• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o reformie śmieciowej w Gdyni

Patryk Szczerba
19 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Reforma śmieciowa ma m.in. nauczyć Polaków segregacji odpadów. Wielu przekonuje, że by to się udało, trzeba edukować już od najmłodszych lat. Reforma śmieciowa ma m.in. nauczyć Polaków segregacji odpadów. Wielu przekonuje, że by to się udało, trzeba edukować już od najmłodszych lat.

W poniedziałek przedstawiliśmy 10 faktów, które na kilka tygodni przed wejściem w życie nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach powinni wiedzieć gdańszczanie. Czas na mieszkańców Gdyni. O czym powinni pamiętać i na co zwrócić uwagę?



Czy wierzysz, że po wejściu w życie nowych przepisów, Polacy zaczną segregować śmieci?

1. Stawki. 1 lipca zgodnie z nowelizacją ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, odpowiedzialność za gospodarowanie odpadami komunalnymi w całym kraju przejmują gminy. Gdynia swoje stawki przegłosowała na lutowej sesji. Gdynianie mieszkający na maksymalnie 40 m kw., gdzie nie jest przekroczony metraż zapłacą 19 zł miesięcznie, zajmujący od 40 do 80 m kw. - 32 zł, natomiast wszyscy cieszący się większym metrażem - 39 zł.

Stawka rośnie automatycznie w momencie, gdy śmieci nie będą segregowane. W takim przypadku opłaty wyniosą odpowiednio 28 zł (do 40 m kw.), 48 zł (40-80 m kw.) i 58 zł (więcej niż 80 m kw.). Do powierzchni lokalu mieszkalnego nie będzie wliczana powierzchnia lokali przynależnych. Uwzględniamy więc kuchnię, łazienkę, sypialnie, pomieszczenia dzienne. Nie bierzemy pod uwagę za to balkonów, piwnic, strychów, garażów, antresol czy komórek.

W przypadku firm opłaty będą naliczane w zależności od liczby zadeklarowanych pojemników.

2. Umowy i deklaracje. Do 30 maja właściciele nieruchomości będą mogli wypełnić deklarację o wysokości opłat za zagospodarowanie odpadów i wysłać ją do urzędu. Ważne jest rozróżnienie na nieruchomości zamieszkane oraz nieruchomości niezamieszkane, na których powstają odpady komunalne (czyli takie, na których prowadzona jest działalność gospodarcza). W imieniu mieszkańców spółdzielni mieszkaniowych deklarację złoży zarząd. Właśnie tworzony jest referat gospodarki odpadami komunalnymi w Wydziale Ochrony Środowiska w gdyńskim Urzędzie Miasta, który swoją siedzibę będzie miał w Domu Rzemiosła na rogu ulic 3 maja i 10 lutego zobacz na mapie Gdyni. Punkt do składania deklaracji, jak przekonują urzędnicy, na pewno zostanie uruchomiony także w budynku głównym Urzędu Miasta.

Właściciele domków jednorodzinnych powinni przede wszystkim pamiętać o tym, by wypowiedzieć obecną umowę na odbiór odpadów tak, by wygasła najpóźniej do dnia 30 czerwca 2013 r., by od 1 lipca nie płacić podwójnie, miastu i dotychczasowej firmie odbierającej odpady.

3. Do kiedy płacić? Opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie trzeba uiszczać raz w miesiącu, do 10. dnia każdego miesiąca. Płacić będzie można kartą płatniczą, gotówką - w kasach Urzędu Miasta lub przelewem na stosowny rachunek bankowy. W przypadku spółdzielni i wspólnot, gdzie został ustanowiony zarząd, to one będą wnosiły opłaty z pieniędzy otrzymanych od członków. Pierwsza opłata musi wpłynąć na konto do 10 sierpnia.

4. Rodzaje odpadów. Opłata obejmuje wywóz pięciu rodzajów odpadów: zmieszanych, tworzyw sztucznych, szkła oraz papieru w połączeniu z metalami. Meble i inne odpady wielkogabarytowe, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny oraz zużyte opony będą zabierane w trakcie organizowanych trzy razy w roku specjalnych wystawek. Częstotliwość odbioru zależna będzie od liczby lokali w danym budynku. W przypadku opadów zmieszanych raz na tydzień (nieruchomości z nie więcej niż czterema lokalami) lub dwa razy w tygodniu (więcej niż cztery lokale). Odpady szklane raz w miesiącu, papier raz w miesiącu od nieruchomości z nie więcej niż czterema lokalami oraz raz w tygodniu z większą liczbą, natomiast tworzywa sztuczne raz na dwa tygodnie tam, gdzie są nie więcej niż cztery lokale i raz na tydzień z większą ilością lokali.

5. Co z lekami i bateriami? Pozostające w gospodarstwach domowych przeterminowane leki i chemikalia oraz zużyte baterie i akumulatory trzeba będzie nadal zanosić do punktów zbiórki, aptek lub sklepów. Odpady zielone oraz budowlane i rozbiórkowe będą odbierane na podstawie zlecenia składanego przez właściciela nieruchomości firmie wywozowej. Musi za te operację indywidualnie zapłacić.

6. Pojemniki. O liczbie i pojemności pojemników będzie decydował właściciel. Gmina nie będzie dzierżawiła pojemników. Będzie ja można dzierżawić od firmy, która wygra przetarg na odbiór odpadów lub od innej firmy. Każdy budynek powinien być wyposażony w pojemniki do selektywnej zbiórki odpadów. Obowiązek wyposażenia nieruchomości w pojemniki spoczywa na właścicielach nieruchomości.

7. Jak je otrzymać? Dopuszczalna jest każda forma własności (zakup, dzierżawa, leasing itp). Właściciele mogą umówić się ze sobą na wspólny zakup (dzierżawę, leasing) pojemników i wspólne z nich korzystanie. Jeśli taka będzie wola właścicieli, każdy może korzystać ze swoich, osobistych pojemników.

8. Kontrola selekcji. To, czy odpady są posegregowane będzie oceniał pracownik firmy odbierającej odpady. Gdy okaże się, że wszystkie odpady trafiają do jednego pojemnika lub są nieprawidłowo posegregowane, firma przyjmie je jako zmieszane odpady komunalne i powiadomi o tym odpowiednie komórki w Urzędzie Miasta.

9. Kary za brak selekcji. Na początek miasto chce edukować i przekonywać do selekcji odpadów, jako metodzie pozwalającej zaoszczędzić pieniądze w domowym budżecie, jednak, gdy mieszkańcy będą oporni, zostanie naliczona opłata jak za odpady zmieszane.

10. Mieszkańcy spółdzielni i wspólnot z zarządem nie muszą składać żadnych deklaracji. Pobieraniem opłat, dostarczeniem pojemników oraz rozliczeniem z gminą zajmie się zarząd, który ustali odpowiednie stawki dla mieszkańców, które będą wliczane do czynszów. Obowiązkowa jednak będzie selekcja odpadów. W większości budynków wielopiętrowych zlikwidowane zostaną zsypy. Taką decyzję podejmuje osobno każda ze spółdzielni i wspólnot.

Miasto informuje

Więcej informacji na temat zmian w systemie odbierania odpadów komunalnych znajduje się na stronie: www.gdynia.pl/smieciodnowa. Można pisać także na adres e-mail: smieciodnowa@gdynia.pl, na który można przesyłać pytania, uwagi i opinie dotyczące nowej gospodarki śmieciowej lub dzwonić pod nr telefonu 58 625 76 21, 58 625 76 22 - Wydział Środowiska, Referat Gospodarki Odpadami.

Miejsca

Opinie (157) 3 zablokowane

  • (2)

    Ale beka! W Gdyni "jest" prowadzona segregacja odpadów od pewnego czasu. Ustawione są pojemniki na: papier, szkło, tworzywa sztuczne i "mix". Podjeżdża samochód z firmy jaka "wygrała" przetarg i ładuje to wszystko do wspólnej paki. W tym momencie kończy się "segregacja" w Gdyni. Co będzie po zmianach? Firma wpisze, że mieszkańcy są 'oporni' i naliczy w/g stawek dla śmieci nieposegregowanych. Nie chcę już się tu rozpisywać nt. debilizmu Śzczurka, który przepchnął stawki w/g powierzchni lokalu - jak by to m2 "produkowały" śmieci. Wybierzmy innego prezydenta!

    • 18 0

    • To po co głosujecie tak jak zawsze

      • 1 0

    • auta

      Nowe auta do odbioru odpadów mają w sobie kilka przegród, dlatego czasami może się wydawać że wrzucają wszystko do jednej paki a w rzeczywistości jest inaczej, ale to tylko kilka ma tak :)

      • 0 0

  • już nawet się nie kryją po prostu

    okradają nas wymyślając durne ustawy a teraz czas na wariant "cypryjski" urzędnik to najgorszy nasz wróg okupacja jak za Adolfa bo nawet ludzie masowo popelniają tz."samobójstwa"po masowych wizytach dwóch panów w nocy welcome in Tuskoland

    • 5 0

  • propozycja dla wspólnot

    A może warto nie deklarować, że jest zarząd i w imieniu wszystkich składa wspólną deklarację.
    Zgodnie z ustawą, jeżeli zarząd wspólnoty nie został wybrany to każdy składa deklarację osobno.
    A wtedy w wypadku naliczenia wyższej opłaty za śmieci nieposegregowane i deklaracji osobistych już warto wybrać się do sądu bo będą musieli ten brak segregacji udowodnić każdemu z osobna a nie wspólnocie

    • 4 0

  • i jeszcze coś...

    Odpowiedzialność zbiorowa - owszem ale tylko wtedy, gdy deklaracja zbiorowa.
    A jeżeli nie to przed sądem są duże szanse.

    • 2 0

  • Złodziejstwo w biały dzień!!!!

    Co ma powierzchnia mieszkania do ,,produkcji" śmieci??
    w mieszkaniu 30 m2 mieszka 5 osób, a w 50m2 np. 1 osoba ...KTO PRODUKUJE WIĘCEJ ŚMIECI??

    • 12 0

  • Serdeczne pozdroienia dla Rady Miasta Gdyni .

    Gratulacje !
    Głupota gorą !

    • 13 1

  • to jest dopiero przekręt

    A wiecie ilu urzędasów zatrudni "władca gryzoń" w Gdyni ? Ja wam powiem 25 darmozjadów a samo wdrożenie systemu do obsługi tego złodziejstwa będzie kosztowało 14700 000
    CO wy na to :P

    • 10 0

  • Panie prezydencie, radni zapamietam wasz sposób naliczania opłat, zwłaszcza przy wyborach!!!

    Wyjątkowo niesprawiedliwy system naliczania opłat za śmieci, dla większosci drozej. Ludzie będą pamiętać, ze wy wprowadziliście !!!!!!!! W wyborach jesteście bez szans, gdynianie mają dość !!!

    • 13 0

  • poprawcie mnie jesli sie myle:

    czyli jak zaplace 32 zeta to rownie dobrze moge wywalic swoej smieci na ulice i ktos bedzie musial przyjechac i to posprzatac? (wywnioskowalem to z tego ze znikna niby nielegalne wysypiska)

    • 7 0

  • DLACZEGO PODCZAS ŚNIEŻYCY w Gdyni NIE SĄ OCZYSZCZANE ULICE!!!

    nie widziałem dziś ANI JEDNEGO PŁUGU ŚNIEŻNEGO. NA DROGACH GDYNI MOŻNA SIĘ PO PROSTU ZABIĆ.

    Jak można budować lotnisko, nie dbając o podstawowe potrzeby mieszkańców???Szczyt bezczelności i indolecji urzędników.

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane