• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wicedyrektor ZTM: budowa dodatkowych torów to ogromny koszt

Sebastian Zomkowski, ZTM Gdańsk
4 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Gdańsk ma wizję rozwoju do 2045 r.
Pojawił się pomysł, który częściowo pokrywa się z postulatem czytelnika, by na Hucisku stworzyć tzw. tor sortujący, widoczny na zdjęciu, czyli dodatkowy tor dla tramwajów skręcających w prawo. Jednak na razie nie zostanie on zrealizowany. Pojawił się pomysł, który częściowo pokrywa się z postulatem czytelnika, by na Hucisku stworzyć tzw. tor sortujący, widoczny na zdjęciu, czyli dodatkowy tor dla tramwajów skręcających w prawo. Jednak na razie nie zostanie on zrealizowany.

W poniedziałek opublikowaliśmy artykuł, w którym czytelnik sugeruje budowę dwóch dodatkowych torów tramwajowych w centrum Gdańska na odcinku od Błędnika do Huciska. Zapytaliśmy, co o tej propozycji sądzą eksperci od przestrzeni miejskiej, komunikacji i dróg. We wtorek prezentowaliśmy stanowisko FRAG-u, a w czwatek głos w sprawie zabiera Sebastian Zomkowski, wicedyrektor ZTM Gdańsk. W kolejnych dniach przedstawimy opinię Tomasza Wawrzonka, kierownika działu inżynierii ruchu w GZDiZ



Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów. Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
Pomysł pana Michała miałby polegać na budowie dwóch dodatkowych torów tramwajowych wzdłuż Podwala Grodzkiego, kosztem jednego pasa każdej jezdni. Ta propozycja wywołała duże kontrowersje wśród czytelników Trojmiasto.pl. O zdanie w tej sprawie zapytaliśmy ekspertów. Poniżej prezentujemy opinię drugiego z nich.

Sebastian Zomkowski, wicedyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.

Myślą przewodnią czytelnika jest zwiększenie przepustowości skrzyżowania Hucisko - Wały Jagiellońskie dla tramwajów i jest to słuszny kierunek myślenia, jednak konkretne rozwiązanie musi zostać przeanalizowane pod kątem proporcji nakładów finansowych i faktycznie osiągniętych efektów komunikacyjnych.

Niewątpliwie wyodrębniony tor do skrętu w prawo w Hucisko upłynni ruch tramwajów na tym skrzyżowaniu i pozwoli zaoszczędzić ok. 1,5 minut czasu jazdy, jednak przebudowa tak długiego odcinka torowego (od "Zieleniaka" do Rady Miasta) to koszt na poziomie kilkudziesięciu milionów złotych plus bieżące koszty eksploatacji infrastruktury (konserwacja torowiska i sieci, dodatkowych zwrotnic etc.) Warto też zauważyć, że problem z przepustowością występuje jedynie w godzinach szczytu - poza godzinami szczytu praktycznie nie ma utrudnień.

Czy dodatkowy tor na Hucisku usprawniłby poruszanie się tramwajów przez skrzyżowanie?

Z jednej strony zawężenie Podwala Grodzkiego faktycznie pogorszy warunki jazdy samochodem i jest to czynnik, który może skłonić do korzystania z transportu publicznego, jednak z drugiej strony istotnie pogarszamy warunki jazdy również dla naszych autobusów. Aby zrekompensować straty czasowe i utrzymać częstotliwość kursowania, należałoby włączyć do rozkładu jazdy dodatkowe autobusy, co wiąże się z kolejnymi kosztami funkcjonowania komunikacji miejskiej na poziomie ok. 5 mln złotych rocznie.

Ponieważ autobusy będą stały w tym samym zatorze co samochody oczywistym jest, że kierowcy samochodów wybiorą własny pojazd. Można zaprojektować tzw. "trambuspas" (autobusy jechałyby po torowisku), jednak przy tak dużym natężeniu autobusów i tramwajów (co 18 sekund podjeżdżałby tramwaj lub autobus na wspólny przystanek) koniecznym będzie wydłużenie czasów przejazdu i dla tramwajów i dla autobusów, dlatego efekt oszczędności czasu na Hucisku byłby natychmiast "skonsumowany" przy Dworcu Głównym.

Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Pomysł czytelnika na dołożenie dwóch torów tramwajowych kosztem dwóch pasów jezdni Podwala Grodzkiego.
Co prawda, sprawdzonym rozwiązaniem eliminacji zatorów tramwajów na skrzyżowaniach jest budowa tzw. "torów sortujących", jak np. na węźle Piastowskim zobacz na mapie Gdańska, na węźle Unii Europejskiej zobacz na mapie Gdańska czy przy Operze zobacz na mapie Gdańska. Pierwszy powstał w latach 60. XX w., drugi w latach 70., a trzeci w 1982 roku. Do niedawna w fazie wstępnego planowania był krótki "tor sortujący" w ciągu ul. Wały Jagiellońskie (kierunek Brama Wyżynna), do skrętu w prawo w Hucisko, lecz po wznowieniu projektu uruchomienia tramwajów na trasie GPW (Nowa Politechniczna) pozycja "toru sortującego" na Hucisku spadła na liście priorytetów, gdyż po włączeniu do eksploatacji trasy GPW liczba tramwajów na odcinku przy dworcu i tym samym problemy z przepustowością zmaleją.

Wedle projektu czytelnika, w ul. Hucisko od strony dworca mogłyby skręcać liniowo jedynie tramwaje dwukierunkowe (tramwaj jednokierunkowy nie mógłby obsłużyć przystanku przy dworcu), a docelowo planuje się eksploatację również tramwajów jednokierunkowych (mamy 35 "Swingów", 4 NGd99, 3 "Bombardiery"), które będą mogły pojechać albo do pętli Siedlce albo dalej przez Piecki-Migowo i Nową Bulońską do pętli Jabłoniowa. Dlatego, projekt czytelnika należy uzupełnić o kolejny przejazd międzytorowy i dwie zwrotnice (co zwiększy koszty inwestycji i eksploatacji), aby tramwaje jednokierunkowe mogły skręcać w ul. Hucisko.

Aby usprawnić ruch tramwajów przy dworcu, planowana jest przebudowa wiat przystankowych, np. na typ "wiatościanka", dzięki czemu wyeliminowane zostaną szerokie prostopadłe do peronu ściany boczne, które tamują ruch pasażerów na peronie i tym samym wydłużają obsługę pasażerów. W konsekwencji, wiatościanki spowodują większe rozproszenie pasażerów na przystanku i umożliwią szybszą wymianę pasażerów, gdy stoją dwa tramwaje naraz, a to upłynni ruch wozów.
Sebastian Zomkowski, ZTM Gdańsk

Miejsca

Opinie (283) 4 zablokowane

  • można zlikwidować węzeł tramwajowy Hucisko (1)

    W czasie budowy AK wykonano wiadukty i wykop z myślą o połączeniu linii tramwajowej AK z Kartuską. Może taniej będzie zrealizować ten wariant.

    • 10 5

    • najlepiej wszystko zlikwidować

      żeby nic nie było

      • 2 0

  • Ktoś sobie wymyślił jakiś nierealny pomysł (3)

    i tyle szumu wokół tego...
    Czy pomysły każdego czytelnika będą tak wnikliwie konsultowane z ekspertami??

    • 13 5

    • lepiej dyskutować pomysły niż wierzyć, że poszerzanie ulic rozładuje korki (2)

      popuszczanie pasa nikomu nie pomogło w zwalczaniu nadwagi lub otyłości.

      • 4 4

      • a masz czas dyskutować z każdym, anonimowym internautą?

        kiedy nie wiadomo kto to jest, może dziecko a może wariat?
        będziesz każdemu tłumaczył, że jego pomysł jest durny?

        • 2 3

      • Trzeba umieć planować i konsekwentnie realizować plany.
        Ale aby planować, trzeba się na tym znać i przyjąć za to odpowiedzialność.

        • 1 0

  • (1)

    Może najpierw warto zadać sobie pytanie, czy układ tramwajowy przez Śródmieście ma sens. Ile pasażerów jedynie przejeżdża koło PKP jadąc choćby z Wrzeszcza/Oliwy na Chełm/Piecki/Migowo.

    Dziś, gdy buduje się centra biznesowe w Oliwie/ Strzyzy/Wrzeszczu potrzebne jest połączenie ich z dzielnicami mieszkaniowymi. Była propozycja Nowej Politechnicznej z szybkim tramwajem i ulicami odciążającymi Śródmieście, ale przecież po co budować szybki tramwaj czy normalną ulicę?

    Była podpozycja połączenia Zaspy i Przymorza z Oliwą/Strzyzą - Nowa Abrahama, ale po co to budować?

    Lepiej wymyślać koncepcje, debatować, ale nie budować.

    A najprostsze doraźne rozwiązanie, wymagające jedynie dogadania się urzędników, czyli wykorzystanie SKM/PKM leży bo nie da się ani zrobić wspólnego jednego biletu, ani nawet wykorzystać węzłów przesiadkowych PKM

    • 19 3

    • "Ile pasażerów jedynie przejeżdża koło PKP"

      multum, tam czasami ciężko na przystanku się pomieścić i to pomimo, że co 2 minuty podjeżdża jakiś tramwaj.

      • 3 0

  • zwężenie na Hucisku

    czytelnik projektant amator niech lepiej sobie pogra w Tycoon transport. A projektowanie zostawi dużym chłopcom, którzy chociaż jakieś pojęcie o tym mają. Zwężenie Huciska!!! A może ronda na autostradzie i przejścia dla pieszych?

    • 14 4

  • trzeci dzień wałkują ten sztuczny temat, a może trzeba zacząć od dróg alternatywnych (3)

    Gdzie możliwość ominięcia centrum, gdzie nowe drogi, co z obwodnicą metropolitarną co z dojazdami do obwodnicy ?

    • 19 6

    • (2)

      Popatrz na dyskusje o Drodze Zielonej czy Nowej Politechnicznej.

      • 2 2

      • od dyskusji korki się nie zmniejszają (1)

        bicie piany od lat

        • 5 2

        • łopata czeka, leć

          internetowy Januszu specjalisto

          • 2 1

  • NIE

    Nie z moich podatków a każdy prezydent, który tego będzie próbował zostanie zmieciony w wyborach

    • 3 4

  • Tramwaje to przeżytek minionej epoki. (15)

    Tylko kolej miejska , metro ,i sprawny system dróg bez szwendających się po nich nawiedzonych ped**arzy. Dzisiaj dwóch na trasie Gdańsk - Sopot zablokowało ruch w godzinach szczytu a panowie policja zamiast zrobić z tym porządek , bawią się w dodatkowe blokady polując na wczorajszych kierowców. Coś chyba cienko z kasą skoro komendant wysłał na krawężnik.

    • 8 22

    • W Gdańsku masz SKM czy PKM. Ale miasto nie potrafi wykorzystać tego potencjału.

      • 2 0

    • Czerwono spocona gębo gdybys niemiał mózgu zatrutego przez spaliny to bys wiedział ze masz 3 pedały w blachosmrodzie (7)

      Ale jak ci przeszkadzają rowerzyści to masz tylko jedno wyjście buraku pros władze miasta by wszędzie budowano drogi rowerowe :)
      inaczej pozostanie ci tylko plucie sie anonimowo,ale pewnie to lubisz :)

      • 9 6

      • (1)

        Chlopie oddychaj bo ci zylka zaraz pęknie.
        Ale frustrat!

        • 6 6

        • nie większy od ciebie

          • 4 1

      • co bierzesz ???

        Widać że ma niezły odlot. Poproszę o adres dealera.

        • 2 0

      • Nie 3 pedały buraku (3)

        a dwa.Bo to automat. I jedyne o co mogę prosić władze , to aby nie wydawały pieniędzy podatników na to aby dwóch matołów przez dwa miesiące w roku lansowało obcisłe gacie.. Najpierw zapłać podatki , ubezpiecz swój złom , sprawdż stan techniczny, i ogarnij się trochę w realiach ruchu drogowego . a i tak pewnie pojedziesz asfaltem , mimo wybudowanej ścieżki albo rondem pod prąd...Potem pogadamy.

        • 3 3

        • Nic dodać nic ująć.

          • 2 2

        • czyli za głupi nawet na ręczną zmianę biegów (1)

          • 0 0

          • debil

            • 1 0

    • tak i dlatego w największym mieście w UK właśnie stworzono układ tramwajowy

      (największym po Londynie)

      tak tak Januszu specjalisto od wszystkiego
      i znawco wszechrzeczy

      • 5 2

    • Tramwaje na całym świecie przeżywają swój renesans

      • 1 1

    • Byłeś kiedyś w Amsterdamie ? Ja tak i nie dostrzegłem tam korków (3)

      samochodowych. A to z powodu mas rowerzystów.
      Ktoś mi mówił o kimś z PL co tam mieszka. Starszy człowiek, po zawale nie może jeździć rowerem i jeździ autem.
      I nie narzeka - bardzo rzadko stoi w korkach i dziękuje za to Holendrom, że masowo jeżdżą na rowerach.
      Gdyby ponad 50 % kierowców u nas przesiadło się na rowery, prawdopodobnie byś zapomniał o korkach.
      Więc doceń to. Również aspekt zdrowotny, bo ja nie pamiętam już swojego lekarza rodzinnego. Przez to nie wydłużam kolejki do niego czy innych specjalistów.

      • 2 3

      • Nie widziałem w Holandii

        idiotów szwendających się pomiędzy TIR-ami. Owszem dużo ludzi jeżdzi na rowerach , ale nikt nie śmie wjechać na ulicę jeśli obok jest ścieżka , lub pobocze.
        Oni używają mózgów w porównaniu z tym co się dzieje w naszym kraju. Polacy w Holandii też się jakoś dziwnie cywilizuja. Nie wiem czy widziałeś jakie tam są drogi. A korki mimo to potrafią być potężne.

        • 4 1

      • Rozumiem, iż mieszkasz na Chełmie czy w innej dzielnicy górnego tarasu, a pracujesz się (uczysz) a dolnej (Oliwa/Wrzeszcz).

        W dodatku robisz codziennie standardowe zakupy, zajmujesz się dzieckiem itd.
        I oczywiście nigdy nie używasz samochodu.

        • 4 1

      • co ty z takimi pomyslami zgnilego zachodu wyskakujesz

        tu jest Polska, samochod nie jest jakims narzedziem, jest symbolem statusu, wartym wszelkich pieniedzy

        • 2 1

  • (2)

    Gdańsk potrzebuje dziś specjalistów - planistów, a nie urzędników czy ideologicznych przeciwników samochodów.

    Gdańsk potrzebuje wieloletnich planów i ich realizacji, a nie bicia piany i nieustanych zmian koncepcji rozwoju komunikacji.

    Gdańsk potrzebuje dokończenia inwestycji rozpoczętych i zaplanowanych (Drogi Zielonej/ Słowackiego/Spacerowej/Nowa Wałowa/Nowa Politechniczna/PKM a nie rozgrzebywania kolejnych placów budów.

    • 21 3

    • Buraku Gdańsk niepotrzebuje informowania przez ciebie o twojej głupocie :)

      Jak oczyścisz swój mózg ze spalin to moze on przynajmniej troche odżyje i przestaniesz chwalic sie swoja głupota.
      O drodze zielonej zapomnij bo nie zgodza sie jego mieszkańcy

      • 3 6

    • kolejny spec od mgieł i brzóz

      • 2 1

  • (1)

    A może zamiast torów sortujących zrobicie tory które nie podnoszą poziomu hałasu? Tory na Chłopskiej, na ten przykład, mają wyrobione złącza, są pokrzywione, mają zużyte "lico" (opisuję obrazowo, bo terminologia nie jest mi znana). Stan torowiska jest fatalny, tramwaj hałasuje bardziej niż kilka jadących pojazdów.

    • 6 3

    • gumowe

      brawo specu

      • 1 0

  • Rewolucja drogowa i komunikacyjna w śródmieściu jest potrzebna bez względu na koszty! Konieci kropka (2)

    • 8 7

    • następny internetowy Janusz infrastruktury i zarządzania ruchem

      • 5 1

    • zastaw się a postaw się

      typowy, polski Janusz biznesu

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane