucenie kasy w błoto.
    kto sie z merola bądź golfa przesiadzie na tramwaj ?
    korki są i będą, a ludzie zamiast autobusu wybiorą tramwaj.
    kasa w błoto :(

    • 0 0

  • Widac, że jesteśmy daleko za murzynami

    Prawda jest taka, że organizacja i logistyka prac drogowych jest bardzo słaba. Wszystkie remonty i budowy można zrobić dużo szybciej. A co do kosztów - wszyscy licza koszt samej budowy, a nikt nie liczy kosztów: paliwa spalonego w korkach no i zwiazanej z tym degradacji środowiska, nerwów kierowców, kosztów dla firm, które używaja dróg do celów zarobkowych. To jest jedna wielka farsa! (dla niedowiarków proponuje poczytać jak amerykanie wymienili nawierzchnie w ciągu jednego długiego weekendu, gdy inne firmy budowlane oceniały czas pracy na 6 miesiecy)

    • 0 0

  • HE HE HE SZUMNIE ZAPOWIADANA PRZEZ PLATFUSÓW WIELKA LINIA TRAMWAJOWA ODCINEK NIECAŁE 3 KM

    Z PRZYSTANAKMI CO 500 M.I TO ZA 61 MLN. WIADOMO,ŻE TO KOLEJNY PRZEKRĘT PALTFUSÓW PO TO ŻEBY ZGARNĄĆ KASĘ DLA SIEBIE TAK JAK PODATEK DESZCZOWY. PO TO ŻEBY ICH KOLES SKARBEK MÓGŁ SI ENACHAPAĆ I SIĘ PODZIELIĆ Z NIMI ALE DURNE KASZUBKI I KOMUSZKI Z GADŃSKA MACIE TO CO CCHIELIŚCIE... WYBIERZCIE ADAMOWICZÓW I TUSKÓW JESZCZE NA 5 KADENCJI.HAHAHAHAHA

    • 0 0

  • ceny nieruchomości

    jak drodzy koledzy i koleżanki myślicie ??? czy w związku z budową lini tramwajowej na Chełm wzrosną ceny mieszkań w blokach. czy wzrosną też ceny wynajmu mieszkań na Chełmie ??? Zbliża się nowy rok akademicki i rodzice myslą aby kupić mieszkanie ok. 50 m z 2 pokajami na Chełmie lub takie same wynająć. może ktoś zna orientacyjne ceny sprzedaży za M (kwadrat) na Chełmie lub przypuszczalne ceny wynajmu.

    • 0 0

  • bardzo dobra inwestycja

    cieszą postępy w budowie, a te są widoczne gołym okiem

    • 0 0

  • dobra firma !!!!!!!!!!!!!????????

    Ta firma już spieprzyła pętle autobusową w Oliwie lali asfalt w deszczu a teraz asfalt się garbi to pewnia i tramwaje się będą wykolejać , Skanska też spieprzyła drogę z gdańska do Tczewa i tam można jechać samochodem jak tramwajem bez dotacji unijnych

    • 0 0

  • o ludzie!

    Przecież tramwaj to najbardziej zawodny środek komunikacyjny w Gdańsku.Nie rozumiem po co inwestować w to pieniądze.Gdy jeszcze mieszkałem w Polsce i jezdziłem tramwajem na uczelnie czy do pracy to najczęsciej albo zjawaiał się z 10 minutowym opóźnieniem albo nie zjawiał sie wcale:/
    Pozatym lepiej niech miasto zacznie coś robić w sprawie Baltic Arena a nie gadka szmatka do przedsiębiorców,bo inaczej zapłacą za ten stadion mieszkańcy,no i drogi niech ktoś zacznie remontować,nie mówie o centrum już nawet,ale jest wiele dzielnic na obrzeżach miasta,gdzie drogi nie są nawet asfaltowe,a zaznaczam nie są to osiedla jakieś nowe.Nie mówiąc już że nei wszędzie jest kanalizacja...ale wporządku lepiej inwestować w tory i zawodne tramwaje:/

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane