• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Są sterty piachu, będzie tramwaj

Natalia Burczyk, Anna Mozołowska
13 lipca 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Czarna dziura pochłania tramwaje na Chełmie?
Tory układane są już zarówno na Chełmie... Tory układane są już zarówno na Chełmie...
...jak i na dole trasy, czyli przy węźle Unii Europejskiej. ...jak i na dole trasy, czyli przy węźle Unii Europejskiej.
Dziś morze błota, za kilka miesięcy pętla tramwajowa. Dziś morze błota, za kilka miesięcy pętla tramwajowa.

Zanim ponad pół roku temu na al. Armii Krajowej w Gdańsku pojawiły się pierwsze koparki i spychacze, mieszkańcy Chełmu nie zdawali sobie chyba sprawy, że przez najbliższe miesiące elementem osiedlowego krajobrazu staną się gigantyczne sterty piachu, rozkopana al. Sikorskiego i ubrani na jaskrawokolorowe kamizelki robotnicy. Na szczęście pomału stają się nim także tory powstającej linii tramwajowej.



Na całej długości budowanej trasy - czyli od węzła Unii Europejskiej aż po skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Witosa - są już ustawione wysokie słupy mocujące przyszłą trakcję tramwajową.

Pierwsze tory pojawiły się na Chełmie ok. dwóch tygodni temu. Zanim pokryją one resztę trasy, w specjalne wykopy trzeba wysypać ok. 60-70-centymetrową warstwę piasku, który następnie zostanie ubity przez tzw. zagęszczacze. Na przygotowane w ten sposób podłoże wysypie się 20 cm tłucznia, który także zostanie ubity.

- Po wykonaniu tych czynności teren jest już gotowy do ułożenia betonowych podkładów, będących podstawą do ułożenia szyn kolejowych. - tłumaczy jeden z pracowników firmy drogowej MTM, wykonującej część robót. - Na szyny jeszcze raz wysypuje się tłuczeń, a potem plaser ustawia tor w poziomie i pionie.

Wzdłuż alei Armii Krajowej dwaj robotnicy zabezpieczają jeden z dwóch wiaduktów. Chronią go przed uszkodzeniami - szpachlują, myją i malują. Twierdzą, że potrwa to nawet do dwóch i pół miesiąca. Po drugiej stronie mostu trwa praca nad zabezpieczeniami tymczasowymi, które mają dbać o bezpieczeństwo pieszych.

Przez ostatnie kilka dni, przy stale padającym deszczu, prace były dodatkowo utrudnione i co za tym idzie, spowolnione. Na terenie planowanej pętli, przy skrzyżowaniu ulic Witosa i Sikorskiego, robotnicy starali się zaprowadzić porządek pośród morza błota powstałego z kolosalnych gór piachu. Rury wodociągowe skręcane ręcznie przez robotników były montowane do rozkopanych rowów. Koparki natomiast wyrównywały teren i starannie mierzyły wymiary do mających powstać tu niedługo torów tramwajowych.

Kolejnym krokiem w pracach budowlanych jest montowanie drenażu, który zbiera gromadzącą się wodę i odprowadza ją na bezpieczną odległość.

Do ukończenia inwestycji zostało sześć miesięcy. Inżynierowie i robotnicy zapewniają jednak, że spokojnie zdążą z pracami do końca listopada.

Linia tramwajowa na Chełm w liczbach:

- 5,8 km torów (dwie linie po 2,9 km)
- budowa przystanków tramwajowych na wysokości ulic: Pohulanka, Odrzańska, Chałubińskiego i Witosa z bezkolizyjnym dojściem do peronów
- wykonanie dojść do przystanków, wind, remont schodów
- budowa sieci trakcyjnej z 76 nowymi słupami
- przebudowa i uzupełnienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Armii Krajowej - 3-go Maja, Sikorskiego - Chałubińskiego i Sikorskiego - Witosa,
- budowa systemu zdalnego sterowania i nadzoru
- budowa stacji prostownikowej wraz z budynkiem, wyposażeniem i automatyką.
- całkowity koszt: 60, 8 mln zł
Natalia Burczyk, Anna Mozołowska

Opinie (54) 9 zablokowanych

  • ze artykul jest niskich lotow

    to sie mozna bylo spodziewac, zadziwiajaco czesto "redaktorzy" popelniaja tutaj takie dziela, gdzie nie ma ladu i skladu, a informacje czesto maja tak blisko do rzeczywistosci jak gdansk do zakopca. ale, ze dzielni forumowicze rownaja poziomem do pan redaktor to juz jest godne lepszej sprawy. skoro mam komputer wlaczyla i nauczyla z klawiatury korzystac to wez sie jeden z drugim najpierw nia walnij mocno w leb, a potem wejdz na goole.pl i zorientuj chociaz troszeczke w temacie. niby cos dzwoni, ale co i gdzie to juz nikt nie wie. czytanie ze zrozumieniem tez sie klania. a panow moderatorow zachecam do pracy

    • 0 0

  • Srali nie dali za dupe sie trzymali...

    Czepiacie o poziom artykulu. Wazne ze w ogole jest napisane. A wszyscy rozumieja, wiec o co wam chodzi? nie czepiajmy sie szczegolow, bo nie jeden z Was pewnie wali takie byki jezykowe ze bol glowy.

    Mieszkalem 8 lat na Chelmie. Tyle bylo gadania o tym 'bimbaju' ze wlasciwie to juz nikt nie wierzyl w to. A dzisiaj robota sie posuwa. Zjezdzajac Armii Krajowej juz widze jak trampek bedzie wspinal sie pod gore. Ach jak milo^^

    • 0 0

  • beton - drewno

    Mi kiedyś dali jedno rozróżnienie:
    betonowe są tańsze ale szybciej kruszeją i trzeba je częściej wymieniać
    drewniane droższe ale zdecydowanie wytrzymalsze...
    Jesteśmy w Polsce odpowiedź sami sobie dajcie :D

    • 0 0

  • O LOL

    Kurde jak to jest niby taka praca robotników to ja święta jestem :P
    Tak sie z tym spieszą że brak słów, z tego co zaobserwowałam to oni siedzą i nic nie robią, a samo to się chyba nie zrobi. W dodatku pomysł tych wind dla mnie osobiście jest bbeznadziejny: i tak od razu zostaną zdewastowane. Co jak co, ale windy w okolicy tej ulicy to jeden wielki niewypał: lidzie to stary chełm!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane