• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sobieszewo: nowego mostu jeszcze długo nie będzie

Katarzyna Moritz
17 czerwca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Paweł Adamowicz powiedział, że są pilniejsze inwestycje niż nowy most do Sobieszewa. Paweł Adamowicz powiedział, że są pilniejsze inwestycje niż nowy most do Sobieszewa.

Mieszkańcy Wyspy Sobieszewskiej usłyszeli w czwartek na spotkaniu z prezydentem Gdańska brutalną prawdę, że budowa nowego mostu ma znaczenie tylko lokalne i najwcześniej może się rozpocząć po 2015 roku. Pocieszeniem ma być to, że od 23 czerwca na obecny most pontonowy mają wrócić autobusy.



Spotkanie równo po dwóch godzinach skończyło się, choć mieszkańcy mieli jeszcze wiele pytań. Spotkanie równo po dwóch godzinach skończyło się, choć mieszkańcy mieli jeszcze wiele pytań.

Czy spotkania prezydenta z mieszkańcami mają sens?

Czwartkowe spotkanie prezydenta Pawła Adamowicza z mieszkańcami Wyspy Sobieszewskiej zapowiadało się bardzo gorąco. Mieszkańcy bowiem od kilku tygodni - w wyniku uszkodzenia przez ciężarówkę jednego z pontonów - borykają się z dużymi utrudnieniami komunikacyjnymi. Prezydent został przywitany oklaskami, ale mieszkańcy, którzy szczelnie wypełnili sale gimnastyczną w sobieszewskiej szkole, szybko się zniecierpliwili.

- Trwa gwałtowna przebudowa Gdańska. Na inwestycje do 2014 roku wydamy 5 mld zł, z czego 50 proc. pochodzi z funduszy unijnych, resztę musimy wygospodarować sami. 65 proc. z tej sumy idzie na przebudowę układu drogowego w mieście - rozpoczął prezydent.

- Nas interesuje wyspa i most!- rozległy się okrzyki i gwizdy zniecierpliwionych referatem prezydenta mieszkańców.

- Gdańsk jest całością i jest hierarchia wydatków, którą chcę wyjaśnić - odpierał Adamowicz. - Choć to zabrzmi brutalnie, ale budowa mostu ma wymiar lokalny. Może ona ruszyć najwcześniej w 2015 roku. Są pilniejsze inwestycje - oznajmił.

Ta informacja nie spodobała się mieszkańcom. Przywitali ją salwą śmiechu i okrzyków. Jednak wysłuchali argumentów, dlaczego most nie powstanie. Jego koszt budowy zakładany jest na poziomie 87 mln zł. Z czego na wykup gruntów potrzebnych do inwestycji ma być przeznaczone 1,5 mln zł. Tak się składa, że większą część tej kwoty musi pokryć gmina Pruszcz Gdański, co nie będzie dla niej łatwe.

- Gdybyśmy nawet obniżyli koszty budowy mostu do 75 mln zł i wygospodarowali 20 mln zł z tej kwoty, to obecnie i tak nie mamy 55 mln zł. We wtorek marszałek zadeklarował, że może przeznaczyć na ten cel 12 mln zł. Skąd weźmiemy resztę? Na to pytanie musimy znaleźć odpowiedź do 2013 roku, kiedy będzie można się ubiegać o nowe dotacje unijne - wyjaśniał Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska.

Miasto cały czas szuka środków, ale głównie na budowę tunelu pod Martwą Wisłą. Prezydent zapowiedział na spotkaniu, że na najbliższej sesji Rady Miasta ma być głosowana uchwała o przesunięciu 240 mln zł z innych inwestycji na ten cel. Gdy to nastąpi, znów odsunięta w czasie będzie np. warta 42 mln zł rewitalizacja Dolnego Miasta. Więcej o rewitalizacji w Zielone światło dla Dolnego Miasta

Na pocieszenie mieszkańcy dowiedzieli się, że od 23 czerwca miejskie autobusy ponownie będą jeździć mostem pontonowym. Będą mogły nim przejeżdżać także autokary, ale nie ciężarówki. Samochody o masie przekraczającej 3,5 tony wjadą na most najwcześniej w lipcu, gdy zakończone będą wszystkie ekspertyzy.

W wyniku uszkodzenia mostu przez zbyt ciężki pojazd, przejazd został zamknięty dla pojazdów powyżej 3,5 tony, więc pasażerowie komunikacji miejskiej musieli przesiadać się z jednego autobusu do drugiego i przez most przechodzić pieszo.

Zakład Komunikacji Miejskiej skieruje na Wyspę Sobieszewską krótsze i lżejsze autobusy. Do każdego z nich zmieści się mniejsza liczba pasażerów, więc będą jeździły częściej niż do tej pory.

- Nie będą jeździć co 35 min., jak poprzednio, ale w godzinach szczytu co 10 minut - ogłosił Jerzy Dobaczewski z ZTM.

Prezydent zapowiedział też inwestycję związaną z poprawą jakości wody na wyspie. Pisaliśmy o tym w artykule Sobieszewo: wieża widokowa dzięki nowym wodociągom.

Jednak lista bolączek ponad 3 tys. mieszkańców jest znacznie dłuższa. Referowała ją m.in. Monika Leńska z Rady Osiedla w Sobieszewie: - Wyspę omijają większe inwestycje, niedokończona jest ścieżka rowerowa, brak placów zabaw, boisk, są dziurawe jezdnie, niebezpieczna nawierzchnia na obecnym moście pontonowym - mówiła Leńska. Jednak po dwóch godzinach spotkanie się zakończyło. Mimo wstępnych deklaracji realizacji pomniejszych problemów, mieszkańcy byli rozczarowani, że nie mogli zadawać kolejnych pytań.

Opinie (424) ponad 10 zablokowanych

  • Panie prezydencie...

    dla mnie i zapewne dla 99% mieszkańców tego miasta ECS ma znaczenie "lokalne". Owa inwestycja jest tylko dla polityków i może grupki biznesmenów. Pewnie nawet nigdy tam nie będę.

    • 12 4

  • "Spotkanie równo po dwóch godzinach skończyło się, choć mieszkańcy mieli jeszcze wiele pytań." - I to się nazywa (1)

    zainteresowanie mieszkańcami i ich pytaniami???!!!!!!!!!! Kpina! ! ! ! ! ! !

    • 10 3

    • spotkanie

      nie jest dla mieszkańców tylko dla prezydenta

      • 1 1

  • gdyby adamowicz czescie musial jezdzic tym mostem...

    gdyby urzedasy czesciej musieli jezdzic tym mostem wiedzieli by ze jest wazne zeby go naprawic, o ile mi wiadomo to sobieszewo jest jak najbardziej wyspa turystyczna, codziennie przez ten most przejezdza naprawde mnustwo samochodow, w sezonie wiekszosc na zagranicznych blachach...
    no ale mostu za szybko nie bedzie... moze prom uruchomicie jak znowu cos sie zawali z mostem i wtedy to korki beda tam niesamowite...

    • 0 2

  • Budyń to ma jednak jaja ! Pojechał i powiedział ludziom wprost - mostu nie będzie ! (3)

    Nie ściemnniał, nie wykręcał się, nie obiecywał gruszek na wierzbie i pokazał że nie boi się gadać o trudnych sprawach wprost z mieszkańcami. Za to trzeba go docenić.

    • 6 4

    • My też powinniśmy mieć jaja, a nie bic mu brawo na wejściu

      można:
      - ustawić tablicę przy moście "Prezydent niemile widziany", i poinformować cytatami Prezia, dlaczego ten post taki jest,
      - zablokować mu ulicę dojazdową do domu i powiedzieć, że do 2015 nie będzie miał pewności czy do domu dojedzie,
      - zrobć manifestację pod urzędem miasta jakby 2000 ludzi się zebrało to na pewno media, nawet platrformerskie, by sie tym zainteresowały

      • 6 3

    • Nie jestem fanem budynia, ale tu musze przyznać ci rację -facet ma jaja. Wyobrażacie sobie spotkanie Szczurka z mieszkańcami Pekinu albo Meksyku ?

      • 3 2

    • niektórzy sa pewni że ma jaja ---widzieli ?

      • 0 0

  • Trzeba znaleźć sposób by most został zudowany wcześniej.

    A co, gdybyśmy nie byli w Unii Europejskiej.

    • 0 1

  • Może znalazłby się jakiś prywatny inwestor

    i pobierał potem opłaty za przejazd mostem?

    • 1 0

  • Lepszy były most niezwodzony.

    • 1 0

  • Wyspa Sobieszewska musi stać się samodzielną gminą.

    To patologia, że została "przylepiona" do Gdańska.

    • 7 2

  • Po 10 latach od stania się gminą, Wyspa Sobieszewska

    będzie jedną z bogatszych w Polsce.

    • 6 2

  • Most można zbudować w czynie społecznym. (1)

    Wtedy koszty będą jak za Bieruta.

    • 7 1

    • Tylko jak w czynie społecznym zrobić palowanie gruntu, zagęszczanie namułów metodą saperską, albo nasuwanie podłuzne przęsła siłownikami hydraulicznymi na ślizgach teflonowych ?

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane