• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Trolejbusy przegubowe do Jelitkowa? "Na razie to pomysł"

Michał Sielski
17 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie. Trolejbusy przegubowe jeżdżą po kilku miastach Europy - np. szwajcarskim Winterthur (na zdjęciu), a także w Lublinie.

Przegubowe trolejbusy mogłyby jeździć do Sopotu, a nawet Jelitkowa. Władze gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej studzą jednak optymizm niektórych wizjonerów - to dopiero pomysł, a do jego realizacji potrzeba przede wszystkim unijnego dofinansowania. Choć nie kryją, że byłoby to dobre rozwiązanie.



Czy trolejbusy powinny jeździć po całym Trójmieście?

Powraca dyskusja o rozszerzeniu tras trolejbusów, które mogłyby kursować nie tylko do Sopotu. Coraz bardziej śmiałe plany mówią nawet o tym, by połączyły całe Trójmiasto - od Gdyni, poprzez Sopot do nadmorskich części Gdańska.

- Pomysł jest, ale na razie to tylko pomysł - zaznacza Marcin Gromadzki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.

Aby Gdynia mogła zakupić przegubowe trolejbusy, wyposażone w baterie, które będą pozwalały dojeżdżać do Ergo Areny zobacz na mapie Sopotu, a nawet okolic plaży w Jelitkowie, potrzebne jest jeszcze studium wykonalności. Zrobione zostanie jednak tylko wtedy, gdy będzie szansa na pozyskanie finansowania na taką inwestycję. Być może pojawi się ona w nowym rozdaniu unijnych funduszy przeznaczonych na transport.

Jeśli się uda, nowa linia trolejbusowa mogłaby zastąpić obecną autobusową 181. Nowa linia wiodłaby z pętli Sopot Reja do Ergo Areny oraz Jelitkowa. Śmiałym pomysłom sprzyja dynamiczny rozwój akumulatorów, stosowanych w trolejbusach, które pozwalają pokonywać większe dystanse bez konieczności podawania napięcia z sieci.

- Ich osiągi rosną dosłownie z roku na rok, a ceny spadają. Z pewnością trend jest dla nas pozytywny - mówi Marcin Gromadzki.

To ważna informacja, bo część trasy mogłaby być wyznaczona po terenach, na których nie ma sieci trakcyjnej i nie byłoby potrzeby jej kosztownej budowy. To istotne nie tylko w kwestii oszczędności, ale też protestów części mieszkańców, którym nie zawsze podoba się stawianie słupów podtrzymujących sieć trakcyjną. Podobnie było na Fikakowie, choć tam protesty już ucichły.

Czytaj więcej: Na Fikakowo pojadą trolejbusy.

Rozwój akumulatorów i szybkie zwiększanie ich wydajności oraz pojemności przez producentów jest ważne także dlatego, że transport ograniczający ilość spalin jest coraz bardziej wspierany przez dotacje Unii Europejskiej. Ostatnio Gdynia - w ramach projektu Civitas Dynamo - otrzymała od UE 160 tys. euro na zasobnik superkondesatorowy, który pomaga odzyskiwać energię podczas hamowania trolejbusów.

Plany kursów trolejbusów do Sopotu czy Gdańska nie są nowe, ale na ich realizację potrzeba dopłat z miejskich budżetów. Sopot do każdego kilometra przejechanego przez trolejbus po swoich ulicach musiałby dopłacić ok. 5 zł, ale władze miasta są skłonne taki koszt ponieść. Kursy do Ergo Areny powinny więc być jedynie kwestią czasu. Zakup przegubowych trolejbusów i kursy do Gdańska to jednak już melodia przyszłości, zależna od tego, jak duże szanse będziemy mieli na pozyskanie środków UE.

Opinie (158)

  • W Gdyni lepiej by się zabrali za klimatyzacje w trolejbusach i autobusach a właściwie za jej brak w zdecydowanej większości poja (1)

    zdów

    • 16 8

    • Klimatyzacja w pojazdach jest szkodliwa,

      każdy to wie, oprócz grzybów wlatują natychmiast wszystkie zarazki z okolic (wyczuwają podatnych ludzi w kabinie), nawet lecą ebole i sepsy.

      • 5 8

  • (1)

    A może jakiś geniusz połączyłby Obłuże z centrum? Zapędzają się na Gdańsk, który ma swoje tramwaje, a zapominają o tym, że z tamtych okolic dojeżdżają tysiące ludzi dziennie...

    • 24 0

    • Że już nie wspomnę o tym, jakie korki są w godzinach szczytu na estakadzie, oraz ile oszczędności wynikałoby z tego, gdyby choćby część linii byłaby obsługiwana przez trolejbusy

      • 7 1

  • A ja mam Golfa III na gaz i mam gdzieś trolejbusy, autobusy itp. (3)

    i sobie śmigam!

    • 5 14

    • A ja mam cztery Golfy I,i co? (1)

      • 7 2

      • Popisać sobie możesz ......bajki

        jutro sio pod wiatę przystankową, czekać na autobus, tramwaj czy trolejbus! Dzieciaku!!!

        • 5 6

    • latasz nad nimi czy jak ? :D

      • 0 0

  • Tramwaje - w eksploatacji najtańsze - w całym Trójmieście!

    Nowe linie tramwajowe buduje się w licznych miastach, nie tylko europejskich. Melbourne - najbardziej europejska stolica w Australii - ma największą na świecie sieć linii tramwajowych. 250 km tras, prawie 500 tramwajów, 1773 przystanki. I największą na świecie długość dróg w przeliczeniu na jednego mieszkańca. Arterie miejskie są imponujące - w sensie ilości, rozmiarów i przepustowości.

    • 15 4

  • W Gdańsku niech rozwijają tramwaje. (1)

    Do takich inwestycji potrzebne są szersze drogi

    • 16 3

    • I tramwaje i trolejbusy

      elektryczne to nowoczesna przyszłość.

      • 4 6

  • Tramwaje i trolejbusy (5)

    to przyszłość nowoczesnego transportu nawet między miastami.

    • 9 4

    • Trolejbusy to przeżytek. No i te beznadziejne kable trakcyjne (4)

      Przyszłość to komunikacja szynowa i autobusy elektryczne

      • 9 8

      • Tramwaje nie mają trakcji? (1)

        • 5 4

        • nie taką obrzydliwą na całą szerokość drogi

          • 6 5

      • Toż autobus elektryczny, (1)

        to trolejbus z odpinanymi szelkami na jakiś kawałek

        • 3 4

        • a golf to takie ferrari ze słabszym silnikiem co nie? :D

          • 2 0

  • B.dobry pomysł z trolejbusem przegubowym do Brzeźna (1)

    Pięknie byłoby i ekologicznie wokół naszych plaż z Sopotem po środku:))

    • 13 13

    • ok, mogłoby być i popieram też, tylko dlaczego trolejbusem a nie tramwajem?

      • 1 1

  • Olej opałowy, cena taka sama jak napędowego...

    LPG do grzania domu, cena wyższa niż na stacji do auta...
    Olej rzepakowy jeszcze niedawno kosztował 2 zł, dziś 5-6 zł...
    Czy naprawdę chcecie aut na prąd ??? Żebyście czasami niedługo przy świeczkach nie siedzieli...
    No i ta ekologia z kominów elektrociepłowni i elektrowni na węgiel brunatny i kamienny...

    • 8 4

  • (1)

    "Na razie" to niech zkm czy tez pkt ogarnie swoją starożytna trakcję. Przyklad: Zmiennica na Morskiej przy dworcu PKP w kierunku Cisowej. Każdy trajtek musi zwalniać żeby nie powiedzieć zatrzymywać się na niej zeby szelki nie zerwaly drutów. Porażka.

    • 14 1

    • trajtek

      Porazką jesteś Ty

      • 0 10

  • Ja tam ich nie wpuszczę (1)

    Za te dziwne gdyńskie napinki, o byle co

    • 8 5

    • apropos napinek

      właśnie dałeś przykład gdańskiej napinki - takich jak ty jest wielu w całym Trójmieście

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane