• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy przegubowe do Jelitkowa? "Na razie to pomysł"

Michał Sielski
17 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie. Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie.

Przegubowe trolejbusy mogłyby jeździć do Sopotu, a nawet Jelitkowa. Władze gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej studzą jednak optymizm niektórych wizjonerów - to dopiero pomysł, a do jego realizacji potrzeba przede wszystkim unijnego dofinansowania. Choć nie kryją, że byłoby to dobre rozwiązanie.



Czy trolejbusy powinny jeździć po całym Trójmieście?

Powraca dyskusja o rozszerzeniu tras trolejbusów, które mogłyby kursować nie tylko do Sopotu. Coraz bardziej śmiałe plany mówią nawet o tym, by połączyły całe Trójmiasto - od Gdyni, poprzez Sopot do nadmorskich części Gdańska.

- Pomysł jest, ale na razie to tylko pomysł - zaznacza Marcin Gromadzki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Aby Gdynia mogła zakupić przegubowe trolejbusy, wyposażone w baterie, które będą pozwalały dojeżdżać do Ergo Areny zobacz na mapie Sopotu, a nawet okolic plaży w Jelitkowie, potrzebne jest jeszcze studium wykonalności. Zrobione zostanie jednak tylko wtedy, gdy będzie szansa na pozyskanie finansowania na taką inwestycję. Być może pojawi się ona w nowym rozdaniu unijnych funduszy przeznaczonych na transport.

Jeśli się uda, nowa linia trolejbusowa mogłaby zastąpić obecną autobusową 181. Nowa linia wiodłaby z pętli Sopot Reja do Ergo Areny oraz Jelitkowa. Śmiałym pomysłom sprzyja dynamiczny rozwój akumulatorów, stosowanych w trolejbusach, które pozwalają pokonywać większe dystanse bez konieczności podawania napięcia z sieci.

- Ich osiągi rosną dosłownie z roku na rok, a ceny spadają. Z pewnością trend jest dla nas pozytywny - mówi Marcin Gromadzki.

To ważna informacja, bo część trasy mogłaby być wyznaczona po terenach, na których nie ma sieci trakcyjnej i nie byłoby potrzeby jej kosztownej budowy. To istotne nie tylko w kwestii oszczędności, ale też protestów części mieszkańców, którym nie zawsze podoba się stawianie słupów podtrzymujących sieć trakcyjną. Podobnie było na Fikakowie, choć tam protesty już ucichły.

Czytaj więcej: Na Fikakowo pojadą trolejbusy.

Rozwój akumulatorów i szybkie zwiększanie ich wydajności oraz pojemności przez producentów jest ważne także dlatego, że transport ograniczający ilość spalin jest coraz bardziej wspierany przez dotacje Unii Europejskiej. Ostatnio Gdynia - w ramach projektu Civitas Dynamo - otrzymała od UE 160 tys. euro na zasobnik superkondesatorowy, który pomaga odzyskiwać energię podczas hamowania trolejbusów.

Plany kursów trolejbusów do Sopotu czy Gdańska nie są nowe, ale na ich realizację potrzeba dopłat z miejskich budżetów. Sopot do każdego kilometra przejechanego przez trolejbus po swoich ulicach musiałby dopłacić ok. 5 zł, ale władze miasta są skłonne taki koszt ponieść. Kursy do Ergo Areny powinny więc być jedynie kwestią czasu. Zakup przegubowych trolejbusów i kursy do Gdańska to jednak już melodia przyszłości, zależna od tego, jak duże szanse będziemy mieli na pozyskanie środków UE.

Opinie (158)

  • Super pomysł te trolejbusy

    potem jeszcze metro i po Gdańsku będą jeździć wszystkie rodzaje pojazdów :)

    • 0 0

  • będą nowe autobusy (1)

    na początku przyszłego roku w Gdyni pojawi się 30 nowych ekologicznych autobusów, rozwiążą problemy i będą o wiele tańsze w eksploatacji .Koszt infrastruktury na Fikakowo i ewentualnie na Witomino o wiele wyższy niż zakup takich autobusów

    • 0 2

    • Ekologiczny jest tylko elektryczny,

      każdy to wie i taka jest nowoczesność.

      • 0 0

  • Salzburg

    Na zdjęciu trolejbus nr 1 z Salzburga, nie z Winterthur.

    • 0 0

  • mieszkam przy skrzyżowaniu Obr.Wybrzeża i Dąbrowszczaków, żeby dojechać do

    Sopotu lub Jelitkowa muszę autobusem 127 jechać do Oliwy a stamtąd co 1 godz, kursuje autobus do Sopotu lub tramwajem do Jelitkowa.Proponuję dla trolejbusu nie ul.Chłopską a ul.Dąbrowszczaków.

    • 2 2

  • Pomysł bardzo dobry, ale czy gdyby jeszcze doprowadzić do ERGO AREMNY tramwaj

    nie byłoby jeszcze lepiej ? Albo nawet do końca ul. Łokietka !!! A dla trolejbusów można by wybudować sieć.

    • 1 1

  • trolejbus to taki bus co stoi w korku

    Pasażer ma gdzieś czy to czym jedzie chodzi na benzynę, powietrze, wodę, kupę , czy inne ustrojstwo, chodzi o to aby jak najszybciej dojechać do pracy i z niej wrócić. Czyli ? pozostaje: tramwaj, samolot, prywatny helikopter. Dziękuję wszyscy wiemy czym najszybciej w naszym przypadku.

    • 0 0

  • Cała Szwajcaria trolejbusem przegubowym stoi

    zwłaszcza wieloprzegubowym
    W 3city to chyba melodia przyszłości, zaś w Gdańsku dodatkowo zmiany mentalności

    • 1 0

  • Gdynia powinna rozważyć możliwość wprowadzenia trolejbusów przegubowych na trasie Rumia - Gd.Oliwa

    tym samym zrobić konkurencje SKM, która wybitnie olewa i dyskryminuje Gdynię poprzez najgorsze i najbrzydsze w Europie przystanki. Przygotować ew. plan poruszania sie za pomocą pantografu na inne środki komunikacji operujące wokół tras trolejbusowych w sytuacji skokowej podwyżki ropy. Jednak głównie wykorzystać na całej trasie trolejbusy przegubowe, które przecież jeżdżą po kilku miastach Europy i Świata. W takim opracowaniu winno być także miejsce dla elektrobusów, które zachowują zalety trolejbusu korzystają z wydajnej w zastosowaniach komunikacyjnych energii elektrycznej oraz w powiązaniu z innymi eko środkami napędowymi.
    W niedalekiej przyszłości drożejąca ropa naftowa i rygorystyczne ekologiczne normy i tak spowodują, że na ulice miast wjedzie masę ekotransportu. Warto pomyśleć i zadziałać, aby Gdynia jak zwykle była w czołówce europejskiej jak nie światowej. Widzimy to np. w wysoko rozwiniętych miastach amerykańskiego stanu Kalifornia 15 proc. już działa w ten sposób transportu publicznego a nawet TIR-y podłączone do sieci .

    • 0 0

  • nie winterthur a salzburg

    i nie szwajcaria tylko austria na tym zdjęciu

    • 0 0

  • Do krytykujących

    Przyznać się-ale szczerze-kto jechał nowoczesnym trolejbusem?Ja jechałam-w Czechach i Szwajcarii.Wrażenia jak najlepsze.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane