- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (76 opinii)
- 2 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (84 opinie)
- 3 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (260 opinii)
- 4 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (13 opinii)
- 5 Od soboty spore utrudnienia na A1 (67 opinii)
- 6 Masz interes? Zostaw kartkę (143 opinie)
Śródmieście u progu wielkiej przebudowy. Co zmieni się podczas budowy Forum Gdańsk?
W ramach budowy Forum Gdańsk pod śródmieściem miasta powstanie podziemna ulica, która połączy okolice Dworca Głównego PKP i Muzeum Narodowego przy ul. Toruńskiej. Mało kto wie, że będzie ona... prywatna. Mimo to za jej utrzymanie zapłaci miasto.
Łączny koszt budowy Forum Gdańsk oszacowano na ok. 800 mln zł. Sama 6-hektarowa miejska działka warta jest ok. 130 mln zł. W zamian za nią inwestor zbuduje Centrum Dziedzictwa Historycznego Miasta Gdańska, które będzie niekomercyjną częścią Forum Gdańsk, przejętą przez miasto. Znajdzie się tam główny punkt miejskiej informacji turystycznej.
Deweloperem Forum Gdańsk (przez wiele miesięcy nazywanego Forum Radunia) jest spółka Multi Development Poland. Natomiast wykonawcą samego centrum jest przedsiębiorstwo Warbud. Z kolei firma Doraco zajmuje się rozbudową układu drogowego i sieci w obrębie inwestycji.
Rozpoczęcie prac budowlanych wiąże się z zamknięciem ul. Hucisko (nie będzie jednak zamykane skrzyżowanie przy dawnym Żaku). Pod nim, wzdłuż torów kolejowych, zbudowany zostanie tunel, który docelowo ma też przebiegać pod planowanym centrum handlowym. Szczegółowe zamknięcia ulic i objazdy opisaliśmy w osobnym artykule w zeszłym tygodniu.
Nowe Podwale Grodzkie, czyli by-pass dla głównej trasy przelotowej przez Śródmieście
W tunelu powstanie nowa ulica tzw. Nowe Podwale Grodzkie. Droga połączy Dworzec Główny PKP ze skrzyżowaniem ulic: Toruńska, Okopowa, Trakt św. Wojciecha .
- Przebiegnie ona na poziomie, na którym dzisiaj znajdują się tory kolejowe. Docelowo ma mieć przekrój jednej jezdni i umożliwiać jazdę w każdym kierunku jednym pasem ruchu - wyjaśnia Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowało kilka lat temu koncepcję układu drogowego centrum Gdańska.
Według projektantów ul. Nowa Podwale Grodzkie będzie spełniać funkcję by-passa, czyli obejścia dla Wałów Jagiellońskich i ul. Okopowej. Pojadą nią ci kierowcy, którzy będą chcieli ominąć światła na Hucisku.
Minusem nowej ulicy będzie fakt, że drogowcy będą musieli przy dawnej przychodni kolejowej na Podwalu Grodzkim ustawić sygnalizację świetlną. Dziś jej tam nie ma.
- Budowa ul. Nowe Podwale Grodzkie będzie etapowana wraz z powstawaniem nowego centrum. Dlatego umożliwienie przejazdu zaplanowane jest niemal jednocześnie z zakończeniem budowy centrum handlowego - mówi Wojciech Bróż z Korporacji Doraco.
W dalszej perspektywie planowane jest przedłużenie podziemnego Nowego Podwala Grodzkiego w rejon Urzędu Marszałkowskiego. Nastąpi to jednak dopiero po rozbudowie Wiaduktu Biskupia Górka. Powstanie pod nim miejsce na dalszą drogę w poziomie torów. Dalej nowa ulica skręci w lewo, patrząc od strony al. Armii Krajowej, po czym przetnie istniejący parking i włączy się w ul. Augustyńskiego.
Nowa Podwale Grodzkie - droga prywatna, ale dla wszystkich
Co ciekawe, Nowe Podwale Grodzkie, na odcinku bezpośrednio pod Forum Gdańsk, będzie należało do właściciela centrum handlowego. Droga znajduje się w świetle działki, którą miasto przekazało inwestorowi. Tymczasem prawo w Polsce nie przewiduje wyodrębniania własności nieruchomości ze względu na głębokość czy wysokość nad gruntem.
- Ustaliliśmy z inwestorem, że Nowe Podwale Grodzkie pod Forum Gdańsk będzie drogą nieodpłatną oraz publicznie ogólnodostępną. Miasto weźmie na siebie także jej utrzymanie - mówi Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta miasta Gdańska.
Ulicą Nową Podwale Grodzkie pod centrum handlowym pojadą nie tylko kierowcy, którzy będą omijać korki czy klienci do parkingu. Trasa ma umożliwić realizację dostaw do lokali handlowych w centrum. Niestety, nie będzie tam chodnika i ścieżki rowerowej.
Dwa nowe wiadukty nad torami w ciągu al. Armii Krajowej
Duże zmiany szykują się w obrębie wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu al. Armii Krajowej. Mówiąc najprościej: układ drogowy zostanie tam poszerzony, by mógł powstać węzeł przesiadkowy z prawdziwego zdarzenia.
- Po bokach istniejącego wiaduktu, po którym poruszają się obecnie tramwaje i samochody, powstaną dwa nowe wiadukty. Na nie zostanie przeniesiony ruch drogowy. Dotychczasowy obiekt będzie pełnił funkcję węzła przesiadkowego - pojawią się tam dodatkowo, obok SKM i tramwaju, przystanki autobusowe - tłumaczy Wojciech Bróż.
Nowe dwa wiadukty umożliwią utworzenie prawoskrętu z al. Armii Krajowej - jadąc od strony Śródmieścia - w ul. 3 Maja. Ponadto powstanie lewoskręt do centrum Gdańska na al. Armii Krajowej w ul. Okopową, jadąc od strony Chełmu. Zakłada się, ze pozwoli to odkorkować cały Węzeł Unii Europejskiej.
Odmieniony układ ul. 3 Maja i parking dla 1 tys. pojazdów
Duże zmiany przejdzie też ul. 3 Maja. To właśnie stamtąd będzie można wjechać, obok ul. Nowej Podwale Grodzkie, na parking centrum handlowego. W tym celu na wysokości ul. Rogaczewskiego powstanie skrzyżowanie z wyspą centralną, które ma zapewnić dogodny dojazd do obiektu handlowego. Ponadto obecna wschodnia jezdnia ulicy zostanie przełożona za tory kolejowe, a istniejąca linia tramwajowa znajdzie się między jezdniami.
Na wysokości Urzędu Miejskiego drogi będą zwężać się do istniejącego układu.
W nowym centrum handlowym powstanie także 1 tys. miejsc postojowych. - To pierwsza realizacja tak dużego miejsca dla kierowców w centrum Gdańska, która ma porządkować sytuację parkingową w jego obrębie - mówi Bojanowski.
Budowa Forum Gdańsk ma potrwać 30 miesięcy. Pierwsi klienci mają tam się pojawić pod koniec 2017 r.
Kierowcy, którzy od najbliższej soboty mogą narzekać na utrudnienia w poruszaniu się po śródmieściu Gdańska, otrzymają od prowadzącej prace firmy budowlanej Doraco butelki z wodą mineralną. Pozwolą one im nie tylko ugasić pragnienie w ewentualnym korku, ale i dotrzeć do wszystkich informacji na temat prac drogowych. Na etykietach butelek umieszczony został kod QR, który po skanowaniu telefonem komórkowym odsyła do strony forumgdansk.info z informacjami o przebudowie.
Doraco nawiązało także współpracę z AutoMapa.pl oraz Yanosik.pl celem umieszczania na bieżąco informacji o utrudnieniach drogowych.
Jeśli zgodę wyrazi także zarządca autostrady A1, na wyjeździe z autostrady w Rusocinie rozdawane będą ulotki informujące o utrudnieniach w ruchu.
Miejsca
Opinie (182) 4 zablokowane
-
2015-07-09 09:39
biblioteka
a co z dojazdem/dojściem do biblioteki?
- 4 3
-
2015-07-09 09:45
dzialka w zamian ? (1)
To jest dobre, w Katowicach to samo, oddali najlepsza z mozliwych dzialek za dworzec z tektury. Dzialka powinna zostac sprzedana po prawach wolnego rynku. Wtedy by sie okazalo jaka jest jej rzeczywista wartosc.
- 6 2
-
2015-07-09 13:23
tak i kolejna dziura wstydu na 50 lat
- 1 2
-
2015-07-09 09:48
koniec Gdańska (3)
Byłem w Portugalii, tam centra miast tętniły życiem, knajpki, turyści, mieszkańcy. Tylko w 1 mieście było pusto - miasto pobudowało galerie nad linią kolejową i w dworcu wszyscy spędzali czas. Centrum miasta - puste i zaniedbane. Szkoda naszego miasta że myśli się o inwestorach, a nie o mieście jako całości.
- 29 7
-
2015-07-09 10:10
Jaki pan taki kram
czyż nie ?
- 5 1
-
2015-07-09 14:21
Ktore to miasto?
- 1 0
-
2015-07-09 19:02
Jak u nas będzie taki klimat, jak w Portugalii, to też ludzie będą cały rok siedzieć na widoku w centrach miast.
Wspieraj globalne ocieplenie ;)- 1 1
-
2015-07-09 09:48
Nowe Podwale Grodzkiej
A czym się pani (?) Grodzka przysłużyła Gdańskowi?
- 7 3
-
2015-07-09 09:51
"Ponadto obecna wschodnia jezdnia ulicy zostanie przełożona za tory kolejowe, a istniejąca linia tramwajowa znajdzie się między jezdniami." A nie powinno być " nad tory"??
- 2 0
-
2015-07-09 10:05
MAKABRYŁA dziesięciolecia ... kompletny GNIOT
miejsce z wielkim potencjałem zostanie spaskudzone przez chaotyczną zabudowę bez charakteru wiążącego się ze starogdańską architekturą.
ale tak to jest jak rządzi pazerność i kasa.- 15 2
-
2015-07-09 10:23
co z zarzutami
- 3 2
-
2015-07-09 10:32
gdzie jest kur park dla mieszkańców Gdańska!!!nie chcę kolejnej "Galerii"-chcę (1)
parku gdzie mogę usiąść na ławce i chwilę odpocząć. nie zapomnę tego adamowiczowi i platformie- do zobaczenia na wyborach jesienią- pogonię was złamasy.
- 19 3
-
2015-07-09 11:23
Dbaj o "rozwój gospodarczy"
masz konsumować a nie odpoczywać po pracy
- 3 1
-
2015-07-09 10:32
Jestem ciekaw jak to będzie
Ta inwestycja wzbudza tyle kontrowersji (jak wszystko w Gdańsku zresztą), że już nie mogę sie doczekać jak będzie po zbudowaniu.
Myślę że będzie całkiem ciekawie, krajobraz się zmieni na lepsze (a nie jak teraz - pusty plac i w dole tory).- 3 6
-
2015-07-09 10:32
fajne (1)
Szczególnie to zaplanowane kilkakrotne Kolizyjne przejazdy przez tory tramwajowe. To już nie można było tak poprowadzić jezdni i torowisk żeby uniknąć kolizji?
- 3 2
-
2015-07-09 11:22
W umysłach urzędasów to funkcjonuje tak:
jak jest miasto to muszą być światła, żeby było "bezpiecznie", a jak są przy okazji korki - a będą na pewno to można zrobić przetarg, pozyskać środki i zrobić takiego np Tristara lub chociaż kolejne sygnalizacje blokujące ruch, niczego to nie załatwi ale można regulować i ustawiać - potrzebni znowu ciężko pracujący nad rozwiązaniami urzędnicy i specjaliści, i kolejny przetarg itd.
Będą w nieskończoność rozwiązywać problemy które sami tworzą i będą zawsze niezbędni.- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.