• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sobieszewo: nowego mostu jeszcze długo nie będzie

Katarzyna Moritz
17 czerwca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Paweł Adamowicz powiedział, że są pilniejsze inwestycje niż nowy most do Sobieszewa. Paweł Adamowicz powiedział, że są pilniejsze inwestycje niż nowy most do Sobieszewa.

Mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej usłyszeli w czwartek na spotkaniu z prezydentem Gdańska brutalną prawdę, że budowa nowego mostu ma znaczenie tylko lokalne i najwcześniej może się rozpocząć po 2015 roku. Pocieszeniem ma być to, że od 23 czerwca na obecny most pontonowy mają wrócić autobusy.



Spotkanie równo po dwóch godzinach skończyło się, choć mieszkańcy mieli jeszcze wiele pytań. Spotkanie równo po dwóch godzinach skończyło się, choć mieszkańcy mieli jeszcze wiele pytań.

Czy spotkania prezydenta z mieszkańcami mają sens?

Czwartkowe spotkanie prezydenta Pawła Adamowicza z mieszkańcami Wyspy Sobieszewskiej zapowiadało się bardzo gorąco. Mieszkańcy bowiem od kilku tygodni - w wyniku uszkodzenia przez ciężarówkę jednego z pontonów - borykają się z dużymi utrudnieniami komunikacyjnymi. Prezydent został przywitany oklaskami, ale mieszkańcy, którzy szczelnie wypełnili sale gimnastyczną w sobieszewskiej szkole, szybko się zniecierpliwili.

- Trwa gwałtowna przebudowa Gdańska. Na inwestycje do 2014 roku wydamy 5 mld zł, z czego 50 proc. pochodzi z funduszy unijnych, resztę musimy wygospodarować sami. 65 proc. z tej sumy idzie na przebudowę układu drogowego w mieście - rozpoczął prezydent.

- Nas interesuje wyspa i most!- rozległy się okrzyki i gwizdy zniecierpliwionych referatem prezydenta mieszkańców.

- Gdańsk jest całością i jest hierarchia wydatków, którą chcę wyjaśnić - odpierał Adamowicz. - Choć to zabrzmi brutalnie, ale budowa mostu ma wymiar lokalny. Może ona ruszyć najwcześniej w 2015 roku. Są pilniejsze inwestycje - oznajmił.

Ta informacja nie spodobała się mieszkańcom. Przywitali ją salwą śmiechu i okrzyków. Jednak wysłuchali argumentów, dlaczego most nie powstanie. Jego koszt budowy zakładany jest na poziomie 87 mln zł. Z czego na wykup gruntów potrzebnych do inwestycji ma być przeznaczone 1,5 mln zł. Tak się składa, że większą część tej kwoty musi pokryć gmina Pruszcz Gdański, co nie będzie dla niej łatwe.

- Gdybyśmy nawet obniżyli koszty budowy mostu do 75 mln zł i wygospodarowali 20 mln zł z tej kwoty, to obecnie i tak nie mamy 55 mln zł. We wtorek marszałek zadeklarował, że może przeznaczyć na ten cel 12 mln zł. Skąd weźmiemy resztę? Na to pytanie musimy znaleźć odpowiedź do 2013 roku, kiedy będzie można się ubiegać o nowe dotacje unijne - wyjaśniał Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.

Miasto cały czas szuka środków, ale głównie na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Prezydent zapowiedział na spotkaniu, że na najbliższej sesji Rady Miasta ma być głosowana uchwała o przesunięciu 240 mln zł z innych inwestycji na ten cel. Gdy to nastąpi, znów odsunięta w czasie będzie np. warta 42 mln zł rewitalizacja Dolnego Miasta. Więcej o rewitalizacji w Zielone światło dla Dolnego Miasta

Na pocieszenie mieszkańcy dowiedzieli się, że od 23 czerwca miejskie autobusy ponownie będą jeździć mostem pontonowym. Będą mogły nim przejeżdżać także autokary, ale nie ciężarówki. Samochody o masie przekraczającej 3,5 tony wjadą na most najwcześniej w lipcu, gdy zakończone będą wszystkie ekspertyzy.

W wyniku uszkodzenia mostu przez zbyt ciężki pojazd, przejazd został zamknięty dla pojazdów powyżej 3,5 tony, więc pasażerowie komunikacji miejskiej musieli przesiadać się z jednego autobusu do drugiego i przez most przechodzić pieszo.

Zakład Komunikacji Miejskiej skieruje na Wyspę Sobieszewską krótsze i lżejsze autobusy. Do każdego z nich zmieści się mniejsza liczba pasażerów, więc będą jeździły częściej niż do tej pory.

- Nie będą jeździć co 35 min., jak poprzednio, ale w godzinach szczytu co 10 minut - ogłosił Jerzy Dobaczewski z ZTM.

Prezydent zapowiedział też inwestycję związaną z poprawą jakości wody na wyspie. Pisaliśmy o tym w artykule Sobieszewo: wieża widokowa dzięki nowym wodociągom.

Jednak lista bolączek ponad 3 tys. mieszkańców jest znacznie dłuższa. Referowała ją m.in. Monika Leńska z Rady Osiedla w Sobieszewie: - Wyspę omijają większe inwestycje, niedokończona jest ścieżka rowerowa, brak placów zabaw, boisk, są dziurawe jezdnie, niebezpieczna nawierzchnia na obecnym moście pontonowym - mówiła Leńska. Jednak po dwóch godzinach spotkanie się zakończyło. Mimo wstępnych deklaracji realizacji pomniejszych problemów, mieszkańcy byli rozczarowani, że nie mogli zadawać kolejnych pytań.

Opinie (424) ponad 10 zablokowanych

  • to się po prostu nie opłaca (2)

    kalkulacja jest prosta:
    most za 87mln na 3 tys. mieszkańców to wychodzi po niecałe 300 tys. na głowę.
    szczerze współczuje mieszkańcom Sobiszewa takiej przeprawy ale ten most byłby mocno na wyrost. Cała wyspa przez kilka pokoleń nie przyniosłaby miastu takiego zysku aby pokryć koszty budowy i dla tego nie będzie go ani po 2015 roku ani później. Koło jest zamknięte bo tylko duże uprzemysłowienie wyspy zmusiłoby władze gdańska do inwestycji. A to jest niemożliwe bo żadna większa firma nie ulokuje kapitału w tereny bez dojazdu. Z drugiej strony Sobieszewo ma właśnie w tym swój urok, że jest swoistą enklawą zaraz na obrzeżach miasta. Bardzo lubię te strony i często się tam zapuszczam z rodziną.

    • 0 2

    • ale turystów dużo przyjeżdża w ciągu roku, bo to jest turystyczny rejon i inaczej powinieneś to policzyć niż na głowę mieszkańca. Choć jestem zdania, że było by im dużo lepiej, jak by byli samodzielni, bo ten zadłużony, źle rządzony moloch nie pozwala im się rozwinąć.

      • 1 0

    • Maisto wyciaga na pewno ponad 20 mln

      z samych podatków od nieruchomości na Wyspie. To przeciez stanowi prawie 1/7 terytorium miasta. Infrastruktura na rzecz mieszkańców, jest tak zaniedbana że ponoszone koszty są minimalne. Największym kosztem jest chyba remontowany wiecznie most. Bez przemysłu Wyspa sobie poradzi. Bez mostu za 80 mln. też sobie poradzi. wystarczy taki za 20 mlnów. Za jego zwodzenie nie ch sobie Gdańsk zapłaci.

      • 0 0

  • Do mieszkańców Sobieszewa ... (1)

    gmina Krynica Morska w 2007, była na siódmym miejscu w dochodzie na jednego mieszkańca (6641,35 zł na jednego mieszkańca). Uważam, że wyspa Sobieszewska, ma większy potencjał (bliskość trójmiasta) i przy mądrym gospodarowaniu wyspą jako gminą, możecie uzyskać dużo lepszy wynik. Nieporadny moloch Gdańsk w tym samym czasie był na 79 miejscu (3595,09 zł na jednego mieszkańca), gdzie niby jest tutaj przemysł, porty i handel.

    • 1 0

    • Popieram tę opinię

      Bardzo celny przykład z Krynicą. Dodać należy, że Krynica ma niespełna 1000 stałych mieszkańców. Podobnie bardzo dobrze radzą sobie podwarszawskie małe gminy. Na prawdę nakłaniem do policzenia faktycznych kosztów i zysków. Uważam że Wyspa jest dojona od wielu lat. Trzeba posłuchać Adamowicza - mówi wprost - tego mostu nie będzie. Nie będzie równiez niczego co nie będzie słuzyło wiekszej grupie mieszkańców. Mozna zapomnieć o sciezce rowerowej i remontach ulic. 3500 stałych mieszkańców i nawet kilkadziesiat tysiecy turystów to za mało dla megalomana.
      Adamowicz może zasłynąc jako pierwszy prezyddnt Gdańska, za którego rządów Gdańsk sie zmniejszy. Bardzo tego mu życzę i mieszkańcom Wyspy rówież.

      • 1 0

  • - Nie będą jeździć co 35 min., jak poprzednio, ale w godzinach szczytu co 10 minut - ogłosił Jerzy Dobaczewski z ZTM.

    A w nowym rozkładzie co 40 minut. Dobaczewski do dymisji!!!

    • 2 0

  • Ale se jaja z was mieszkańcy Sobieszewa zrobił Adamowicz !!! (1)

    Cytat :Zakład Komunikacji Miejskiej skieruje na Wyspę Sobieszewską krótsze i lżejsze autobusy . Do każdego z nich zmieści się mniejsza ilość pasażerów , więc będą jeździły częściej niż do tej pory .- Nie będą jeździły co 35 min., jak poprzednio ale w godzinach szczytu co 10 minut - ogłosił Jerzy Dobaczewski z ZTM . Koniec cytatu . W/G rozkładu obowiązującego od 23.06.2011 kursów autobusów linii 112 będzie 25 a było 29 , autobusów linii 186 będzie 24 a było 27 i autobusów linii 212 będzie 3 tylko po południu . Czyli ZTM zaoszczędziło 5 kursów na Wyspę Sobieszewską . Do tego będziecie wożeni starymi mercedesami dwudrzwiowymi bez klimatyzacji jak sardynki w puszce . Teraz sami widzicie jak to warto naszej władzy wierzyć i gdzie tak naprawdę wasze potrzeby mają !!! Jeszcze zatęsknicie za autobusami przegubowymi jadącymi tylko do mostu bo i tak będziecie spacerować przez most pieszo bo autobusy będą przejeżdżały tylko z pasażerami zajmującymi miejsca siedzące a reszta na piechotę !!!

    • 1 0

    • Drobna korekta .

      Źle odczytałem rozkład jazdy linii 212 . Te 3 kursy są od Jana z Kolna . Od Akademii Muzycznej faktycznie jest ich sporo więcej ale tylko w godzinach szczytu przewozowego . Ale jak większość pasażerów Wyspy Sobieszewskiej się orientuje jest to autobus ufo nie zatrzymujący się na wszystkich przystankach i jego przydatność jest zauważalna chyba tylko dla urzędników ZTM . Dla turystów ma on marginalne znaczenia .

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane