- 1 Odnaleziono ciało zaginionego nurka (108 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 3 Neptun jak nowy. Zobacz, jak go myto (54 opinie)
- 4 Lasy w Gdyni bez ludzi. "Chronimy dziki" (320 opinii)
- 5 Z bastionu Żubr zniknęły lunety (60 opinii)
- 6 Rejsy sezonowe: dokąd popłyniemy? (191 opinii)
Trolejbusy przegubowe do Jelitkowa? "Na razie to pomysł"
Przegubowe trolejbusy mogłyby jeździć do Sopotu, a nawet Jelitkowa. Władze gdyńskiego Zarządu Komunikacji Miejskiej studzą jednak optymizm niektórych wizjonerów - to dopiero pomysł, a do jego realizacji potrzeba przede wszystkim unijnego dofinansowania. Choć nie kryją, że byłoby to dobre rozwiązanie.
- Pomysł jest, ale na razie to tylko pomysł - zaznacza Marcin Gromadzki z Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Aby Gdynia mogła zakupić przegubowe trolejbusy, wyposażone w baterie, które będą pozwalały dojeżdżać do Ergo Areny , a nawet okolic plaży w Jelitkowie, potrzebne jest jeszcze studium wykonalności. Zrobione zostanie jednak tylko wtedy, gdy będzie szansa na pozyskanie finansowania na taką inwestycję. Być może pojawi się ona w nowym rozdaniu unijnych funduszy przeznaczonych na transport.
Jeśli się uda, nowa linia trolejbusowa mogłaby zastąpić obecną autobusową 181. Nowa linia wiodłaby z pętli Sopot Reja do Ergo Areny oraz Jelitkowa. Śmiałym pomysłom sprzyja dynamiczny rozwój akumulatorów, stosowanych w trolejbusach, które pozwalają pokonywać większe dystanse bez konieczności podawania napięcia z sieci.
- Ich osiągi rosną dosłownie z roku na rok, a ceny spadają. Z pewnością trend jest dla nas pozytywny - mówi Marcin Gromadzki.
To ważna informacja, bo część trasy mogłaby być wyznaczona po terenach, na których nie ma sieci trakcyjnej i nie byłoby potrzeby jej kosztownej budowy. To istotne nie tylko w kwestii oszczędności, ale też protestów części mieszkańców, którym nie zawsze podoba się stawianie słupów podtrzymujących sieć trakcyjną. Podobnie było na Fikakowie, choć tam protesty już ucichły.
Czytaj więcej: Na Fikakowo pojadą trolejbusy.
Rozwój akumulatorów i szybkie zwiększanie ich wydajności oraz pojemności przez producentów jest ważne także dlatego, że transport ograniczający ilość spalin jest coraz bardziej wspierany przez dotacje Unii Europejskiej. Ostatnio Gdynia - w ramach projektu Civitas Dynamo - otrzymała od UE 160 tys. euro na zasobnik superkondesatorowy, który pomaga odzyskiwać energię podczas hamowania trolejbusów.
Plany kursów trolejbusów do Sopotu czy Gdańska nie są nowe, ale na ich realizację potrzeba dopłat z miejskich budżetów. Sopot do każdego kilometra przejechanego przez trolejbus po swoich ulicach musiałby dopłacić ok. 5 zł, ale władze miasta są skłonne taki koszt ponieść. Kursy do Ergo Areny powinny więc być jedynie kwestią czasu. Zakup przegubowych trolejbusów i kursy do Gdańska to jednak już melodia przyszłości, zależna od tego, jak duże szanse będziemy mieli na pozyskanie środków UE.
Opinie (158)
-
2014-09-18 00:35
21 wiek
Co oni z tymi trolami? Autobusy kupcie nowe a nie tkać tą pajęczą sieć w całym trójmieście !
- 6 5
-
2014-09-18 06:10
Fikakowo
Fikakowo nie chce być oszpecone trakcją dla trolejbusów. A psie stolca pokrywające wszystkie trawniki w tej dzielnicy nikomu nie przeszkadzają. Może mieszkańcy powinni gapić się w ziemię a nie w niebo? Dwa problemy jednocześnie by się rozwiązały. Szczerze polecam.
- 10 0
-
2014-09-18 07:19
Nie chcę pajęczyny nad ulicami (3)
- 4 8
-
2014-09-18 12:03
Przeczytaj zanim skomentujesz
- 0 1
-
2014-09-18 12:14
nie chcę rozwalonych ulic przez tramwaje (1)
- 0 4
-
2014-09-18 12:57
a niby jak one rozwalają ulice?
- 1 0
-
2014-09-18 08:25
Jak tu niedawno udowadniano przy artykule o elektryfikacji PKM
pojazdy elektryczne są nieekologiczne bo mają "prąd" z węgla. Więc jak to jest? Pociagi lepiej żeby były spalinowe a komunikacja miejska elektryczna?
- 8 0
-
2014-09-18 08:31
Trolejbusy przegubowe (3)
Miasto Gdynia od kilkunastu lat nie może wprowadzić trolejbusów przegubowych na najbardziej obciążone linie, jak: 22, 23 gdzie w szczycie komunikacyjnym, w roku szkolnym ciężko wejść do pojazdu, a snuje jakieś wizje z gatunku SF. Niestety ale obecnie moje rodzinne miasto się uwstecznia komunikacyjnie . Poza tym Miasto Gdańsk rozwija sieć komunikacji tramwajowej i zapewne do trolejbusów nie dołoży ani złotówki i co najlepsze, będzie miał rację.
pozdrawiam- 10 1
-
2014-09-18 09:31
dokładnie jak piszesz
Brak przegubowców w mieście - linie na Morskiej, na Karwiny, zero trakcji na Obłuże i Witomino, a oni fantasmagorie o podboju Danzig snują
- 7 0
-
2014-09-18 09:36
wyprowadź się do raju komunikacji tramwajowej (1)
i będziemy mieli spokój w Gdyni z podpuszcza-czami, którzy lepiej wiedzą kto się dołoży a kto nie? Ciekaw jestem dlaczego ty się nie dokładasz, aby w Gdyni były przegubowce tylko szczujesz i mon-cisz?
- 0 6
-
2014-09-18 09:58
Pocieszę Cię, już się wyprowadziłem, od kilku już lat mieszkam w Gdańsku, jednak nadal interesuje mnie to co dzieje się w Gdyni. Wiele lat w Gdyni dokładałem się do komunikacji miejskiej min. płacąc podatki i kupując bilety, więc argument nietrafiony. Nikogo nie podpuszczam ani nie mącę, stwierdzam jedynie fakty.
mimo wszystko pozdrawiam- 4 0
-
2014-09-18 08:35
Salzburg
Niech mi wolno będzie zauważyć, że załączona fotografia przedstawia Salzburg w Austrii, a nie Winterthur w Szwajcarii.
- 9 0
-
2014-09-18 08:37
Super pomysł ! ! ! (1)
Piękne zdjęcie trolejbusu z Winterthur!
- 0 3
-
2014-09-18 13:49
Drobna korekta
Nie żebym się czepiał ale to zdjęcie z Salzburga, czyli Austria. W tle, na wzgórzu Twierdza Hohensalzurg
Pozdrawiam- 2 0
-
2014-09-18 09:02
Mam coś dla "Fikaków" - filmik gdzie trajtki jadą bez trakcji.
- 2 2
-
2014-09-18 09:09
I jeszcze coś mam dla "Słoików-Fikaków"
Zobaczcie jak to będzie wyglądać - "Trolejbus opuszcza pałąki" (YT)
- 2 3
-
2014-09-18 09:12
Transport proekologiczny to przyszłość (1)
i szacunek dla Gdyni
- 3 3
-
2014-09-18 09:32
szacunek za wprowadzanie wstecznej technologii?
wszyscy zdrowi u ciebie?
- 1 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.