- 1 Jeden z pierwszych w Polsce "bliźniaków" (49 opinii)
- 2 Zapomniany minister i jego gdyńska historia (20 opinii)
- 3 Upiorne syreny i największe pożary w Sopocie (19 opinii)
- 4 Chcemy żyć w miastach 15-minutowych? (501 opinii)
- 5 Z dworca na Jasień 80 zł (494 opinie)
- 6 Auto wjechało w pieszych i w budynek (295 opinii)
Są sterty piachu, będzie tramwaj
Zanim ponad pół roku temu na al. Armii Krajowej w Gdańsku pojawiły się pierwsze koparki i spychacze, mieszkańcy Chełmu nie zdawali sobie chyba sprawy, że przez najbliższe miesiące elementem osiedlowego krajobrazu staną się gigantyczne sterty piachu, rozkopana al. Sikorskiego i ubrani na jaskrawokolorowe kamizelki robotnicy. Na szczęście pomału stają się nim także tory powstającej linii tramwajowej.
Na całej długości budowanej trasy - czyli od węzła Unii Europejskiej aż po skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Witosa - są już ustawione wysokie słupy mocujące przyszłą trakcję tramwajową.
Pierwsze tory pojawiły się na Chełmie ok. dwóch tygodni temu. Zanim pokryją one resztę trasy, w specjalne wykopy trzeba wysypać ok. 60-70-centymetrową warstwę piasku, który następnie zostanie ubity przez tzw. zagęszczacze. Na przygotowane w ten sposób podłoże wysypie się 20 cm tłucznia, który także zostanie ubity.
- Po wykonaniu tych czynności teren jest już gotowy do ułożenia betonowych podkładów, będących podstawą do ułożenia szyn kolejowych. - tłumaczy jeden z pracowników firmy drogowej MTM, wykonującej część robót. - Na szyny jeszcze raz wysypuje się tłuczeń, a potem plaser ustawia tor w poziomie i pionie.
Wzdłuż alei Armii Krajowej dwaj robotnicy zabezpieczają jeden z dwóch wiaduktów. Chronią go przed uszkodzeniami - szpachlują, myją i malują. Twierdzą, że potrwa to nawet do dwóch i pół miesiąca. Po drugiej stronie mostu trwa praca nad zabezpieczeniami tymczasowymi, które mają dbać o bezpieczeństwo pieszych.
Przez ostatnie kilka dni, przy stale padającym deszczu, prace były dodatkowo utrudnione i co za tym idzie, spowolnione. Na terenie planowanej pętli, przy skrzyżowaniu ulic Witosa i Sikorskiego, robotnicy starali się zaprowadzić porządek pośród morza błota powstałego z kolosalnych gór piachu. Rury wodociągowe skręcane ręcznie przez robotników były montowane do rozkopanych rowów. Koparki natomiast wyrównywały teren i starannie mierzyły wymiary do mających powstać tu niedługo torów tramwajowych.
Kolejnym krokiem w pracach budowlanych jest montowanie drenażu, który zbiera gromadzącą się wodę i odprowadza ją na bezpieczną odległość.
Do ukończenia inwestycji zostało sześć miesięcy. Inżynierowie i robotnicy zapewniają jednak, że spokojnie zdążą z pracami do końca listopada.
- 5,8 km torów (dwie linie po 2,9 km)
- budowa przystanków tramwajowych na wysokości ulic: Pohulanka, Odrzańska, Chałubińskiego i Witosa z bezkolizyjnym dojściem do peronów
- wykonanie dojść do przystanków, wind, remont schodów
- budowa sieci trakcyjnej z 76 nowymi słupami
- przebudowa i uzupełnienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Armii Krajowej - 3-go Maja, Sikorskiego - Chałubińskiego i Sikorskiego - Witosa,
- budowa systemu zdalnego sterowania i nadzoru
- budowa stacji prostownikowej wraz z budynkiem, wyposażeniem i automatyką.
- całkowity koszt: 60, 8 mln zł
Opinie (54) 9 zablokowanych
-
2007-07-15 20:49
ze artykul jest niskich lotow
to sie mozna bylo spodziewac, zadziwiajaco czesto "redaktorzy" popelniaja tutaj takie dziela, gdzie nie ma ladu i skladu, a informacje czesto maja tak blisko do rzeczywistosci jak gdansk do zakopca. ale, ze dzielni forumowicze rownaja poziomem do pan redaktor to juz jest godne lepszej sprawy. skoro mam komputer wlaczyla i nauczyla z klawiatury korzystac to wez sie jeden z drugim najpierw nia walnij mocno w leb, a potem wejdz na goole.pl i zorientuj chociaz troszeczke w temacie. niby cos dzwoni, ale co i gdzie to juz nikt nie wie. czytanie ze zrozumieniem tez sie klania. a panow moderatorow zachecam do pracy
- 0 0
-
2007-07-17 18:54
Srali nie dali za dupe sie trzymali...
Czepiacie o poziom artykulu. Wazne ze w ogole jest napisane. A wszyscy rozumieja, wiec o co wam chodzi? nie czepiajmy sie szczegolow, bo nie jeden z Was pewnie wali takie byki jezykowe ze bol glowy.
Mieszkalem 8 lat na Chelmie. Tyle bylo gadania o tym 'bimbaju' ze wlasciwie to juz nikt nie wierzyl w to. A dzisiaj robota sie posuwa. Zjezdzajac Armii Krajowej juz widze jak trampek bedzie wspinal sie pod gore. Ach jak milo^^- 0 0
-
2007-07-17 23:13
beton - drewno
Mi kiedyś dali jedno rozróżnienie:
betonowe są tańsze ale szybciej kruszeją i trzeba je częściej wymieniać
drewniane droższe ale zdecydowanie wytrzymalsze...
Jesteśmy w Polsce odpowiedź sami sobie dajcie :D- 0 0
-
2007-09-21 13:08
O LOL
Kurde jak to jest niby taka praca robotników to ja święta jestem :P
Tak sie z tym spieszą że brak słów, z tego co zaobserwowałam to oni siedzą i nic nie robią, a samo to się chyba nie zrobi. W dodatku pomysł tych wind dla mnie osobiście jest bbeznadziejny: i tak od razu zostaną zdewastowane. Co jak co, ale windy w okolicy tej ulicy to jeden wielki niewypał: lidzie to stary chełm!- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.