• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unia krytycznie o inwestycjach w lotniska. Gdańsk pozytywnym wyjątkiem

ms, PAP
16 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują. Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują.

Inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków UE przynoszą znikome korzyści w stosunku do kosztów - uznali audytorzy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Na tle innych państw Polska wypada nieźle, a lotnisko w Gdańsku - bardzo dobrze.



Czy Polska mądrze rozbudowuje swoją infrastrukturę transportową?

Kontrolę portów lotniczych, które otrzymały unijną pomoc na rozbudowę, przeprowadzono od maja 2013 r. do października 2014 r. W Polsce zbadano lotniska w Gdańsku i Rzeszowie.

- Skontrolowaliśmy projekty inwestycyjne w 20 portach lotniczych - w Estonii, Grecji, we Włoszech, w Polsce i Hiszpanii - na które w latach 2000-2013 przeznaczono ponad 600 mln euro ze środków UE - powiedział dziennikarzom główny audytor Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Luc T'Joen.

Roztrwonione miliony

Ogólna konkluzja jest taka, że inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków unijnych nie doprowadziły do oczekiwanych rezultatów i dały znikome korzyści w stosunku do kosztów.

Przykłady? Grecki port lotniczy w Kastorii miał w latach 2005-2012 jedynie 176 tys. euro przychodu, a koszty jego utrzymania wyniosły w tym czasie 7,7 mln euro. Na rozbudowę drogi startowej w Kastorii przeznaczono dodatkowo 16,5 mln euro, ale nie skorzystał z niej żaden samolot takiego typu, dla jakiego przewidziana była modernizacja.

Z kolei przez port lotniczy w hiszpańskiej Kordobie przewinęło się 7 tys. pasażerów (2013 r.), choć sporządzone na potrzeby inwestycji prognozy przewidywały 179 tys.

  • Ten barak to terminal portu lotniczego w Kastorii. W latach 2005-2012 miał on 176 tys. euro przychodu, a koszty jego utrzymania wyniosły 7,7 mln euro.
  • Port lotniczy w greckiej Kastorii.
  • Lotnisko w Korobie chciało obsługiwać rejsowe samoloty i ponad 170 tys. pasażerów rocznie. Dziś deklaruje, że "powstało do obsługi general aviaton", a w zeszłym roku przewinęło się przez nie 7 tys. pasażerów.


Lotniska za blisko siebie i zbyt duże dla lokalnych społeczności

Urzędnicy stwierdzili, że ze środków UE dofinansowano budowę portów lotniczych, z których część była położona zbyt blisko siebie. Niektóre projekty budowlane były też za duże w stosunku do liczby samolotów i pasażerów.

Dodatkowo - zdaniem urzędników - działalność niektórych portów lotniczych w dłuższej perspektywie nie jest rentowna, niektóre z nich nie są dostatecznie wykorzystywane, a część nie była wykorzystywana wcale.

Polska i Gdańsk wyróżniają się pozytywnie

Zdaniem kontrolerów finansowanie nie zostało dobrze skoordynowane przez państwa członkowskie. W Estonii, we Włoszech i w Hiszpanii nie sporządzono strategicznych długofalowych planów rozwoju portów lotniczych. Tylko Polska przedstawiła wizję strategii rozwoju portów lotniczych.

Jednym z jasnych punktów tej ponurej analizy są polskie porty lotnicze. Kontrolerzy uznali, że lotnisko w Gdańsku jest jednym z czterech - spośród 20 przebadanych - samowystarczalnych finansowo.

W ostatnich latach Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał z Unii Europejskiej ok. 200 mln zł pomocy na sfinansowanie inwestycji zwiększających jego przepustowość oraz bezpieczeństwo. Pomoc wyniosła ok. 40 proc. wszystkich, szacowanych na ponad 400 mln zł wydatków, dzięki którym w Rębiechowie powstał nowy terminal pasażerski wraz z wyposażeniem, droga kołowania, płyta postojowa, doposażono też lotniskowe służby ratunkowe (m.in. straż pożarną).

Inwestycje jeszcze się nie zakończyły: cały czas trwają prace przy powiększeniu nowego terminalu oraz instalacja systemu wspomagającego lądowanie samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych.

Także drugi ze skontrolowanych polskich portów lotniczych nie ma powodów do wstydu: urzędnicy UE umieścili lotnisko w Rzeszowie na liście siedmiu portów lotniczych, które mają szanse być dochodowe w średnioterminowej perspektywie.

Jak powiedział T'Joen, audytorzy nie zajmowali się przypadkiem portu w Gdyni, gdyż w tej sprawie wypowiedziała się już Komisja Europejska. KE nakazała bowiem, by port lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrócił 21,8 mln euro (91,7 mln zł) pomocy, jaką otrzymał od samorządów Gdyni i gminy Kosakowo.

Materiał z czerwca 2014 r.

Okiem żurawia: lotniskowy terminal i estakada Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

ms, PAP

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • (2)

    Gdańsk robi wszystko byleby Gdyni nie dać mimo że na lotnisku w Rębiechowie jest wielki burdel przy odprawach i tego jakoś nikt nie widzi a o mgle to już nie ma co mówić ale jak się ma Tuska w Brukseli to wszystko przejdzie

    • 22 37

    • taaa

      Radze ci nie otwieraj lodowki bo tam na pewno siedzi Tusk.
      Czlowieku z kim ty się na glowy pozamieniales?

      • 12 1

    • kompleksy

      Masz kompleksy to przeprowadź się do warszawy albo do NY

      • 4 2

  • Szczurek jeszcze kiedyś za to odpowie (1)

    "Na czym właściwie polega ta gdyńska afera? Dzisiaj wszyscy wiemy, że jednym z koniecznych warunków uruchomienia lotniska cywilnego w Kosakowie, finansowanego ze środków publicznych, było uzyskanie potwierdzenia ze strony Komisji Europejskiej dla zgodności z prawem udzielanej pomocy publicznej. Wiemy również, że wydatkowanie środków publicznych na ten cel przed uzyskaniem takiej notyfikacji, groziło olbrzymimi stratami. Pomijając aspekty prawne, wiemy dzisiaj, że racjonalne, gospodarne zachowanie, które by ograniczyło do zera ryzyko straty dla naszego miasta, wymagało postępowania w takiej kolejności: najpierw notyfikacja, potem realizacja.

    Prezydent Gdyni w ten sposób nie postąpił. Wniosek o notyfikację pomocy publicznej został złożony do Komisji Europejskiej, gdy realizacja projektu była mocno zaawansowana. Gdyby decyzja Komisji była pozytywna nic by się nie wydarzyło. Ale stało się inaczej"

    • 37 12

    • wg wypranych szczurzych móżdzków

      zrobił to Gdańsk.

      Ale tu nie chodzi o prawde tylko kolejne 80% w wyborach.
      Bo czym innym zajęły by się nieudaczniki z samorządności jakby przegrali wybory

      • 3 0

  • POlityka

    nic więcej

    • 17 11

  • (4)

    a ze stoczniami co było była w Gdańsku była w Gdyni i dobrze sobie radziły mimo takiej samej bliskości co lotniska,tylko unijnym kacykom się ni spodobało ,że były konkurencją dla stoczni w Niemczech ,Francji,Dani i Norwegi

    • 20 19

    • Nie ma to jak porównać stocznie do lotnisk. Masz jeszcze jakieś złote myśli?

      • 12 1

    • Co Ty bredzisz?

      stocznie rywalizowały i spadły na dno.... poczytaj

      • 11 2

    • (1)

      Dokładnie! Nikt też nie płacze, że mamy obok siebie porty i terminale przeładkunkowe, a tekże porty pasażerskie. Na konkurencji najbardziej zyskują KONSUMENCI, ale lokalny monopolista traci. I tu jest pies pogrzebany. Ciekawe tylko kto, komu i ile, ale wierzę, że niebawem się dowiemy

      • 0 2

      • Ile razy trzeba takim debilom tłumaczyć, że pasażer nie jest klientem lotniska tylko linii lotniczych? Jaki zysk ma przykładowy konsument, gdyby obok siebie istniały dwa place targowe i jeden stragan z marchewką przeniósłby się z jednego na drugi? Lotnisko to jest infrastruktura w obrębie której konkurują ze sobą linie lotnicze o pasażera.

        • 0 0

  • Kartofle dostaja czkawki jak to slysza....przecieaz Kaczyniaki od dawna przekonuja.... (1)

    ...ze marnotrawimy kase a Polska jest 100 lat za murzynami a tu taka niespodzianka...Unia nas chwali!

    • 9 13

    • Unia

      To ny tak mowimy ze nas chwali spojrzcie na zagraniczne üprtale to doiecie sie ile mamy kar do zaplacenia za zmarnowane pieniadze

      • 5 2

  • piszę tu . najwięcej opini i ludzi...

    Chciałbym oddać HONOR ludziom z roku 1970..
    Nigdzie tej opcji nie widze...
    MIASTO GDAŃSK zapomiało o HISTORII, o ludziach..

    • 15 10

  • moja opinia

    Gdańsk "lobbuje", jeśli wiecie co mam na myśli...

    • 11 15

  • "Ogólna konkluzja jest taka,

    że inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków unijnych nie doprowadziły do oczekiwanych rezultatów i dały znikome korzyści w stosunku do kosztów."

    Czytaj: inwestycje unijne to niewypały, a te nie finansowane z unijnych środków nie mogą być lepsze, więc trzeba je udupić zanim pokażą, że bez pomocy unijnej "da się".

    Następny przykład na marnowanie środków unijnych: tysiące reklam funduszów i inwestycji europejskich w polskim radio, TV i prasie. Te reklamy kierowane są... właściwie nie wiadomo do kogo, ale wiadomo, że kosztują dziesiątki milionów (może nawet ponad 100 mln).

    • 11 8

  • (2)

    Coś nie gra w obliczeniach. "Gdańsk otrzymał z Unii Europejskiej ok. 200 mln. pomocy na sfinansowanie (...). Pomoc wyniosła ok. 20 proc. Wszystkich szacowanych na 400 mln. zł wydatków."
    20% z 400 mln. to nie 200 mln.

    • 11 2

    • pepsi ma racje (1)

      Powinni zabrać im dofinansowanie!

      • 1 1

      • Nie im dofinansowanie a redaktorom zabrać klawiatury.
        Może chodzi o to, źe 200 mln zł to jest 20% z 400 mln ale euro.

        • 0 1

  • i co na to Jaworskie, Barteliki wraz z Markami F. oraz Liederowe ?

    • 9 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane