• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Unia krytycznie o inwestycjach w lotniska. Gdańsk pozytywnym wyjątkiem

ms, PAP
16 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują. Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał w ostatnich latach ok. 200 mln zł unijnej pomocy na rozbudowę i podniesienie poziomu bezpieczeństwa. Jest jednym z czterech przebadanych portów, które samodzielnie się finansują.

Inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków UE przynoszą znikome korzyści w stosunku do kosztów - uznali audytorzy Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. Na tle innych państw Polska wypada nieźle, a lotnisko w Gdańsku - bardzo dobrze.



Czy Polska mądrze rozbudowuje swoją infrastrukturę transportową?

Kontrolę portów lotniczych, które otrzymały unijną pomoc na rozbudowę, przeprowadzono od maja 2013 r. do października 2014 r. W Polsce zbadano lotniska w Gdańsku i Rzeszowie.

- Skontrolowaliśmy projekty inwestycyjne w 20 portach lotniczych - w Estonii, Grecji, we Włoszech, w Polsce i Hiszpanii - na które w latach 2000-2013 przeznaczono ponad 600 mln euro ze środków UE - powiedział dziennikarzom główny audytor Europejskiego Trybunału Obrachunkowego, Luc T'Joen.

Roztrwonione miliony

Ogólna konkluzja jest taka, że inwestycje w portach lotniczych współfinansowane ze środków unijnych nie doprowadziły do oczekiwanych rezultatów i dały znikome korzyści w stosunku do kosztów.

Przykłady? Grecki port lotniczy w Kastorii miał w latach 2005-2012 jedynie 176 tys. euro przychodu, a koszty jego utrzymania wyniosły w tym czasie 7,7 mln euro. Na rozbudowę drogi startowej w Kastorii przeznaczono dodatkowo 16,5 mln euro, ale nie skorzystał z niej żaden samolot takiego typu, dla jakiego przewidziana była modernizacja.

Z kolei przez port lotniczy w hiszpańskiej Kordobie przewinęło się 7 tys. pasażerów (2013 r.), choć sporządzone na potrzeby inwestycji prognozy przewidywały 179 tys.

  • Ten barak to terminal portu lotniczego w Kastorii. W latach 2005-2012 miał on 176 tys. euro przychodu, a koszty jego utrzymania wyniosły 7,7 mln euro.
  • Port lotniczy w greckiej Kastorii.
  • Lotnisko w Korobie chciało obsługiwać rejsowe samoloty i ponad 170 tys. pasażerów rocznie. Dziś deklaruje, że "powstało do obsługi general aviaton", a w zeszłym roku przewinęło się przez nie 7 tys. pasażerów.


Lotniska za blisko siebie i zbyt duże dla lokalnych społeczności

Urzędnicy stwierdzili, że ze środków UE dofinansowano budowę portów lotniczych, z których część była położona zbyt blisko siebie. Niektóre projekty budowlane były też za duże w stosunku do liczby samolotów i pasażerów.

Dodatkowo - zdaniem urzędników - działalność niektórych portów lotniczych w dłuższej perspektywie nie jest rentowna, niektóre z nich nie są dostatecznie wykorzystywane, a część nie była wykorzystywana wcale.

Polska i Gdańsk wyróżniają się pozytywnie

Zdaniem kontrolerów finansowanie nie zostało dobrze skoordynowane przez państwa członkowskie. W Estonii, we Włoszech i w Hiszpanii nie sporządzono strategicznych długofalowych planów rozwoju portów lotniczych. Tylko Polska przedstawiła wizję strategii rozwoju portów lotniczych.

Jednym z jasnych punktów tej ponurej analizy są polskie porty lotnicze. Kontrolerzy uznali, że lotnisko w Gdańsku jest jednym z czterech - spośród 20 przebadanych - samowystarczalnych finansowo.

W ostatnich latach Port Lotniczy w Gdańsku otrzymał z Unii Europejskiej ok. 200 mln zł pomocy na sfinansowanie inwestycji zwiększających jego przepustowość oraz bezpieczeństwo. Pomoc wyniosła ok. 40 proc. wszystkich, szacowanych na ponad 400 mln zł wydatków, dzięki którym w Rębiechowie powstał nowy terminal pasażerski wraz z wyposażeniem, droga kołowania, płyta postojowa, doposażono też lotniskowe służby ratunkowe (m.in. straż pożarną).

Inwestycje jeszcze się nie zakończyły: cały czas trwają prace przy powiększeniu nowego terminalu oraz instalacja systemu wspomagającego lądowanie samolotów w trudnych warunkach atmosferycznych.

Także drugi ze skontrolowanych polskich portów lotniczych nie ma powodów do wstydu: urzędnicy UE umieścili lotnisko w Rzeszowie na liście siedmiu portów lotniczych, które mają szanse być dochodowe w średnioterminowej perspektywie.

Jak powiedział T'Joen, audytorzy nie zajmowali się przypadkiem portu w Gdyni, gdyż w tej sprawie wypowiedziała się już Komisja Europejska. KE nakazała bowiem, by port lotniczy Gdynia-Kosakowo zwrócił 21,8 mln euro (91,7 mln zł) pomocy, jaką otrzymał od samorządów Gdyni i gminy Kosakowo.

Materiał z czerwca 2014 r.

Okiem żurawia: lotniskowy terminal i estakada Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

ms, PAP

Opinie (276) 9 zablokowanych

  • na którem mniejscu żę spytam się

    plasuje bajkonur w gdyni się ???

    • 16 4

  • no tak

    ty byś chciał dostać z Unii pieniądze za friko ale wolnoć Tomku w swoim domu. Tak to nie ma. A ty byś dał komuś pieniądze na zmarnowanie ? Nie sądzę.

    • 6 1

  • przrybłędy .zawsze Wasz interes jest na topie..

    dziiekuję... jesteś jak "pajac" w NY....
    Ja autochton Tobie dziękuje...

    • 1 0

  • dajcie sobie spokój... żałosne Wasze opinie

    • 4 1

  • Gdynia zawsze moze sobie polaczenie z Radomiem otworzyc.

    Dzieki temu rozkwitna az dwa porty lotnicze.

    • 18 5

  • Borze Borze Słońce Skweru tak się stara i przemęcza! (1)

    A ta zua Unia brzydko mówi o lotnisku w Gdyni. Ojoj...

    • 13 5

    • Darz Bór

      • 0 0

  • Dla Unii ważniejsze lotnisko "w przechowalni terrorystów" i tam będą je dofinansowywać (2)

    aby wytykać Polsce jak to z Amerykanami męczyli talibów, aby oddalić od siebie islamskie zagrożenie.

    Gdynia przecież to czyste Polskie miasto z długa historią lotniczą i lotniskową więc lepiej pokazywać jak to zmieniali kurniki niż amerykańskie samoloty które w Gdyni były montowane i modernizowane.

    Nie uda sie Unii rzucić Gdyni na kolana i tak będziemy mieli super wypasione i dobrze zorganizowane lotnisko, choćby po trupie - ja w to wierze na 100 %

    • 8 16

    • Boso pójdziem, ale po pasie startowym! (1)

      To jest rewolucyjny duch! Tak trzymać!

      • 6 2

      • jeśli już to po dwóch

        jeden to jest w Gdańsku. Pomyliłeś sie co do miejsca :)))0

        • 3 0

  • Unia nagłe stała się PrO gdańska hehe.

    • 8 7

  • Co to ma być promocja Budynia? (2)

    "Gdańsk pozytywnym wyjątkiem"
    Jedyne lotnisko w wojewódzkim mieście jest pozytywnym wyjątkiem,co za brednie wymyślone napisaliście aby kogoś lansować?

    • 9 17

    • Pozytywnym wyjatkiem w Europie.

      • 5 1

    • wiekszosc to nawet nie umie czytac ze zrozumieniem... po co 2 lotniska w wojewodztwie ktore nie posiada nawet 2,5 mln mieszkancow... lepiej rozwinac jedno a dobrze...

      • 0 0

  • Gryzoń jak Putin (1)

    W Gdyni jak w Rosji. Im gorzej tym Putin i Gryzoń mają coraz większe poparcie.
    A kto płaci - Pan, Pani..., a kto ponosi konsekwencje - Pan, Pani, społeczeństwo...
    Gdynianie obudźcie się, pozbądźcie się kompleksu Gdańska. Za taką kasę zmarnowaną na lotnisko można było dużo dobrego zrobić dla mieszkańców i nie koniecznie imprezy marketingowe jak sylwester, air show czy inne wychwalające gryzonia

    • 22 7

    • "dużo dobrego zrobić dla mieszkańców"

      zmienić kilka Planów Zagospodarowania za "mieszkanko", kilka innych za free? Kilkanaście wyjazdów "w delegacje" sponsorowane super lux kl. biznes na liniach w samolotach i hotelach, ...
      Kilka lokali w centrum dla swojaków, jak również cały dział UM- aferalny w komunalce :))
      Miliardowe inwestycje psu na budę, które pożerają ogromne finanse budżetowe, że już ministerstwa nie nadążają z dowozem kasy .

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane