• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Śródmieście u progu wielkiej przebudowy. Co zmieni się podczas budowy Forum Gdańsk?

Maciej Naskręt
9 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Makieta Forum Gdańsk. Budowa wersji centrum handlowego w skali 1:1 potrwa do końca 2017 r. Makieta Forum Gdańsk. Budowa wersji centrum handlowego w skali 1:1 potrwa do końca 2017 r.

W ramach budowy Forum Gdańsk pod śródmieściem miasta powstanie podziemna ulica, która połączy okolice Dworca Głównego PKP i Muzeum Narodowego przy ul. Toruńskiej. Mało kto wie, że będzie ona... prywatna. Mimo to za jej utrzymanie zapłaci miasto.



Jak oceniasz plany rozbudowy układu komunikacyjnego wokół Forum Gdańsk?

W sobotę rozpoczną się prace przy budowie centrum handlowego Forum Gdańsk, które stanie pomiędzy ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańskaal. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska. Inwestycje obejmuje zabudowę Targu Siennego i Rakowego zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu budynki handlowe, biurowe i usługowe, których łączna powierzchnia wyniesie blisko 144 tys. m kw.

Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Sama 6-hektarowa miejska działka warta jest ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej.

Deweloperem Forum Gdańsk (przez wiele miesięcy nazywanego Forum Radunia) jest spółka Multi Development Poland. Natomiast wykonawcą samego centrum jest przedsiębiorstwo Warbud. Z kolei firma Doraco zajmuje się rozbudową układu drogowego i sieci w obrębie inwestycji.

Sugerowane objazdy po zamknięciu w sobotę ul. Hucisko w centrum Gdańska. Sugerowane objazdy po zamknięciu w sobotę ul. Hucisko w centrum Gdańska.
Rozpoczęcie prac budowlanych wiąże się z zamknięciem ul. Hucisko (nie będzie jednak zamykane skrzyżowanie przy dawnym Żaku). Pod nim, wzdłuż torów kolejowych, zbudowany zostanie tunel, który docelowo ma też przebiegać pod planowanym centrum handlowym. Szczegółowe zamknięcia ulic i objazdy opisaliśmy w osobnym artykule w zeszłym tygodniu.

Nowe Podwale Grodzkie, czyli by-pass dla głównej trasy przelotowej przez Śródmieście

W tunelu powstanie nowa ulica tzw. Nowe Podwale Grodzkie. Droga połączy Dworzec Główny PKPzobacz na mapie Gdańska ze skrzyżowaniem ulic: Toruńska, Okopowa, Trakt św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska.

Zakres zmian w układzie drogowym w centrum Gdańska w związku z budową centrum handlowego. W kolorze fioletowym zaznaczono odcinek ul. Nowe Podwale Grodzkiej znajdujący się w tunelu. Natomiast w kolorze czerwonym są oznaczone odcinki na powierzchni. Zielonym oznaczono nowe wiadukty w ciągu al. Armii Krajowej i układ drogowy na ul. 3 Maja. Zakres zmian w układzie drogowym w centrum Gdańska w związku z budową centrum handlowego. W kolorze fioletowym zaznaczono odcinek ul. Nowe Podwale Grodzkiej znajdujący się w tunelu. Natomiast w kolorze czerwonym są oznaczone odcinki na powierzchni. Zielonym oznaczono nowe wiadukty w ciągu al. Armii Krajowej i układ drogowy na ul. 3 Maja.
- Przebiegnie ona na poziomie, na którym dzisiaj znajdują się tory kolejowe. Docelowo ma mieć przekrój jednej jezdni i umożliwiać jazdę w każdym kierunku jednym pasem ruchu - wyjaśnia Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało kilka lat temu koncepcję układu drogowego centrum Gdańska.

Według projektantów ul. Nowa Podwale Grodzkie będzie spełniać funkcję by-passa, czyli obejścia dla Wałów Jagiellońskich i ul. Okopowej. Pojadą nią ci kierowcy, którzy będą chcieli ominąć światła na Hucisku.

Minusem nowej ulicy będzie fakt, że drogowcy będą musieli przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim ustawić sygnalizację świetlną. Dziś jej tam nie ma.

- Budowa ul. Nowe Podwale Grodzkie będzie etapowana wraz z powstawaniem nowego centrum. Dlatego umożliwienie przejazdu zaplanowane jest niemal jednocześnie z zakończeniem budowy centrum handlowego - mówi Wojciech Bróż z Korporacji Doraco.

W dalszej perspektywie planowane jest przedłużenie podziemnego Nowego Podwala Grodzkiego w rejon Urzędu Marszałkowskiego. Nastąpi to jednak dopiero po rozbudowie Wiaduktu Biskupia Górka. Powstanie pod nim miejsce na dalszą drogę w poziomie torów. Dalej nowa ulica skręci w lewo, patrząc od strony al. Armii Krajowej, po czym przetnie istniejący parking i włączy się w ul. Augustyńskiego.

Nowa Podwale Grodzkie - droga prywatna, ale dla wszystkich

Co ciekawe, Nowe Podwale Grodzkie, na odcinku bezpośrednio pod Forum Gdańsk, będzie należało do właściciela centrum handlowego. Droga znajduje się w świetle działki, którą miasto przekazało inwestorowi. Tymczasem prawo w Polsce nie przewiduje wyodrębniania własności nieruchomości ze względu na głębokość czy wysokość nad gruntem.

Przekrój przez ul. 3 Maja i Forum Gdańsk. Przekrój przez ul. 3 Maja i Forum Gdańsk.
- Ustaliliśmy z inwestorem, że Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk będzie drogą nieodpłatną oraz publicznie ogólnodostępną. Miasto weźmie na siebie także jej utrzymanie - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta miasta Gdańska.

Ulicą Nową Podwale Grodzkie pod centrum handlowym pojadą nie tylko kierowcy, którzy będą omijać korki czy klienci do parkingu. Trasa ma umożliwić realizację dostaw do lokali handlowych w centrum. Niestety, nie będzie tam chodnika i ścieżki rowerowej.

  • Wizualizacja Forum Gdańsk od strony Śródmieścia.
  • Wizualizacja Forum Gdańsk od strony ul. Okopowej.
  • Wizualizacja Forum Gdańsk.
  • Wizualizacja Forum Gdańsk od strony ul. 3 Maja.
  • Oś widokowa z Forum Gdańsk na Drogę Królewską.
Dwa nowe wiadukty nad torami w ciągu al. Armii Krajowej

Duże zmiany szykują się w obrębie wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu al. Armii Krajowej. Mówiąc najprościej: układ drogowy zostanie tam poszerzony, by mógł powstać węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia.

- Po bokach istniejącego wiaduktu, po którym poruszają się obecnie tramwaje i samochody, powstaną dwa nowe wiadukty. Na nie zostanie przeniesiony ruch drogowy. Dotychczasowy obiekt będzie pełnił funkcję węzła przesiadkowego - pojawią się tam dodatkowo, obok SKM i tramwaju, przystanki autobusowe - tłumaczy Wojciech Bróż.



Nowe dwa wiadukty umożliwią utworzenie prawoskrętu z al. Armii Krajowej - jadąc od strony Śródmieścia - w ul. 3 Maja. Ponadto powstanie lewoskręt do centrum Gdańska na al. Armii Krajowej w ul. Okopową, jadąc od strony Chełmu. Zakłada się, ze pozwoli to odkorkować cały Węzeł Unii Europejskiej.

Odmieniony układ ul. 3 Maja i parking dla 1 tys. pojazdów

Duże zmiany przejdzie też ul. 3 Maja. To właśnie stamtąd będzie można wjechać, obok ul. Nowej Podwale Grodzkie, na parking centrum handlowego. W tym celu na wysokości ul. Rogaczewskiego powstanie skrzyżowanie z wyspą centralną, które ma zapewnić dogodny dojazd do obiektu handlowego. Ponadto obecna wschodnia jezdnia ulicy zostanie przełożona za tory kolejowe, a istniejąca linia tramwajowa znajdzie się między jezdniami.

Na wysokości Urzędu Miejskiego drogi będą zwężać się do istniejącego układu.

W nowym centrum handlowym powstanie także 1 tys. miejsc postojowych. - To pierwsza realizacja tak dużego miejsca dla kierowców w centrum Gdańska, która ma porządkować sytuację parkingową w jego obrębie - mówi Bojanowski.

Budowa Forum Gdańsk ma potrwać 30 miesięcy. Pierwsi klienci mają tam się pojawić pod koniec 2017 r.

Woda i informacje o utrudnieniach dla kierowców

Kierowcy, którzy od najbliższej soboty mogą narzekać na utrudnienia w poruszaniu się po śródmieściu Gdańska, otrzymają od prowadzącej prace firmy budowlanej Doraco butelki z wodą mineralną. Pozwolą one im nie tylko ugasić pragnienie w ewentualnym korku, ale i dotrzeć do wszystkich informacji na temat prac drogowych. Na etykietach butelek umieszczony został kod QR, który po skanowaniu telefonem komórkowym odsyła do strony forumgdansk.info z informacjami o przebudowie.

Doraco nawiązało także współpracę z AutoMapa.pl oraz Yanosik.pl celem umieszczania na bieżąco informacji o utrudnieniach drogowych.

Jeśli zgodę wyrazi także zarządca autostrady A1, na wyjeździe z autostrady w Rusocinie rozdawane będą ulotki informujące o utrudnieniach w ruchu.

Miejsca

Opinie (182) 4 zablokowane

  • Smutna prawda panie Pawle,niby się należy. (2)

    Dajcie tę wodę kierowcą ZKM bo firma nie zapewnia tym kierowcą,którzy mają przystanki końcowe bez dyspozytorni - takich jest wiele.Np.Wałowa,Wały Piastowskie,przy dworcu gł.To tak koło 80 autobusów.Nie wspomnę o liniach Gdańsk Przymorze.Ach ta oszczędność tylko dlaczego zawsze na tych co na to za....

    • 16 4

    • Zgłoś sie do swojego pracodawcy czyli ZKMu...

      A jak nie stać cię na wodę to polecam dużą butelkę i można napełnić wodą w domu...

      • 2 5

    • KIEROWCOM OM! baranie bez szkoły!!!!!

      • 6 2

  • (1)

    Dobry pomysł .Przecież absolwentów ,,płatnych szkół " trzeba gdzieś zatrudnić.No bo przecież z wyższym wykształceniem nie pójdzie pracować do fabryki .Nam po prostu brakuje fachowców.Ot i cała prawda o Polskim przemyśle .

    • 4 1

    • student?

      Jakżeś ty zdał maturę z języka polskiego, skoro nie znasz pisowni przymiotników? Podpowiedź: przymiotniki piszemy małą literą.

      • 0 1

  • Ale wy wszyscy pieprzycie jak potłuczeni. (1)

    Mi też to centrum nie jest potrzebne, tak samo jak Galeria, Riviera, Klif czy inny syf i mam to w d*pie. Jak chcą niech budują co mnie to interesuje. Kto będzie miał potrzebę to będzie tam chodził a przynajmniej ten syfiasty plac, który jest teraz pusty będzie jakoś wyglądał. Spinacie się, że zaraz was krew zaleje od tego hejtu.

    • 15 15

    • Sprawa byłaby mi obojętna jak by inwestycja realizowana była w pobliżu obwodnicy. Niestety Galeria ma powstać w ścisłym centrum miasta.

      • 2 5

  • A na czas tej buddowy powinien zostać przywrócony parking na Targu Węglowym !!!! (2)

    • 9 10

    • Oj tak, tam jest teraz kosmos zajmujący 1-20 placu ale cały trzeba było zamknąć. A parkować masz przy stadionie i dojechać autobusem haha.

      • 1 8

    • A znasz baję o wężu ?

      • 2 1

  • socrates

    Kolejny eurosocrealistyczny betonowy kloc w centrum Gdańska - degrengolada architektury Gdańska. Jak chcą betonowe kloce to niech je stawiają na Przymorzu lub Zaspie - tam pasują, a nie wśród historycznej zabudowy. Niedługo przyjdzie kryzys i połowa Galerii handlowych będzie do zaorania. Kiedyś przynajmniej władze były o tyle mądre że wywalały Galerie na obwodnicę, a dziś ładują je do centrum chyba żeby zakorkować miasto

    • 17 3

  • Zmieni się to , że na tunel przy Lot

    będą przetargi ?

    • 2 4

  • (2)

    markety w centrach miast??? obłęd, poza multiplikacją problemów komunikacyjnych ich budowa owocuje niszczeniem drobnego handlu
    dla mnie to zgoda na niszczenie miasta

    • 7 9

    • (1)

      To idź kupuj w drobnym handlu. To wolny kraj. Jakby ludzie nie kupowali w biedrach, bo 20 gr taniej, tylko w osiedlowym spożywczaku, to by drobny handel miał się dobrze. Niestety leming polski nie widzi związku między swoim postępowaniem, a gospodarką kraju.

      • 3 3

      • jak by biedry które tak reklamujecie płaciły takie podatki jak Polscy przedsiębiorcy top by się dobre skończyło

        • 1 0

  • Bielawski o parkingu na 1000 samochodów

    Najbardziej rozśmieszyła mnie wypowiedź Bielawskiego o molochu-parkingu wielopoziomowym. Ta część inwestycji pokazuje najdobitniej fiasko polityki miasta w dziedzinie "porządkowania polityki parkingowej". Na początku miał być parking podziemny na 600 aut od strony Okopowej i to był bardzo dobry pomysł. Skończyło się na naziemnym wielopoziomowym molochu. Przecież biednemu inwestorowi wydłużyłby się czas zwrotu z inwestycji. Nie mogliśmy do tego dopuścić. W tym samym czasie ogłoszono, że nie znalazł się frajer który chciałby zbudować parkingi podziemnie na Głównym Mieście.

    Tu oczekiwano, że inwestor prywatny zbuduje kosztowny podziemny parking i będzie czekał kilkadziesiąt lat aż mu się to zwróci z opłat parkingowych. A na Forum Gdańsk, gdzie jest wielka powierzchnia komercyjna na której inwestor będzie zarabiać nie potrafili wymóc budowy podziemnego tylko zgodzili się na naziemny moloch. Gdzie tu logika?

    Kiedy się doczekamy szybkiej komunikacji miejskiej w Gdańsku (priorytet na większości skrzyżowań dla tramwajów, buspasy)? Ale za to mamy betonowy kloc - naziemny parking na 1000 aut.

    • 9 4

  • (3)

    Nowe Podwale Grodzkie bez chodnika i ścieżki rowerowej skandal totalnt czyli druga Nowa Wałowa tylko dla l trujących blaszaków to kpina jakaś. Kiedy Gdańsk przestanie być w końcu
    miastem dla ludzi a nie dla samochodów

    • 8 15

    • A widziałeś kiedyś chodnik i ścieżkę rowerową w jakimś tunelu? :O

      • 9 2

    • (1)

      Trzeba by być niezłym masochem, żeby chcieć włazić/wjeżdżać rowerem w ten tunel, mając całkiem dobre chodniki i ścieżki na powierzchni, Wojtusiu..

      • 2 2

      • widziałeś od Huciska na Orunię ścieżkę rowerową?

        ludzie tam jeżdżą (nielegalnie) chodnikami lub (legalnie, ale w akompaniamencie klaksonów) ulicą. Chodniki są KRZYWE. Nie prowokuj.

        • 1 1

  • a myślałem że wszystko co pod ziemią to Państwowe... (1)

    a tu proszę - droga jednak prywatna,
    a jak znajdziesz na swojej działce zakopany garnek ze średniowiecznymi kosztownościami, lub złoża węgla, to Państwo mówi że to jego.

    • 5 6

    • Przecież to nie pod ziemią, tylko pod płytą betonową ;)

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane