- 1 Masz interes? Zostaw kartkę (45 opinii)
- 2 Całe Trójmiasto w strefie zakażenia ASF (258 opinii)
- 3 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (135 opinii)
- 4 Od soboty spore utrudnienia na A1 (57 opinii)
- 5 Lody Miś były serwowane na ruinach zamku (82 opinie)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (336 opinii)
700 tys. zł na tunel, który nikomu nie służy
- Kończy się remont tunelu pod ul. Wielkopolską w Gdyni. Przeprowadzono konserwację przejścia, które niczego nie ułatwia ani kierowcom, ani pieszym. Za to znacznie utrudnia poruszanie się sporej grupie mieszkańców Gdyni. Poza tym zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wydano na to 700 tys. zł - pisze nasz czytelnik, pan Kajetan.
Tunel zawsze będzie szary i niewygodny
Należy oddać sprawiedliwość i wyręczyć rzecznika Urzędu Miasta - większość środków wydano na wzmocnienie konstrukcji stropów. Każdy kierowca jadąc (a właściwie pędząc, bo nie znam nikogo, kto by w tym miejscu jeździł regularnie zgodnie z obowiązującymi przepisami) czuł delikatną "hopkę".
Część środków została wydana na tzw. estetyzację przejścia. Żadne pieniądze jednak nie zmienią faktu, że jest i zawsze będzie to miejsce odpychające, szare, a po zmroku niebezpieczne. Wyłożenie schodów szarą kostką Bauma w żaden sposób nie zmienia tego, że osoby starsze, kurczowo trzymając się poręczy (owszem - nowej, z chromowanej stali) będą schodzić jedno piętro w dół, by za 60 metrów (taką szerokość ma ulica Wielkopolska w tym miejscu) wdrapywać się z powrotem na powierzchnię. Dla osoby na wózku inwalidzkim taki tunel jest całkowicie bezużyteczny - to dyskryminacja w czystej postaci.
Tunel dla pieszych? Przecież korzystają kierowcy
W imię czego takie bariery w mieście eufemistycznie nazywane są "tunelami dla pieszych"? To nie pieszy odnosi korzyści z ich użytkowania. Beneficjentem istnienia takich przejść są kierowcy samochodów, którzy Wielkopolską mogą mknąć niczym Kapitan Ameryka autostradą poprzez prerie. Tyle że na Wielkopolskiej obowiązuje ograniczenie prędkości do 50 km/h, kilkaset metrów dalej w każdą stronę są skrzyżowania ze światłami, a wokół mieszkają ludzie. W dodatku skrzyżowanie Spokojna/Wielkopolska to również dojazd na cmentarz, na działki, do lasu i wieży widokowej na Kolibkach.
Przejście naziemne nie spowoduje korków. One już są
Wielkopolska to ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.Czas najwyższy, by wszyscy mogli w cywilizowany sposób przemieszczać się w tym rejonie. Należy pomyśleć o wyznaczeniu naziemnej alternatywy dla pieszych w tym miejscu lub o całościowej przebudowie skrzyżowania Wielkopolska/Spokojna, uwzględniając potrzeby wszystkich uczestników ruchu, nie tylko kierowców jadących w relacji Śródmieście-Karwiny.
Ktokolwiek próbował wyjechać z ulicy Spokojnej w stronę Karwin wie, jak trudno jest włączyć się do ruchu w tym rejonie. Tradycyjny straszak "nie, bo będą korki..." w tym przypadku nie zadziała - bo korki w tym miejscu już są. W godzinach szczytu porannego kierowcy i tak stają w korku na wysokości ul. Łowickiej , a w szczycie popołudniowym w korku przed ul. Sopocką . W pozostałych godzinach "tnie" się Wielkopolską 100 km/h na godzinę. To ulica należąca do czołówki gdyńskich dróg pod względem zabierania praw jazdy za przekroczenie dozwolonej prędkości w terenie zabudowanym o ponad 50 km/h.
Nie konferencje, a konkretne, odważne decyzje
Wbrew pozorom, Gdynia myśli o osobach z niepełnosprawnościami. Sukcesywnie likwiduje się bariery architektoniczne w budynkach, mamy eksperta ds. dostępności, przejścia dla pieszych oznaczone są specjalnymi guzkami dla niewidomych, wszystkie sygnalizacje w mieście mają sygnał dźwiękowy. Gdynia wydała i wydaje setki milionów złotych na niskopodłogowy tabor autobusowy i trolejbusowy. Po co, skoro po wyjściu z autobusu lub trolejbusu na przystanku "Lidzka" trzeba pokonać 50 schodów? Co ciekawe, kiedy budowlańcy realizowali zlecenie przy ul. Lidzkiej, 3 km dalej - w PPNT - odbywała się konferencja, na której zastanawiano się, co zrobić, by przestrzeń miasta była dostępna dla wszystkich.
Bierzmy przykład z Warszawy i Gdańska
Jeśli Gdynia chce być nowoczesnym miastem - takim na wzór Kilonii, a nie Czelabińska - należy podjąć działania na rzecz likwidacji pozostałych barier. Wyznaczanie przejść dla pieszych z sygnalizacją to nie są koszty, które wywrócą budżet miasta.
W Warszawie, Wrocławiu i Szczecinie takie tunele zbudowane za czasów Edwarda Gierka lub gen. Jaruzelskiego są albo likwidowane, albo pieszym daje się alternatywę. Swoje przejścia podziemne na Podwalu Przedmiejskim w najbliższym czasie chce "unieszkodliwić" Gdańsk. Zrobił to już także przy ul. Wita Stwosza , Czas najwyższy, by Gdynia również włączyła się w ten trend.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (359) 1 zablokowana
-
2016-11-06 13:54
a jaka firma to remontowała ?... (1)
- 6 1
-
2016-11-06 16:36
pewnie ta co zawsze w Gdyni
- 2 1
-
2016-11-06 16:33
Ehh
przejscie Dla pieszych , światła w tym miejscu akurat ? Aaa no tak ułatwia zycie, ale nie starszym osoba, ktore chce przejść na druga strone ulicy , a tylko tym wszystkim cwaniaczka, którzy uskutecznianiaja sobie omijanie tego wielkiego korka poprzez objazd ulica Olgierda ...
- 1 1
-
2016-11-06 15:34
kkk
zamiast tego powinnni sie w koncu wziac za tunel laczącu Hutnicza I Chylońska. Tam jest to potrzebne, szczegolnie na przejeżdzie od Piaskowej, korki sa masakryczne, przez to, ze kierowcy chca jechac zawsze tym przejazdem
- 6 0
-
2016-11-06 15:03
Gdynia...
...to brzmi smiesznie
- 4 6
-
2016-11-06 14:45
patafiany zrobily skrzyzowania rownorzedne w centrum
nie mowiac o 30 stce ktorej nikt nie bedzie przestrzegal
- 5 1
-
2016-11-06 14:44
Co za idiotyczny artykuł.
Tunel jest potrzebny bo na Wielkopolskiej jest bardzo duży ruch.
Czy naprawdę Trójmiasto.pl musi publikować takie bzdury co napisał pan Kajetan?
Za to jak powstanie tunel pod Pachołkiem to będzie powód do odznaczenia się orderami,dyplomami etc.I będziecie się nad tym spuszczać.- 16 4
-
2016-11-06 14:26
czy wielki problem zrobić łagodne zejście do tunelu
miejsca full - po prostu wydłużyć. Jakaś tępa dzida wymyśliła kąt rzędu 40%, schody i zjazd byłyby dostępne dla mniej sprawnych osób.
Samo tunel jest ok bo czekanie na światłach to żadna przyjemność - zwłaszcza na światłach z gdańską automatyką.- 11 1
-
2016-11-06 14:26
Koszt wykopania dziury
oraz obłożenie jej betonem. Ciekawe ile to pochłonęło pieniędzy na prawdę. Nie istotne czy tunel jest potrzebny czy nie, ale ile ktoś przyciął na tej dziurze. Tak giną nasze pieniądze.
- 2 2
-
2016-11-06 12:04
Jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o pieniądze. (1)
Ktoś robi, zarabia, ktoś zleca, zarabia. Życie.
- 101 14
-
2016-11-06 13:59
W sąsiednim artykule możemy poczytać jak sobie kolejne nagrody porozdawali ku uciesze mieszkańców i własnej...
- 5 0
-
2016-11-06 13:47
nie narzekajcie
ten tunel to przyszłość. Nie macie tej wizji, którą mieli urzędnicy. Bo ten tunel to taki Miś na miarę naszych czasów -jak zresztą wiele innych urzędniczych wizji.
Gwarantuję, że będzie takich Misiów więcej.- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.