• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Tak w 2015 r. będzie wyglądała Pomorska Kolej Metropolitalna

Maciej Naskręt
18 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz wizualizację Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.


Choć pociągami Pomorskiej Kolei Metropolitalnej pojedziemy dopiero w wakacje 2015 r., umowa na roboty budowlane ma być podpisana już za dwa-trzy tygodnie, na przełomie kwietnia i maja.



Pomorska Kolej Metropolitalna przygotowała animowaną wizualizację całej, 18-kilometrowej dwutorowej linii, która połączy Wrzeszcz z Osową. 10-minutowy film, którego autorem są projektanci z firmy Transprojekt Gdański, dokładnie przedstawia przebieg trasy.

Widzowie mogą poznać nie tylko kształt nowej linii, ale także jej parametry. Autorzy wizualizacji zadbali też o szczegółowe dane, dotyczące przyszłych przystanków PKM.

Przypomnijmy, że w marcu tego roku rozstrzygnięto przetarg na budowę 18-kilometrowej linii kolejowej. Wygrało konsorcjum firm: Budimex i Ferrovial. Zaproponowało ono budowę linii w cenie 716 mln zł. Jednak od wyników przetargu odwołała się spółka Mostostal Warszawa - firma złożyła drugą najkorzystniejszą cenowo ofertę.

Sprawa trafiła do, działającej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych, Krajowej Izby Odwoławczej, która w wyroku odrzuciła odwołanie Mostostal Warszawa.

Do końca kwietnia ma potrwać, przedłużające się z powodu aury zimowej, sprzątanie placu budowy PKM z wyciętych drzew i krzewów. Kiedy zatem rusza budowa?

- Dokumentacja przetargowa tydzień temu trafiła do Urzędu Zamówień Publicznych, ten z kolei potrzebuje dwóch lub trzech tygodni na jej sprawdzenie. Umowę na roboty budowlane z wykonawcą planujemy podpisać na przełomie kwietnia i maja - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ma kosztować ok. 760 mln zł (netto), z czego ponad 500 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w Rębiechowie w niecałe 25 minut.

Kolej Metropolitalna połączy Wrzeszcz z Osową dwutorową linią kolejową. Trasa rozpocznie swój bieg na linii E-65 relacji Gdańsk - Gdynia. Odbije na zachód za przystankiem Zaspa, a następnie poprowadzi przez dzielnice Strzyża, Brętowo, Jasień, Matarnia i pobiegnie przy lotnisku. W Rębiechowie (ale za portem lotniczym) powstanie stacja... Banino. O jej nazwie zdecydowali mieszkańcy. Tuż za tą stacją torowisko będzie się rozwidlać. Jeden tor pobiegnie w stronę istniejącej już stacji Rębiechowo, drugi natomiast do Osowej.

Do Gdyni pasażerowie pojadą już dwutorową linią kolejową nr 201.

Miejsca

Opinie (316) 2 zablokowane

  • bedzie mozna dojechac z Gdanska do Koscierzyny?

    bezposrednio ?
    jakies inne sklady pojada po tych torach?

    • 5 0

  • To jest projekt z pieniędzy niemieckiego podatnika. (1)

    W filmie mozna pomyslec ze realizowane to jest za pieniadze polskie, co jest bzdura. Bez kasy UE nie byloby NIC.

    • 6 2

    • Co za bzdura

      UE ma kasę z VATu i akcyzy, a jak wiadomo u nas są największe podatki.

      • 1 3

  • Strzyża - Osowa... naokoło. Co za bzdura

    W d....ie mam taką kolej

    • 4 9

  • I jak zwykle to samo ..........PKM, PKM........ (3)

    Nic sie niestety nie zmienilo od poprzednich artykulow na temat PKM i nic sie niestety nie zmieni. Tak jak pisze Bezstronny, trzeba to sobie raz na zawsze jasno powiedziec,
    PKM czyli tzw. Pomorska Kolej Metropolitarna, to tak naprawde GKM, czyli Gdanska Kolej Metropolitarna.
    Stworzona przez kilka osob tylko do jednego celu i tylko na terenie jednego miasta z Trojmiasta.
    Nie spelnia ona zadnych oczekiwan ani Gdynian, ani Sopocian. Dotychcas ani razu nie przedstawiono zadnych konkretnych rozwiazan co do jej przebiegu w obszarze Gdyni, prawidlowych i sensownych lokacji przystankow oraz szerokopojetej obslugi pasazera. Pokazano dotychczas jedynie wstepny projekt idiotycznych nieprzemyslanych rozwiazan lokalizacji przystankow na Wielkim Kacku i przy stadionie (o Malym Kacku i Witawie calkowicie zapominajac) oraz wstepny projekt wezla P&R Karwiny. Takie traktowanie sprawy przez Zarzad PKM to kpina z Sopotu i Gdyni, a tym samym kpina z idei samej PKM. Gdansk realizujac niby projekt o zasiegu wojewodzkim, prowadzi go jakby to robil wylacznie dla potrzeb swojego prywatnego miejskiego folwarku.

    • 5 4

    • (1)

      Miej pretensje do gryzonia. To on się odcina od reszty regionu. Ciekawe kiedy zamknie granice?

      • 4 2

      • no, w sumie w Kolibkach są resztki przejścia granicznego, może kiedyś to wykorzysta...

        • 2 0

    • Oczekiwania Sopocian.

      Nie wiem co masz na myśli mówiąc o oczekiwaniach Sopocian, których PKM niby nie spełnia. Ja jestem z Sopotu i dla mnie podróż z przesiadką we Wrzeszczu nie jest problemem żadnym, podobnie jak z przesiadką w Gdyni.

      Nie ma na świecie aglomeracji, gdzie kolej aglomeracyjna zapewniałaby BEZPOŚREDNIE połączenie pociągiem z każdego miejsca w każde. Tak samo, jak nie ma aglomeracji, w której istnieją autobusy albo tramwaje łączące BEZPOŚREDNIO każde miejsce z każdym.

      Oczywistością są węzły przesiadkowe. Budowa PKM jak najbardziej spełnia moje sopockie oczekiwania, bo zapewnia łatwy i regularny dojazd koleją do mnóstwa miejsc, które dotychczas nie są w ten sposób dostępne. I to z tylko jedną przesiadką.

      • 2 0

  • malkontenci

    Budują źle nie budują jeszcze gorzej. Kolej metropolitalnej świetny pomysł.

    • 9 1

  • parkingi

    ilosc miejsc na parkingach (80, 140) jest zdecydowanie za mala. Moznaby to ewentualnie zaakceptowac gdyby zarezerwowano teren na ich rozbudowe.

    • 2 0

  • Tak podoba mi się!

    Akceptuję ten projekt. Szczególnie węzeł przesiadkowy banino :)

    • 1 0

  • Oczywiscie nic sie nie dzieje na Pomorzu

    Malkontenci i frustraci wystap.

    • 2 1

  • A Osowa do Gdańska nie nalezy ??????

    Ignoranci !!!!
    I tak PKM u większości Osowian nic nie zmieni .....

    • 1 0

  • bolec

    ta juz to widze dla kogo to. Do pierwszego wykolejenia bo w gdansku to norma.Oklaski za pomysł dla sołtyska Budynia.

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane