• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Szadółki płacą za lepszą atmosferę

Katarzyna Moritz
12 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zakład Utylizacyjny w Szadółkach planuje zadbać o wizerunek. Zakład Utylizacyjny w Szadółkach planuje zadbać o wizerunek.

Zakład Utylizacyjny w Szadółkach musi ponownie ocenić wszystkie wcześniej złożone wnioski chętnych chcących zbudować spalarnię w Gdańsku - uznała Krajowa Izba Odwoławcza. Tymczasem w środę otwarto koperty w przetargu na firmę, która będzie prowadzić kampanię wizerunkową na rzecz zakładu i spalarni. Najniższa oferta wynosi 315 tys. zł, najdroższa warta jest ponad 1,1 mln zł.



Czy PR-owcom uda się przekonać okolicznych mieszkańców do spalarni i ZUT?

Od października zeszłego roku trwa proces wyłaniania podmiotu, który jednocześnie zaprojektuje, wybuduje i zostanie operatorem spalarni na około 25 lat. Wstępnie inwestycją zainteresowało się 13 firm, m.in. z Polski, Hiszpanii, Austrii, Wielkiej Brytanii i Włoch.

Na początku grudnia Zakład Utylizacyjny wybrał pięć firm, które mają największe doświadczenie w takiej działalności. Najlepiej oceniono oferty firm: Dalveo Poznań (grupa Dalkia - 110 pkt.) i Sita Bałtycka Energia (110 pkt.), ITPOK Gdańsk z grupy EEW Energy from Waste (100 pkt.), NDI Project Development (82 pkt.) oraz konsorcjum Astaldi, Termomeccanica Ecologia, TIRU (grupa EDF) (64 pkt.). Miały one uczestniczyć w dalszym etapie postępowania, tzw. dialogu konkurencyjnym.

Jednak Krajowa Izba Odwoławcza niedawno uwzględniła odwołania czterech spośród ośmiu potencjalnych wykonawców spalarni i nakazała unieważnienie wyników prekwalifikacji w postępowaniu. Ponadto ZUT ma ponownie zbadać złożone w postępowaniu wszystkie wnioski, ocenić je oraz powiadomić wszystkich oferentów o wynikach ocen z uzasadnieniem punktacji.

- Spowoduje to kilkutygodniowe przesunięcie, oczywiście nie cieszy to nas, ale pamiętajmy, że spalarnia ma ruszyć w 2020 roku, więc to opóźnienia specjalnie na nasz harmonogram nie wypływa - przekonuje Cyprian Maciejewski, rzecznik ZUT.

Podpisanie umowy z wybranym partnerem zaplanowano na koniec 2015 roku. Budowa spalarni ma ruszyć w roku 2016. W drugim kwartale 2019 roku ma powstać sam budynek.

Spalarnia w Szadółkach, poglądowa wizualizacja. 

Spalarnia w Szadółkach, poglądowa wizualizacja.
Mimo że jeszcze nie wyłoniono potencjalnych wykonawców ZUT myśli już o kreowaniu pozytywnego wizerunku - swojego i spalarni. W środę minął termin składania ofert w przetargu na "obsługę public relations i promocji dla Zakładu Utylizacyjnego oraz projektu budowy spalarni odpadów wdrażanego pod nazwą: system gospodarki odpadami dla metropolii trójmiejskiej".

Zgłosiło się siedem firm. Wśród oferentów pojawiły się zarówno firmy z Trójmiasta, jak i innych regionów (Warszawa, Poznań). Rozpiętość cen okazała się bardzo duża. Najdroższą ofertę, wartą ponad 1,1 mln zł złożyła firma Glaubicz Garwolińska Consultants. Najniższą - na kwota 315 tys. zł - Media Support Group.

Cena stanowi 50 proc. wagi oferty, równie ważne są doświadczenie, jakość i kompetencje.

- Inwestycję finansowane z Unii Europejskiej mają obowiązkowe działania informacyjne. Większość tej kwoty, którą przyznamy w przetargu, będzie pochodziła z dofinansowania unijnego. Takie działania są oczywiste. W innych miastach, Poznaniu czy Krakowie, które wyprzedzają nas z budową spalarni, na działania informacyjne przeznaczono od 1,5 do 3 mln zł - tłumaczy Maciejewski.

Jest jednak jeden problem: zakład wciąż nie ma przyznanych funduszy unijnych na budowę spalarni. Jej koszt szacuje się od 400 do 500 mln zł, z czego być może uda się pozyskać 68 proc. dofinansowania z UE.

Lista zadań dla firmy PR-owej, która zostanie wybrana jest długa i nad wyraz precyzyjna. Podczas umowy, która będzie zawarta na 11 miesięcy, firma ma reagować na sytuacje kryzysowe, tj. wzmożoną uciążliwość odorową, proponować działania z zakresu media relations, które mają wyjaśniać dlaczego spalarnia jest potrzebna, bezpieczna i pożyteczna dla ogółu mieszkańców.

PR-owcy będą musieli też zorganizować cztery otwarte spotkania dla mieszkańców na temat spalarni oraz konferencję dla stu gości, poświęconą termicznej utylizacji odpadów. Jej uczestnicy mają mieć zapewniony poczęstunek w formie szwedzkiego stołu, z dwoma rodzajami przekąsek ciepłych, dwoma zupami, trzema rodzajami dań głównych oraz białym i czerwonym winem. Wykonawca ma też monitorować media, aranżować wywiady, czy wyjazdy studyjne za granicę do innych spalarni dla dziennikarzy. Ma też opracowywać ulotki promocyjne, zamawiać takie gadżety jak pendrive czy długopisy.

Zadań dla wybranej firmy PR nie będzie brakować. Zakład 3 lutego ogłosił na swojej stronie internetowej, że rozpoczął prace związane z kontrolą procesu technologicznego produkcji biogazu na składowisku odpadów, co oczywiście może skutkować tym, że przez dwa tygodnie będzie to powodować zwiększoną uciążliwość odorową. Już po publikacji artykułu ZUT poinformował, że prace te zostały zakończone wcześniej, parę dni temu.

Opinie (103) ponad 10 zablokowanych

  • Bylem dzis w Gdansku i strasznie tam smierdzi

    • 6 0

  • tego najbardziej potrzeba mieszkańcom Szadółek i okolic - PR-owej firemki (1)

    Ciekawe priorytety. Gdańsk w robieniu wałków wymiata

    • 10 0

    • jakaś firemka MA zarobić i tyle

      niech opublikują kto brał udział...

      • 2 0

  • UHHH

    a wali aż na ujeścisku

    • 5 0

  • PR zrobię najtaniej, góra za sto tys.

    plus ten szwedzki stół dla ulubieńców szefa.A niedowiarkom kijami do ulubionego przez amerykańców sportu wyprostujemy światopogląd.

    • 0 1

  • Tylko planuje i planuje niech cos robi a sie nie chwali sie niczym !

    • 0 0

  • Szadółki to nie problem okolicznych mieszkańców, to problem CAŁEGO GDAŃSKA

    Zadaniem ZUT powinno być prawidłowe zarządzanie odpadami, tak aby minimalizować szkodliwe oddziaływanie. Nieprawidłowo zaprojektowana kompostownia uprzykrza życie okolicznym mieszkańcom. Zakładane normy są nieustannie przekraczane ( Skoro Zakład nie potrafi uporać się z dotychczasową działalnością jak poradzi sobie z prowadzeniem spalarni???
    Co stoi na przeszkodzie, żeby spalarnie zlokalizować w oddali od miasta?

    • 10 0

  • Referendum

    W sprawie budowy spalarni winno być przeprowadzone REFERENDUM wśród mieszkańców Gdańska, a nie PR z szwedzkim stołem. Szwedzki stół proponuję dla miejscowej elity PO na wysypisku w Szadółkach.

    • 9 0

  • Kampania wizerunkowa?

    Do poprawy wizerunku należy spełnić jeden prosty warunek - ma przestać śmierdzieć. Żadna reklama w mediach tego nie zmieni. Wyrzucają kasę w błoto. Nie ma co się dziwić, że tak drogo płacimy.

    • 4 0

  • Każda gmina powinna

    mieć własne wysypisko odpadów. Tymczasem Gdańsk ma zamiar zbierać śmieci z całego województwa , bo to doskonały biznes tylko ,ze śmierdzi ....who cares.
    Taka mega koncentracja to bomba ekologiczna bo w przypadku awarii nie ma alternatywnych możliwości utylizacji odpadów

    • 5 0

  • Hañba. Smròd ciagnie as do gdyni. Wspolczuje kowalom, ujescisku I morenie. Ten snrod jest ohydny-wywalic dyrektorow I inzynierow ktorzy nice potrafia przez style lat zrobic gym porzadku.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane